haflinger en fjorden kenners

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 19:29

Ik wil jullie een vraag voor leggen.
Welk van de 2, de fjord of de haflinger is nu over het algemeen het braafste/koelste tussen de oren? Ik dacht zelf de fjord, omdat haflingers toch nog wel eens wat temperament kunnen hebben en eigenwijs kunnen zijn.

Stel je bent een beginner en je wilt gaan mennen. Welk ras zou dan het meest geschikt zijn?

_LoutJ_

Berichten: 1638
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:31

Fjord denk ik......
Is veel rustiger dan de haflinger(Licht er ook aan welke Fjord of Haflinger je neemt.)
Ik heb ze bijde maar een fjord is veel rustiger..

Booooo
Berichten: 6534
Geregistreerd: 26-03-06

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:39

Ligt niet alleen aan het ras. Ligt ook aan het karakter van het paard. Ik heb een haflinger ingereden, die was echt heel braaf. Ik rijd nu een fjord van 16, nou die is echt veel erger !

Als je voor mennen zou doen, zou ik toch een Haflinger nemen. Die lopen toch weer wat anders voor de kar als een fjord vind ik.

Maar het ligt gewoon aan het karakter van het paard, ik zou zeggen ga is bij een aantal paarden kijken zowel een fjord en haflinger dan zou je altijd nog kunnen kijken.. Knipoog

Groetjes Bo Haha!

lianne125

Berichten: 1431
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:40

nou wou hebben er ook 2 maar bij ons is de haflinger het braafst. de fjord is hardstikke druk en de haf is heel rustig en laat alles met zich doen. hij zal er ook niet vandoor gaan en die fjord doet dit nogal vaak. ik denk dat het gewoon verschilt per paard en niet afhankelijk van het ras.

Westerntrail

Berichten: 1750
Geregistreerd: 30-09-06

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:55

Nou ik zou toch voor de haflinger kiezen zijn toch braver dan de fjord, een fjord kan soms heel eigen wijs zijn een echte doordrammer.
Spreek uit ervaring, heb vroeger een fjord gehad en kreeg hem met geen mogelijkheid buitenuit, met mijn haf kan ik alle kanten op.

pubelia

Berichten: 9996
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:01

Ik denk dat er niet veel verschil tussen zit. je heft zowel snelle als wat langzamere haffies, en snelle als langzamere fjorden, zowel haflingers als fjorden kunnen eigenwijs zijn. ik denk alleen dat fjorden over het algemeen kleiner zijn als haffies...

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:11

Kijk niet naar het ras... kijk naar het paard zelf.
Heb slechte ervaringen met fjorden, maar zeg niet dat ze allemaal zo zijn. Heb namelijk ook slechte ervaringen met haflingers. Heb hier een hittepit staan en de rust zelf. Dus kijk alsjeblieft niet op het ras.

En mensen scheer niet alle paarden van een bepaald ras over 1 kam hier kan ik echt zeer slecht tegen. Hier spelen zoveel dingen in mee.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:12

Fjorden en haflingers heb je in stokmaten van 1.38 tot wel 1.50m en soms iets hoger(te hoog in mijn ogen).

Verder is het echt per paard/ras verschillend hoe fel/rustig ze zullen zijn.

Mijn haf is bv wat drukker dan mijn fjord...terwijl mijn fjord weer eigenwijzer is dan de haf.
Haffie kan zich nog wel eens druk maken om een paraplu maar fjordenbeest gaat er gewoon onder staan Haha!
Fjord houd van een flinke knuffelbeurt terwijl de haf er eigenlijk niets van moet hebben.

Ik zeg wel eens dat ze elkaars tegen polen zijn.

Ik vind een haflinger wat sjieker om te zien..zijn blonde haren enzo en vaak zijn de gangen ook wat eleganter.

Ga gewoon eens wat dieren bekijken. Jij wil er mee mennen stel dan als eerste eis dat het dier heel braaf voor de wagen moet lopen.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:36

Ik sluit me bij mij voorgangers aan dat het per paard verschild en dan je niet naar het ras moet kijken maar gewoon naar het karakter van het paard.

Anoniem

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:47

Het verschilt enorm per karaker van het paard, dus naar ras kan je niet zo heel goed kijken, kies het ras wat jou het meest aanspreekt en ga dan een paard zoeken wat qua karaker prima bij jou past!

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:48

Elk paard is anders met een eigen karakter, je hebt nuchtere fjorden en hittepitten, hetzelfde geld voor haflingers. Het slaat nergens op om te zeggen dat haflingers braver zijn dan een fjord, en andersom idem. Mijn fjord is vanavond toevallig tot 3 keer toe "aangevallen" door een haflinger (die haar dag niet had), waarop mijn merrie reageerde door een pasje opzij te doen. Maar dat betekent niet dat fjorden goedzakken zijn en haflingers lastig. Ik zou vooral niet op ras gaan selecteren maar op karakter!!

Faniek, je slaat de spijker op zijn kop!

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:11

Ik denk ook niet dat je het geheel aan het ras kan wijten. Zoals meerdere zeggen. De een is een heethoofd en de ander niet. Het is net als met mensen.

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:16

Sabbel schreef:
Elk paard is anders met een eigen karakter, je hebt nuchtere fjorden en hittepitten, hetzelfde geld voor haflingers. Het slaat nergens op om te zeggen dat haflingers braver zijn dan een fjord, en andersom idem.

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:37

Idem aan de rest. Al kan ik het niet beschrijven. Er is wel een zondanig verschil tussen de rassen dat het je moet liggen. Zo ben ik echt een fjordenmens en zal een haf en mij niet echt samengaan denk ik. Waarom? Al sla je me dood...

Volgens mij is invulling van het woord eigenwijs bijvoorbeeld ook niet bij beide rassen gelijk!

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:42

ik denk dat je gewoon moet kijken naar het paard zelf, spreekt ie je aan en is ie braaf, als je zeker wilt zijn van een brave dan zou ik een wat oudere nemen is de kans groter dat het geen gek is, want ondeugend zijn ze allebei Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:07

Je kunt ze inderdaad niet over 1 kam scheren, ieder dier verschilt.

Toch vind ik over het algemeen haflingers en fjorden best wel verschillend. Haflingers, vooral de luxere types, staan dichter bij het warmbloedpaard dan fjorden. Ze zijn meestal wat temperamentvoller, fjorden zijn vaak wat koeler (en daarmee ook wat moediger dan de gemiddelde haf Lachen ). Mijn ervaring is wel dat fjorden veel verder gaan in hun drammerigheid. Ik merk al veel verschil of ik met een fjord of haf aan een touwtje loop, weet niet echt hoe ik dat uit moet leggen.. Haha! Een haf is vaak wat gevoeliger/makkelijker te corrigeren en wat eerder onder de indruk.

Nou kan het ook zijn dat ik toevallig de wat minder goed opgevoedde fjorden heb ontmoet.. ik heb er niet zo veel goede ervaringen mee. (Maar ken ook een paar krengen van haflingers, al zijn dat er een stuk minder Lachen ).

Voor beide rassen geld denk ik zeker wel dat ze een duidelijke leider nodig hebben, en niet gemeen zijn van zichzelf!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 11:37

Ik zie het aan de beschrijvingen van sommige mensen .De een heeft betere ervaring met haflinger, de ander met de fjord. Dus ik denk niet dat er over het algemeen veel verschil zal zijn in het temperament tussen beiden rassen.

Dan dus inderdaad per paard bekijken.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:17

Verschilt echt per dier, niet per ras. Ik rijd op een haflinger stal en de eigenaar hier van heeft vroeger in de fjorden gezeten. Zijn ervaring was dat fjorden er echt een kop op kunnen zetten als ze ergens geen zin in hebben. Je kan dan doen wat je wilt maar het schiet gewoon niet op. Natuurlijk zijn er ook wel haflingers met deze karaktertrekjes. *LOL* De haflingers bij ons op stal zijn stuk voor stuk erg braaf en als ze je eenmaal kennen doen ze álles voor je.

Nog even over dat mennen. Ik zie tegenwoordig steeds meer haflingers in enkel- en dubbelspan op marathons verschijnen en ik moet zeggen dat deze het heel leuk doen! Fjorden zie ik beduidend minder.

jokari

Berichten: 8774
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:21

zoals al gezegd : kijk naar het paardje, niet naar het ras. De Fjord die ik nu rijd, is 100 keer cooler in de kop dan de Haflinger die ik tot voor kort reed.
De Fjord die ik enkele jaren terug reed, was een heetgebakkerde kikker, terwijl de Halfinger waar ie mee samen stond, veel rustiger was.

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:23

Ik ga met de rest mee.....kijk naar het dier, niet naar het ras...
Heb zelf geen ervaring met haflingers, maar wel met 15 fjorden die zo verschillend zijn als dag en nacht en dan ook nog eens in hun karakter verschillen per minuut.

Wil je gaan mennen??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 12:24

Het is voor iemand die inderdaad wil gaan mennen. En ze heeft wel haar koetsiersbewijs, maar verder nog niet echt ervaring.

Anoniem

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:25

tja verschilt per paard denk ik. heb een haflinger verzorgd die met 3 jaar zo hup de kar voor ging en altijd als een engeltje heeft gelopen. en ken ook zat fjorden die het zo oppikken.
Maar ken ook hafjes en fjorden die beide gek of eigenwijs kunnen doen. Zou dus gewoon beide rassen gaan bekijken en vooral naar karakter of ervaring kijken.

succes!

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:08

Citaat:
Toch vind ik over het algemeen haflingers en fjorden best wel verschillend. Haflingers, vooral de luxere types, staan dichter bij het warmbloedpaard dan fjorden. Ze zijn meestal wat temperamentvoller, fjorden zijn vaak wat koeler (en daarmee ook wat moediger dan de gemiddelde haf ). Mijn ervaring is wel dat fjorden veel verder gaan in hun drammerigheid. Ik merk al veel verschil of ik met een fjord of haf aan een touwtje loop, weet niet echt hoe ik dat uit moet leggen.. Een haf is vaak wat gevoeliger/makkelijker te corrigeren en wat eerder onder de indruk.



Ja daar moet ik je als fjord/haf bezitter toch helemaal gelijk in geven. Haha!

Wat ik van mensen wel eens hoor is dat ze beter met mijn fjord kunnen opschieten dan met mijn haf. terwijl ik dat precies andersom heb Haha!
Komt waarschijnlijk omdat fjordenman meer een knuffelaar is.....maar ik kan hem ook regelmatig gruwelijk achter het behang plakken Duivel

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:20

Ik denk de fjord. Maar het hangt gewoon heel erg van karakter en opvoeding af.

Heleen2211
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-10-06

Re: haflinger en fjorden kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:47

Een Fjord staat voor mijn gevoel dichter bij het oorspronkelijke koudbloed-type wat gewoon cool in het hoofd is. Ik heb vroeger (15 jaar geleden) heel veel op haflingers gereden en voor mijn gevoel is het fout gegaan toen ze de arabier opnieuw gingen inkruisen om wat luxere types te creeeren. Op een gegeven moment had je dekhengsten met wel 12,5 % arabierenbloed! Ik geloof dat ze daar nu wel van af zijn gestapt, maar sinds die tijd kom je in mijn idee echt levensgevaarlijk haflingers tegen die het nerveuze en hyperen van een arabier combineren met de botte kracht en (sorry) domme eigenwijsheid van een haflinger. Fjorden kunnen ook absoluut vervelend en eigenwijs zijn, maar staan niet zo snel te hyperen.

Nogmaals dit is niet persoonlijk en alleen gebasserd op mijn ervaring (en dat zullen ongetwijfeld allemaal uitzonderingen geweest zijn)! Haha!