Pelham-bit (misschien niet juiste post maar lees even)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Pelham-bit (misschien niet juiste post maar lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:15

Eeej,

Ik wou graag wat meningen over het pelham-bit, en dat heb ik bij Halflingers gepost omdat het bit heel populair is bij mensen die met halflingers werken. Ik verwacht reacties van mensen die echt weten waar ze het over hebben, en weten hoe ze het bit moeten gebruiken. Ikzelf rijdt per paard verschillend, ik heb op het moment een merrie onder een pelham en we rijden zoo enorm verlicht.

Als er meer fans zijn van de pelham, mag ik dan vragen hoe jullie op het bit kwamen? En wat vinden jullie ervan, brengt het niet veel meer verlichting dan welk bit dan ook?

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:17

Hoe rijd je verlicht met een pelham? Dat een paard licht in de mond wordt doordat een pelham sterk inwerkt, kan ik me voorstellen, maar dat is niet echt iets om heel trots op te zijn lijkt me.
En ik denk dat je Haflinger bedoelt?
Ik ben bang dat googelen op Halflingers niet veel oplevert

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:41

Hehe ja bedoel ik, ik vond het al zo raar dat jullie altijd ''hafje'' zeiden hehe maargoed...Kijk dit bedoel ik dus met iemand die niet weet hoe die een pelham moet rijden. De bedoeling is dat je het bit helemaal niet gebruikt...je moet helemaal niet aan die teugels komen bij zo'n bit! Juist omdat er minimale druk nodig is, heb jij weinig in je handen en de pony weinig in zijn mond. Ik moet overigens wel zeggen dat we de stang hebben verzacht waardoor ik nooit, onder geen beding, te streng kan inwerken. En een instructeur die er heel fel op is. Als hij of ik mij er ooit op zou betrappen dat ik het bit te hard gebruik, stap ik vrijwillig af.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat veel mensen bij een pelham de fout ingaan, niet zozeer door de dubbele teugel maar door de kinketting.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:43

Waaruit leid jij af dat ik niet weet hoe ik met een pelham moet rijden?
Ik vraag me juist af waarom jij niet met een gewoon trensje kunt rijden.

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:51

Ik leidt dat nergens uit af, maar door jouw opmerking over sterke inwerking. En ik rijdt zeker ook met gewone trensjes, maar we stemmen alles af op onze paarden. Ik zal een voorbeeld geven:

Een merrie van ons rijdt het liefst helemaal zonder bit, dan doen we dat. Geen probleem want we rijden op zit en stemhulp.
Een andere merrie rijden we zonder neusriem met een primitief trensje, lekker licht en ze is hier gelukkig mee.
Een ruin bij ons rijden we met een pelham, omdat hij zich bij dit bit duidelijk het meest ontspannen voelt (en dat komt niet door sterke inwerking, maar door hoe hij opgeleid is)
En de merrie waar ik het liefst op rijdt, wordt nu met pelham gereden. Als we naar buiten gaan, rijdt ik op een trens of zelfs bitloos.

Ik vind het jammer dat je me zo aanvalt, want echt. Ik rijdt mijn paarden zo licht mogelijk. Ik heb ze stemhulpen aangeleerd zodat ik ze zo min mogelijk met been en teugels hoef te rijden. Ik rijdt mijn paarden zo verlicht als de natuur het toelaat en er is geen enkel paard dat zijn hoofdstel niet graag omheeft of moeilijk doet met opzadelen. Ze zijn gewoon happy met het bit dat bij hun past.

Schilder mij liever ook neit af alsof ik geen diversiteit ken, ik rijdt op verschillende bitten, afgestemd op het paard en voor ieder bit een apart hoofdstel zodat we echt bewust kiezen en niet het eerste t beste pakken en aandoen.
Ik ben gewoon erg enthousiast over het pelham bit omdat het bij deze merrie, in dit geval, op dit moment het ons erg helpt.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:54

Ik val helemaal niemand aan, maar als je ontkent dat een pelham een sterke inwerking heeft, moet je je toch eens in de theorie verdiepen.
Natuurlijk is het bit zo sterk als de hand van de ruiter, maar de hefboomwerking en de kinketting zijn er niet voor niks

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:58

ik ben geen fan een pelham, ik ben zowiezo niet zo dol op voor iedere scheet er een ander bit erin te hangen. Haflingers zijn vaak sterke paarden en iemand die zijn paard niet aan kan hangt er dan maar een pelham in. Niet goed in mijn ogen...

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:04

Citaat:
Ik val helemaal niemand aan, maar als je ontkent dat een pelham een sterke inwerking heeft, moet je je toch eens in de theorie verdiepen.
Natuurlijk is het bit zo sterk als de hand van de ruiter, maar de hefboomwerking en de kinketting zijn er niet voor niks


Helemaal mee eens. Als je maar een beetje druk op dat bit legt werk hij zeker te weten harder in dan een trensje, ook al is je hand zacht.
En ik heb het idee dat je het topic start om een beetje te rellen. Want je luistert toch niet naar de tegenargumenten en vind dat je het goed doet. Nou whats the point then? Lekker zo blijven rijden als jij je daar goed bij voelt (en het paard volgens jou)

En voordat je reageerd dat ik niet weet waar ik het over heb, Ik heb ook een paard tijdelijk voor iemand gereden die een pelham erin had hangen en niet voor niks dat paard denderde overal door heen en had een mond van beton. Maar ik ben geen zeker fan van het bit en kan nou niet zeggen dat het paard daar lekker op liep.

edit: en dan zie ik de link pelham / hanflinger ook niet zo eigenlijk. Een paard is een paard. Er kon net zo goed tinker of KWPNer staan toch?
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-06-06 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:06

Een pelham is niet geschikt als menbit trouwens, daarvoor moet je een Liverpoolstang hebben. Een pelham is gemaakt om op 2 teugels te rijden, en dat lukt je niet met leidsels
Ook leuk, editten ze een post.
Randie dacht dat dit bit geschikt was voor menpaarden, maar heeft dat na mijn reactie gewijzigd

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:26

Uhm tegen Billy wil ik zeggen dat er inderdaad sprake is van een hefboomwerking, en dat je inderdaad heel goed op moet letten. Hierbij is het natuurlijk essentiel dat je eerst ''perfect'' met trens kan rijden en dat is dan ook nagenoeg het geval.
Met een pelham mennen? Zou ik idd ook niet proberen

Tegen Anzjuhlaa wil ik zeggen dat de manier waarop je de pelham ervaart afhankelijk is van jezelf en het paard, en ook van het moment dus als jij er een verkeerde indruk van hebt, kdan ik me dat best voorstellen.

Tegen Randie wil ik zeggen dat een pelham bit inwerkt, afhankelijk van de ruiter en hoe je het bit aanzet (teugellengte en kinkettingformatie). Vergeet niet dat ik vaker op dubbele teugel rijdt en dus het mechanisme ken.

Verder wil ik tegen jullie allemaal zeggen dat ik dit forum niet heb gestart om te rellen, ik zeg dan ook alles heel rustig en als het goed is hoor je de ondertoon. Ik startte dit forum n.a.v. mijn enthousiasme en ik snap dat je dan ook mensen krijgt die minder enthousiast zijn. Jullie hebben goede argumenten in jullie gevallen. Een paar van jullie argumenten zoals de hevige inwerking bij te hard of ongecontroleerd gebruik is dan ook de reden dat we het op ons paard afstemmen. Ik hoorde dat een van jullie geen fan is van per paard een ander bit, maar je moet een paard als een individu behandelen, toch?

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:29

En tegen Randie over dat 'je denkt dat je het goed doet', dit denk ik niet omdat ik zo'n fan ben van mezelf. De voornaamste reden is dat het fijn voelt. Ik voel ontspanning, mijn pony loopt ontspannen en we zijn echt een heel andere combinatie geworden. Mijn instructeur bevestigd dit en heeft als het ware 'voor en na foto's' gemaakt. Jammer dat ik ze hier niet kan posten maar echt een wereld van verschil. Ik heb ook wel eens paarden met een pelham gereden, waarbij ik meteen voelde dat ik fout zat. Toen heb ik de training niet eens met dat bit afgemaakt! want ik luister echt naar mijn paarden...

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:02

[quote="Narsica]Hierbij is het natuurlijk essentiel dat je eerst ''perfect'' met trens kan rijden en dat is dan ook nagenoeg het geval.
[/quote]
Dat is nogal wat om dat zo van jezelf te zeggen...........

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:22

Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens, en ik bedoel mezelf er niet mee. Dit geld voor iedere ruiter...

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Pelham-bit (misschien niet juiste post maar lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:03

Narsica schreef:
[color=#FF0080]Eeej,

Ik wou graag wat meningen over het pelham-bit, en dat heb ik bij Halflingers gepost omdat het bit heel populair is bij mensen die met halflingers werken. [color]


Ik werk ook met haflingers maar ik rijd ze gewoon op een watertrensje.
Maar ik begrijp waar je heen wil.

Ik heb hier geen ervaring mee.

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Pelham-bit (misschien niet juiste post maar lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:22

Ik heb toen ik mijn haflinger net had, hem met tuigbit in de bak en buiten gereden, om maar een beetje controle te krijgen.
Toen ben ik met dubbel gebroken bitje gaan rijden in de bak en met een pelhambitje buiten.

Ik ben over gegaan op een pelham bitje omdat ik de liverpoolstang erg zwaar vond en het is geen rijbit.
Ik heb het pelham bitje alleen buiten gebruikt. Ik heb toen voor een Pelhambitje gekozen juist om de heftige inwerking en het geen werking hebben als jij dat niet vraagt.
Mijn haflinger heeft nl zo'n 7 jaar in de manegelessen gelopen en was niet meer zo handelbaar. Vooral buiten hij liep de sloten in en vloog er vandoor.
Nadat we door de wijk zijn gevlogen vond ik het genoeg en heb er de tuigbit ingehangen. Zodat hij stil zou staan (okay niet op een vriendelijk manier maar ik moest wat) en voor mijn en zijn veiligheid.

Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar het pelhambitje als ik met een grote groep ver weg ga. Of ik ga een buiten rit maken op onbekend terrein.
De pelham en tuigbit hebben mij ontzettend geholpen om weer voor elkaar te krijgen dat ik nu naar buiten kan en ik heb er geen nadelen aan bevonden. Harde mond etc.

Ook al gebruik ik dit bitje in ben wel van mening dat je moet weten wat je in de hand hebt.

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:25

Precies mijn mening, dankje voor de positieve reactie.

hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Pelham-bit (misschien niet juiste post maar lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:37

nou, in de bak rij ik mijn haf gewoon op een trensje. Krijgt ze een zotte bui en ik donder eraf, dan kan ze niet weg. (gebeurt niet vaak hoor )

Wanneer ik ga buitenwandelen zij ik haar op dubbele teugel met een pelham met de kinketting GOED aangespannen, zodat de stang niet te ver kan overhevelen. Ik rij haar buiten normaal gewoon op haar trensbit en gebruik de stangteugel als het goed foutgaat (en daarmee bedoel ik dan wanneer ze in vol enthousiame het veld opgaloppeerd naar de weg toe en ik haar niet terugkrijg op stem, zithulpen en mijn trensbit. De stangteugel als noodoplossing dus)

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:46

Als je met dubbele teugel rijd word het verhaal al iets anders . Het paard wat ik reed had een enkele teugel eraan. En dan werkt zn bit constant redelijk hard in, je kunt het onderste deel zeg maar, niet ontspannen. En inderdaad jammer dat jke niet voor en na fotos online hebt. Misschien reageer ik dan meteen heel anders

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 07:42

Randie...Ik bedoel dit niet verkeerd, maar een pelham wordt altijd op twee teugels gereden. Als iemand dat niet doet, dan wordt het bit gewoon misbruikt. De pelham werkt inderdaad sterk in daarom wordt het over twee teugels verdeeld en moet je uiterst lichte handen hebben. En weten hoe met twee teugels te rijden. Ik snap wel dat je dat zelf niet zo opgetuigd hebt toen, maar een pelham met enkele teugel is gewoon dwang..

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:34

Welk bit is geen dwang?

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:37

Citaat:
Randie...
Ik bedoel dit niet verkeerd, maar een pelham wordt altijd op twee teugels gereden.
Als iemand dat niet doet, dan wordt het bit gewoon misbruikt. De pelham werkt inderdaad sterk in daarom wordt het over twee teugels verdeeld en moet je uiterst lichte handen hebben. En weten hoe met twee teugels te rijden. Ik snap wel dat je dat zelf niet zo opgetuigd hebt toen, maar een pelham met enkele teugel is gewoon dwang..


Ik geloof dat hun er zn riempje aanhadden aan de onderste ring en aan de grote ring.
http://proto5.thinkquest.nl/~bge0119/g_14110.jpg
en aan dat riempje zaten de teugels.

edit: het was ook niet mijn paard, en ik moet zeggen dat dat beest echt nergens om gaf. Met ruiter en al over mensen heen denderde enz
Laatst bijgewerkt door vencedor op 15-06-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

olgamaria

Berichten: 224
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: in de verkeerde eeuw

Re: Pelham-bit (misschien niet juiste post maar lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:45

Klopt Randie ik heb zo'n constructie ook ergens op mijn zolder liggen 1 riempje aan de 2 ringen van het bit zitten waaraan je de teugels kan bevestigen.

Citaat:
Narsica]
Hierbij is het natuurlijk essentiel dat je eerst ''perfect'' met trens kan rijden en dat is dan ook nagenoeg het geval.



Ik snap niet waarom je over zou stappen op een pelham als je pony al super loopt op een gewoon trensje?
Of gaat het om je eigen rijstijl??
Dan vind ik het knap dat je dit over jezelf kan zeggen......

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:14

Leuk leuk leuk


Ik rij onze haflinger merrie met pelham bit.
en het gaat fantasties geen problemen.
Ik heb niets te klagen .
Hoe ik er aan kom is waar ik les van heb die heb me dat advies gegeven en me leren rijden met dit bitje.

En Het gaat perfect.

Onze mrrie is niet te rijden op een trensje.

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:58

Olgamaria..zal ik maar wijselijk zwijgen??

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:53

Misschien eens een tip op het boek "verlichte rijkunst"van Heather Moffet te lezen,waarom je met een Pelham-bit zou rijden. Het bit wordt juist gebruikt om lichtheid en harmonie te bereiken,(mits je het bit op de juiste manier gebruikt.)
Het pelham bit hoeft daarom ook niet alleen gebruikt te worden voor paarden die sterk, ervandoor gaan of "onhandelbaar" zijn, het bit is juist om het paard ontspannen te kunnen laten lopen zonder dat je daar extra kracht voor gaat gebruiken.