Eczeem? Ja, nee, ja en nee..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eczeem? Ja, nee, ja en nee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:09

Zoals sommige misschien al gevolgd hebben in mijn andere topic ben ik trotse eigenaar geworden van Willow. Willie is een haflinger ruin van 3 jaar en 3 maanden. Ik heb hem gekocht omdat het een topper is!

Nu had hij al wat geschuurd voordat hij kwam en momenteel zien we hem niet schuren. Hij is niet geirriteerd en heeft geen jeuk als je hem even "krabbt". Nu zijn er mensen op stal die denken dat het toch zomer eczeem is. De DA heeft hem nagekeken en zij twijfelt omdat het niet heel actief is en hier in Limburg best wat mugjes zitten! Zij denkt aan aarsmaden. Hier wordt hij nu voor behandeld.

Graag hoor ik jullie mening! Wat denken jullie? En mocht het wel eczeem zijn, wat zijn de meekomende kosten? Alleen een deken of moet er meer gebeuren? Hieronder de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

friesiszwart

Re: Eczeem? Ja, nee, ja en nee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:14

kun je zo niet zien, je moet het paard observeren om hier duidelijkheid over te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:15

Mijn merrie is een lichte zomereczemer die vaak genoeg geen jeuk heeft en zonder deken kan staan. Soms echter is zij wel jeukerig en volstaat het smeren met Derfen, wij doen daarnaast aan strookbegrazing omdat de praktijk wel bewees dat éénmaal in een rijke weide haar jeuken erg toe nam.

Een eczemer hoeft dus niet áltijd jeuk te hebben, maar kan ook zo nu en dan de kop opsteken zoals in ons geval.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:17

Krijgt hij kuil/voordroog of brok?

Mocht het eczeem zijn zou hij ook zijn manen gaan schuren denk ik, meestal is een deken wel genoeg om het onder controle te krijgen maar dat hoeft niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:20

friesiszwart schreef:
kun je zo niet zien, je moet het paard observeren om hier duidelijkheid over te krijgen.

We zijn dinsdag begonnen met observeren, op stal lopen de hele dag eigenlijk stalhulpen zij hebben vanochtend, mogelijk, iets gezien wat op schuren leek. Ik wacht het sowieso nog even af! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:21

Inxs schreef:
Mijn merrie is een lichte zomereczemer die vaak genoeg geen jeuk heeft en zonder deken kan staan. Soms echter is zij wel jeukerig en volstaat het smeren met Derfen, wij doen daarnaast aan strookbegrazing omdat de praktijk wel bewees dat éénmaal in een rijke weide haar jeuken erg toe nam.

Een eczemer hoeft dus niet áltijd jeuk te hebben, maar kan ook zo nu en dan de kop opsteken zoals in ons geval.

Oke! Danku, het is heel lastig. Staat pas een week bij ons op stal en dit had hij al. Ik zou het alleen zo jammer vinden, maar hij wordt er niet minder lief van :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:24

Azmay schreef:
Krijgt hij kuil/voordroog of brok?

Mocht het eczeem zijn zou hij ook zijn manen gaan schuren denk ik, meestal is een deken wel genoeg om het onder controle te krijgen maar dat hoeft niet.

Hij schuurt ofja.. Heeft zijn manen wel iets geschuurt. We hebben 1 oud litteken gevonden "een lijntje". Zelf heb ik hem nog niet zien schuren. Hij kreeg bij de vorige eigenaar; wei en kuilvoer. Nu krijgt hij hooi en een klein beetje brok.

Misschien handig om te weten.. In de tijd dat dit gebeurd is stond hij in opfok maar ik wil niet gelijk zeggen dat het daar door komt. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:25

Ze kunnen ook schuren door de suiker/rijke voeding namelijk. Mocht je echt twijfelen kan je altijd de dierenarts laten komen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:28

Azmay schreef:
Ze kunnen ook schuren door de suiker/rijke voeding namelijk. Mocht je echt twijfelen kan je altijd de dierenarts laten komen natuurlijk.

Die is geweest, zij dacht aarsmaden of mogelijk zomereczeem. Maar dinsdag gaan we micropcopisch onderzoek doen en dan weet ik meer.