zijn haflingers echt zo mak

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:11

Koelbloedig is mijn verzorghaf wel, ze vind buiten niks eng ofzo. Maar met serieus rijden kan het echt wel een draak zijn, ze gaat ook nog wel eens aan de kletter als het haar niet zint. Daarbij is ze onwijs ongeduldig en kan ze je zo platwalsen als je niet uitkijkt en geen overwicht hebt. Een echte beginnerspony is het dan ook zeker niet te noemen. Zelf ben ik daar wel blij mee, anders was het zo saai

lil_kim

Berichten: 1151
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:12

Ik rijd af en toe op een haflinger een ouderwetse oosterijkse merrie zo mak als een lammetje schrikt nergens van maar...wel sterk dus niet zo geschikt voor kinderen.

Voor een beginners/kinderpony zou ik gewoon naar een aantal pony's gaan kijken en niet op ras afgaan

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:15

Hahahahhaah Mak? Zet maar eens een beginner op Rosa, kijken hoe hard ze samen kunnen
Ze is niet 'onbetrouwbaar' of gemeen, nee, ze is superlief, heeft alleen gewoon levenslust en kan knetter-knetter hard en daar maakt ze flink gebruik van.
Aron is ook heel lief en betrouwbaar maar zeker geen kinderpony.
Maar het zal ok wel zijn, wat je van je haf 'maakt' ik doe echt alleen maar héle wilde en geschifte dingen met ze

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:23

Ben het er ook niet mee eens. Mijn bijrijdhaf is nog maar net 4 en vind het geweldig om rondjes met kleine kinderen te lopen. Beetje zitten en stappen is oke, maar wanneer ze serieus aan het werk moet is het af en toe echt een draak. Haflingers zijn over het algemeen nogal sterk waardoor concequent zijn best moeilijk is, vooral voor kinderen.

Mijn vorige bijrijdhaf was supermak. Nergens bang voor en maakte regelmatig ritjes met kinderen, was ook gewoon vertrouwd. Het meisje dat haar kocht was al wat angstig door vorige pony's, en dat ging helemaal mis.. Ze was niet concequent genoeg, pony liep met haar weg etc. Meisje werd er niet beter op maar de pony helemaal niet! Ik vind dat je toch wel stevig in je schoenen moet staan, het kunnen gewoon 'monsters' zijn al zijn ze nog zo lief..

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:31

ik vind het de grootste fout die mensen maken, een haflinger als kinder/beginners pony. echt niet haflingers zijn gigantische sterk en hebben echt een eigen willetje. mocht ik ookit kinderen krijgen laat ik ze wel eerst op een welsch of kwpn ofzo rijden maar een haflinger krijgen ze niet. een klein meisje op mijn haf dat wordt een ritje ziekenhuis denk ik

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:34

Verschilt per pony.

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:01

Nee. Haflingers zijn in mijn ogen geen kinderpony's.
Ze zijn natuurlijk hartstikke vriendelijk, en zien er gemoedelijk uit, maar ik heb al genoeg haflingers een loopje zien nemen met een kind erop.

Op de manege waar ik reed had ook iemand een shetlander ingeruild voor een brede, ouderwetse haflingermerrie voor hun dochter.
Meisje was hartstikke iel en durfde ook niet zo veel.
Die pony was razendsterk, had er een flinke kop op (=lees eigenwijs) en als die meereden in een les moest je uitkijken dat je niet in botsing kwam met een verdwaalde haflinger.
Uiteindelijk was dat kind ook doodsbang van dat dier als ze er op zat, kreeg ik de indruk.

Mijn eigen pony bijvoorbeeld zou ik nóóit een beginner zetten. Één keer meegemaakt , en ervaring heeft geleerd dat het niet verantwoord is. Vragen om ongelukken.

Maar het verschilt natuurlijk wel per pony.

kiimxvinnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 18-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:05

met een kind op zijn rug doet mijnes onwas mak enz....,, maar zodra er een groter iemand op gaat dan ist ineens een drukte schopper en dan laat hij is sien hoe ondeugend en vervelend hij kan zijn maar ik zelf vind een haflinger geen kinder pony, ze zijn onwijs sterk!

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:06

Echt makke kinderpony's wil ik de haflingers zeker niet noemen (toch niet degene die ik al 'ontmoet' heb)...
Ze zijn wel braaf over het algemeen, en zeker niet gemeen, maar ze hebben toch hun eigen willetje hoor!

Mijn haf is net iets te lomp met kinderen. Durft nogal eens vaak duwen, en is ook te hard bezig met kwaad te zijn op andere paarden... Er een kind opzetten darentegen gaat perfect, ze zal geen stap mis zetten...

deborah26

Berichten: 183
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:54

een haf is niet echt een geschikte beginners pony.je heb ze er wel tussen maar het blijven zelf ook kleine kinderen die je altijd weer blijf opvoeden.meer geschikt voor de ervaren ruiter.
mijn haf is wat sportiever gefokt, kan niet een dag stil staan want dan kan je de volgende dag er niet meer op..gat dan heel hard bokkend door de bak..hij bruisd van de energie,is heel slim, en kan zich om de kleinste dingen heel druk maken vooral in de winter..dan denkt hij dat hij een arabier is staart dragen,neusgaten wijd en heel hard briesen.had een tijdje geleden een bijrijdster die alleen maar manege ervaring had.wel al 10 jaar ervaring maar kon hem niet aan en was bang voor hem.zij is er mee gestopt.heb nu gelukkig een verzorgster die hem wel de baas kan en om heb kan lachen..heb me haf 7 jaar en vindt hem echt de geweldigste pony die er is,maar zelf na 7 jaar zit er soms nog steeds een gebruiks aanwijzing op. dus voor kinderen vindt ik een haflinger niet geschikt!ik vindt het echt een grote fout dat ze haflingers als kinder pony`s neerzetten.vooral omdat in de meeste hafs meer bloed zit wat naar de voorvader van de haf reikt en dat is een shagra arabier!!

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:19

hmm... De Haflinger is wel rustig op rit ofzo, maar nu zeker geen beginnerspaardje, ze hebben veel temperaament en owee als ze iets in hun hoofd hebben gekregen... dat krijg je er moeilijk uit

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:39

Alle haffies zijn verschillend!! de een heel rustig de ander crost door de bak }>
Groetez

Maaikiemaaik
Berichten: 93
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:09

Tuurlijk is ieder paard verschillend, maar over de halinger is juist bekend dat ze vaak erg eigenwijs zijn! Ze lijken in eerste intstantie vaak erg makkelijk, omdat ze zo rustig (koelbloedig) overkomen. Maar omdat ze heel sterk zijn en dat eigenwijze, koppige en onberekenbare er ook vaak inzit, zou ik ze zeker niet aanmerken als typische 'kinderpony's'. Ik heb zelf ook een Haffie gehad toen ik wat jonger was en ondanks zijn koelbloedigheid is het eigenlijk een van de moeilijkste paarden waar ik ooit op gereden heb, puur vanwege zijn onberekenbaarheid. En zo ken(de) ik nog wel een aantal haffies...

Maar tuurlijk zijn er ook uitzonderingen!

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:13

zo braaf zijn haflingers ook niet altijd hoor, ik zou een beginner voor geen goud op een van m'n verzorghaflingers zetten!

en de meeste die ik ken zijn toch redelijk eigewijs vooral die op de manege, en die van een vriendin van mij heeft ook vaak z'n nukke!

maar alle haflingers zijn verschillend en zo zijn er ook hele rustige en brave!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:43

Leo_ke schreef:
Nee. Haflingers zijn in mijn ogen geen kinderpony's.
Ze zijn natuurlijk hartstikke vriendelijk, en zien er gemoedelijk uit, maar ik heb al genoeg haflingers een loopje zien nemen met een kind erop.

Op de manege waar ik reed had ook iemand een shetlander ingeruild voor een brede, ouderwetse haflingermerrie voor hun dochter.
Meisje was hartstikke iel en durfde ook niet zo veel.
Die pony was razendsterk, had er een flinke kop op (=lees eigenwijs) en als die meereden in een les moest je uitkijken dat je niet in botsing kwam met een verdwaalde haflinger.
Uiteindelijk was dat kind ook doodsbang van dat dier als ze er op zat, kreeg ik de indruk.

Mijn eigen pony bijvoorbeeld zou ik nóóit een beginner zetten. Één keer meegemaakt , en ervaring heeft geleerd dat het niet verantwoord is. Vragen om ongelukken.

Maar het verschilt natuurlijk wel per pony.


Hier ga ik in mee- natuurlijk is elke haflinger verschillend van karakter, maar ik vind dit zowiezo niet vertrouwd.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:30

Ik ga mee met de mening dat haflingers geen goede kinderpony is,

Mijn haflinger is bijvoorbeeld super voor kinderen,doet echt geen vlieg kwaad..
Maar haflingers zijn eenmaal sterk en eigenwijs,
Kinderen zijn kinderen,niet consequent en gewoon niet sterk genoeg,

Jammer genoeg zie je steeds vaker kinderen met een draak van een haflinger,omdat ze zo graag uitproberen en de kinderen er bang van worden..

Nee mijn haf is echt schaapmak,maar vanwege zijn soms zo lompe gedrag zou ik hem niet omschrijven als perfect voor kinderen..

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:29

Mijn Haf is zeker niet mak. Ze is eigenlijk een combinatie van lomp, eigenwijs en schrikkerig . Dat schrikkerige is denk ik haar arabierenbloed (vader van de moeder is geloof ik een Haflo). Lomp is ze omdat ze zo op je voet gaat staan en eigenwijs omdat ze bv ineens stil gaat staan tijdens een buitenrit en dan niet meer verder wilt en meer van dat soort spelletjes. Maar je moet als ruiter je wel verplaatsen in je paard, het is vaak toch uit angst of omdat je als ruiter verkeerde signalen doorgeeft met je houding e.d. en sinds ik daar rekening mee houdt en ook in de les aandacht besteedt aan mijn vaak verkrampte houding (omdat ze in het begin vaak er vandoor is gegaan, houdt ik teveel tegen), doet ze dit soort dingen eigenlijk niet meer. Het zegt dan dus eigenlijk meer over de ruiter dan over haar karakter dus ik kan niet zeggen of het in haar karakter zit en ik denk dat dat vaker is bij paarden. Het gaat erom dat ze echt een lief en geen gemeen karakter heeft. Maar soms zou ik wel willen dat ik een paard had wat ik rustig vast kon zetten zonder dat ze 10 x heen en weer gelopen was om te proberen los te komen...ongedurigheid zit wel in haar karakter

Noraa4
Berichten: 194
Geregistreerd: 27-03-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:55

een haflinger is zeker geen kinderpony( eigenlijk vallen ze onder de paarden, zeker in oostenrijk). ze zijn te sterk en ze hebben een zeer conceqente omgang nodig. een kind is vaak niet serieus genoeg en dan nemen ze een loopje met je.
mijn vorige haf reed ik met een touwhalster en zij ging door het vuur voor me. er was een totaal vertrouwensband met haar. het belangrijkste nog is dat zij mij zag als leider . op het moment dat er iemand anders op zat werd het een draak. zo erg zelfs dat ze er een sport van maakte om te proberen iemand er af te krijgen. te gevaarlijk. het resulteerde dus dat ze iemand tegen een boom parkeerde met alle gevolgen van dien.
nu heb ik een haf van 2 jaar.
ik ben begonnen met grondwerk met hem. nu al probeert hij soms om iets anders te doen dan ik wil. nu ben ik volwassen en 1.75 groot.
ik weet zeker dat een kind dit niet zou kunnen opvangen.
wil je toch een haflinger, zoek dan een volwassen dier ( rond de 15 jaar) die erg makkelijk in de omgang is. dit wil niet zeggen dat een haf van 15 geen rare kapriolen uithaald maar ze zijn wel uit de pubertijd!
het zal zeker zoeken zijn als een naald in een hooiberg, maar ze zijn er zeker, succes.

Beauty0102
Berichten: 1130
Geregistreerd: 27-06-05

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:00

Het zijn goedzakken, en het verschilt gewoon per haflinger.
Mijn oude verzorg haflinger reden gehandicape mensen op je kon bijna alles met haar.
En ik ken er ook een paar die toch wel pittig zijn.
Maargoed het blijven dieren dus écht zeker weten kan je het nooit.

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:20

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:02

Hahah ja precies die van mij ook

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:39

Elk braaf dier kan in handen van onervaren mensen een draak worden.
Eigenlijk hetzelfde als bij een hond.
Dit is dan ook niet rasgebonden .

Wat de Haf verweten wordt over zijn eigenwijsheid is nergens opgegrond.Wel is het zo dat vaak onervaren mensen aan een Haf beginnen,ziet er zo schattig uit (my little pony gevoel)waardoor geen duidelijke grenzen gesteld worden.
Ja onduidelijkheid zorg voor niet leuk gedrag.
Maar wiens schuld is het?Niet van dit ras want ze worden werkwillig,volgzaam,mensgericht gefokt.

Groet Dagmach

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:47

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, ze worden idd als te tuttelig behandeld wat het eigenwijze karakter bevordert.
En idd worden ze werkwillig, volgzaam en mensgericht gefokt. Mijn haflinger bezit die punten ook allemaal.
Maar ze heeft er een kop op zitten, die misschien niet direct met het ras te maken heeft, maar met haar eigen karakter. Alleen is het opvallend dat veel haflingers een dergelijk karakter hebben.
Natuurlijk spelen daar ook meerdere factoren aan mee, waaronder opvoeding. Maar er is ook een verschil tussen een eigenwijs paardje en een onbehouden paardje wat dus te wijten valt aan de opvoeding van het dier.

Het probleem met haflingers is dat ze door hun uiterlijk zo ontzettend geliefd zijn voor kinderen. Ze zien er vriendelijk uit en zijn 9 van de 10 keer ook heel vriendelijk in de omgang.
Maar ze zijn sterk, en wanneer er geen duidelijke grenzen zijn, zoals jij al zegt, dan ontstaan vervelende situaties die van kwaad tot erger lopen.
Want haflingers zijn slim, en zodra ze door hebben dat ze de baas zijn, zullen ze dit ook doordrammen.

En dan kom ik weer uit op het eigenwijze van de haflinger, want doordram gedrag is ook een teken van eigenwijsheid.
Natuurlijk verschilt het per haflinger, maar toch ben ik van mening dat het iets rastypisch is. Of haflingers zijn gewoon rastypisch ongelooflijk slim


Bij honden kan dit overigens ook wel rasgebvonden zijn.
En weer; iedere hand van hetzelfde ras is verschillend met een eigen karakter...
Maar het is wel opvallend hoeveel overeenkomsten in gedrag tussen heel verschillende honden van hetzelfde ras zijn.

GoldieLoks

Berichten: 141
Geregistreerd: 30-05-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:14

Als je een jonge haflinger hebt kan je hem zo mak krijgen als een lammetje. Zolang je zelf maar rustig bent en blijft is je paard dat ook.

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:59

Mijn pony is als jaarling gekocht door ons (nu 5 jaar oud) en is idd in gewone omgang mak als een lammetje, tenminste bij ons. Anderen kunnen veel minder met haar doen.
En met werken heeft ze er een kop er op.

Knap persoon die dit anders / beter met haar voor elkaar had kunnen krijgen.