Haflinger western ???

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:03

Dank je voor de tip ben hiet nog niet zo heel lang dus moet van alles nog uitvinden !!

Anoniem

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:06

Haffie2006 er zijn in NL meerdere westernwinkels, daar kan je goede zadels kopen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:25

Vind ik toch zomaar dit topic. En alhoewel mijn KWPN-er het niet zo goed zal doen in de reining vanwege haar bouw, gaat het toch heel lollig in de horsemanship. Zo goed zelfs dat we dit jaar wel ons 1e highpoint binnen hebben gehaald.

Met betrekking tot haflingers... laten de eigenaren van de heel goede westernhaffen het maar niet horen. Er zijn vorig jaar meerdere haffen geweest die de quarter/paint/appaloosa's eruit gereden hebben op het NK. Dat geldt ook voor een zekere Fjord en een Tinker.

Bottom line is: je moet misschien wat harder werken. Je paard is misschien niet super geschikt voor alle disciplines, maar met ieder paard kun je een perfecte circel rijden en met ieder paard een perfecte wissel. En als jouw KWPN-er, Tinker, Pony, etcetera dat allemaal beter doet (netjes rijtechnisch uitgevoerd) dat kun je een quarter met een slidingstop van 4 meter die voor de rest niet netjes rijdt er zonder problemen uitrijden.

Toegegeven ik heb voor de horsemanship minder ruimte (ik heb maar drie galopssprongen tussen de pilonnen en een ander op een quarter misschien wel 6). Dat betekent alleen maar dat ik beter moet voorbereiden omdat ik minder tijd heb om het volgende gevraagde onderdeel te doen.

En toegegeven mijn Lan kan niet heel snel spinnen. Maar ze doet tegenwoordig wel een heel nette spin, haar achterwerk zwaait niet uit en ze blijft op het spilbeen staan. Dat levert ook punten op. Of op zijn minst een 0-score (en het is al heel goed als je niet "mint".

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:26

de vader van mijn haflinger zit in Z dressuur en Z springen.
en 1tje kan ook heel goed western
dus ik zal gewoon ervoor gaan

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:29

Anya schreef:
Vind ik toch zomaar dit topic. En alhoewel mijn KWPN-er het niet zo goed zal doen in de reining vanwege haar bouw, gaat het toch heel lollig in de horsemanship. Zo goed zelfs dat we dit jaar wel ons 1e highpoint binnen hebben gehaald.

Met betrekking tot haflingers... laten de eigenaren van de heel goede westernhaffen het maar niet horen. Er zijn vorig jaar meerdere haffen geweest die de quarter/paint/appaloosa's eruit gereden hebben op het NK. Dat geldt ook voor een zekere Fjord en een Tinker.

Bottom line is: je moet misschien wat harder werken. Je paard is misschien niet super geschikt voor alle disciplines, maar met ieder paard kun je een perfecte circel rijden en met ieder paard een perfecte wissel. En als jouw KWPN-er, Tinker, Pony, etcetera dat allemaal beter doet (netjes rijtechnisch uitgevoerd) dat kun je een quarter met een slidingstop van 4 meter die voor de rest niet netjes rijdt er zonder problemen uitrijden.

Toegegeven ik heb voor de horsemanship minder ruimte (ik heb maar drie galopssprongen tussen de pilonnen en een ander op een quarter misschien wel 6). Dat betekent alleen maar dat ik beter moet voorbereiden omdat ik minder tijd heb om het volgende gevraagde onderdeel te doen.

En toegegeven mijn Lan kan niet heel snel spinnen. Maar ze doet tegenwoordig wel een heel nette spin, haar achterwerk zwaait niet uit en ze blijft op het spilbeen staan. Dat levert ook punten op.


Komt een beetje banketstaaf over maar wat is horsemanship en een spin ??
En van het woord rening heb ik ook nog nooit gehoord?
Sorry

Anoniem

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:34

Kijk anders eens op whoa.nl staat alles duidelijk uitgelegd.

En ik zelf rij een tinker western, doe nu ook wedstrijden met haar en dat gaat zeker niet slecht.

Horsemanship is een proefje wat je moet doen (om hte heel simpel te zeggen, dat is een onderdeel vh westernrijden)

Spinnen is draaien om het binnen achterbeen, en dan zo snel mogelijk. Ook dit kan een koudbloed, en dus ook een haflinger.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:38

Geeft niet hoor. Ik ga proberen het uit te leggen. Maar wat ik niet snap is hoe jij een oordeel kunt hebben over hoe goed paarden het in de westernsport doen, als je die verschillende disciplines niet kunt noemen. Knipoog

Maar een korte opsomming.

Reining is het meest bekende deel van de westensport. Dat bestaat uit proeven die bestaan uit enkele snelle galopscirkels en wissels op x, afgewisseld door langzame galopscirkels (op de zit teruggereden). Bij reining zit een run down (opgebouwde galop naar steeds sneller, gevolgd door een slidingstop. De slidingstop wordt gevolgd door een back-up of door een roll back (180 graden draai richting bakrand op achterhand en weg in (goede) galop. Bij reining hoort ook spinnen. Draaien om de achterhand waarbij het spilbeen achterblijft staan en het paard voor overstapt. Doe je dat netjes dan heb je een 0-score. Doe je dat heel mooi kun je 'plussen'.

Horsemanship is het rijden van een patroon in een bak waarin een aantal pilonnen heel kort op elkaar geplaatst zijn. Voorbeeld van een horsemanshipproef is: stop bij pilon 1, knik naar jury. Direct weg in linkergalop (3 - 6 sprongen) stop bij pilon 2 en backup paardlengte, weg in rechtergalop, contra-galop om pilon. Stap bij pilon 4, wijk naar 5, wijk terug naar zes. Groet de jury.

Vooral moeilijk omdat de overgangen 'hard'. Van stilstand naar galop en backup bijvoorbeeld.

Pleasure: toon walk, jog, lope, extended jog en lope + backup in een groep met zo min mogelijk hulpen in een zo regelmatig mogelijke gang, waarbij de halshouding van het paard laag en lang moet zijn. Lijkt makkelijjk, is het niet.

Trail: het parcours bestaat uit een aantal hindernissen (o.a. een L vorm waar je achteruit door moet komen zonder balkjes aan te tikken. Een hek waar je door moet zonder hek los laten e.d.

Dit zijn de meestal uitgeschreven disciplines. Dan zijn er nog de onderdelen met koeien (working cow horse, teampenning, cutting) en de versatile en westernriding (onderdeel met veel wissels) en barrelracen. Om maar het één en ander te noemen.

Voor een indruk: www.wransite.nl
klik op foto album of op foto's en filmpjes NK.

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:41

Ik begin het te begrijpen
Sorry had me oordeel er wel heel snel klaar over.
Maar begin er nu zeker op terug te komen.
Maar super bedankt voor de uitleg

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:43

Niemand meer?

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:06

JoyRider schreef:
Ik bedoel hiermee dat Haflingers van oorsprong niet voor dit soort werk zijn gefokt, volgens mij hadden die meer als doel om in de bergen te werken ofzo Verward De meeste mensen die willen dressuren kopen een KWPN' er ofzo, de meeste mensen die willen westernrijden nemen een Quarter, de mensen de drafbaan opwillen kopen een Draver: oftewel, de rassen die zorgvuldig gefokt zijn voor een tak van sport.

Niet beledigend bedoelt, maar Haflingers zijn niet bedoeld voor de westernsport: al doen ze het verdraaid leuk! Ja

Okee.. hier ben ik het mee eens ja Vork

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:53

Maar dat ze er niet voor gefokt zijn, is iets anders dan dat ze er niet horen. Knipoog

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 11:34

Ik kom e echt op terug dat haflingers het niet kunnen.

Orola

Berichten: 4362
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:57

Ik zit nu op westernles, en heb 2 lessen gereden. Nicky begrijpt er best veel van en hij doet het wel goed, dus je kan best met een Haf western rijden. Kijk eens op Google afbeeldingen en zoek op 'Haflinger'. Dan zie je er vast wel een westernhaf tussen. Ik zal zo even een plaatje opzoeken. Knipoog
Edit:
Afbeelding

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 17:44

Dat ziet er super mooi uit !!
Goed man.
Bedankt

YDWINE

Berichten: 925
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: leeuwarden (friesland)

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:34

janouk schreef:
Wat een onzin!!! Waarom zou een Haflinger geen western kunnen rijden?? Ik ken meerdere Hafjes die het heel goed doen in de westernsport.


Helemaal mij eens!

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:55

Jaja ik weet het zij toch dat ik er op terug gekomen ben !!

Fox4u

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:36

het maakt helemaal niet uit met welk paard je western wil rijden. de basis kan nl elk paard. Bloos daarna moet je alleen even kijken waar het paard het meest geschikt voor is. en zelfs dat maakt niet zo veel uit als je tenmiste geen wedstrijden wil rijden en of winnen Knipoog

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:46

das waar Knipoog

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:52

Haflingers en fjorden zijn uitstekend voor de westernriding. Het gaat erom dat het paard een korte rug heeft, ivm de draaien ed. Daarom zijn ze juist geschikt. Tuurlijk de koudbloeden zijn ietwat lomperig en niet zo sierlijk, maar ze kunnen het echt wel. Ik rijd af en toe wel eens western met mn fjord en dat gaat prima.

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 17:09

Wat rijd je dan precies
Heb me laten informeren dus weet nu beteje wat wat is

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:24

Hoe bedoel je wat rijd je precies?

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 18:15

welk onderdeel?

Anoniem

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:57

Norvid: Tinkers kunnen he ook heel goed weet niet of ik het zeg omdat het de waarheid is of omdat ik zelf een tink heb Clown

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:30

Niels sorry. Idd tinkers kunnen ook western rijden.
Ik doe met Nor gewoon pleasure en trail, voor zover dat mogelijk is bij ons. Helaas heb ik geen westerninstructrice meer. Maar ik heb westernriding gedaan en daarvan heb ik een paar dingetjes overgebracht op Nor en hij vind het heerlijk. Ik vind het leuker dan dressuur en Nor ook. Als ik zijn westernhoofdstel indoe dan weet hij gelijk dat we leuke dingen gaan doen. Heerlijk om zo bezig te zijn met je paard.
Gr Ilona

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger western ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 22:47

Ik heb ook besloten om een proef les te doen in omg. zaanstad amsterdam
Welke kan ik het beste nemen ?