Vraagprijs haflingers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:00

Enkele weken geleden de zoektocht gestart naar een Haflinger :o

Die lijkt niet mals! Even niet gelet op de prijs. Ik begrijp de insteek van dit topic volledig!

De wat oudere haflingers zijn vaak toch ietwat 'opgebruikt'.

Goede haflingers lijken maar zelden aangeboden te worden :o

Dan maar wat veulens bekeken, maar als je dan op youtube de vader ziet lopen in een dressuurproef (echt vreselijk nerveus, niet fijn om naar te kijken) :o is dat toch een behoorlijke teleurstelling. Al zijn ze bloedmooi, dat wel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:14

Kwam laatst een haflinger tegen op mp en die moest ruim 9000 euro kosten. Gewoon simpel paard , b proef geschoold en verkeersmak.

Koekoek.. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:22

~~}> ze zijn letterlijk van goud geworden
In mijn zoektocht ook een onbeleerde tegen gekomen voor € 7000,00... :oo

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:06

Cowgirl schreef:
Kwam laatst een haflinger tegen op mp en die moest ruim 9000 euro kosten. Gewoon simpel paard , b proef geschoold en verkeersmak.

Koekoek.. :roll:


Waarom mag een haflinger van dat niveau minder kosten dan een warmbloed? Als je lekker recreatief wilt rijden, buitenritten etc is zo'n braaf nuchter beest goud waard.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:39

Wel grappig om jullie reacties te lezen.
Naast het feit dat het vraag en aanbod is, vraag ik me af of jullie beseffen wat het kost om een veulen te fokken? En tel daar bijvoorbeeld nog 3 jaar opfok met alle risico's op uitval nog eens bij op.
Als je alleen daar naar zou kijken dan zou er of niet meer gefokt worden omdat er te weinig betaald wordt en je het dan alleen van ongelukjes of pure liefhebbers moet hebben.
Of een veulen moet gewoon minimaal 3500 kosten en een 3 jarige zeker nog een 4500 meer.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:55

EllyC, op die fiets mag mijn 21 jarige wpn-er natuurlijk ook gewoon 25.000 euro kosten.
Zo werkt het natuurlijk niet. Paarden worden niet meer waard naarmate ze ouder worden. Het is eerder andersom.

Paarden zijn het duurst als veulen. Als jaarling of twenter brengen ze minder op. Daarna komt de leeftijd 3 en 4 jaar. En mochten ze daarna enig opleiding gaan genieten (denk aan M/Z-niveau voor 8 jarige leeftijd) dan is dat een prijsverhogend iets.
Maar simpel B kunnen lopen is dat niet.

Overigens: die rekensom wat het kost om een veulen te fokken... dat gaat bij wpn-ers al heel vaak niet eens op. Haflingers zitten daarbij ook nog eens in een minder gewilde categorie, die zijn lager in prijs.
3,5K vragen voor een haflinger veulen = garantie dat je hem zelf mag houden :D

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Vraagprijs haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:29

Dat begrijp ik Dees, dat is kwestie van vraag en aanbod.
Maar goed dat er nog gekke fokkers zijn die verkopen onder de kostprijs.
En in waarde dalen boven de 15 snap ik. Maar eigenlijk heel gek dat als je pony netjes opgevoed op 3 jarige leeftijd aflevert dat het je dan nog bijna geld kost tov als veulen verkopen.

Anoniem

Re: Vraagprijs haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:41

Dat is inderdaad de keuze die je zelf maakt als fokker.

Vandaar ook dat de meeste veulens na 6 maanden gewoon verkocht worden, aanhouden is een dure aangelegenheid.

Bij de verkoop van eender welk paard wordt sowieso nooit rekening gehouden met de kosten op jaarbasis, gelukkig maar.