Moet een haf hoefijzers?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:51

persoonlijk zou ik het er echt niet voor over hebben om mijn paard zijn ehle hoef te vernielen alleen omdat ik graag een buitenritje wil rijden. (terwijl eigenlijk daar de ijzers ook niet voor nodig is Bloos )

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:27

Visconti schreef:
persoonlijk zou ik het er echt niet voor over hebben om mijn paard zijn ehle hoef te vernielen alleen omdat ik graag een buitenritje wil rijden. (terwijl eigenlijk daar de ijzers ook niet voor nodig is Bloos )



Nou wat fijn toch, dat jij als natural op bokt gewoon respect hebt voor mensen die het anders doen. Geweldig! Cool
Laatst bijgewerkt door Amulet op 05-10-06 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:29

Hmm, volgens mijn hoefsmid is het wel aan te raden. Juist bij paarden als Haflingers en Fjorden. Deze zouden relatief kleine hoeven hebben voor hun gewicht, waardoor de hoeven snelle slijten, en bij een kleine foutieve stand dus ook sneller verkeerd slijten en er dus eerder hoefproblemen kunnen ontstaan.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:31

@Amulet: lekker hokjes denken weer, volgens mij is je bericht persoonsgebonden en hebben de rest van naturals hier niks mee te maken Knipoog

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:44

Daarom heb ik mijn bericht vlak na plaatsing even aangepast.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:30

carina schreef:
Hmm, volgens mijn hoefsmid is het wel aan te raden. Juist bij paarden als Haflingers en Fjorden. Deze zouden relatief kleine hoeven hebben voor hun gewicht, waardoor de hoeven snelle slijten, en bij een kleine foutieve stand dus ook sneller verkeerd slijten en er dus eerder hoefproblemen kunnen ontstaan.


Zou kunnen. Maar ik denk niet dat ik het hier mee eens ben.

Mijn haflinger, zeg dat hij 2 jaar terug zeker 50-100 kilo te zwaar was. Dus nóg zwaarder dan dat ze normaal zouden moeten zijn. Zelfs toen had hij geen hoefijzers nodig.

En nu nog steeds niet, ondanks dat ik regelmatig een buitenritje maak, dagelijks rij en altijd met hem bezig ben.

Natuurlijk is een hoefsmid nodig Lachen Maar als de hoeven stevig & hard genoeg zijn, en ze regelmatig bij gehouden worden, dan zijn er echt geen hoefijzers nodig hoor.

Mijn hoefsmid zet er de mijne echt geen hoefijzers onder. Ondanks dat het een hartstikke stevige en brede haflinger is. Want zijn hoeven zijn g ewoon goed, en het is sonde er hoefijzers onder te doen.

Waarschijnlijk heeft het gewicht er wel íets mee te maken. Maar ik denk echt niet dat dat een rede moet zijn om er hoefijzers onder te zetten.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:42

heb wat meer vertrouwen in de natuur, de natuur creërd niet iets om het vervolgens dood te laten gaan...

Stado

Berichten: 352
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Voorst

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:50

Mijn haflinger staat sinds 2 jaar niet meer op ijzers en zijn hoeven zijn inmiddels oersterk! Dat was niet zo, in het begin brokkelde ze enorm. Maar ik heb het lopen op asfalt langzaam opgebouwd. Zijn hoeven zijn nu zo hard dat ik makkelijk met hem naar buiten kan zonder dat er ook maar iets brokkelt. En dat kleine beetje slijtage is precies genoeg om te zorgen dat de hoef niet te lang wordt. Heerlijk, zo'n bijna onderhoudsvrije hoef. En veel beter voor de gewrichten van mijn paardje Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:17

Visconti schreef:
heb wat meer vertrouwen in de natuur, de natuur creërd niet iets om het vervolgens dood te laten gaan...



Als dit tegen mij bedoelt is; mijn haflinger heeft op dit moment nieteens ijzers onder Knipoog Het ging me meer om de manier waarop je vorige berichtje overkwam. Daarbij heeft mijn haflinger zulke scheve poten, wat uiteraard als veulentje al gecorrigeerd had moeten worden, dat hij -om dit nog enigszins te corrigeren- in de zomer weleens op ijzers MOET om de rand een beetje bij te laten komen. Als het goed is worden deze ijzer-periodes steeds korter. Het zou dus fijn zijn als er ook rekening gehouden wordt met mensen die ijzers onder doen om -uiteindelijk- zonder te kunnen.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:10

Ja, als ijzers moeten dan moet het Lachen Mijn haf heeft het afgelopen half jaar ook op ijzers gestaan. Ivm met een schimmel, scheur in de hoef, de schimmel moest uitgesneden worden dus er zat een groot gat in de buitenkant van zn hoef. En om het niet verder te laten scheuren moesten er ijzers onder.

Maar als het niet moet, dan moet je het niet doen Lachen Maar zoals bij jou, dan is het gewoon nodig.

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:42

Mijn haf heeft hele zachte hoeven, staat hij niet op ijzers dan kan ik er 1 x per 2 weken een lange rit op maken en moet hij de rest zacht lopen omdat zijn hoeven anders te snel slijten, verder heeft hij in de winter veel last van rotstraal (wat sinds hij op ijzers staat nagenoeg over is)
Het liefst zou ik hem op blote voeten houden, maar dat gaat helaas niet..

oh ja en kom nu niet met trainen op asfalt e.d. Ik geloof best dat dat werkt maar mijn paardje heeft in mijn bezit van 2,5 tot bijna 4 zonder ijzers gelopen en echt het gaf geen verbetering lopen op asfalt/grind. Eerder verslechtering, vandaar ook de ijzers eronder Haha!

haflovertje

Berichten: 91
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: nijverdal

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:34

mijn haf heeft ijzers want ze heeft hele zachte hoeven.
maar persoonlijk zou ik het wel doen.. meer bescherming enso.. Knipoog

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:24

Mijn haf heeft 10 jaar zonder ijzers gestaan.
Had ook ontzettend harde hoeven.
Sinds 2 maanden sta ik op een andere stal waar hij heel veel op asvalt loopt en noodgedwongen moest ik hem voor op ijzers zetten.
Zijn hoeven sleten te snel waardoor hij haast niet meer kon lopen (gevoeligheid)
Harde hoeven willen dus niet altijd zeggen dat een paard geen ijzers nodig heeft Knipoog

xxJeannexx
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-09-06

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:51

mijne staat omdat ik wedstrijde rij alleen zomers op ijzers,, swinters gewoon zonder,, das gezonder voor zn hoeven Knipoog

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:02

Mijn Haf is rondom beslagen, zodra ik het eronder vandaan haal heeft ze een hoefzweer, en ze slijten snel en groeien langzaam. Wil soms zomer's op het land als het droog is haar ijzers er wel even vanaf laten maar nooit te lang want dan speelt er een hoefzweer op.

xDon
Berichten: 1606
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:02

Cheyenne had ze vanwege dat ze voor de kar enz liep.
nou hebben we ze eraf gehaald omdat ze erniet meer mee op de weg loopt.
en het leek net of ze op eier doppen liep Tong uitsteken

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:17

Mando loopt ook op blote voeten hoor.

Gesprek met de hoefsmit gehad en die zei.. als hij niet kort gaat lopen dan laten we hem lekker op bloten voeten lopen.
Ik ga toch onder de man 1x per week door het dorp en verder wandelen we 2/3 x per week over de straat... en tot nu toe gaat het goed.
Ik laat hem het liefst zo lang mogelijk zonder ijzers staan.... en ik laat om de 8 weken mijn hoefsmit komen om te controleren.... hij heeft er tenslotte voor gestudeerd ..... ik niet....

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:39

Hoi 'Mando' jij ook hier op bokt.
Inderdaad lekker op blote voeten laten staan hoor, scheelt je bakken met geld en z'n voeten zien er prima uit.

Saskiia

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Lienden

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:13

Ligt eraan wat je allemaal met je haflinger doet en hoe de hoeven van je paard zijn, als je paard door iets medisch op ijzers moet bijv.

Mijn haflinger staat wel op ijzers, ik ga ook regelmatig de weg op en zo blijven ze dus onbeschadigd.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:17

DuchesS schreef:
Ligt aan de hoeven en hoeveel je op asvalt, wedstrijden e.d. rijd.
Mijn haf heeft hele goede en sterkte hoeven, ondanks dat ik regelmatig over afvalt rijd en wedstrijden heeft hij geen ijzers en de smid komt om de 14 weken en dan is het nog niet altijd nodig. (laat hem wel altijd bijwerken hoor)
Het verschilt er per haf maar over het algemeen hebben ze sterke hoeven.


Ja
Ayla op de manege heeft het wel, maar die staat ook voor de kar en ook over het asfalt .. Knipoog Nikkels bijv. niet Knipoog

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:47

Geen enkel paard hoeft hoefijzers. Het is naar mijn mening alleen maar slecht voor de hoeven. Zeker mijn Haf, met niet zulke denderende hoeven, komt nooit op ijzers. De nagels worden in de witte lijn geslagen die daardoor natuurlijk steeds zwakker wordt, en het natuurlijke veersysteem van de hoef verdwijnt ook. Nee hoor, mijn Haf blijft lekker zo lopen. Mochten de hoeven te snel slijten dan rij ik minder over de stenen Knipoog .

Earmpykje

Berichten: 144
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Moet een haf hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:56

De ene loopt op eieren, en is absoluut veel gelukkiger met ijzers onder, al zijn de hoeven op zich hard genoeg om de 4daagse van Dwingeloo (= 110 km over toch wel schurende zandpaden) te doen, zonder dat ze aso afslijten. Dus dat hebben we het eerste jaar dat ik haar had dan ook gedaan.
De andere zou als ik het toeliet nog wel over gravelpaden willen galopperen, kiest zelf voor de harde weg ipv de berm en heeft nèrgens last van...