Verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elineeeeeeee

Verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 10:03

Hallo,
Ik zou morgen graag mn haflinger verkeersmak maken, ze is al 11 jaar en heel braaf. We wonen ook op een weg kort bij een bos en waar niet heel veel auto's komen maar mijn vraag was: zou ik op haar moeten zitten of erlangs lopen? En zouden we vooral door het bos moeten gaan of vooral op de weg? Er gaat een vriendin met me mee die er dan ook wel langs loopt. :)
Vandaag ga ik nog rijden en schriktraining in de wei doen met haar zodat ze me zeker vertrouwt.
Alvast bedankt :P

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:15

In één dag verkeersmak maken zou ik knap vinden ;)

Ik begin altijd met ernaast lopen bij een paard wat het allemaal nog niet kent. Dan heeft hij gevoelsmatig nog wat steun aan mij. Als het goed gaat, kan je het vanaf de rug doen. Ik heb bij mijn eigen paard geoefend met mijn eigen auto: eerst gewoon zonder draaiende motor, het paard in de buurt laten komen van de auto en de auto een beetje onderzoeken als het ware. Als dat goed gaat, met draaiende motor. Iemand een keer gas laten geven, laten toeteren, en als het paard daar niets meer om geeft weer door naar een rijdende auto. Ik laat mijn paard verkeer wat ze nog niet kent "wegjagen" als daar mogelijkheid toe is: er achteraan rennen.

Mijn best schrikkerige paard kan nu goed omgaan met fietsen, auto's, vrachtverkeer, klapperende aanhangwagens, caravans en campers, tractoren met en zonder oplegger, toeterende auto's, bromfietsen, motoren, scootmobielen, graafmachines.... etc. En ze heeft alles al een keer "weggejaagd" :+

FotosbyElles

Re: Verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:22

Wat Snadrem hierboven noemt.

Ikzelf ben bezig om mijn 3 jarige verkeersmak te maken. Ik loop er ten alle tijden langs. Ik heb ook voor de hele enge situaties snoepjes bij. ( Denk aan een vrachtwagen die zijn remmen ontlucht ) Ze zoeken steun bij jou. Maar denk niet dat je het in een dag zou kunnen doen. De een heeft een maand nodig, en het wat onzekerder paard misschien veel langer. Begin eerst met langs hem lopen, daarna langs de fiets. Bij de enge situaties laat hem stilstaan en eventjes lekker kijken. Ga hem zeker niet dwingen, als er zich een enge situatie voordoet zoals een plastic zak, overwin dit samen met je paard.

Dat is de beste manier om de vertrouwensband sterker te maken. Maar doe niet te veel in een keer. Vergeet niet dat verkeersmak maken veel inspanningen kunnen opleveren. Doe lekker rustig aan, laat je paard zichzelf langzaamaan ontwikkelen. Dus ga of rijden, of schriktraining of verkeersmak maken. Eventjes longeren voor dat je de weg opgaat kan nooit kwaad.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:22

Inderdaad zoals hierboven gezegd, aan de vertrouwensband werken, ernaast wandelen (longeerlijn) en hem rustig laten kijken als iets spannend is. Geen druk erop leggen, het vraagt misschien wat tijd maar dat betaalt zich straks onder het zadel terug!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:37

Onze vier-jarige is vandaag voor het eerst mee op een grote buitenrit geweest.
Tussen de andere pony's en rijden maar! Wat we wel niet allemaal tegengekomen zijn........
Vrachtwagens, hele grote trekkers met een aanhanger met aardappels, mountainbikers enz. enz
En onder het mom van de andere pony's het is niet eng hoor vindt zij het ook niet eng! Op het laatst liep ze alleen voorop en overal bij langs en kwam er van alles langs haar heen!
Hier is natuurlijk wel een hele poos trainen aan vooraf gegaan hoor! Hier op het dorp.

JPS

Re: Verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:09

Ja, als je al een poosje met hem hebt gewandeld en je kunt vervolgens eerst een paar keer met een fijne groep maar buiten ( al is het de eerste keer maar een kwartiertje uitstappen na de les) dan is dat natuurlijk helemaal perfect!