Steil kruis bij Haflingers: slecht voor de rijbaarheid?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Steil kruis bij Haflingers: slecht voor de rijbaarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 10:52

Hoi,

Een vraag van een lid op het Haflingerforum op FB triggerde me:
Heel veel moderne Haflingers hebben een vrij steil (strakke lendenen) kruis. Ik zie dit ook terug in de jonge hengsten en merries die hoge scores behalen op de keuringen. Waarom is dat? De oudere types hadden met name een vrij ronde achterhand. Een steil kruis maakt ze van nature meer stuwend dan dragend. Voor de kar prima, maar aangezien de meeste in de dressuur worden ingezet, is dit toch niet echt een voordeel?
Het valt me ook op dat 80% van de Haflingers van de accounts die ik volg op Insta fysieke problemen hebben. Kreupelheden, artrose op jonge leeftijd. Moeite met dragen. Ik zie best wel een relatie met hoe ze gefokt worden.
Iemand die verstand heeft van keuringen die hier wat zinnigs over kan zeggen?

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:58

Niet alle verstand van keuringen etc. want zit nog niet zo lang in de haflingers. Maar de vele haflingers die kapot gaan is naar mijn idee vooral te wijten aan het op jonge leeftijd dingen doen waar ze niet voor gemaakt zijn, zoals springen en crossen/eventing. Haflingers werden oorspronkelijk gefokt om voor de wagen te lopen… het zijn gewoon geen springpaarden, natuurlijk veel vinden het leuk maar ze zijn er niet voor gebouwd. Ook moeten de haflingers steeds groter gefokt worden en vooral smaller, soms zijn het bijna welshjes :Y) . Ik heb zelf een haflinger van 150, 4 jaar. Maar nog wel eentje die zwaar(der) gebouwd is. Wat groffer in de gewrichten en niet zo “ielig” zoals je tegenwoordig ook bij veel “sport”haflingers ziet.. dat fijner worden op de benen/in de gewrichten draagt naar mijn idee niet bij aan de houdbaarheid van de paarden

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:12

Weinig verstand van keuringen. Maar mijn eerste haflinger was qua bouw heel anders dan mijn 2e haflinger.

Ik heb nu een 5-jarige haflinger ruin. Is nu 1,53 groot. Momenteel flink overbouwd. Is redelijk zwaar/breed gebouwd. Vind het moeilijk om zijn bekken te kantelen en om zijn lichaam correct te bewegen. Ik ben ook van mening dat de meeste haflingers/paarden kapot gaan door te vroeg beleerd worden en alles te snel willen doen en de trainingen al veel te zwaar zijn.