Angst.......??!!!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 13:15

Ben een tijdje terug van mijn haf afgevallen (gelanceerd is een beter woord...) heb moeten revalideren maar nu gaat het weer allemaal goed (lichamelijk...) maar het probleem is dat ik er nu weer op moet Bloos . Ze heeft nu ongeveer 1,5 maand stil gestaan (en ik was dus net bezig met inrijden) Ik weet dat ik erop MOET maar ik weet niet of ik het durf.... Frusty doen zal ik het wel, maar ze is slim dus ik ben bang dat ze me door heeft en me er mooi nog een keer vanaf gooit.... Weten jullie misschien een oplossing om deze angst wat minder te maken of hebben jullie toevallig hetzelfde meegemaakt en hadden jullie hafjes door dat je bang was toen je er weer op ging?

spekster

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: bilthoven, zeist, doorn

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:18

ik zal in ieder geval beginnen met een vriendin erbij vragen die je erbij kan helpen en begeleiden,.. het is niet niets.. maar het beste is wel weer erop stappen en verder gaan.. anders heb je kans dat ze dit altijd bij nieuwe en vreemde mensen zal proberen... heb nu zelf een verzorg haflinger die je heel erg uitprobeerd de eerste paar keer dat je op haar rijd.. hoop dat het je gaat lukken je angst te overwinnen.. heel veel succes

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:13

Je zou er zeker terug op moeten maar of je nu nog durft. Kzou zeggen bouw het terug langzaam op.

Een jong paard die ingereden wordt die durft nogal eens te bokken das een teken van verzet maar daar is niets raars mee dat is gewoon zo. Dat bokken moet je leren uitzitten en je paard moet erdoor heen gereden worden en dan pas zal ze niet meer bokken.
voorwaarts rijden is de boodschap.

Fox4u

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:45

wat je natuurlijk ook kan doen om iig je haf wat rustiger te krijgen (dat hij/zij dus niet zoveel zin heeft om gek te doen) is hem/haar de dag voor dat je er op gaat even lekker laten lopen en de dag zelf ook en dan erop maar dan natuurlijk niet meer zoveel doen Knipoog dan gewoon lekker wat stappen. als dat goed gaat doe je de volgende keer dat zo nog een keer alleen op de dag zelf net iets minder zodat je onder het zadel net iets meer kan doen. en zo bouw je het rijden langzaam op en het los lopen/ longeren af Pling

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:50

ik ben er ook vaak afgevallen en bijna op de snelweg met hem gezeten ook en dat hij is geflikkerd en ik lag eronder met twee zwaar gekneusde knieen en er ook weer op het is nu een schat van een beest maar heb ook wat zitten vechten met hem hoor.

Risico van de sport he.
gewoon doorgaan en genieten als het straks een top beestje is.

mandiiee

Berichten: 808
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:55

misschien op nieuw beginnen(niet met wennen enzo)
maar aan de longeerlijn en dan weer opbouwen?

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:45

Mijn haflinger ben ik ook aan het inrijden, maar ze begint door te krijgen dat ze ervandoor kan gaan, het is nog niet gelukt, maar ze probeerd het wel, dus het is een kwestie van tijd dat het haar wel gaat lukken.
Ik heb nu besloten haar door iemand van stal te laten rijden een maand, dus er even doorheen rijden, en hopen dat het dan een stuk minder is, dan ga ik er weer op, ik heb nl ook die angst, dat is niet door mijn paard gekomen, maar door een ander verzorgpaard, dus voordat ze mijn angst door gaat krijgen, laat ik iemand anders haar even doorrijden, zodat het ergste eruit is.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:59

iemand erbij halen.
Bijvoorbeeld je lesgeef(st)er, of iemand die verstand heeft van paarden inrijden. Dan laat je desnoods die persoon er eerst op gaan, en zorgen dat de pony het vertrouwen weer een beetje terug krijgt, en als het goed gaat dat jij er dan weer op stapt. (onder begeleiding).

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:09

inderdaad vraag hulp, durf je dit nog niet kijk om je heen of je iemand vind die goed kan rijden met wat lef en vraag aan die persoon of zij hem wil rijden tot het gekke er vanaf is zodat jij er zelf mee veder kan, paarden merken dat je bang ben en maken daar gebruik van, desnoods stap je haflinger uit nadat iemand er op heb gezeten zodat je zelf een beetje vertrouwen erin krijgt.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:56

Hulp Lachen

Begin misschien eerst een paar dagen met longeren. Dat je toch met haar bezig bent, zij haar beweging krijgt en dat de grootste gekkigheid eruit is. Ook voor het rijden kun je gerust longeren Lachen

En anders je instructise (als je die hebt?). Die geeft je net de tips, en het zelftrouwen dat je nodig heb.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:50

Als je je hafje niet meer vertrouwt moet je
ervoor zorgen dat je hem weer gaat vertrouwen.

Doe bijv. veel dingetjes samen. Poets hem vaak, knuffel
hem en doe spelletjes of ga stukjes met hem lopen! Als
je hem weer vertrouwt zou je er weer een xtje op kunnen
stappen.

Om zijn energie kwijt te raken, kun je hem altijd longeren ed.
Dan wordt zijn energie wat minder en knetter jij er niet zo snel
af! Maar het is heus niet gek dat je bang bent. Als je van je paardje
afvalt (of gelanceerd) stap je er niet zo weer op.. Bloos Dus daar hoef
je je niet voor te schamen. Je moet gewoon je vertrouwen gewoon
weer terug krijgen. En als het alleen niet lukt zou je ook iemand erbij
kunnen vragen: een vriendin of een bijrijdster ofzoiets. Knipoog

Je moet gewoon de tijd nemen. De tijd dat jij er weer op wilt.
Je moet gewoon niet denken dat anderen je dom vinden dat je
er niet zomaar weer op wilt stappen! In ieder geval veel succes! Clown

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:28

Ik ben erg benieuwd of je er inmiddels al weer op hebt gezeten.

NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Re: Angst.......??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 09:20

Heel erg bedankt voor jullie reactie's!!

Ik heb er ondertussen al weer opgezeten hoor.. Ik weet niet wat me bezielde want ik heb al genoeg paarden ingereden, maar ik vertrouwde haar zo goed en toen heb ik zo'n harde smak gemaakt dat het helemaal over was vrees ik. Ik ben zoals hier gezegd begonnen met poetsen en knuffelen, daarna een paar keer gelongeerd en toen gewoon de stoute schoenen aangetrokken. Tegen mezelf gezegd dat ik me niet aan moest stellen en er weer op geklommen... en het ging goed. Feit is wel dat het vertrouwen nog steeds niet terug is (van weerskanten niet...) dus ik heb toch maar besloten om voorlopig een paar lessen te nemen, gewoon om haar weer terug te krijgen.. Maar echt bedankt voor jullie hulp! Haha! OK dan!