Haflinger die uitbreekt, help...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wallie
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: De Kwakel

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:06

hey dit ken ik.. Tong uitsteken mijn paardje doet dat ook altijd.. opzoek naar gras.. stroomdraad.. wat is dat..? gewoon onder door lopen haha en dan doen of er niks aan de hand is... ik heb hem nu samen met un ander paardje gezet.. met iets wat meer gras.. en nu blijft hij wel staan... maarja in de binnenbak als hij los staat loopt hij ook zo door de draadjes. het gekke... hij maakt het nooooit stuk.. laatst vond ik hem achter los lopen.. Tong uitsteken dus ik weet nie wat ik eraan kan doen.. stroom draadje tegen ze donder houden werkt niet.. al veeeels te vaak geprobeerd. Knipoog

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:12

ik heb je verhaal gelezen en je zegt dat ze het stroom niet voelt door haar voorpluk.
maar nou dacht ik (misschien wel iets doms maar je kunt eht proberen)een knotje in doen want dan heeft ze haar voorpluk niet om etgebruiken om de stroom optevangen.
nou veel succes ermee hoop dat eht helpt Haha!

xxies gett,,

_Marianne
Berichten: 1705
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:12

Als ik jou was zou ik gaan overleggen of je ook 3 draden mag plaatsen.. en dan bijv erbij zeggen dat je het zelf wel wilt doen enzo..

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 17:21

Ik heb hetzelfde als Wallie hierboven beschrijft, dus ook al zou ze de stroom voelen, het doet haar niks.
Ook al zet ik haar in een volle wei, dan houd ze het een week of zo uit, en dan begint het weer van voren af aan.
Dus de hoeveelheid stroom of draden maakt niks uit in dit geval..

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:06

en of ik dit probleem ken......
volgens mij is het de leeftijd want onze drie-jarige Isis heeft ons ook het hele weekend beziggehouden. Twee stroomdraadjes weet ze op de beschreven manier vakkundig uit te rekken en doorheen te lopen en inderdaad de stroom lijkt haar niet te deren (komt waatschijnlijk mede door de dikker wordende wintervacht die de stroom minder goed geleid). Dus extra draadje gespannen en een uurtje later was ze er alweer uit. Vierde draadje gespannen, de eerste keer bleef ze erin haken, gelukkig niet gewond, maar een uurtje later was ze hier ook doorheen gekropen. Vervolgens stond ze op het pad, was ze naast de stroomdraad ook nog over het schapenhek heen geklommen. Ze deed het gelukkig steeds op dezelfde plek, dus hebben we daar een stuk (zo'n 5m) schapengaas met een paar extra palen achter de stroomdraad geplaatst en tot nu toe gaat het goed.....

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 08:42

Ik zat inderdaad ook te denken aan kippegaas of zo.
Het probleem is dat ze het vaak op dezelfde plek doet, maar ook op andere plaatsen, dus ik moet de hele weide voorzien van gaas of zo.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:06

Ik weet niet wat voor stroomapparaat je gebruikt. Een op batterijen, of een op gewone stroom (220V).
Als je de mogelijkheid hebt kun je het misschien proberen met een 220V aparaat. Deze geven over het algemeen een hardere schok, misschien dat ze daar wel op reageert.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:27

mijne doet het nu ook heel vaak een paar keer in de week moet de draad gemaakt worden.

Ik heb wel geluk dat hij en de anderen niet weg kunnen op straat doordat er een grote poort is en soort van muren aan de voorkant.

Hij kapt de draad door of trekt hem uit met zijn hoef en dan heeft ie ruimte om er zich doorheen te wringen. wij zijn nu ook van plan om een derde draad bij te hangen en desnoods een vierde. Hij doet het ook steeds op dezelfde plaatsen. De voorkant waar we in en uit komen en dan de draad waar de vijver is afgezet omdat ze er niet zouden kunnen uit drinken. De vijver moet er ook altijd aan geloven. En deze week nog is er een koe ingebroken in mijn weide ook draad kapot op drie plaatsen de eigenaars van de koe hebben mijn draag hersteld, gelukkig.

Ik heb gewoon schrik als onze ene haflinger de draad zomaar overal begint door te kappen dat de andere paarden ook zullen kunnen ontsnappen en weglopen, de baan op en alle gevolgen van dien.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:24

Gelukkig ken ik dit probleem niet met mijn Haf. Ze zou niet durven! Veel te bang om een schok te krijgen.
Maar als ze de draad omhoog duwt, kan je bijvoorbeeld meer paaltjes plaatsen zodat ze de draad moeilijker omhoog krijgt, en dus een schok krijgt.
En bijvoorbeeld een draadje aan de binnekant erbij op ong een meter afstand. Dan staat ze dus onder die draad terwijl ze de andere omhoog aan het duwen is.
Maar staat er wel genoeg stroom op?

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:20

Er staat hier minder stroom op dat bij mijn andere stal, maar daar stond echt heeeeeel erg veel op, dat heb ik zelf gevoeld, en daar word je niet vrolijk van..
De hoeveelheid stroom maakt haar niks uit.
Ze heeft de laatste keer een flinke snee aan haar been overgehouden, dus ze mag niet meer in de wei, tot er iets is waar ze wel in kan blijven, zometeen zijn het haar pezen, dan heb ik echt ene probleem..

SanneHeidy

Berichten: 247
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Helmond

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:52

Zo'n verhaal ken ik mijn EZEL die brak altijd uit ook al staat er stroom op span een draadje er onder en er boven zo dat ze hij/zij weet da die er niet door kan.Of hij moet zo lomp zijn dat die er recht door heen gaat maar dan heeft die ene flinke schok ik denk niet dat die dat zal doen.

Probeer het maar is geloof me het werkt!|

xxx Sanne (L) Heidy

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 13:00

Dat is het probleem, ze is zo lomp dat ze er ook werkelijk doorheen gaat..

SanneHeidy

Berichten: 247
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Helmond

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:51

Okee dan moet er een andere oplossing zijn.
Ik zal is heel goed denken Tong uitsteken

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:52

Graag... Iets wat wel mogelijk is bij een pensionstal

ronneke
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: belgie

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:03

is van die groene tuinomheining geen oplossing? men schetlander ging ook altijd door de stroomdraden. we hebben dan eerst kippengaas geplaatst maar dat was te plooibaar en hielp dus niet. maar nu met groene tuinomheining blijft ze mooi binnen.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:13

Goh.. haflingers breken toch nooit uit? Tong uitsteken geintje Lachen

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 00:00

Pas wel op dat je geen schapengaas plaatst... Als ze daar doorheen of overheen duwt en ze komt erin vast te zitten ben je nog verder van huis.
Wij hebben ook stroomdraad die vrij snel knapt als ze vast zitten. Dat vermindert de kans op snijwonden natuurlijk ook...

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 11:15

Daarom wil ik ook iets wat veilig is voor haar, maar draad wat snel stuk gaat, is helemaal geen optie, dan kan ik haar net zo goed gelijk uit de wei zetten, want dan blijft ze helemaal niet staan als ze weet dat het snel stuk gaat..