Jouw haflinger, nageeflijk, soepel, bij elkaar etc?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jouw haflinger, nageeflijk, soepel, bij elkaar etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:36

Nav een opmerking van een lerares op school; ik reed op een pony die qua bouw een beetje op mijn haflinger lijkt. Ik kreeg haar niet goed bij elkaar, en ze was erg stijf in spieren etc. Toen zei die lerares, dat heb je met wat kort gebouwdere paarden, die kan je niet goed bij elkaar rijden en zijn niet echt soepel.

Ik sprong gelijk in de verdediging (haha) en vertelde over viva..
Nu hier de vraag: krijg jij jouw haflinger makkelijk netjes bij elkaar, met een mooi ondertredend achterbeen, en soepel/nageeflijk?

Siria

Re: Jouw haflinger, nageeflijk, soepel, bij elkaar etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:38

hmm vreemd ik hoor altijd dat korte paarden juist makkelijk aan de teugel gaan en verzameld en lange juist moeilijker, maar dat die dan makkelijker buigen in de bocht
, ik rij zelf op een fjord en die is iets langer dan de gemiddelde en dat is dan wel moeilijk om verzameld te rijden daar doe ik dan ook minstens een half uur over

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:51

Kijk naar dat geweldige hafje in Ermelo die Z liep! Kort gedrongen, ouder type, kort dik nekje en wat kon dat beestje lopen geweldig!
Om precies te zijn deze haflinger. Ik was echt totally weg van het beestje geweldig Ja
Afbeelding

Naar mijn mening is het ook een stuk ontspannenheid en natuurlijk kan ook een paard stijf zijn. Want elk paard zonder medische problemen kan nagevelijk lopen met een los teugeltje Ja

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:01

Ik heb ook een ouderwets type haflinger, en niet bepaald de lenigste, maar met oefeningen om haar soepeler te maken, kom ik er ook wel! Alleen duurt het wat langer.
Ik start nu L2 met mijn haflinger, en ook zij kan als een elastiekje onder mij voelen, zo soepel als wat.
Maar daar moet wel aan gewerkt worden!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:03

Inderdaad, er moet even aan gewerkt worden. Mijne kan het ook wel, maar eerst flink elasticeren, voordat er wat uit komt. XD
Hij is een beetje stijfjes...

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:04

Niet alleen medische problemen spelen mee om een soepel paard te krijgen, maar ook de bouw. Wij hebben op stal verschillende tijpen haflingers:
Een korte gebouwde haf, maar met een hele lage halsinzet, waardoor ze zwaarder is, omdat het haar veel moeite kost.
Een wat lange gebouwde haf, is inderdaad moeilijker om van achteren naar voren te rijden.
En een moderne haf (elite), zij heeft vanzich zelf al veel achterbeen gebruik, en is lekker los en soepel.

Bij de bovenste 2 haffies is het echt hard werken om ze soepel en los te krijgen, maar uiteindelijk lukt het wel, met goede begeleiding.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:33

oeff dat vind ik erg kort gezegt! vooral na wat ik vandaag meegemaakt heb net rijden. tosca was erg druk en wilde alleen galopperen dus heb ik dr even uit laten razen, toen was het genoeg, maar ze wilde dus doorgaan. toen heb ik dr tegengehouden, ben door gaan zitten en laten verzamelen in draf. ik het net een nieuw zadel (barefoot/boomloos) en ze loopt er super onder. heel lang gedraaft in een heel rustig maar superactief tempo. er staat een tuinhuisje naast de bak dus kon het raam als spiegel gebruiken. echt de benen eronder en voorbenen optillen!! wat zo trots op mn meisje want ze deed het toch maar even! Haha! net als wijken, had ik nog nooit gedaan omdat het niet lukte, maar nu lukte het al met een beetje been en een gewichtshulp!!! Haha! jammer dat ik mn oma niet over kon halen om een foto te maken Duivel
het is een persoonlijke ervaring maar ben echt van mening dat korte gedrongen paarden ook goed in dressuur kunnen zijn. en een kort lijf is makkelijker bij elkaar te houden.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:52

mijn haf is nog niet ingereden, maar lenig is ze zeker. Mevrouw springt met gemak wissels, en stap heel fijn ruim. Heeft een superachterbeen gebruik. Goh waarom zou ik haar gekocht hebben?! En ja dit is ook weer een haf van het nieuwe type

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:02

Ik kan Mazzel goed bij elkaar rijden, lengtebuiging is soms wat lastig en zodra de oefening zwaar wordt, dan wordt hij wat stugger. Maar de gangen zitten er wel op, dat is geen probleem. Ook zijn achterhand gebruikt hij redelijk goed.
Hij is niet heel makkelijk te rijden...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:04

Faniek schreef:
Kijk naar dat geweldige hafje in Ermelo die Z liep! Kort gedrongen, ouder type, kort dik nekje en wat kon dat beestje lopen geweldig!
Om precies te zijn deze haflinger. Ik was echt totally weg van het beestje geweldig Ja
Afbeelding

Naar mijn mening is het ook een stuk ontspannenheid en natuurlijk kan ook een paard stijf zijn. Want elk paard zonder medische problemen kan nagevelijk lopen met een los teugeltje Ja

Die heb ik ook gezien en was zeer verbaasd... Zag er mooi uit!!!!!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:41

nee ik krijg pluut niet eens aan de teugel. MAar dat komt ook omdat pluut en ik beide nog niet zo ver zijn.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 06:03

dat kreeg ik tosca 3 weken geleden ook nog niet, maar we hebben er heel erg aan gewerkt dat ze terugkomt op dr achterhand dus heel veel draven, en als ze dr achterhand er eenmaal onder heeft komt de nageeflijkheid vanzelf, dan hoef je er weinig moeite voor te doen Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:18

Mando is ook nog helemaal niet zo ver (net 4 weekjes onder het zadel) maar gisteren in mijn priveles heb ik hoofdzakelijk kleine gebroken lijntjes gereden zowel in stap als draf dus net alsof je slingert tussen de pionnen door. Na 20 min super los en begon al lekker laag te lopen.

Belangrijkste is dat hij lekker soepel loopt.

Geduld...

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:40

Ik kreeg lotte een paar weken geleden ook nog niet aan de teugel. Maar nu begint ze ook lekker bij elkaar te lopen en alles goed te gebruiken.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:15

Zelfs Widia, die altijd buitenritjes loopt en verder geen hol hoeft uit te vreten, is als het moet, makkelijk bij elkaar te rijden Ja

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:39

ja mij lukt dit wel, met Aron, maar die is er ook wel vrij makkelijk in hoor. Met Rosa lukt het me ook wel, maar wel wat moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:24

Faniek schreef:
Afbeelding

Ik weet niet of jij dezelfde bedoelt als ik, (kan de fotos niet zien) maar ik vond die niet echt geweldig lopen Bloos Wel vond ik ajax van toepie (die is ook niet heel groot oid!) super lopen...

Sowieso hebben er veel mensen in de paardenhouderij vooroordelen.. niet normaal!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:55

liza is een redelijk luxe gebouwd paardje. wel erg kort nekje en vrij korte rug. maar is geweldig lenig. loopt heel soepel, makkelijk nagevelijk.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:48

Ik zag een klein gedrongen haflinger in het Z lopen (dacht dat ze bij de pony's reed en die van de foto niet ivm hoedje) maar die reed een middendraf, geweldig!! Op dat moment was ik aan het voorlezen, dus heb niet alles kunnen zien...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:56

ik heb er bij Marleen ook vrij weinig moeite mee. Heb ik wel gehad, maar dat kwam door een te klein bit (kwam ik wat te laat achter) Heb vandaag een boomloos testzadel binnen gekregen. Ga nu is een weekje testen hoe dat voelt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:09

ACSM schreef:
Ik zag een klein gedrongen haflinger in het Z lopen (dacht dat ze bij de pony's reed en die van de foto niet ivm hoedje) maar die reed een middendraf, geweldig!! Op dat moment was ik aan het voorlezen, dus heb niet alles kunnen zien...

Het is wel dezelfde hoor, maar die van de foto is in de act precies dezelfde haflinger Knipoog Want bij de proef had ze een cap op en bij de act dit hoedje. Heb ook foto's van de proef.

xxJeannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:25

ik heb zelf een haflinger waar een beetje fjord inzit en nog een ander ras, maar ik rij nu in de L bij de ponys en je kunt gewoon merken dat sommige jurys direct zoiets hebben van bah weer een haflinger en sommige kijken egt naar de proef. die van mij kan heel mooi soepel lopen, maar nooit zoals een rijpaard.