Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en hoe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:54

Die van mij is van 17 mei en is ongeveer half juli ingereden. We hebben haar zelf gefokt en heeft in haar eerste 3 jaartjes altijd buiten gelopen, allez ze had de mogelijk om ook binnen te staan. Het voorbije half jaar wordt ze echter weinig gereden om haar de kans te geven toch nog ietsje door te groeien.

Oei, ik lees nu de hoe pas . Een aantal maandjes voorafgaand aan het inrijden zijn we beginnen te longeren om te wennen aan de stemhulpen. Hoofdstel zijn we toen ook die tijd ongeveer beginnen aandoen. Eerst 5 minuutjes en zo verder opbouwen. Ook het zadel werd haar al gewend gemaakt. Bij het eigenlijke inrijden, heb ik eerst wat gehangen en ook dat verder opgebouwd. Ze was zo ontzettend voorbeeldig! Achteraf gezien zou ik op dezelfde manier hebben ingereden, dat absoluut, maar misschien ietsje later begonnen zijn met longeren. Niet dat ze mij ooit heeft aangegeven dat het haar teveel werd ofzo maar ik zou ze iets langer de tijd gegeven hebben uit te groeien.

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:11

dagmach schreef:
Hoe zo klieren en slopen?
Lopen gewoon tot hun vierde lekker in het land.
Klieren ze lekker met elkaar en hoeven ze niets met mij uit te vechten.

Geen betere opvoeding kunnen ze zich wensen als die van de leidende merrie en door de andere ruinen raken ze de energie kwijt.
Lekker stoeien,rennen,kroelen,hebben ze de mens niet voor nodig.

Groet Dagmach


Niet iedereen heeft een groot stuk land waar je je pony tot zijn 4e levensjaar niet aankijkt..
Hier lopen ze toch altijd netjes buiten met de andere pony's..
En als ze dan alsnog dingen gaat slopen.. Tsja het is maar hoe je het zelf wil bekijken natuurlijk..
Je ziet het vanaf een afstand en kan nog zoveel dingen bedenken maar dit is toch de beste keuze geweest

GoldieLoks

Berichten: 141
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:10

Mijn haflinger is pas twee geworden en mag nu nog genieten van zijn 'vrije tijd'in het land.

In het najaar ga ik heel rustig beginnen met longeren e.d.

Van de zomer als hij 3,5 jaar oud is wil ik toch wel dat hij zadelmak is.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:55

De mijne was twee toen hij voor de kar stond, en drie toen hij werd ingereden.
Niet door mij, voorop gesteld!

Maar die manege eigenaar zag alleen maar geld in paarden, dus mochten ze niet teveel kosten.
Vind het eigenlijk best wel schandelijk, zo vroeg beginnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:58

Elite is in juni vorig jaar 3 geworden. in november is ze bij mij gekomen en ben ik begonnen met wat longeren voor de conditie. circa een maand later met bijzets eraan. in januarie zat ik voor het eerst op haar. tussen door erg veel gelongeerd met bij zets. na de ± 3e keer reed ik al los op haar, en na ± 1 maand reden we al alleen buiten. hiervoor heeft ze 1 veulen gehad, voor ze bij mij kwam was ze drachtig, maar ze heeft verworpen. én ze heeft heel haar leven op het land gelopen voor ze bij mij kwam, nu vind ze het té leuk buiten want ze komt de weide´s uit

tuurtje
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:03

heb mijn eerste vanaf 2,5 dingen geleerd, zoals stalmanieren en simpele dingetjes
vanaf 3 jaar bezig gegaan met werken en rustig aan er op gaan zitten tijdje daarna. nog zeker 6 maanden lang slechts 1 keer per week en daarna 2 keer en pas toen ie 4 was echt aan eht werk gegaan. Ben nu net begonnen mijn jonge haf dingen te leren. die wordt deze maand 3 en weet sinds kort wat borstels zijn, en hoe je hoefjes moet uit laten krabben. Eergisteren zelfs een hoofdstelletje aangedaan, zonder er iets mee te doen oervigens. en als ik er pas over 6 maanden op kan stappen? tja ik vind eht best, heb neit zo'n haast. de bedoeling is om deze zomer weer de wei op te laten, dan heeft ie effe genoeg geleerd. ben liever langzaam in eht begin, want ik heb nog een heel leven met ze voor me!

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:41

Met mijn eerste hafje ben ik begonnen met inrijden toen hij 3 was, wel heel lekker rustig aan, 1 x per week in het begin een kwartiertje. Hij had ook eigenlijk wel gelijk alles door.
Pas na 3/4 jaar onder het zadel hebben we voor het eerst een uurtje gereden en dat was dan nog voornamelijk stapwerk.
Ik wilde wel echt longeren voordat ik begon met inrijden maar hij was niet te houden aan een longeerlijn, alleen maar met hoofdstel en bijzetteugels eraan. En dat vond ik nou ook weer niet bevoordelijk om elke week te doen.

Mijn andere hafje is pas met 5 ingereden, dit omdat ik haar op die leeftijd kocht en ze daarvoor gewoon nog niks geleerd had.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:20

Madeira is nu 5, en heb ik zadelmak gemaakt. Kan nu erop zonder zadel, achterste voren, dames zit, op haar kont etc. etc. Doet niks meer! Ze heeft nu een veulen en straks ga ik beginnen met longeren met zadel en hoofdstel. Eerst 10 min, dan kwartier en opbouwen. Anoeska is nu 3,5 en die begin ik nu een beetje zadelmak te maken.

Peelie

Berichten: 13430
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:46

Mijn haf is volgens mij met 3 ingereden maar toen was ze nog niet van mij. Ik had liever dat ze met 4 ingereden werd. Had ze nog een beetje uit kunnen groeien. Ze is nu 4 en we rijden nu 1 en heel soms 2 keer per week een kwartiertje a half uurtje als ze zin heeft. En als ziewil stoppen dan stoppen we ook. En het is meestal stappen en een beetje draven.ik heb pas voor het eerst op haar gegalopeerd. Het was maar 1 klein rondje maar wel gedaan en het ging goed Verder probeer ik wel te longeren maar dat heeft ze nooit geleerd ze kan ook niet op comando stappen en draven dus daar gaan we eerst maar eens aan werken.

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:11

Tussen 3 a 4 jarige leeftijd is het beste

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:45

Mijn haflinger is op 6-jarige leeftijd pas ingereden. Candor is en was echt een superveulen. Hij heeft tot zijn vijfde bij zijn moeder op de wei gelopen. Hij vond het ontzettend leuk dat hij op zesjarige leeftijd eindelijk met mensen aan de slag ging gelukkig! Zijn enthousiasme is nooit meer afgenomen. Persoonlijk zou ik een haflinger niet voor het 4,5e levensjaar inrijden i.v.m. het groeiproces van een haflinger.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:08

Mijn Haflinger was voordat ik kocht (ruim een jaar terug toen ze bijna 11 was) manegepony/fokmerrie. Ik weet dat ze ongeveer een maand nadat ze 3 was geworden haar eerste veulentje heeft gehad. Toen was ze ook al ingereden...

Wanneer dat precies is gedaan weet ik niet, en hoeveel ze destijds heeft moeten doen weet ik ook niet.

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:39

mijn verzorghaflinger is vlak na zijn 3e ingereden, nouja nog niet veel gedaan hoor, de eerste maand alleen maar gestapt bijna, en sowieso niet langer dan een half uur, en ong. 2 keer per week. De andere word over een paar maand ook ingereden (is nu een dikke 3 jaar), en ze lopen ook voor de kar .

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:45

mijn merrie is ook met 3 ingereden en het gaat goed we rijden buiten en in de bak.

net zo las pauk zegt ze zijn er aan toe

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:14

ik ben begonnen met 4 jaar want ze was verwaarloosd geweest

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:22

zo ver ik weet is mijn haflinger op zijn 3.5/4e jaar in gereden.

gr.willeke

Maseike

Berichten: 6340
Geregistreerd: 07-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:37

Die van mij was net 3 jaar maar ze was licht aangereden hoor!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:24

Die van mij werd 7jr, erg laat dus.
Pony was verwaarloosd, en kon het halster niet eens.
Ik heb mijn handen er aan vol gehad, maar iets moois terug gehad.

Ze is nu bijna 10 jr, en start bijna L2 bij de paarden.. zeer goed dus!