Aanschaf veulen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 21:27

Beste Bokkers

Over een paar jaar of misschien wel eerder ben ik van plan om een veulen aan te schaffen. Vorig jaar heb ik helaas mijn merrie verkocht ivm er geen klik mee was. Lang verhaal kort te maken.

Ik heb eerder ook al een veulen opgeleid van 0 tot 4 jaar. Ervaring heb ik genoeg in de paarden. 7 jaar gewerkt als dierenarts assistente op de paardenafdeling.

Mijn voorkeur gaat uit naar een haflinger.
Wie heeft er ook een veulen gekocht en zelf opgeleid. Mij lijkt het ook verstandig om een veulen bij een goede fokker te kopen.

Graag jullie ervaring

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:33

Niet als veulen al gekocht, maar het enige paard dat ik al vanaf veulen ken,regelmatig zag en in de hand heb gehad, is meteen het paard waar ik met rijden de minste klik mee bleek te hebben. Ik heb inmiddels een manier gevonden om ermee om te gaan en het begint qua rijden zelfs ergens op te lijken, maar ze is inmiddels wel 6. En ik heb ook echt de advertentie een keer klaar gehad hoor, ik wist het echt niet meer. In de tussentijd heb ik misschien wel 15 andere paarden onder het zadel gehad en met geen enkele daarvan heb ik zoveel problemen gehad als met deze. Natuurlijk ook niet met allemaal een super klik maar daar zitten er zeker bij waar ik al snel meer klik mee voelde dan met deze. Kortom, een paard al dan niet als veulen kopen zegt naar mijn mening helemaal niks over hoe goed je er uiteindelijk mee overweg kunt.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:44

Ik heb een veulen van dit jaar gekocht. Eind juni kan ze bij deen moeder weg en komt ze bij mij aan huis staan. :)
Heb al eerder jonge paarden opgeleid van veulen af aan, voorheen altijd sportpaarden maar nu dus een haflinger. :)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:49

Ik heb een jaarling gekocht bij een fokker. Deze vanuit de fokker naar de opfok gebracht en toen hij 2 was weer opgehaald omdat hij zich al een tijdje niet meer liet vangen in de opfok.
Nu staat hij op pension en ben het afgelopen jaar bezig geweest met wandelen, poetsen, tutten en sinds kort zit ik er heel af en toe op.
Ik vond het afgelopen jaar fantastisch. Het is heel leuk om met je eigen jonkie bezig te zijn. Ik had al ervaring met meerdere jonge paarden.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:09

Ja, liever een veulen dan een jaarling en wel aan huis in de gemengde groep. Veel makkelijker alles aanleren.

Nadeel, je weet niet hoe ze uitgroeien.

Maar voor mij, of een beleerd paard, of een veulen ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:35

Ja ik, maar niet van een goede bekende fokker... maar gewoon bij iemand thuis.
destijds had deze een best grote merrie en de vader affloyd was nog best onbekend maar ook mooi en goed. Zo lief als de moeder was, zo een etterpuist was het veulen.Maar het is wel een hele mooie donkere haflinger met een koperglans en champagnekleurige manenen.
Om een lang verhaal kort te maken ze is bereden tot de m1, en aangespannen en ik ben er toch trot op want velen hebben al eens gevraagd als ze tekoop komt of ze haar kunnen kopen, toen dat door pers reden ook zo was was zij ook zo verkocht Ik heb echt nog een speciaal plekje in mijn hart voor haar!