Been beschermers/bandages bij haflingers.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:09

ik heb strijklappen omdat hij dus strijkt dus die zijn niet bepaald nutteloos, en beenbeschermers doe ik alleen om met longeren en springen.
met longeren omdat hij dan soms rare sprongen maakt en met springen omdat ik dat een fijner idee vind

Manonnetjj
Berichten: 185
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:05

ik ben heel erg blij voor je dat jou haf sterke benen heeft.
maar dat hoeft echt niet bij elke haf zo te zijn. mijn haf is nu al voor de zoveelste keer kreupel en heeft peesblesures gehad en nog veel meer elende....
het hoeft dus echt niet zo te zijn dat iedere haf sterke benen heeft!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:43

Ik heb met dressuur meestal niets om, maar met springen altijd wel, en in het bos ook. Ik vind het niet nutteloos. Een haflinger kan evengoed een blesure krijgen tijdens het springen dan een ander paard.

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:51

Ik heb bijna altijd peesjes maat pony/cob om en met springen ook strijklappen.

Orola

Berichten: 4362
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:20

Ik heb beenbeschermers voor mijn haf omdat als hij voor de kar loopt met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen aankomt. Trouwens, ieder paard heeft wel sterke benen, alleen een haf staat wat steviger maar verder is beenbescherming niet nutteloos hoor. Net zoals Carolien007 zei: Haflingers hebben evenveel kans op een blessure als een paard met minder stevige benen.

ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:07

Nikitaatje schreef:
maar wat wil de topic starter hier nou eigenlijk mee bereiken?? ik vind dit echt een onzin topic.



nutteloos ? nee, dat is een topic nooit...er zit altijd een beweegreden achter......
in dit geval meningen van andere mensen op bokt, ook met haflingers Knipoog

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:47

ik rijd alleen achter met strijklappen omdat hij anders zijn beentje open trapt.. maar voor heb ik ZELDEN wat om zijn benen..
is ook niet nodig want ze zijn sterk genoeg en als ze een been moeten breken breken ze m toch hoor dat houd een bandage of peesbeschermer niet tegen Knipoog

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:10

De meeste mensen kopen peesbeschermers omdat het zo leuk bij de rest van de spullen staat (meestal setjes), maar over het algemeen is het bij koudbloeden niet echt nodig. Tenzij je de uitzondering hebt die met de achterbenen tegen de voorbenen aanloopt, maar dan zou ik het eerst rijtechnisch bekijken alvorens er naar hulpmiddelen wordt gegrepen. Kortom: ik ben het met je eens.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:24

Shenavallie schreef:
Tenzij je de uitzondering hebt die met de achterbenen tegen de voorbenen aanloopt, maar dan zou ik het eerst rijtechnisch bekijken alvorens er naar hulpmiddelen wordt gegrepen. Kortom: ik ben het met je eens.


heel veel jonge paarden doen dit en dan kun je beter niet wachten totdat het is gebeurt
verder zijn dit geen hulpmiddelen zoals slof, martingaal ed, peesbeschermers en peesklappen zijn enkel ter bescherming en ik ben het liever voor dan achteraf met de gebakken peren te zitten Haha!

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:32

Niet alle Haflingers hoeven sterke benen te hebben.
Max heeft gelukkig wel vrij sterke benen, heeft er nog bijna nooit iets aan gehad.
Ik rij dan ook altijd zonder bescherming. Alleen tijdens het springen doe ik beenbescherming om, zodat zijn benen beschermt zijn als hij eens een keer tegen de balk aanklapt met zijn benen.
Voor de rest vind ik ook dat het erg belangrijk is dat je bescherming omdoet tijdens het vervoer met de trailer.

Anoniem

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:55

Benen worden niet minder sterk van bescherming, wat een onzin.

Ik rijd altijd met peesbeschermers, en heel soms een keer (voor een foto shoot oid) met bandages.
Gewoon omdat ik hartstikke zuinig op vief ben, en niet wil dat ze zichzelf beschadigt...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:10

mijn haf heeft alles behalve goede benen Knipoog Voor heeft ze artrose in haar benen (ze is 20) en achter een slechte beenstand, waardoor ze ook flink strijkt.
Vanwege het strijken draagt ze strijklappen.
Door haar artrose struikeld ze wat meer dan andere paarden, en ik weeet dat het in theorie niet zo is, maar ze struikeld veel minder als ze beenbescherming om heeft voor (peesbeschermers). Ook heeft ze zich al eens op haar pees aangetikt buiten (t is een hittepetitje) en al een peesblessure achter de rug.. dus ik neem liever het zekere voor het onzekere wat dat betreft Lachen

In het land of met losgooien heeft ze nooit beenbescherming om, dat vind ik dan wel weer onzin!

En als je paard het niet nodig heeft ben ik het er ook zeker mee eens dat je het beter niet kunt gebruiken Lachen

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:14

Mijn haf strijkt, dus heb regelmatig strijklappen om bij hem
ook struikelt hij vaak tijdens een buitenrit, dus om hem te beschermen doe ik peesbeschermers om.
Ik doe nooit bandages om want
1. Ik heb geen flauw idee hoe ze om m oeten
2. Peesjes zijn handinger

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:21

Mijn halflinger heeft altijd voor peesbeschermers om en acher strijklappen... ik zeg altijd maar beter voorkomen dan genezen en me paardje zit der niet mee dat die ze om heeft dus...

Jasmijn_

Berichten: 1577
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:16

Mijn (verzorg)haf heeft tijdens springen en buitenritten bijna altijd wel peesjes om. Verder heb ik wel bandages, maar die ik heel zelden om.
Ook ik vind het onzin, een haf kan zich net zo goed verwonden als ieder ander paard. Als je weet dat je paard strijkt, waarom zou je het dan niet voorkomen? Je moet gewoon uitgaan van je paard, en niet van het ras o.i.d. Verder vind ik het wel enigzins onzin om élke dag met bandages te gaan rijden als je paard ze absoluut niet nodig heeft, maargoed.. Ieder z'n mening Knipoog

_karolien_
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: belgie

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:25

ik gebruik bij mijn verzorghaflinger altijd bandages voor dressuur, voor de ondersteuning dus, en ook voor het longeren, omdat ze achteraan vaak een beetje stijf loopt.Als ik spring gebruik ik ook altijd peesbeschermers ...

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:31

waarom zou je het bij een haflinger niet doen, en bij een kwpner wel?? Het maakt niet uit om wat voor paard het gaat, voorkomen is altijd beter dan genezen he! Bandages maken de benen week, maar peesbeschermers niet. Ik zelf gebruik altijd peesjes, en bij sommige paarden ook strijklappen. Zowel met dressuur as met springen, want ook met de dressuur kunnen ze zich lelijk aantikken zelf. Omdat daar het kogelgewricht zit en pezen, en die wil je niet zien als die beschadigd en kapot zijn, dan kon het wel eens einde verhaal wezen.... * spreekt uit ervaring* Verdrietig

Amoreno

Berichten: 126
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Nieuwerbrug

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:54

ik heb mijn beenbeschermers eigenlijk alleen voor het springen...maar dat is ook wel noodzakelijk in dat geval...

moet eerlijk zaggen..bandages zijn bij mij meestal meer voor de show en voor de foto's...die van mij heeft in elk geval niet echt bandages nodig..

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:09

Ik heb ong altijd peesjes om met rijden... ze passen bij mijn setje..

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:39

Nessie schreef:
Ik heb ong altijd peesjes om met rijden... ze passen bij mijn setje..

Dus jou paard heeft alleen maar peesbeschermers om 'omdat het bij het setje past' ?

*zucht*
Nors opkijken

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:07

Ach als je dat toch leuk vind Haha! een mooi setje.
Is geen mishandeling ofzo (natuurlijk niet te strak doen Haha! ).

Groet Lara

_monique

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:58

Ik rijd mijn haflinger altijd met peeskappen.. Als ze valt ofzo moet ik niet denken aan de gevolgen.
Ik vind het hetzelfde als met een cap rijden.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:21

Citaat:
Dus jou paard heeft alleen maar peesbeschermers om 'omdat het bij het setje past' ?


Ze heb het inderdaad niet nodig... en ik vind bandages zo'n gedoe.
Met springen en buitenrijden heb ik ze ook voor de veiligheid.

Jasia

Berichten: 6756
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:02

Ik heb pas peesbeschermers gekocht, omdat ze bij mijn dekje paste.
Maar ze heeft ze ook echt nodig, ze strijkt met haar voorbenen..
Ga nu ook strijklappen voor achter kopen..

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Been beschermers/bandages bij haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:50

Net als ieder paard kan een haflinger ook een peesblessure krijgen, en ik heb dit één keer meegemaakt, en dat is totaal geen pretje, een blessure kun je beter voorkomen dan genezen!

Luna staat met peesbeschermers in de wei, wordt met peesbeschermers/springschoenen/strijklappen of bandages gereden en gelongeerd.
Altijd overal bescherming dus.

Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten, maar ik voorkom die blessures liever! Nu moet ik ook zeggen dat ik wel zwaar werk doe onder het zadel, en daarbij hoor ik wel eens klappen tegen de peesjes, dan ben ik blij dat ze goed beschermd is! Haha!