De tanker van de haflingers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:49

Art_Ificious schreef:
Barbietype is idd wat ze ervan maken helaas.

Ik heb ook liever de tankjes. Ook bij fjorden en friezen.
Moeder van mijn kruising is een forse fries.
[ [url=m/vsCBr1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb het idee dat Tinkers wel nog echt stevig gefokt blijven worden?
Zij hebben ook een indeling in het stamboek verdeeld over 3 types. Waarom kan dit bij haflinger en fjord bijvoorbeeld niet dan?


Maar deze is gewoon moddervet ipv fors denk ik?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:19

Nee hoor ze is niet zo erg dik.
Ik zie haar regelmatig in het echt ook :)

Chantall199
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-06-19
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:49

Afbeelding

Afbeelding

2de foto lijkt ze echt enorm

Welke type is deze haf dan foto is van vandaag deze plek was haar vorige eigenaren , ze is verhuist <3

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:03

Poekkie schreef:
Art_Ificious schreef:
Barbietype is idd wat ze ervan maken helaas.

Ik heb ook liever de tankjes. Ook bij fjorden en friezen.
Moeder van mijn kruising is een forse fries.
[ [url=m/vsCBr1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb het idee dat Tinkers wel nog echt stevig gefokt blijven worden?
Zij hebben ook een indeling in het stamboek verdeeld over 3 types. Waarom kan dit bij haflinger en fjord bijvoorbeeld niet dan?


Maar deze is gewoon moddervet ipv fors denk ik?


Dat geldt ook voor meerdere haflingers in dit topic := Vaak blijft er weinig van het ouderwetse type over als ze gezond gewicht hebben...

Niet banketstaaf bedoelt overigens, maar zelden zie je iemand z'n dikke Haflinger (of Tinker, of fries, of) het sportieve type noemen. De dikkertjes met mc donalds kont en vet op de schouder is ouderwets en echt slank en getraind is sportief.

Maar het type wat je fokt, veranderd niet met voer of training.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:18

Nou.... er zit ook behoorlijk wat verschil in de zwaarte van her beenwerk. Dat is bot, geen vet :D

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:18

Voor de echte haflinger kenners hier (zelf zit ik er nog niet zo lang in)… zien jullie ook dat de karakters zijn veranderd in de loop der jaren?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 01:51

Chantall199 schreef:
[ [url=m/6vgBhy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dS96zq.jpg]Afbeelding[/url] ]

2de foto lijkt ze echt enorm

Welke type is deze haf dan foto is van vandaag deze plek was haar vorige eigenaren , ze is verhuist <3


Zo op basis van een enkele foto… ik vind dit eerder smalle schoudertjes en niet zo grof beenwerk… zou eerder naar moderner neigen maar nog niet het echte ‘sporttype’ imo.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 01:52

TurboDi schreef:
Voor de echte haflinger kenners hier (zelf zit ik er nog niet zo lang in)… zien jullie ook dat de karakters zijn veranderd in de loop der jaren?


Als ik met de haflingerwedstrijden meedoen kan ik aan de bouw meestal wel gokken hoe braaf die zal zijn. De echte sporttypjes zijn veel sensibeler en minder betrouwbaar.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 07:03

Zegt niet altijd iets hoor Poekkie.
Mando heeft lopen puberen van zijn 4e tot zijn 9e.
En nog heeft hij zijn humor.
Maar je zal er best brave bij hebben met iets minder humor.

Ik zal het niet streken noemen maar soms..... }:) -:(- ~~}> vind hij zich met zijn 21 erg lollig... (als hij weer met een longeerlijn achter zich aan flapperend door de bak vliegt en ik weer lachend mopper dat hij morgen echt bij de AH in de aanbieding ligt)

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 08:35

BarbaLala schreef:
Ze zeiden altijd; Een Haflinger is een prinses van voren en een boerin van achteren.
Oftewel een sierlijk front met een flink achterwerk.
:D

Wat ziet de jouwe er geweldig goed uit. Je zou haar toch geen 25 geven op die foto, heel knap dier!

Op de twee stallen waar mijn paard stond/staat, liep toevallig ook een ouderwetse tank van een haflinger. Imposante dieren. (Beiden toevallig ook wel pittige karakters. Als ze echt iets willen, dan gaan ze er gewoon voor en heb je het nakijken. Eén brok kracht :+ .)

Jammer dat het nu doorslaat naar de sporttypes, het zou prima en-en kunnen zijn.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:08

De mijne valt er ook een beetje tussen.
Maar wat hier wordt gezegd over dat er ook gewoon dikkerds tussen zitten is bij de mijne ook.
Deze zomer was ze mooi op gewicht en dan lijkt ze toch meer op de sportievere versie dan hoe ze er nu uitziet.

Ik ben ook geen fan van de nieuwe sportieve look, het zijn net rij ponies.

Afbeelding

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:19

Wat een knappe tankies lopen er nog rond. Ik vind ze ook veel mooier dan het sportieve.

Mijn had zit er een beetje tussenin volgens mij. Hij wordt dit jaar 18 en is een Windspiel x Winco vd steeg.

Afbeelding
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:25

Ik denk dat het vooral de hoogte is die verschil maakt. Ze hebben hogere benen gekregen. Want 50 jaar terug waren ze ook relatief modern alleen korter op de pootjes.
Je ziet gewoon vaak dat ze toch wat te dik zijn en dan snel ouderwets genoemd worden. Terwijl je aan de foto hierboven heel mooi verschil ziet en dat argument dus weg valt.
Ik kan wel foto's zoeken van hengsten van lang terug, nabucco 1987
En liz afghan van voor 1980.


Afbeelding
Afbeelding

Beide echt wel breder, maar wel gewoon sport conditie. Geen vet.
Maar vooral gewoon wat kortere pootjes.

En toch zie je hier al meer de sport richting in. En deze hengsten, vooral liz afghan, kom je echt bijna overal in tegen nu.
En das dus al 40 jaar terug ook nu..

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:40

Mooie oude fotos hierboven!

Onze Haflinger van 23 is ook wat compacter dan de tegenwoordige standaard, maar doen wel ons best haar op gezond gewicht te houden.

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:49

Mando schreef:
Zegt niet altijd iets hoor Poekkie.
Mando heeft lopen puberen van zijn 4e tot zijn 9e.
En nog heeft hij zijn humor.
Maar je zal er best brave bij hebben met iets minder humor.

Ik zal het niet streken noemen maar soms..... }:) -:(- ~~}> vind hij zich met zijn 21 erg lollig... (als hij weer met een longeerlijn achter zich aan flapperend door de bak vliegt en ik weer lachend mopper dat hij morgen echt bij de AH in de aanbieding ligt)


Goh streken ja… maar de vorige 3 wedstrijden heb ik het over ponies die ofwel recht omhoog gingen, ofwel als en hert bok na bok na bok door de piste gingen (nog altijd respect voor die ruiter om dat te blijven zitten :') ). Dat heb ik die oude typjes toch nooit zien doen.

Chantall199
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-06-19
Woonplaats: Limburg

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:19

Iedereen is thuis in de haflinger hier k heb de papieren gekregen maar ik krijg niks gevonden op het internet ! Afbeelding

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:23

Dat merk ik indd met beenbeschermers kopen, ze heef maar full nodig voor de breedte van haar benen want dat is gewoon paarden formaat alleen qua hoogte is dat vaak te hoog want dat is cob of pony formaat haha.


Afbeelding

Die van mij was jaren geleden ook te dik en nu vindt ik opzich prima in gewicht. Dunner krijg ik haar niet. Denk dat er zo'n 100 kilo af is. Weegt nu 540 op bovenstaande foto. Foto hieronder is op haar dikst.


Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:30

Nou die is mooi veranderd zeg!

Dat van benen en hoeven herken ik ook wel. Hier moeten bijbetalen voor XL hoefschoenen omdat die maten bijna niet verkocht worden.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:30

Ik zie het oude type ook vooral aan de ruimte tussen de voorbenen. En ook aan kortere benen.
De foto van jouw haflinger Nessie, lijkt voor mij dan niet op dat beeld. Ik zie op deze foto eigenlijk niet een hele herkenbare haflinger, alhoewel ik het wel een heel gaaf dier vind!
Ik heb er lang geleden veel op 1 gereden. Die was ook nog eens heel groot. Dat was echt een soort mammoet en bizar sterk. Sterk fysiek en sterk karakter. Een boef eerste klas met de naam Stalin :D .
Ik vond het echt een werelddier. Hij kon echt alles en als ik had gekund had ik hem overgekocht van de manege waar ik werkte.
Ik zal eens kijken of ik nog een foto van hem kan vinden.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:10

Afbeelding
Tankie :)

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:20

Birdie60 schreef:
Mijn eerste was ook zo'n tank. Maar was ook 150 hoog.

Typfout. 1.54

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:47

Dees schreef:
Nou.... er zit ook behoorlijk wat verschil in de zwaarte van her beenwerk. Dat is bot, geen vet :D




Uiteraard, ik ontken het bestaan van het oudere type zeker niet. En ik ben er ook meer van. Maar ik bedoel, dat de meeste pony's die door de eigenaar ''ouderwets'' genoemd worden... Gewoon veel te vet zijn. Die pony's zijn ineens het nieuwe type als ze op dieet geweest zijn. En dat is wel een verschil :=

Dat bedoel ik met type fok je en dat veranderd niet. Een pony met flinke gewrichten en borstkast is ouderwets, maar die heeft die dikke benen en flinke borstkast ook nog als hij mager is... Maar vaak zijn het de pony's met 100 kilo teveel spek die ouderwets genoemd worden.

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:51

Poekkie schreef:
Mando schreef:
Zegt niet altijd iets hoor Poekkie.
Mando heeft lopen puberen van zijn 4e tot zijn 9e.
En nog heeft hij zijn humor.
Maar je zal er best brave bij hebben met iets minder humor.

Ik zal het niet streken noemen maar soms..... }:) -:(- ~~}> vind hij zich met zijn 21 erg lollig... (als hij weer met een longeerlijn achter zich aan flapperend door de bak vliegt en ik weer lachend mopper dat hij morgen echt bij de AH in de aanbieding ligt)


Goh streken ja… maar de vorige 3 wedstrijden heb ik het over ponies die ofwel recht omhoog gingen, ofwel als en hert bok na bok na bok door de piste gingen (nog altijd respect voor die ruiter om dat te blijven zitten :') ). Dat heb ik die oude typjes toch nooit zien doen.


Duidelijk, thanks :Y)

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De tanker van de haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:14

Ben ik wel met je eens daphne.
Ik begin ook altijd te kijken met hoeveel ruimte er tussen de voorbenen is. Dat veranderd nooit.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:26

En dikte van benen en grootte van hoeven.
Hier bvb op dat vlak mijn hafje van 1m47 vergeleken met een ‘normaal’ paard van 1m70+. De benen zijn nochtans bijna het dubbele in omtrek en schouders net iets breder (?).



Afbeelding