Haflinger 'beleren met springen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Haflinger 'beleren met springen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:04

Beetje rare titel maarja

Als jullie een haflinger beleren (of laten beleren) wanneer beginnen jullie dan met springen, op welke leeftijd?
En hoe pakken jullie dit aan?

Ben ik wel benieuwd naar

suffie

Re: Haflinger 'beleren met springen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:21

Ik heb altijd in de bak een aantal jerrycans liggen om mee te spelen. Daar hebben ze absoluut geen angst meer voor. Mijn 2-jarige kan hier uren mee spelen en voetballen. Zo af en toe pak ik er een balk en een emmer bij en maak hier een sprongetje mee. Gewoon opjagen over de hoefslag en zij springt er dan zo over heen. De eerste sprong is meestal zo van, wat is dat onder mijn voeten? De tweede en volgende keren gaat ze er zonder problemen over heen en lijkt het echt leuk te vinden. Ik doe dit meestal 1x in de maand, gewoon voor de lol en keer of 5. De jerrycans zijn ongeveer 40 cm hoog, dus het stelt niet veel voor.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MBQA7D6J

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KOZZPWLU

Mando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:36

Hahaha die 1e foto.. schitterend.
Ja zo wil ik de mijne het straks ook gaan leren hoor.

Ja ik denk dat je het spelenderwijs moet leren, balkjes lopen, los sprongetje.... en rustig aan, welke leeftijd, ik heb wel eens gehoord niet voor je 5e gaan springen maar ik kan het mis hebben hoor.
Omdat op de 5e jaar de botten pas volgroeid zijn....
vergeef me als ik het fout heb maar ik heb dit eens ergens gelezen.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:57

Ik ben gewoon begonnen met de basis (stap draf en galop en teugel hulpen) zo heb ik een halfjaartje gereden (ook buiten) en dan als ik vond dat ze goed genoeg liep ben ik begonnen met springen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:12

Cassia schreef:
Ik ben gewoon begonnen met de basis (stap draf en galop en teugel hulpen) zo heb ik een halfjaartje gereden (ook buiten) en dan als ik vond dat ze goed genoeg liep ben ik begonnen met springen!

ja dat snap ik wel.. maar ik wil júist weten hoe jullie ze beleren met het springen

Dankjullie voor de reacties, de foto's zijn erg grappig zeg, vooral de eerste

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:00

Mijn haf is nu 7 weken onder het zadel.. We zorgen eerst dat ze goed is doorgereden.. en lekker naar buiten kan.. en daarna gaat iemand anders met haar springen

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:23

suffie: ik heb zelf dan een fjord van 2 en met hem doen ik het zelfde gewoon 1x in de maand over een balkje heen laten springen

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:49

Pauk schreef:
Mijn haf is nu 7 weken onder het zadel.. We zorgen eerst dat ze goed is doorgereden.. en lekker naar buiten kan.. en daarna gaat iemand anders met haar springen

nogmaals.. ik heb het over het beleren met springen en zou dus ook graag willen weten hoe jullie dit aanpakken.. door bijv. eerst te laten vrijspringen, en het aantal cm. enz. enz.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:52

Om een dier te laten springen hoef je geen speciale dingen te doen.
Je moet er wel voor zorgen dat ie de basishulpen kent.Dus voorwaarts op je been gaan en dat jij goed insluit en je dier tijdens het springen niet stoort.
Zo gauw er een hindernisje aankomt springt je dier vanzelf(mits jij hem niet tegen houdt).
Dat is ook de kunst van het springen,vertrouw op je dier,hij gaat er echt wel overheen.
De kunst van de ruiter is,voorwaarts houden,goed aanrijden en opsluiten en meegaan in de beweging.
Het verlicht zitten kun je oefenen door in draf te gaan staan en je zwaartepunt onder je te houden,dus geen contact met het zadel.

Conclusie is dan ook,je dier hoef je niet te beleren maar jij moet leren hoe je hem tijdens de sprong niet stoort.

Groet Dagmach

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:29

dankje voor de duidelijk uitleg

wil nog even zeggen dat ik het zelf niet hoef/ga doen met een haflinger hoor maar we moeten over een tijdje wel een shet beleren (door een klein iemand, en die heeft daar waarschijnlijk ook nog weinig ervaring mee, met leren springen dus, maar daarom ben ik er wel erg benieuwd naar, want vind het ook wel interessant hoe jullie het met jullie hafjes doen )

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:10

ik begon toen ze bijna 4 was, rustigjes aan iig. Nu is ze 5 en nu doe ik wel meer. Ik ben gewoon begonnen met langzame, laage hindernisjes, kijk maar in mijn profiel, eerst ging het heel slecht, nu gaat het supergoed. Losspringen doet Rosa niet, dus dat was voor mij geen optie, maar dat zou je wel kunnen proberen. Met onze shetlander Puk deden we het ook gewoon, die was ook 5. Die sprong een parcours van 60CM met gemak, en een zwaar meisje op de rug.

Leoniee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:29

Ik ben zeven weken begonnen met inrijden van een haflinger. Daarvoor eerst gelongeerd en ook al balkjes gelopen, dus dat kan hij nu al goed, ook onder het zadel.
Ik denk dat ik over een tijdje eens een hindernisje in de bak zet en hem even losgooi, gewoon om te kijken wat hij er van vind en hoe 'ie het doet
Als dat nou heel goed gaat, ga ik het wat vaker doen denk ik en dan later, als hij zelf een beetje doorheeft hoe het allemaal werkt, ga ik het eens proberen onder het zadel.
Nouja, dat ben ik van plan, ik denk dat er wel meerdere manieren zijn om het te doen, sommige mensen doen het bijv. heel langzaam en andere gewoon wat sneller.

Fillomein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:04

Een haflinger wordt later volwassen dan een gewoon paard.
Ze zijn pas echt volgroeid op 5 jarige leeftijd, en daarom is het bij een haflinger zo dat je beter niet kan beginnen inrijden voor de leeftijd van 5 jaar. Bij een ander paard is dit doorgaans rond de leeftijd van 3. Hier staat dan wel tegenover dat een haflinger doorgaans ouder wordt dan het gemiddelde paard.
Ik zou dus zeggen dat je beter niet kan beginnen springen met je haf voor de leeftijd van 5 jaar.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:49

daar heb ik niks aan.. het zijn m'n verzorgpony's en de eigenaren beslissen zelf wel hoe ze alles doen. (ze hebben er ook veel verstand van hoor Knipoog).
Maar ik zeg ook helemaal niet dat iemand (of ik) met een haf voor z'n 5e al begin. Ik vraag gewoon hoe jullie het springen aanleren onder het zadel Knipoog

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:46

Mijn haf is nu 6, en moet nog met springen beleerd worden.
ze heeft wel al vaker vrij gesprongen, maar nog niet onder het zadel

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:49

ik ben begonnen met cavalettie's en dat ging super. toen een sprongetje vn 30 cm kruisje en daar sprong ze overheen ze had het daarna direct door! het ging super maar amber was 3 en nogsteeds Knipoog
2 maand onder het zadel en nadat ze de hulpen en de buiging kende ging ik ff springen en dat vindt ze super

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:12

ik ben op haar (eind) 3e laagjes begonnen, wat aan geklooid, na een tijdje ben ik het actiever gaan doen en ben ik erachter gekomen dat ze het heel goed kan.

esmeejara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:59

die van mij moet nog beleerd worden

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:51

Is een topic van 2006 denk dat ze nu wel al kan springen...