Nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1989

Nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 15:42

Hoe zit het met de nageeflijkheid van jullie hafs?
Is dat beetje bij beetje gekomen, of was er ineens een klik net zoals bij de mijne:

(even gekopieerd uit mijn eigen topic van het haflingerforum)

Eerst liep madam heerlijk sterrenkijkend door de bak hoe hard of zacht ik het ook probeerde..

Nu had ik donderdag les, mijn instructrice heeft mij laten instappen, heeft er toen een slof aangedaan (heel los e.d., lang over nagedacht, heeft nog een topic over gelopen bij rijden) is er zelf opgestapt om even de werking te voelen en alles uit te leggen. Die les ging echt superlekker, de slof hing de hele tijd in een boogje, maar het had effect op het idee ofzo (staat op film )

Vandaag gereden, zonder slof (ik rijd enkel met de slof als er begeleiding is) En ze liep!! Ze voelde echt zo lekker aan, de klik is er gewoon ineens, ze snapt het! Ze is heerlijk ontspannen en zit ook heerlijk tijdens doorzitten.

Hoe hebben jullie dit bereikt met jullie haf?

henkb

Re: Nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:46

Wat denk je erzelf van?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 15:47

Volgens mij snap jij mij vraag niet Clown

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:08

ik heb vroeger ooit paar keer met de elastiek (onderbegeleiding) gereden. Voor de nageefelijkheid heel fijn, in het bochtenwerk wat minder. Maar na 3 keer snapte ze het en kon ik het met mijn handen en benen af.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:37

Ik heb inderdaad ook een tijd met elastiek gereden, ben toen overgestapt op de slof. Dat werkte prima, zonder slof had ik haar niet in de L1 gekregen denk ik... Zonder slof loopt ze nu ook netjes naar beneden, maar dat heeft me wel een jaar gekost Tong uitsteken

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:08

Dan ben ik dus niet de enige.
Want ik zat later te denken, van zo snel in 1x is dat eigenlijk wel hoe het hoort, maar misschien is het wel per paard verschillend en mijn haffie is dus niet de enige Lachen

Sammel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:16

Meningen zijn daarin erg verdeeld heb ik gemerkt. Zover ik het nu kan bekijken is het zeer afhankelijk van paard.

Degene met wie ik samen mijn paard rij is van mening dat het vaak ook zonder kan, maar dat je geduld moet hebben. Het is een kwestie van elkaar aanvoelen en dat kost soms erg veel tijd.

Wat sommige mensen doen, en erg verkeerd, is de methode van slof etc. toe te passen bij een jong paard. Dit werkt echt niet.
(over dat laatste spreek ik uit ervaring!!!!!) Als je een paard hebt met een willetje pikt dat nl. niet.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:43

ik had er ook problemen mee, ik kan mn hafje eigenlijk pas sinds een maand zonder hulp (teugel) nageeflijk rijden. nadat mn instructrice er 20 minuutjes mee bezig is geweest. nu is he heel soepel en relax. ze gebruikt nu ook de goede spieren (geen onderhals meer) en ze is makkelijker rond te rijden!
ik heb het elastiek ook gebruikt, die hing ook los, alleen vond ik het niet eerlijk voor haar! het moest van haarzelf komen. ze moest het aanbieden, en dat deed ze met het elastiek niet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XMOVE7LU

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 08:15

ik rijd m ongedwongen en stravero snapte er niets van Tong uitsteken ik ging allemala overdreven heel overdreven mee en toen na een half jaartje begon hij te "ja knikken" en na een jaar liep hij gebogen in stap Lachen hij deed het daarna ook heel snel in draf en ben nu bezig met galop gebogen maar dat gaat ook al heel erg goed Lachen

maarja ik ga naar wedstrijd met me stravje!! kus evelien (_)(_)(_)stravero Haha!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 09:33

Oké, dat geeft me wel wat inzicht.

Maar voor zover nu blijkt, heeft een een super inwerking gehad Lachen

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:46

Oefenen les geduld en nog meer oefenen.

Toen mn haf kwam was hij zo'n, ik gok, 100 kilo te zwaar & hij was zo;n 4 jaar niet gereden. Ja, een regelrechte ramp dus.

Rijden ging amper, hij moest voetje voor voetje lopen omdat hij anders gewoon omviel.

Ten eerste hebben wij eerst zijn heeele conditie op moeten bouwen, en hem op dieet gezet.

Toen eenmaal aan het rijden gegaan. Het was een ramp, maargoed, dat zie je niet op dat moment Haha! Dus gewoon lekker doorgehobbeld, ondertussen veel les gehad.

En zo zijn we langzaam stapje voor stapje vooruit gegaan. Eerst erg goed aan mn been gereden, ik geleerd dat ik rustig moest zijn met mn handen. Gelijk ontspannen als hij nagaf en zo met kneepjes & spelen kwam hij steeds vaker mijn hand opzoeken.

En ach, soms zitten er dipjes tussen en dan gaat het voor geen meter, maar de laatste tijd gaat het echt super.

En nu zijn we zover dat hij constant nageeflijk loopt. Soms mijn been aanleggen als hij omhoog kijkt, en en toe mn buitenhand wat sluiten en binnen wat vragen, maar voor de rest gaat het echt super Lachen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:49

Ik rjd ook met een slof.
Met die slof krijg ik haar er wat makkelijker doorheen. Zonder slof lukt het me nog niet zo goed.
Soms haal ik de slof er na een minuut of 20 af, en dan loopt ze ook mooi nageeflijk. Ik moet nou nog zover komen dat het helemaal zonder slof gaat. Knipoog

O sorry zie nu pas dat dit op het hafllinger forum staat, en ik rijd helemaal geen haf, sorry. Vriendjes zijn?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 18:54

Ach dat geeft niets Lachen

Nu ben ik alweer van de slof af omdat het zo geweldig gaat Haha!

Bedankt voor jullie reacties!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:58

Helemaal niet erg om even een slof eraan te doen. Zeker niet als je instructrice naast je staat! Vaak kan het net even dat laatste stukje onbegrip wegnemen bij je paard....net zoals in jou geval! Zal jij even lekker rijden nu!!! Er gaat vast een wereld voor je open! Hartstikke leuk voor je meid!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:55

ik heb het gewoon zonder hulpteugels gedaan.
Gewoon vaak oefenen, en blijven 'vragen', en les nemen doet ook wonderen Ja.
Geen hulpteugels bij nodig (gehad) Haha!.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 15:05

Euh ja Tong uitsteken

Ik heb al privéles, dus dat zit wel goed Haha!

Dankjewel!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:50

Heb in het begin een slof gebruikt om hem te begrenzen, zodat mocht ie omhoog komen, ik hem weer niet helemaal opnieuw naar beneden moest rijden. Maar nu kan ik hem zonder slof ook gewoon heel netjes rond rijden.