Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en hoe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:00

Ik ben erg benieuwd naar op welke jullie haflinger word ingereden, verkeersmak gemaakt enz.

Ik heb stoffel nu 2 maanden en hij word over 2 weken 3 jaar oud.
Wat we momenteel doen is veel wandelen los werken ala voest, wandelen buiten en soms meeliften.

Binnenkort hoop ik eindelijk te beginnen aan mijn parelli pakket.
En langzaam laten wennen aan tuig om voor de wagen te gaan lopen.
Over een jaartje wil ik ondanks mijn nh overtuiging toch ook met dressuur beginnen.

Stoffel word boomloos,ijzerloos en bitloos "ingereden" (onder inrijden versta ik momenteel een stukje wandelen met zadel erop en een stukje erop zitten. hierbij blijven teugels lang en rijden we alleen recht door buiten in de wijk of bossen)

Helaas is meneer momenteel heel erg aan het puberen, dus tanden wisselen, snel groeien, waardoor pezen en spieren het niet bij kunnen houden en grenzen verleggen.
Dus er word momenteel eigelijk alleen gewandeld en losgewerkt.

Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en manieren van doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout in titel verbeterd en onnodige foto verwijderd.

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:02

op zn bijna 4e ben ik rustig aan begonnen m in te rijden

hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingerijden en

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:16

Ik ben op haar vierde ermee begonnen. heb eerst een zestal maanden vooral op de grond gewerkt. Niks anders. Na 6 maanden zadel erop, hoofdstel aan en ermee gereden. Nooit probleem gehad.

Cassia

Berichten: 1725
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingerijden en

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:33

op haar 3de is ze zadelmak geworden (toen had ik ze nog niet) entoen ze net 4 werd ben ik haar beginnen inrijden

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:27

bianca was halverwege de vier toen ik met haar begon!

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:37

Leo was bijna 3 toen ik er voor het eerst op zat. Was met haar bezig op stal toen mijn moeder zei; zullen we je er voorzichtig opzetten?
Geweldig, een van de mooiste momenten samen met m'n meisje

Daarna af en toe longeren met zadel en bit in. Na een paar maanden weer erop gegaan. Eerst lange lijnen aan de hand stappen, en toen ze daar redelijk evenwicht in had langzaam opgebouwd aan de longe.

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingerijden en

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:33

woest en milano zijn drie jaar oud en worden in januarie ingereden "beginnen"

danz ijn ze 3.5 jaar eer ze de les in mogen end us doorgereden zijn ze 4

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingerijden en

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:38

Furie is vroeg ingereden, eigenaar wilde het zo. Ik had liever nog een klein jaartje gewacht, maar ik had er niks over te zeggen. Ze was 3 toen er voor het eerst iemand op zat. Na een paar maanden ben ik haar gaan doorrijden, 2 keer per week een half uurtje, lekker rustig aan. Over een maandje wordt ze 4 en we rijden nog steeds 2 keer per week. Ze pakt het verder super op, maar ik wil haar absoluut niet overbelasten. Ook gaat ze van het zomer weer wat vaker voor de kar.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:15

Rosa is op der 2 1/2e voor de kar gegooit en een maand later zaten ze er ook al op. Mijn meisje was nog véél te jong... Ik heb haar pas daarna gekocht, toen ze net nog 2 was, net 3 werd. Echt ongelovelijk, als ik mijn twentertje nu zie, hoe je erop kúnt gaan zitten
Aron is héél netjes op zijn 3e á 4e ingereden door de zus van toen de huidige eigennaresse.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:43

Hmmm, toch laat allemaal, de mijne is over een maand 3, is al zadelmak en tuigmak. Hij is net gecastreerd, maar als hij uitgeziekt is over een tijdje wil ik toch echt gaan rijden met hem. Hij werd door de dierenarts gisteren op 4 geschat qua bouw en gedrag. Uiteraard doen we alles heel rustig aan, maar hij wil heel graag werken, als ik met een hoofdstel aankom staat hij al te hinniken! Longeren doe ik niet veel trouwens.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:40

Mijne is nu 3 jaar en 2 maanden,ben haar nu zadelmak aan het maken,daarna gaat ze de wei op tot eind van de zomer,en dan pak ik het heel rustig aan weer op

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:44

Mijne stond op 2.5 al te barsten van de energie en de leergierigheid.. Echter heb ik het uit kunnen stellen tot haar 3 jaar..
Nu is ze 3 jaar en anderhalve maand en komt ze vandeweek weer terug. Ze is binnen een maand super ingereden.. Na een week reden ze er al los op.. Kan je nagaan hoe erg ze eraan toe was

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:58

4,5 jaar, toen ik haar kreeg was ze zadelmak.

r0dY

Berichten: 330
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:46

bij die van mij is et allemaal verschillend...Sacha was 3 toen we ermee zijn begonnen..en die was heel rillerig en schrikkerig..en dat heeft heel lang geduurd voordat je er normaal een rondje mee kon rijden..ze moest gewoon eerst heel veel vertrouwen in je hebben..zei is verkocht.

Sindy was echt super braaf ze was ook 3 jaar...en liep na 4 maanden haar eerste wedstrijd?

en Salsa was ook 3 jaar en een beetje rillirig..is een volle zus van Sacha, maar was wel makkelijker onder et zadel en zei is nu ook verkocht..

heb met allemaal heel rustig aan gedaan en het tempo aangehouden dat ze zelf een beetje aangaven..en heb noit problemen gehad.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:08

Als je er lang plezier aan wilt beleven moet je wachten met inrijden tot vierde levensjaar.
Haf is laat volwassen,met 5 is pas het skelet uitgehard en het is dan ook jammer om onnodig risico te nemen.
Te vroeg ingereden dier laten vaker rug en peesproblemen zien.
Gelukkig is ook bij de KWPN-ers er een hele discussie gaande omdat er teveel jonge paarden vroegtijdig met blesures uit de sport genomen worden.

Voordeel van op vier-jarige leeftijd beginnen is dat ie ook mentaal lekker volwassen begint te worden en het werk goed aankan.
Longeren op een klein rondje is zo en zo slecht voor jonge dieren.

Groet Dagmach

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:17

Toen ze 4 was, ze had toen al wel een tijdje voor de kar gestaan dus de meeste hulpen kende ze al .

Lisanne1

Berichten: 2205
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Usselo -->> Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:01

Winston is eigenlijk te vroeg ingereden.. Een maand voordat hij 3 werd is hij in gereden. Maar het eerste jaar heb ik heel rustig aan gedaan .

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:34

Nynke is met 3,5 ingereden en die was er echt aan toe

r0dY

Berichten: 330
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:46

dagmach schreef:
Als je er lang plezier aan wilt beleven moet je wachten met inrijden tot vierde levensjaar.
Haf is laat volwassen,met 5 is pas het skelet uitgehard en het is dan ook jammer om onnodig risico te nemen.
Te vroeg ingereden dier laten vaker rug en peesproblemen zien.
Gelukkig is ook bij de KWPN-ers er een hele discussie gaande omdat er teveel jonge paarden vroegtijdig met blesures uit de sport genomen worden.

Voordeel van op vier-jarige leeftijd beginnen is dat ie ook mentaal lekker volwassen begint te worden en het werk goed aankan.
Longeren op een klein rondje is zo en zo slecht voor jonge dieren.

Groet Dagmach


die van ons waren allemaal 3, maar ze waren er wel allemaal aan toe..

we hebben ze op een heel rustig tempo klaargemaakt,en een beetje het tempo aangenomen wat ze zelf aangaven.zo is het bij de 1 ook sneller gegaan als bij de ander, die van mij liep bv al binnen 5 maand haar eerste concours,maar sacha kon je na 5 maanden nog niet fatsoenlijk door de bak komen,..het ligt dus ook een beetje aan het paard...en ik ben het we lmet je eens dat je een pony/paard goed uit moet laat groeien..maar als je ze zelf in opfok hebt en dus al 3 jaar goed kent..dat je zelf ook weet wanneer je ermee kan beginnen..

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:32

Ja,dat hoor ik vaak,paardje is er echt aan toe .
Feit is dat ze laat volwassen zijn en dat er teveel jonge dieren met lichamelijke problemen zijn.
Vaak komt dat er na een paar jaar uit.
Ben dan ook altijd benieuwd waar ie mensen zijn met de 14plus Haffie's.
Bij de liefhebbers een gewoon iets bij de mensen met haast vaak niet te vinden.
Hoe oud zijn jullie Haffie's?
En hoe vaak stil gestaan ivm blessures.

Kan zijn dat ik te gekleurd kijk,maar in de 35 jaar dat ik tussen de paarden zit is mi een duidelijk verband tussen problemen en te vroeg onder het zadel brengen van dit ras.

Groet Dachmach

r0dY

Berichten: 330
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:54

die va nmij zijn 8, 7 en 4 en ze hebbe ngeen van allen stil getsaan aan ee nblesure,..alleen die van 7 heeft een pauze gehad...omdat het allemaal wel heel snel ging in de sport.. dus ik kijk ook wel of ze het allemaal aan kunnen..ik had ook gewoon door kunnen rijden maar dan zou ze nu af zijn..en die van 8 en 4 zijn verkocht maar daar hebben we ook nog geen klachten over gehoord...we weten echt wel wat we doen..en het is tot nu toe goed gegaan..


.die van 4 is net verkocht..en die mensen hadden ons opgebeld dat ie last zou hebben van cornage..maar wij hadden nooit iets vernomen... wat was nou het geval? bij ons liep ze om de dag 20 min..onder het zadel? en bij die mensen werd ze elke dag intensief gebruikt en voor de kar en onder het zadel zowel springen als dressuur...die pony had helemaal geen conditie en gaat daardoor dus sneller ademen.. zeiden ze..ja de pony is zo snel moe en ze ademt zo zwaar..kunnen we hem ook terug brengen?? .kijk en dat vind ik dus niet goed..

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:35

Dagmach..
Wat zou je doen.. een 3jarige haflinger
Altijd braaf en makkelijk geweest.. Zeer leergierig..
Hoe ouder ze werd tussen haar 2,5 en 3 in.. hoe lastiger..
Dingen slopen.. Klieren.. Begin van onhandelbaar..
Nieuwe dingen doen.. Dingen leren.. Oftewel.. Inrijden.. En het voorbeeldige paardje is weer terug..
Wil je dan gaan beweren dat ik verkeerd bezig ben?
Nou.. Dat kan niemand mij wijsmaken.. Het is misschien wat vroeg.. Maar van lief naar klier heb ik ook liever niet.. En als je ziet hoe voorbeeldig ze nu is door het rijden.. Dan had ieder ander dat ook zo gedaan

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:45

Pauk schreef:
Dagmach..
Wat zou je doen.. een 3jarige haflinger
Altijd braaf en makkelijk geweest.. Zeer leergierig..
Hoe ouder ze werd tussen haar 2,5 en 3 in.. hoe lastiger..
Dingen slopen.. Klieren.. Begin van onhandelbaar..
Nieuwe dingen doen.. Dingen leren.. Oftewel.. Inrijden.. En het voorbeeldige paardje is weer terug..
Wil je dan gaan beweren dat ik verkeerd bezig ben?
Nou.. Dat kan niemand mij wijsmaken.. Het is misschien wat vroeg.. Maar van lief naar klier heb ik ook liever niet.. En als je ziet hoe voorbeeldig ze nu is door het rijden.. Dan had ieder ander dat ook zo gedaan


Zo is het met Furie ook gegaan. Gosh wat was die vervelend aan het worden. Dingen slopen, klieren, over je heen lopen en totaal geen respect. En idd, toen ze werd ingereden kwam er een totaal ander paard naar boven. Ze luistert veel beter en is ook een stuk liever geworden. Zo lang je het maar rustig aan doet..

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:55

mijn paard is nu bijna 3(wordt eind juli 3 jaar)
en k zit er af en toe 5 minuten op, en stukje rechtuit stappen.
voor de zomer gaat ze de land op(blijf der wel poetsen etc)
en in de winter ga ik haar weer heel voorzichtig oppakken.
dan is ze 3,5..
misschien dat ik het later ook nog wel doe..
p.s wanneer wisselde jullie haflinger?
want die van mij begint nu eraan..

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Welke leeftijd hebben jullie je haflinger ingereden en h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:56

Hoe zo klieren en slopen?
Lopen gewoon tot hun vierde lekker in het land.
Klieren ze lekker met elkaar en hoeven ze niets met mij uit te vechten.

Geen betere opvoeding kunnen ze zich wensen als die van de leidende merrie en door de andere ruinen raken ze de energie kwijt.
Lekker stoeien,rennen,kroelen,hebben ze de mens niet voor nodig.

Groet Dagmach