Haflinger die uitbreekt, help...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:47

Mijn haflingermerrie van 3 jaar is een ster in uitbreken.
Ze word nu zelfs zo brutaal dat ze het doet waar je bij staat, dus weet nu wel hoe ze het doet..

Ze gaat eerst met haar hoofd tegen eht draad aan, met haar voorpluk, dus krijgt ze geen schok.
Hierna drukt ze het draad omhoog en rent eronder door, en staat ze waar ze wezen moet.

Ze heeft respect voor de stroom, omdat ze niet bij het draad komt als ik haar erin zet, dan loopt ze er met een grote boog omheen.
De hoeveelheid stroom maakt ook niet uit, omdat ze het niet voelt.
Bij de vorige stal heeft ze het ook gedaan, en daar stond echt heel veel stroom op, dat hebben we elke keer helemaal nagemeten, en het stond voor stroom, volgens mij iets van 1400 watt als ik het goed heb, dus flink wat.

Ze is afgelopen zaterdat blijven hangen in het draad, ze duwde hem niet ver genoeg omhoog, dus het onderdraad zat om haar benen en het bovendraad zat aan haar andere kant.
uiteindelijk is haar voorbeen over het draad gekomen, dus zat hij nog om haar achterbeen, en uiteindelijk heeft ze het draad losgetrokken.
Ze heeft nu dus een snee in haar achterbeen en hij is nu dik.
Natuurlijk wel goed afgespoten, gewandeld en schoongemaakt, maar ik wil haar nu niet meer in de wei hebben, omdat ze gewoon echt niet blijft staan.
Ze staat met andere paarden, dus dat is ook neit het probleem, dit zijn haar vriendjes.
Ze staat als ze los is, op het middenpad, en als ze dat ook weer heeft gezien, gaat ze over het terein lopen, bij de hengsten kijken die op stal staan en dergelijke.
Ik ben als de dood dat iemand van stal de hoek om komt met de trekker...

Heeft iemand een oplossing, niet dat er niet genoeg stroom op staat of iets dergelijks, dat heb ik allemaal al gehoord, en dat helpt niet.
Het is natuurlijk voor jullie moeilijk te bepalen, maar ze is heeeeeel erg hard leers, en aangezien ze de stroom niet voelt, omdat ze alles met haar manen doet...

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:00

En ik ga dit volgen! Jade, 3 1/2 jaar, doet dit op net dezelfde wijze als jouw merrie. Hij staat met 4 andere paarden in de wei, gras en hooi in overvloed en toch kruipt hij voor je neus tussen de draden door Boos! .

JessyHorse
Berichten: 148
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:05

Mijn pony sprong over de sloten heen. Dat was ook zo'n probleem. Ze is toen niet meer op dat land gezet maar naar een ander land gegaan. 2 oplossingen: Al het stroomdraad vervangen voor hekken of je paardje niet meer op het weiland zetten. Vriendjes zijn? Maarja dat laatste doe je ook niet, das sneu voor je paardje. En hekken plaatsen is ook makkelijker gezegd dan gedaan.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:11

Ja, inderdaad.
Ze staat op een pensionstal, dus daar heb ik het helaas niet voor het zeggen, en ik ben de enigste met zo'n debiele pony die niet in de wei blijft...

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:41

haha haflinger eigen, mijn onstapt alltijd uit zijn stal. En laast waren alle pony;s uit de weide snacht ontsnapt. Vraag me niet hoe. Maar alle paardern waren gewoon in het gebouw waar de stallen in staan. En de 2 haflingers. mijne en een een mange halfinger waren rondjes over het erf aan het galoperen..

Het enige tip wat ik je mischien kan geven. is als ze het bij jouw doet waar jij bij staat. GEwoon zo boos op haar worden van mij part ga je met de zweep achter haar aan. DAt ze zo schritk. Want haar 'leider' straft haar nu. Dus dan weet ze mischien dat ze bij de groep moet blijven en niet zelf op onderzoek moet gaan.

ik weet het is niet echt een idieaale oplossing. En ook niet echt een leuke oplossing. Maar denk ik de enigste manier?

estebanlove

Berichten: 285
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:34

misschien moet je 2 stroomdraden plaatsen zodat ze er niet onderdoor kan maar er ook niet overheen (weet niet of je dat al hebt maar het valt te proberen).

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:51

op de stal waar ik sta hebben ze de schrik verdeeld over 2 draden, een op iets van 25 cm hoogte en de ander dan op bv een meter, met houtenpaaltjes ertussen ipv van die prikkers en mijn hafjes blijven er keurig achter terwijl ze op de vorige stal bijna dagelijks of over de sloot gingen of onder de draad door, echt Haflinger eigen ben ik bang.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:31

Ik heb dit probleem ook gehad,
Nu sta ik echter op een andere stal en meneer blijft netjes in de wei Ja

Ik heb ooit eens de tip gekregen van ijzerdraad een soort gewei op haar hoofd te maken,
Dus halster aan,en zo 2 of 1 pin omhoog,
zodra ze weer wil ontsnappen zal deze pin het draad raken en krijgt ze een schok!

Deze tip heb ik nooit uitgeprobeerd,maar moet wel werken volgens heel veel mensen!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:55

Wat vervelend zeg. Ik heb inderdaad ook gehoord van wat Saskia9 zegt dat, dat schijnt te werken. Overigens zou ik banger zijn voor het uitbreken ken een pony die zo aan zijn eind is gekomen door achterbeentje in het draad gekomen en helemaal doorgetrokken. Wilde het eerst niet posten, maar dacht doe het toch maar, want het is toch erg link.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:58

Mijn haflinger doet precies hetzelfde. Gaas aan de onderkant wil ook wel helpen.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 08:50

Dank jullie wel voro de tips.
Ook al komt er een draad onder of boven, dan loopt ze er doorheen, dat heeft ze ook al vaak gedaan nl.
Dan krijgt ze even een schok, maar ze komt er wel..
En ik vind het inderdaad eng om haar weer in de wei te zetten, nu is het een snee, wat is het de volgende keer..

Hilde_q

Berichten: 7947
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:56

Als ik jou was zou ik het met de pesionstal eigenaar over hebben misschien als jullie mee helpen dat er dan wel een houten hek mag komen, wat veiligheid gaat boven alles, misschien kunnen jullie delen in de kosten ofzo Knipoog

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:00

Hihi Haha! de voorpluk achter het halster invlechten met een hengstenvlecht of de voorpluk invlechten Lachen dan krijgt ze namelijk een schok tegen haar voorhoofd en dan leert ze het wss wel af Lachen

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 13:20

Het probleem is ook dat ze erdoorheen rent, dan krijgt ze wel een schok, maar dan is ze wel door het draad heen en waar ze wezen moet, dus denk dat invlechten of iets dergelijks daar ook niet echt een oplossing voor is..
Ze is erg slim en ze weet wat ze kan, dat is geen goede combinatie..

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:03

Hier iemand met een shetlander die altijd hetzelfde deed. Gewoon blik op oneindig en doorrennen. Wat absoluut heeft geholpen is ijzerdraad door zijn manen vlechten. Je moet er wel voor zorgen dat dit ijzerdraad met de huid in aanmerking kan komen. Geloof me, dit hoef je maar een paar dagen vol te houden en ze krijgen echt respect voor het stroomdraad.
Bij onze haflingers hebben wij dit probleem nooit gehad, omdat wij 3 draden boven elkeaar hebben. 1 Op 40 cm hoogt, 1 op 1m en 1 op 1.20m.

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:29

Mss moet je eens overleggen met de eigenaar van de stal die weet mss wel wat. Mijn pony is net anders, in de draad van men wei zitten gigantische gaten waar ze gewoon onderdoor kan en dat doet ze dan niet (stel dat ze haar grassprietjes moet achterlaten Tong uitsteken ) maar als ze dan op stal staat trapt ze gewoon de deur in.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:37

ik denk dat ze dus steeds dezelfde plaats neemt om erdoorheen te komen?

Als dit zo is kan je mss toch nog een extra draad bijzetten op deze plaats waar ze het doet. Denk ik de minst kostelijke oplossing.
Of mss toch met zo'n ijzerdraadje haha Haha! .

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:03

Zee ze loopt er overal door, dat is het probleem.
Ze doet het vaak op 1 plek, maar als dat niet lukt, gaat ze ergens anders door, dat maakt haar niet uit...

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:57

heb je haar al eens expres met de stroom in aanraking laten komen? Ik had ook zo'n grapjas. Presteerde het zelfs om er een paar keer overheen te springen. Maar zolang we af en toe de stroom lieten voelen bij het in de wei zetten (als ze er in stond he) dan herinnerde ze zich weer dat die stroom toch niet zo prettig was.

Anders zou ik er echt nog een draad tussen laten zetten die ook onder stroom staat. Dan kan ze niet meer onder de draad doorlopen en voelt ze sowieso de stroom mocht ze het nog een keer willen proberen.

Barbara_

Berichten: 3310
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Middelburg

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:02

Op de stal waar mijn haf eerst stond kon ik elke dag naar mijn pony zoeken. Ze ontsnapte namelijk uit haar wei waar ze in stond met nog 2 anderen en ging gewoon op bezoek bij andere paarden in andere weides!
Toen hebben we de wei omheind met 3 draden in plaats van 2. Toen kon ze er niet meer door Knipoog

Heleen2211
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:22

Saskia9 schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad,
Nu sta ik echter op een andere stal en meneer blijft netjes in de wei Ja

Ik heb ooit eens de tip gekregen van ijzerdraad een soort gewei op haar hoofd te maken,
Dus halster aan,en zo 2 of 1 pin omhoog,
zodra ze weer wil ontsnappen zal deze pin het draad raken en krijgt ze een schok!

Deze tip heb ik nooit uitgeprobeerd,maar moet wel werken volgens heel veel mensen!


Hier heb ik ook weleens van gehoord. Misschien in combinatie met het invlechten van de maantop?

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:24

Volgens mij intresseert het haar niet eens als er 5 draden omheen zitten.
Als ze een aanloopje neemt, en gewoon in 1 keer doorloopt, dan breken ze toch wel, dan voelt ze wel de schok, maar dat maakt haar niks uit, dat is het probleem.
Ze weet dat er stroom op staat, ze loopt mte een grote boog door de ingang heen, zodat ik haar niet raak met het draad, maar als ze eruit wil, dan gaat ze er gewoon doorheen, hoeveel stroom er ook op staat..

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:47

Ik dacht eerst ook om bij Jade ijzerdraad of iets anders geleidend in zijn manen te vlechten, maar toen rees bij mij de vraag: wordt hij dan geen lopende bliksemafleider? Wat als het onweert?

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:17

hey onze fjord die doet dat sinds kort ook lijkt of ze het stroom gewoon echt niet voelt heel raar en die is ook 3 jaar mischien de leeftijd hahahha

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die uitbreekt, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:10

Ik hoop dat het de leeftijd is, anders moet ze op stal blijven of in het paddockje, dat is in een schuur, het is aan de voorkant open, maar afgezet met hekken, hier heeft ze alleen geen gras, maar kan wel haar benen strekken..