Wat krijgt jou haflinger te eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Wat krijgt jou haflinger te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:18

Omdat mijn Haflinger heel snel aankomt, en eiwit gevoelig is vind ik het erg moeilijk wat ik nou precies moet geven aan eten,en hoeveel.
Hij staat nu bijna de hele dag op de wei, en wordt zkr 3x in de week intensief gereden (de andere dagen word hij recreatief gereden).
Ik geef hem nu 2x per dag brok(gewoon basisbrok) en hooi.
Ik ben wel eens op een halfinger fok stal geweest, en daar gaven ze hun hafjes alleen maar winterwortels,hooi en lijnzaadolie..

Mijn vraag is dus wat geven jullie je hafjes te eten?

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:39

Hier nog een haf met eiwitgevoeligheid..

's Morgens krijgt ze een plak voedzaam hooi, van verschillende grassen, beetje kruidig.
Tegen eind van de ochtend krijgt ze een plak graszaadhooi. Meer als maagvulling.
's avonds krijgt ze weer een plak voedzaam hooi.
Dan krijgt ze ook haar maaltijd bestaande uit een of twee winterpenen, beetje brood, handje muesli, schepje knoflookpoeder en een scheutje lijnzaadolie.

Nu ze op het land staat krijgt ze alleen een of twee plakken graszaadhooi op een dag, en haar maaltijd. Als ze niet gewerkt heeft is de omvang van de maaltijd nog wat kleiner..

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:43

Verzorghaflinger van een vriendin (ik help haar altijd) krijgt:
s'ochtends 2 handjes biks, appels, wortels, brood, mandarijnen enz. Dikke plak hooi.
s'middags: 2 plakken hooi.
s'avonds: 2 handjes biks, en weer appels, penen, brood, mandarijnen enz.
rond 8 uur: 2 plakken hooi.
Ze krijgt best veel hooi omdat ze anders al het stro op eet, en dan hebben we liever dat ze hooi eet

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:44

oke mijn haf krijgt gras.dat is het.
ze loop dag en nacht in de wei en 1 keer per week krijgt ze zemelen met lijnzaad.
alleen in de winter al het grasniet meer groeit krijgt ze hooi of anders gaat ze in een wei van 10 hectare en daar staat altijd gras.

hipkippie

Re: Wat krijgt jou haflinger te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:25

mijn haf (van 1 jaar) krijgt nu een half a 3/4 kg biks en staat verder dag en nacht op de wei met veel gras.

ik hoor vaak van mensen die een jaarling hebben dat die wel 2 kg of meer brokken krijgen omdat ze goed moeten groeien en dan lijkt die halve a 3/4 kg biks wat daimy krijgt nix bij.
maargoed hij moet gewoon niet meer hebben want hij word anders veelste dik.
In de winter kreeg die ook 2 kg biks en onbeperkt hooi maar omdat die nu in een wei staat die rijk is aan gras heeft die dat helemaal niet nodig.

Wat voeren jullie dan aan jullie veulens?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:49

3 keer per dag brok, en hooi (als ze in de wei staan krijgen ze iets minder) en verder elke dag een appel en na het werken ook altijd een appel En volgens mij krijgen ze nog wel meer dingen maar weet zo even niet wat

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:21

Stupa staat 24/7 op de wei. Op dit moment gaat hij 6 dagen in de week aan het werk. Na het werk krijgt hij een handje biks en daar moet hij het mee doen. Hij staat op een goede wei en in de winter krijgen ze (vanzelfsprekend) meer biks en goed hooi. Hier doet hij het al jaren goed op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:19

's ochtends en 's avonds 2 handjes Pavo basisbrok. Daarbij ook ongeveer 1,5 plak graszaadhooi dat ze samen met mijn andere pony deelt.

Rond de middag 1,5 uur op vette weide, en daarna plak stro.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:26

's Ochtends en 's avonds een beetje ponybrok (subli) en kuil en overdag gras, maar dan wel een weiland met weinig gras. Omdat hij weinik biks krijgt, krijgt hij sportvitaminen en mineralen van subli erbij.

Als ik heb gereden (elke dag eigenlijk), krijgt hij muesli, haver, appel en poeders.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:31

Mijn maffie staat 24/7 op wei. Er is geen gras hij staat overdag op houtsnippers (grote afdak met hooi) en op zand met waterbak.
Hij kan s'avonds bij het hooi. In de winter krijgt hij bieten erbij.

Ik rij hem zo'n 5 a 6 dagen na het rijden krijgt hij 3/4 granenmix en 1/4 bix. Hij is deze zomer goed op gewicht gebleven. Voorgaande jaren heeft hij in de zomer op een afvalweide gestaan. Hier mocht hij dan 2x per dag een half uur hooi eten.

diandra_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:37

Mijn haf van 6 jr. krijgt:

Smorgens rond half 8: kuil + 1 schep sportbrok en 1/2 schep mueslie
Smiddags rond 1 uur: Hooi in de wei.
Savonds rond 7 uur: 1 schep sportbrok + halve schep mueslie

hij loopt sowieso 5 dagen in de week, soms zelfs 6

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:05

Ik probeer ze zo sober mogelijk te voeren, naar mijn meing worden haflingers over het algemeen al erg snel te dik.
Als het weer het een beetje toelaat staan ze de hele dag op een redelijk kale wei, dus kwa gras krijgen niet erg veel binnen.
Daarnaast krijgt Sancho, waar ik redelijk intensief nog mee rijdt 1 kg brok en Marco krijg iets minder dan een halve kilo muesli per dag.
Daarnaast krijgen ze 's avonds nog een plak hooi (van ongeveer 3 kg) en overdag nog een voerbiet.
En ze zijn beslist niet mager te noemen (eerder nog te dik)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:01

Mijn Haf is ook eitwitgevoelig en heel snel te dik. Ze staat vanaf maart t/m november op stukje weiland (afgezet) met doorgeschoten gras en krijgt dan niets bijgevoerd. We geven er elke keer een metertje bij, dus ze staat dan uiteindelijk op een schraal stuk aangezien ze dus moet uitkijken voor bevangenheid. In de winter krijgt ze muesli, meestal 1 maatbeker en ongeveer 'sochtends en 'savonds en paar plakken hooi (in totaal ongeveer een halve baal). Daarnaast gaf ik haar deze winter PAVO-koeken.

Ik rijdt 1x in de week intensief met haar en daarnaast gemiddeld 2 keer p.w wat rustiger. Toen ik nog flinke buitenritten met haar maakte, kreeg ze nog wel brok.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:07

Niek krijgt hooi afgewisseld met weidegang. Af en toe een handje reformkruidenmuesli als hij heeft gewerkt of een paardenkoekje. Verder niets!

uil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:12

Mijn haf krijgt een half schepje muesli per dag met biotine en lijnzaad er door en 1 pavo aurakoek, verder twee plakken hooi en overdag weidegang. Hij loopt zeker 5x in de week.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:52

Sjen schreef:
Mijn Haf is ook eitwitgevoelig en heel snel te dik. Ze staat vanaf maart t/m november op stukje weiland (afgezet) met doorgeschoten gras en krijgt dan niets bijgevoerd. We geven er elke keer een metertje bij, dus ze staat dan uiteindelijk op een schraal stuk aangezien ze dus moet uitkijken voor bevangenheid. In de winter krijgt ze muesli, meestal 1 maatbeker en ongeveer 'sochtends en 'savonds en paar plakken hooi (in totaal ongeveer een halve baal). Daarnaast gaf ik haar deze winter PAVO-koeken.

Ik rijdt 1x in de week intensief met haar en daarnaast gemiddeld 2 keer p.w wat rustiger. Toen ik nog flinke buitenritten met haar maakte, kreeg ze nog wel brok.

Die pavokeoeken, kan je daar iets meer over vertellen?eten ze dat in een keer op of kunnen ze daar wel even mee doen?en hoe groot zijn deze?ik heb er wel eens vaker wat over gehoord, maar ze zijn vrij prijzig klopt dat?..gr marjon

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:32

Ik heb ook die pavo koeken,zitten alle vitamines in,zijn zo groot als een cracker ongeveer,en jessie heeft hem binenn een paar min op.Ze vind het erg lekker. Ik betaal voor 30 koeken 10 euro

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:57

Ik vind het in verhouding wel duur en denk niet dat ik het nog ga voeren. Het was nu even omdat ze zich niet zo goed voelde

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:28

Mijn haflinger krijgt in de winter s ochtends 1/4 bix en s avonds 1/4 bix en na het rijden krijgt ze nog 1/4 muesli met biotine poeder erdoor.
In de zomer krijgt ze alleen muesli als ze heeft gelopen. Verder krijgt ze gewoon s ochtends en s avonds hooi als ze op stal staat.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:07

2x per dag 1/2 havens draversbrok
overdag staat ze in de wei
en 's avonds een plakje hooi erbij

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:45

Sochtends: halve kilo bix(basis)+ kuil
Smiddags: Appel of wortel met een paar snoepjes
Savonds: halve kilo bix(basis)+ kuil

Zomers staan ze dag en nacht op het land en krijgt ze 1x per dag halve kilo bix.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:56

sochtends 7 handjes 'gewone recreatie'brok
en dikke plak hooi
dan gaat ze meestal de schrale wei op
tussendoor soms nog een plak hooi, als ze binnen staat door bijv harde regen ofzo.. heeft ze wat te doen..
dan savonds een plak hooi en weer 7 handjes brok.

dat is het en af en toe paardenkoekje of appel o.i.d.

Roosjje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:10

mijne krijgt s'ochtens een handje vipagraan en een plakje hooi.
als ze s'middags in de wei staat krijgt ze alleen een handje vipagraan
en s'avonds een kwart kan slobber meestal brood en peen er door en als ik heb gesprongen een halfe kan sportbrok en een halfe plak extra hooi.
en s' avonds laat een plak hooi en meer krijgt ze niet.... en meer heeft ze nier nodig ze is dan nog steeds wild genoeg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:13

de mijne staat 24/7opde wei, en eet dus gras en een beetje muesli zonder haver...

Roosjje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:15

zo kan het natuurlijk ook lekker dumpen in de wei en niet elke keer te hoeven voeren en toch lekker kunnen rijden