Benaming "sporthaflinger"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 12:56

Ik hoor het begrip sporthaflinger steeds vaker, op concours en bij ons op stal en op de vereniging... Maar wat vinden jullie nou? Wanneer is een Haflinger een "sporthaflinger" en is dit uberhaupt een goede benaming?

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:12

haflinger is gewoon een haflinger... vind ik.
Je kunt met ieder ras wel wedstrijden gaan rijden.
Denk dat ze met sporthaflinger de wat mooiere haflingers bedoelen die wat eleganter gebouwd zijn, en meer voor de sport gefokt zijn (nieuwe type dus).

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:08

Ja een sporttype, hoog op de benen en goed gebouwd.
Gewoon het nieuwe luxe type..

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:09

-> HA

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:27

Sporthaflingers bestaan voor mij niet. Het zijn en blijven gewoon haflingers Een paard dat op landelijke wedstrijden uitgebracht wordt is voor mij niet meteen een sportpaard, hetzelfde vind ik voor haflingers gelden. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de benaming 'sporthaflinger'.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:28

elmiran schreef:
Denk dat ze met sporthaflinger
de wat mooiere haflingers
bedoelen die wat eleganter gebouwd zijn, en meer voor de sport gefokt zijn (nieuwe type dus).


Daar zijn de meningen over verdeeld, maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie

kimmie101
Berichten: 235
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:30

zijn er dan ook sportkwpners en sportshetlanders en sportfriezen en sportwelshen en sportfjorden??
vind het een onzinnige benaming, een haflinger kan net zo goed "sporten" als andere paarden..

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:30

Denim schreef:
Ik hoor het begrip sporthaflinger steeds vaker, op concours en bij ons op stal en op de vereniging... Maar wat vinden jullie nou? Wanneer is een Haflinger een "sporthaflinger" en is dit uberhaupt een goede benaming?


Een wat hoger op de benen met elegantere bouw en ruimere gangen haflinger met dressuuraanleg. Prima benaming zo weet je of het een haf is waar je alleen lekker mee buiten kunt rijden of een waar je ook fijn een wedstrijd mee kan doen. Bij Friezen enz maken ze dit onderscheid ook.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:31

sporthaflinger bestaat voor mij ook niet
Dan zou je overal wel sport voor kunnen zetten als je er wedstrijden mee rijd

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:33

sjorsie schreef:

Een wat hoger op de benen met elegantere bouw en ruimere gangen haflinger met dressuuraanleg.
Prima benaming zo weet je of het een haf is waar je alleen lekker mee buiten kunt rijden of een waar je ook fijn een wedstrijd mee kan doen.
Bij Friezen enz maken ze dit onderscheid ook.


Met ieder paard kun je wel wedstrijden rijden dus vind die benaming een beetje onzin.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:35

sjorsie: Mijn haflinger is super braaf op de weg en met wedstrijden is het een hete tante. Het is een ouderwets type. Waaronder valt die van mij dan? Met elke haf zou je wedstrijden kunnen rijden. Het zusje van een vriendin van me rijdt met haar ouderwets type haf in de M2. Het zegt eigenlijk helemaal niks

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:36

[/quote]
Met ieder paard kun je wel wedstrijden rijden dus vind die benaming een beetje onzin.[/quote]

wedstrijd rijden wel, maar of je ook winstpunten haalt en verder dan L2 komt vraag ik me af, zonder dressuuraanleg / bouw

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:38

ieder paard kan het. Onze quarter is dan ook wel niet gefokt voor de dressuur maar ze kan het wel
ligt ook aan de ruiter of je er verder mee komt.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:39

smit_ilse schreef:
sjorsie: Mijn haflinger is super braaf op de weg en met wedstrijden is het een hete tante. Het is een ouderwets type. Waaronder valt die van mij dan? Met elke haf zou je wedstrijden kunnen rijden. Het zusje van een vriendin van me rijdt met haar ouderwets type haf in de M2. Het zegt eigenlijk helemaal niks


Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar je zal toch echt veel meer moeten doen om er een goede proef uit te krijgen met een ouderwets type en de beweging is natuurlijk ook belangrijk.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:43

eigenlijk is dat toch met alle paarden zo. Geen enkel paard weet de knopjes als je ze het niet aanleert. Iedereen moet zn best doen om dat eruit te krijgen.

en die M2 haf hierboven wat ik net zei als je die ziet dan zou je het zeker niet verwachten dat hij zo loopt.

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:42

Een haflinger is en blijft gewoon een haflinger.. niks anders vind ik.. de ene haflinger is heus wel anders gebouwd, en de ene kan weer beter springen, de andere weer beter dressuur.. maar het blíjven i.m.o. gewoon haflingers

kimmie101
Berichten: 235
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:58

Zoals ik eens heb gehoord: ieder gezond paard met een normale bouw kan de Z-oefeningen gewoon leren en uitvoeren..

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:39

Een sporthaflinger is een haflinger met het sportpredicaat.

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:44

het is niet zo dat je met een niet-sporthaflinger niet kunt sporten ofzo, maar de echte sporthaflinger is er meer op gefokt om te sporten!

Eline_

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:46

een haflinger is een haflinger,
en kimmie 101; het is toch wel een verschil of je een ''echt'' sport paard onder je kont hebt, of een haflinger,fjord ect.

loesjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Schelluinen

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:54

Ik vind dat 'sporthaflingers' niet tussen de haflingers horen. Ik vind het lelijke types. Doe my maar een haflinger met een dikke kont en een stevinge bouw en niet een met een gespierde buik en dun kontje. Een halflinger is gebouwd voor recreatie en niet echt voor de sport.
Myn mening

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:14

Eline_ schreef:
een haflinger is een haflinger,
en kimmie 101; het is toch wel een verschil of je een ''echt'' sport paard onder je kont hebt, of een haflinger,fjord ect.


hihi jij bent best naief... zelf geen dressurend haflingerruiter of wel?

dacht ik al!

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:05

Amulet schreef:
elmiran schreef:
Denk dat ze met sporthaflinger
de wat mooiere haflingers
bedoelen die wat eleganter gebouwd zijn, en meer voor de sport gefokt zijn (nieuwe type dus).


Daar zijn de meningen over verdeeld, maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie


Helemaal mee eens, maar dat is idd weer een heel andere, nooit uit te praten discussie.

Ik vind ook niet dat er een specifiek is voor 'sporthaflinger'. Hoogstens een haflinger die wat verder komt in de sport dan de 'doorsnee' haflinger. Of het nou om een moderne of een ouderwetse haflinger gaat. Mja, waarom komen deze 'doorsnee' niet onder 'sporthaflinger' valt.... Komt omdat veel haflingers gewoon nooit of zelden een wedstrijdring van dichtbij zien... Maar dat betekent niet dat ze het niet kunnen!

Amoreno

Berichten: 126
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Nieuwerbrug

Re: Benaming "sporthaflinger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:57

ik denk dat onder de sporthaflingers gewoon de haflingers vallen die in het bezit zijn van een sportpredicaat. Verder kan natuurlijk ieder type haf voor de sport gebruikt worden, maar als ze het sportpredicaat toegekend krijgen dan vind ik dat je die paarden best een sporthaflinger mag noemen

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:01

Een haflinger is een haflinger, ook al is het een sporthaflinger of een boerenhaflinger, het blijft een haflinger, maar sommige zijn gewoon net wat moderner en wat beter in dressuur.