haflinger en fjorden kenners

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:51

kheb vele hafjes en fjorden onder het zadel gehad. En over het algemeen zijn de fjorden koeler in hun hoofd. Hoewel ik een uitzondering ken kwa haflinger die erg koel is en een uitzondering van een fjord die erg bang en temperamentvol is.
Ik denk dat het bij de haflinger vooral komt omdat er deels arabisch bloed in zit in een aantal bloedlijnen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:04

Tegenwoordig mogen haflingerhengsten max 1,56% arabisch bloed hebben, niet zo veel meer dus Haha! Toch vind ik het verschil te merken met fjorden, maar ik zie dat als een positieve eigenschap van de haflinger, omdat ze daardoor vaak net iets gevoeliger en (als het goed is) meegaander zijn.

Pinkmelon
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-10-06

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:21

Eeen fjord kan ook wel eigenwijs zijn. Maar ik denk wel dat je met een haflinger verder kan komen? Of heb ik het helemaal fout?

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:25

Zowel een fjord als en haflinger kan het Z halen of hoger...mits de juiste ruiter erop zit en het dier correct gebouwd is.

Overigens ben ik van mening dat het voor elk ras geld...alleen zal het er bij de een wat eleganter uitzien dan bij de ander.

Anoniem

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:09

Ik heb meer dan 9 verschillende fjorden verzorgd, en ongeveer 5 haflingers (in het verleden..). En in alle gevallen waren de fjorden wat cooler in de kop, en de haflingers eigenwijzer.

Natuurlijk verschilt dit per paard, per ras, per afstamming en per opvoeding.

De fjorden kwamen vrijwel allemaal uit dezelfde familie, en waren met hengsten gefokt waarvan bekend was dat ze brave paarden fokten.
Van de haflingers weet ik niets over de afstamming (ben niet zo bekend in de haflinger fokkerij).
Maar zelfs een 19 jarige merrie die ernstig verwaarloosd en broodmager bij ons kwam (hadden we gered), was pittiger, heftiger en eigenwijzer dan mijn toen 4-jarige fjordenmerrie.

De meeste haflingers zijn ook wat chiquer en rijtypischer dan fjorden, en krijgen daarmee vaak ook een wat pittiger karakter mee (wat prettig is in de endurance en dressuur/springsport).

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:14

akls ik naar mijn haflingers kijk en naar het fjordje van een handelstalletje van fjorden waar ik een paar keer heb gereden, zijn het zeker de fjorden die rustiger zijn, maarja, das maar een kleine interpretatie Knipoog

Draflinger

Berichten: 2425
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Malden

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:04

Ik denk dat het niet echt uit maakt. wat je hebt bij ieder ras dat er een van het ras iets drukker is dan de andere. Ik denk dat ze kwa karakter heel veel op mekaaar lijken maar als je mij nou vraagt echt een keuze te maken zou ik de fjord zeggen. watn ik ken toch best veel hafjjes met temperament en geen een fjord.

Orola

Berichten: 4363
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:15

Voor mennen is de haf een goede keus. Mijn haf Nicky loopt voor de kar, en die men ik wel eens (voor de rest doet mijn vader en wat anderen het) en ik heb wel eens een klein stukje een fjord gement, maar die moest je echt omtrekken voordat hij de bocht om ging. En Nicky kan je gewoon lekker rustig mennen en hulpen geven etc.

eilleen333

Berichten: 12852
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:32

Het verschilt ernorm per paard. Toevallig hebben wij een enorm spatsiche Fjord op stal. Echt een ettertje. Naja, wel lief onder het zadel hoor, maar wel een eigen willetje. Ongeduldig, als de boxdeur een stukje openstaat beukt ze er gewoon uit...

Als ik dat vergelijk met mijn Haf is die (bij mij tenminste) een stuk braver als ik ernaast loop.

Maar ik lees dat Fjorden over het algemeen rustiger zijn, dus dan zou ik gaan voor de Fjord Knipoog .