rijden jullie je haf zelf in?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 11:57

Hoi,

Zoals de titel al zegt: rijden jullie je haf zelf in of laat je het doen?
Waarom maak je die keuze en door wie laat je hem eventueel inrijden?

Ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen, maar heb gelukkig ook nog even om na te denken!
Ben benieuwd wat jullie doen/hebben gedaan en waarom.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:45

Ik heb die van mij zelf ingereden. En ben er blij mee.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:17

Ik ben ook van plan mijn merrie zelf in te rijden.
Ik heb haar vanaf dat ze 4 maanden oud is, dus heb wel een hele goede band met haar, ook al is het af en toe een flink monster, maar ja, denk dat dat een beetje haflingereigen is. hahaha

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:02

Ik rij die van mij zelf in, maar dit omdat ik haar zelf gefokt heb dus mijn hele leven ken naar mijn idee is het dan beter. Daarbij is er volledig vertrouwen tussen ons en wil haar niet in spanning brengen door andere mensen waarvan ik niet weet wat ze doen. Ik krijg wel elke week les erbij en doe heel rustig aan met haar.

Anoniem

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:46

Ik heb er 2 zelf ingereden voor andere mensen. Een van hen heeft een paardenhouderij met haflingers waarvan ik de 2e oudste nu rijd. Nu komen er hier ieder jaar 1 of 2 op stal van die paardenhouderij zodat ik die kan gaan rijden. Ook heb ik met de groene paarden les.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:33

Ik heb haar zelf ingereden en ben er echt blij mee Lachen.
Paard is mij en mijn hulpen gewend en aangezien ik toch de enige ben die erop rijd geeft dit niets Knipoog.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:04

ik ben er op het moment mee bezig..
Maar wat een draak kan het zijn zeg..

Noraa4
Berichten: 194
Geregistreerd: 27-03-06

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:24

wij gaan het zelf doen. maar wil je hulp? kijk naar mijn onderschrift.

Alaise15

Berichten: 216
Geregistreerd: 21-06-06

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:05

zelf ingereden, en gaat prima

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:06

Yvonniej schreef:
ik ben er op het moment mee bezig..
Maar wat een draak kan het zijn zeg..

ik heb trouwens wel begeleiding door een zeer ervaren africhtingsstal waar hij een maand gestaan heeft.

Gillian1987

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-09-05

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:19

Ik heb mijn haf zelf ingereden met hulp van een vriendin en haar zus die er veel ervaring mee hebben. Hij is na het inrijden een paar weken doorgereden door diezelfde vriendin om de basis er in te krijgen. Nu rij ik weer zelf.

leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 21:19

MijnHafje schreef:
wij gaan het zelf doen. maar wil je hulp? kijk naar mijn onderschrift.

Wie weet tegen die tijd, maar hij is pas anderhalf Knipoog. En moet eerst nog de straalkanker overleven

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:32

ik ga het niet zelf doen, maar ik wil er wel nou bij betrokken blijven en er ook zelf als eerste op als het even kan.

NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:49

ben nu zelf bezig en het gaat geweldig, we zijn zelfs al een paar keer naar buiten geweest met nog 2 andere paarden. Die streken die komen nu wel een beetje op gang Haha!

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:38

ik rij ze ook gewoon zelf in. Misty wordt volgend jaar 3, dat is de enige die (van mijn Haflingers) nog moet worden ingereden.
Alleen mijn KWPN-er die nu 3 is laat ik door iemand inrijden die dat dagelijks doet. Hij maakt mij te rare sprongen, zo lenig als hij is. Maar de Hafjes rij ik zelf in.

Mando

Berichten: 15736
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:54

Ja hoor geen probleem, zolang je maar stap voor stap doet en niets overhaast en als je merk dat het teveel wordt weer een stapje terug.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:14

Wij hebben Isis door een professioneel iemand laten beleren, daarna is ze nog een aantal weken door een ervaren ruiter doorgereden en nu staat ze bij ons thuis, waar ze drie maal per week licht bereden word. We zijn zeer tevreden over het resultaat. Ze loopt super, netjes aan de hulpen, zelfs spontaan aan de teugel. We zijn niet zulke superervaren ruiters en hadden dit zelf nooit met haar kunnen bereiken.

Het maakt echter wel dag en nacht verschil waar je haar dan laat inrijden. Onze andere haf (inmiddels 7) hebben we op de plaatselijke manege laten inrijden, waar we zelf mee hebben geholpen. Die heeft echter nog nooit zo braaf en netjes gelopen als Isis en die moeten we nu nog in de les heel veel bijleren.

Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt maar ik zou er voor kiezen "de basis" door een professioneel iemand te laten doen. Ze doen nu eenmaal vaak in het begin erg raar en ik ben blij dat ik niet degene ben die er een aantal keer afgegooid is!
En de band met je paard kun je daarna ook prima opbouwen

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:53

tosca was zadelmak toen we haar kochten, en ze had gestapt, gedraaft en gegaloppeerd onder het zadel.
maar ik heb dr verder doorgereden. niet veel problemen gehad Lachen

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:10

ik heb m niet echt ingereden maar stravero was "zadelmak" toen wij m kregen..hij kon nog niks hoor...hij wist alleen dan been geven harder was en "trekken" zachter,, en voor de rest moest ik m dus alles zelf leren.. zoals: aan de teugel lopen(maar ik rijd m ongedowngen en mocht natuurlijk niet meteen..na een half jaar pas Lachen ) uh..afwenden enz.. enz..

Maar voor de rest reageerd hij erg goed op been (wel een bot spoortje aan met wijken enz..) zoals nu moet ik een spoortje aan om hem wijken enz. aan te geven en over een paar maandjes(denk ik?) travers.. dusja.. Tong uitsteken

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:41

ik heb Kyra naar een trainingsstal gebracht.. Ik ben zelf onder begeleiding begonnen maar die begeleiding was in limburg (op stage) en die stage hielt een keer op. zonder hun kwam ik niet verder dan longeren erop stappen en iemand ernaast die haar vast hield. Omdat ik bang was haar zelf te verpesten heb ik haar naar een trainingsstal gebracht in de buurt.. Ik mocht er gewoon bijzijn als ik tijd had en heb er een aantal keer onder begeleiding op gereden. Ze gingen netjes rustig maar toch streng als het nodig was te werk. Nu krijg ik daar nog 1 keer in de week les..
Over een week of 2 krijg ik m'n nieuwe merrie.. een 9-jarige fokmerrie die ook zeer zeker fokmerrie blijft. Maar dus nog niet ingereden. Die wil ik wel zelf proberen. de merrie heeft een rustig karakter en is niet snel onder de indruk. Omdat ze al wat ouders is is het dus heel anders dan een 3-jarige. Ik hoef met haar ook geen wedstrijden te rijden ofzo dus durf ik het zelf aan

DeniseM
Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Maassluis

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:54

Ik heb het zelf gedaan.
En kreeg wel hulp..
En het ging allemaal veel sneller dan ik had verwacht.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:30

Ik heb Amber 2 jaar geleden zelf ingereden. Toen ze eenmaal de basis begreep ben ik privelessen gaan nemen met haar. Dit is me ontzettend goed bevallen. Ik heb nu een IJslanderveulentje erbij, als hij 5 is ga ik hem ook zelf inrijden.

Charaz

Berichten: 24369
Geregistreerd: 12-04-02

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:34

Ik heb Azra zelf ingereden, ze was wel al zadelmak toen ik haar kreeg.

shettiegekjj
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-08-06

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:16

hOii
ik wil moet mijn verzorg haflinger zelf inrijden maar ik heb nog nooit een paard ingereden is dat dan moeilijk??

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: rijden jullie je haf zelf in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:19

Mijn hafje is nu pas 14 maanden, maar ik maak me nu al druk over hoe ik dat ga doen.
Niet helemaal zelf denk ik..ik ben als de dood dat het fout gaat..(en als er ook maar iets fout gaat is dat moeilijk eruit te krijgen he Boos! )..
Maar ga me eerst eens richting (nu nog niet) op grodnwerk, eventueel parelli - daar ben ik nog niet over uit- en ga eens kijken hoe de band tussen ons is na een aantal jaar grondwerk.
Hoop dat ik tegen de tijd dat we zover zijn zo'n goede band hebben dat ik vanzelf merk of het zelf te doen is of niet..ik hoop dus dat ik er een grote rol in kan spelen en dat is ook zeker t streven...maar liever hulp vragen dan zelf aanklooien!