verhuizing

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:19

3 weken geleden is mijn haflinger van 3,5 verhuisd naar een andere stalling. Hij was altijd erg braaf, rustig maar alert en 100% te vertrouwen.
Sinds hij verhuisd is is hij meer onvoorspelbaar. Hij is brutaler, ontploft steeds in de grote rijbak tijdens longeren, zelfs tijdens stappen aan de hand. Het ene moment dribbelt hij lekker ontspannen los met t hoofd mooi laag, t andere moment springt en bokt hij en trekt zich los, wat best voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
We denken dat hij dit doet door een teveel aan prikkels die de verhuizing met zich mee brengt, dat hij het allemaal nog niet verwerkt heeft.

Graag zou ik meer ervaringen horen over paarden wiens gedrag veranderde na een verhuizing.
En misschien wat tips om dit in goede banen te leiden?

Marije_jiplover

Re: verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:21

Is er wat veranderd aan soort en/of hoeveelheid voer?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:22

Hij krijgt net als op zn oude stalling paardenkuil en zn eigen muesli.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:39

Is er iets veranderd in de hoeveelheid buitengang?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:43

Veel paarden hebben tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek, hun vertrouwde stal en paardenvrienden zijn er niet meer en je bent op een plek waar je niks kent. Ik denk dat hij nog wat langer de tijd nodig heeft om te wennen aan zn nieuwe plek aangezien het ook pas 3 weken geleden is zou ik het nog even afwachten. Daarnaast ie ook nog maar 3,5, voor een jonger paard is zo'n verhuizing meestal toch spannender dan voor een paard van 15.
Mijn shet van 1,5 liet daarin tegen helemaal niks merken dat verhuist was maar het verschilt gewoon per paard, als jij verhuist moet je ook wennen aan je nieuwe plekje dit duurt ook langer dan een maand en bij de meeste paarden is dit gewoonweg spannend al dat nieuwe (wat ik overigs ook normaal vind)
Laatst bijgewerkt door JenteC op 20-12-15 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:45

Ja Sanne_xxx. Hij staat hier meer buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:35

Geef hem gewoon wat meer tijd :) 3 weken is echt kort om dan al te evalueren

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:41

Ik geef t ook niet op hoor. Had alleen niet aan zien komen dat hij zo heftig zou reageren. En misschien kan ik iets met ervaringen van anderen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:48

Toen die van mij als 3jarige verhuisde (voor het eerst in zijn leven) was hij zo van de kaart dat hij 4 maanden meer op 2 dan op 4 benen stond, beet, gericht sloeg etc. Inmiddels is hij 2 jaar hier en helemaal ingeburgerd.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:55

Ah er is hoop haha. Ik had het niet verwacht omdat toen hij vorig jaar bij me kwam dit gedrag ook niet vertoonde.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 03:07

Hij mist zijn vrienden, zijn oude omgeving, etc. Geef hem tijd om te wennen.
Onze nieuwe Haf is nu 4 maanden bij ons en begint nu pas tot rust te komen. Hij vertrouwt ons, de andere paarden en went aan het nieuwe ritme.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 05:53

Ook mijn haf heeft erg veel tijd nodig om te wennen.
Toen ie in april bij ons kwam veranderde zijn gedrag ook behoorlijk en is pas vanaf juli dat ie zich een beetje thuis ging voelen.
Nu is hij eind oktober verhuisd naar een pensionstal voor de winter maar ook daar nog niet kunnen rijden omdat ie nu pas een beetje begint te wennen.
Tip geef hem lekker de kans om te wennen;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:18

Vlak ook het verschil tussen de soorten kuil niet uit.
Het ene pak kuil is het andere niet. Wellicht had je eerst een erg 'arme' kuilsoort, met weinig voedingsstoffen en is de kuil die hij nu krijgt een stuk rijker aan energie waardoor je nu een bommetje hebt.
Misschien handig om daar nog eens extra naar te kijken?