Voorbrengen,kan iedereen dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Voorbrengen,kan iedereen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:10

22 juli wil ik mijn eigen 3 jarige voorbrengen op de keuring,heb dit nog nooit gedaan maar wil dit wel zelf gaan doen.Is dit echt zo moeilijk?Dat hoor ik nl van meerderen.Ik ben nu wel al aan het oefenen.In welk temp moet je ongeveer draven? gr eline

Kizzie

Berichten: 15
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: Enumatil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:24

Voorbrengen moeilijk?? Ik ben er vorig jaar mee begonnen en erg moeilijk vond ik t niet hoor! Je hoeft alleen maar een rondje of 2 te stappen en dan een rondje draven. Het is de bedoeling dat je je pony flink hard laat draven zodat ze o.a hun beenwerk goed kunnen showen!
Suc6 ermee!

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Voorbrengen,kan iedereen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:47

Als je zoals Kizzie zegt een paar rondjes wilt stappen en zo hard mogelijk draven, daar is geen kunst aan inderdaad. Dat kan iedereen die z'n paard kan bijhouden.

De kunst zit 'm echter in het zo optimaal mogelijk voorstellen van je paard. Dus hem zo laten draven en stappen dat je hem niet hindert, in dat tempo dat hij zich het beste laat zien, hem vrij en in balans laten lopen, communiceren met de aanjager wanneer 'ie meer of minder moet doen, het op z'n voordeligst opstellen van je paard voor de jury... het zijn allemaal kleine dingetjes, maar ze kunnen groot verschil maken en je moet er wel enigszins oog en gevoel voor hebben. Goed nieuws is dat je dat best kunt leren, door te oefenen zowel als aanjager als als voorbrenger, en vooral veel te kijken naar mensen die er ervaren in zijn en hen vragen te stellen.

Maar wil je voor een eenmalige keuring het beste uit je paard/pony halen, dan kun je het het beste laten doen door iemand die er enigszins verstand van en ervaring in heeft, want écht voorbrengen is dus wat anders dan een paar rondjes rennen voor de jury .

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Voorbrengen,kan iedereen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:34

blijkbaar kom je 22 juli naar Hoofddorp.
De driejarigen starten na de veulens, jaarlingen en twenters. Dus ik raad je aan heel goed naar het voorbrengen in de rubrieken voor jou te kijken. En goed jezelf trainen, want je moet flink hard kunnen lopen en je pony zo los mogelijk naast je laten draven. Zonder de pony met zijn hoofd naar binnen te trekken. En vraag als je iets niet begrijpt, aan de andere voorbrengers. Mensen willen je graag tips geven als je het ze vraagt.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:45

Ik zou ook graag een keer met mijn merrie naar de keuring willen, maar die van mij is nogal een dominant type en vind alle spelletjes geweldig.
Er kunnen niet veel mensen met haar overweg, omdat ze die direct uitprobeerd en bijna altijd wint.
Ze vind het geweldig om los te breken, zijn er mensen die de paarden voorbrengen die daar rekening mee houden?
bij mij is het haar nl ook al een aantal keren gelukt en als het zo druk is, denk ik dat ze het dan helemaal gaat doen.
Dat is eigenlijk mijn grootste probleem..

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:49

gina2003 schreef:
Ik zou ook graag een keer met mijn merrie naar de keuring willen, maar die van mij is nogal een dominant type en vind alle spelletjes geweldig.
Er kunnen niet veel mensen met haar overweg, omdat ze die direct uitprobeerd en bijna altijd wint.
Ze vind het geweldig om los te breken, zijn er mensen die de paarden voorbrengen die daar rekening mee houden?
bij mij is het haar nl ook al een aantal keren gelukt en als het zo druk is, denk ik dat ze het dan helemaal gaat doen.
Dat is eigenlijk mijn grootste probleem..



Vaak is je pony op een keuring zo onder de indruk, dat ze zich meestal heel anders gedragen dan je zou verwachten. Vaak zoeken ze zelfs steun bij je, omdat het hun toch wel overweldigd meer dan 100 haflingers op één terrein.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:51

Dat hoop ik echt, maar ze is gek op aandacht, dus ik denk dat ik nog versteld ga staat over wat ze allemaal zal gaan uitvinden..

Maar ik wil het zo graag, ze heeft nl een goede afstamming en iedereen is helemaal weg van haar, dus wil gewoon graag eens zien hoe ze zal eindigen, maar ik heb er verder helemaal geen verstand van..

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Voorbrengen,kan iedereen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:23

Professionele voorbrengers hebben al met zoveel verschillende paarden gewerkt en veel ervan krijgen ze pas op de dag van de keuring in de handen gedrukt, dus over het algemeen zijn ze heel handig in het werken met paarden die hen niet kennen. Dominante types à la jouw paard zijn er wel meer en hebben ze waarschijnlijk allemaal wel eens of meerdere keren in handen gehad; ze weten over het algemeen wel hoe met zulke paarden om te gaan.

Ik denk dus niet dat je grote problemen hoeft te verwachten, ook om de reden die janouk al vertelde, maar het kan natuurlijk geen kwaad om even vermelden dat je paard in het dagelijks leven nogal dominant is en erg kan uitproberen, zodat ze het in hun achterhoofd kunnen houden. Misschien is het dan ook handig dat je vantevoren een voorbrenger regelt die je aanstaat, zodat je niet op de keuringsdag zelf nog een hoeft te zoeken. (Dat is natuurlijk altijd handig )

Succes ermee !

Dees

Berichten: 18945
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:25

Onderschat het draven tijdens het voorbrengen niet. je moet je paard iets voor blijven, en genoeg longinhoud hebben (zelf!) om nog zo'n rondje op topsnelheid te draven.

Kizzie

Berichten: 15
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: Enumatil

Re: Voorbrengen,kan iedereen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:46

Ik geef toe dat ik het wat ''plat'' uitdrukte wat het voorbrengen betreft maar om er een proffesionele voorbrenger bij te halen vind ik nogal overdreven hoor! Je moet inderdaad wel een goeie conditie hebben Knipoog en je paard zo min mogelijk hinderen in de gangen.