hoe krijg je lange manen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gwen9

Berichten: 116
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: overijsel

hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:53

hoe krijgen jullie van die lange manen. d.m.v vlechten??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:56

Door de manen te vlechten breken ze idd niet af omdat ze zo beschermder zijn tegen ergens achter blijven haken etc.

Verder hangt het ook van je haflinger af, niet elke haflinger heeft een aanleg tot lange manen

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:32

Hoe je echt lange manen krijgt? Genetische aanleg

Je kan niets doen om ze sneller te laten groeien, hooguit zoals Maya al zegt beschermen tegen het afbreken.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:26

Aanleg, goede verzorging en er zeker niet teveel mee omprutsen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:28

Laten groeien
Hahaha, nee gewoon niet te veel mee klieren, maar wel elke dag bij houden.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:29

dagami schreef:
Hoe je echt lange manen krijgt? Genetische aanleg

Je kan niets doen om ze sneller te laten groeien, hooguit zoals Maya al zegt beschermen tegen het afbreken.


idd

Nicky_LM

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:39

Ja manen schuiren snel af mijn verzorg haffie schuirt zijn manen af en daar ben ik niet blij mij!
Dan gaatr hij op de grond liggen en heeel hard schuuren!

Lisanne1

Berichten: 2205
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Usselo -->> Enschede

Re: hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:07

Famke_a4pje schreef:
Aanleg, goede verzorging en er zeker niet teveel mee omprutsen.


Idd .

Esjje
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:11

als je haflinger op de grond gaat liggen en heel hard gaat schuren ben ik bang dat ze last heeft van zomereczeem is het rond de tijd van begin maart-april-mei tot september dat ze dat doet en in de winter haar manen met rust laat? Want dan moet ik je teleur stellen dat het hoogst waarschijnijk zomereczeem is. Ik ben daar zeer ervaren mee want een van onze haflingers heeft ook zomereczeem

LeO_nie
Berichten: 150
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:12

gewoon niet afknippen
niet te vaak borstelen, wel uit elkaar halen, knopen enzo.
maar als je ze hart borsteld, gaan er haren uit of knappen af,
en geen knotjes!

bontekeh
Berichten: 98
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:16

ja ik ga het nu ook proberen om mijn pony ze'n manen lang alten groeien
hij heeft al meer als 5 jaar recht op staande manen
ik denk dat het bij zijn typte wel tof lijkt om ze is lang te laten groeien
het is een hele gewone bonte pony maar meer naar het tinker type
wel ne grappige :p

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:28

de manen groeien een cm per maand.. oftewel 12 cm in een jaar..
Als je beschermt tegen afbreken zou je het misschien wat langer kunnen laten worden.. Maar dit is puur geluk
Het is inderdaad genetische aanleg.. met een beetje hulp..
1 van mijn hafs staat altijd met vlechten.. Aangezien zij nog wel eens dr hoofd door het hek steekt en dan manen kwijtraakt..
Zo blijven ze een beetje op gelijke lengte

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:22

@ Pauk; dit is volgens mij niet helemaal waar, het ene paard krijgt veel sneller langere manen en sommige paarden helemaal niet. Bij Rosa groeit het echt als een dolle!
M'n beide paardjes hebben lange manen, Manga begint het ook te krijgen maarja, ze is pas 2. Ik kom er niet aan, ik spuit er nooit zooi in, borstel het nouwelijks, kijk er niet 'naar om' met wedstrijd natuurlijk wel, maar ik heb het niet zo vaak. Heb 1x Rosa met vlechten in de wei gezet, das eens en nooit weer, ik kon de vlecht er losuitpakken, weg haar. Gewoon geduld hebben

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:06

En toch is het zo.. Ik noem hier geen namen maar ik heb het van een jurylid van het kvth...
Dus als jou paard zijn manen 12 cm per jaar groeit en toch korte manen heeft.. breekt er gewoon veel haar af

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:12

Haargroei ligt vast, dat kan niet sneller gaan dan cm per maand, daar heeft Pauk gelijk in. In jouw geval punkies, zal het vast zo lijken, maar heeft jouw haf gewoon minder de neiging tot afslijten van de manen. Verder vallen er ook geregeld manen uit, dus de lengte van de manen kunnen jaren gelijk blijven, maar daarom groeien de manen nog wel

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:31

Aanleg.
Door het meer te wassen of te vlechten groeit het niet sneller. De mijne gaat juist schuren als zijn manen lang in een vlecht zitten, helemaal niet goed dus.
Ik heb wel ooit eens een stuk (5 - 10 cm) eraf geknipt, en toen (zo leek het teminste) is het een heel hard gaan groeien. Het kwam niet onder zijn hals vandaan, nu hangt het op zijn schouder, over zijn hals heen.
Maarja, het is nu ook weer aan het uitvallen, er komen weer nieuwe manen, dus nu lijkt het weer wat korter, maar als die nieuwe manen zo weer komen lijkt het weer een stuk langer.

Maar manen kun je niet laten groeien.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:41

tja mijn verzorghaflinger heeft mooie lange manen. Maar kan niet zeggen dat het handig is. Als we gaan rijden moet het altijd in vlecht, anders raak je in de knoop. Zomers is het aardig warmpjes voor haar.
Hier een foto van haar super manen. Ze zijn bovendien erg dik.

Afbeelding
deze foto is niet helemaal helder, maar het is het idee
Afbeelding

r0dY

Berichten: 330
Geregistreerd: 13-11-05

Re: hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:18

onze fokmerrie....heeft zomereczeem...en ik heb 2 jaar geleden haar manen getrokken, en ze heeft nu hele mooie lange manen weer gekregen.

ik denk dat het ook een beetje aanleg is?? want vroeger had ze ook lange manen, en haar vader Strizzi v/d Heksenketel is ook de koning met de lange manen

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:58

De manen van mijn hafje zitten bijna nooit in de knoop dus ik laat ze met rust, en ze worden beetje bij beetje iets langer. De puntjes komen nu net onder haar hals vandaan, en dat terwijl zij ook een strizzi is

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:45

r0dY schreef:
onze fokmerrie....heeft zomereczeem...en ik heb 2 jaar geleden haar manen getrokken, en ze heeft nu hele mooie lange manen weer gekregen.

ik denk dat het ook een beetje aanleg is?? want vroeger had ze ook lange manen, en haar vader Strizzi v/d Heksenketel is ook de koning met de lange manen


De mijne is een haflbroer van strizzie en die heeft echt niet zulke manen als zijn half boer.

ik denk dat strizie de manen van zijn vader heb geerft Star dus. En de mijne denk ik van Magister. (vader van moederskant)

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:35


Orola

Berichten: 4362
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:34

Niet iedere haf heeft de aanleg voor lange manen. Hoe goed je je best ook doet om er goed voor te zorgen, bij zulke haffies breken ze toch weer af.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:03

manen krijg je niet lang of ze groeien of ze groeie niet Me haflinger heb niet zulke langen manen ik doe der niets aan me nrps die heb veel ste lange manen maar doet er toch echt niets aan

lovewally

Berichten: 1006
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:02

KimBalaa schreef:
Aanleg.
Door het meer te wassen of te vlechten groeit het niet sneller. De mijne gaat juist schuren als zijn manen lang in een vlecht zitten, helemaal niet goed dus.
Ik heb wel ooit eens een stuk (5 - 10 cm) eraf geknipt, en toen (zo leek het teminste) is het een heel hard gaan groeien. Het kwam niet onder zijn hals vandaan, nu hangt het op zijn schouder, over zijn hals heen.
Maarja, het is nu ook weer aan het uitvallen, er komen weer nieuwe manen, dus nu lijkt het weer wat korter, maar als die nieuwe manen zo weer komen lijkt het weer een stuk langer.

Maar manen kun je niet laten groeien.



ja kim wat hadden we zn manen ooit mooi geknipt ahum