Fokken met het liefste wat je bezit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Fokken met het liefste wat je bezit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:35

Hallo bokkers ,

Ik meld mij weer eens in het leukste forum op bokt (haflinger forum). Ik wil namelijk graag jullie mening .

Mijn lieve haflinger die ik al ruim zes jaar bezit is natuurlijk 1 van de belangrijkste dingen in mijn leven geworden . Dat is bij veel paarden eigenaren zo . Door een vriendin van mij die pas haar haflinger is verloren ga je pas echt inzien Hoe makkelijk en snel het eigenlijk voorbij kan zijn. In die zes jaar hebben we samen al heel wat meegemaakt, zowel hele gave dingen zoals rijden in allerlei disiplines, vrijheids dressuur en de mooiste tochten door heel nl maar ook blessures dierenartsen etc.

Nu wil ik haar natuurlijk niet kwijt . En ze is niet ziek maar ooit zal het toch gebeuren . Nu dacht ik... wat als ik een veulen met haar fok. Best zweverig allemaal natuurlijk maar zo zorg je er wel voor dat ze altijd een beetje voort zal leven . Natuurlijk wil ik dan wel zelf het veulen houden . Echter is dit een idee maar totaal niet overdacht want ik weet toch aardig wat over verschillende dingen binnen de paarden maar fokken ... nee daar heb ik geen kaas van gegeten . Ook omdat mn haffie alweer 15 word in mei en nog nooit een veulen heeft gehad . Breng ik haar dan onnodig in gevaar em neem ik dan een groot risico? Wanneer dek je en waar Let ik op en hoe vind ik de juiste hengst ?

Alle tips en eerlijke meningen zijn welkom :)

Wesco

Re: Fokken met het liefste wat je bezit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:43

Ik vind het voor een eerste veulen te oud. Maar daar zullen de meningen verdeeld over zijn. Realiseer je dat bij fokken er ook heel veel mis kan gaan als je pech hebt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:45

Even na laten kijken door een DA. Die kan je zeggen of je groen licht krijgt.
En ik zou niet veel langer wachten voor een eerste veulen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:48

Ik heb hetzelfde dilemma gehad... Voor mij is het het risico niet waard, ik wil geen risico nemen met mijn dametje (eerste paard en ik heb haar ondertussen 14 jaar). De gulden middenweg is voor mij dat ze een aangekocht veulen zal kunnen opvoeden en hopelijk op die manier haar stempel kan drukken op de volgende generatie ;-)...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:51

Allereerst: ik snap je gevoel helemaal wat betreft het 'iets hebben waarin je merrie voortleeft'. Herken ik helemaal :j .

Maar... Persoonlijk zou ik niet meer een eerste veulen bij een merrie fokken na haar 12e levensjaar. Dat kan ik niet onderbouwen met wetenschappelijke feiten, maar is mij meerdere malen verteld door verschillende ervaren fokkers. Het risico op miskramen en complicaties tijdens de zwangerschap is dan vele malen hoger. Complicaties voor het veulen, maar ook voor de merrie. In het ergste geval verlies je niet alleen een veulen, maar ook je merrie.
Het kán natuurlijk wel goed gaan, die keuze moet je voor jezelf maken. Of je het 't risico waard vindt.

Wanneer je het 't risico waard vindt; dan kun je dekken wanneer je merrie hengstig is (duh ;) ). Het mooiste vind ik een dekking in mei, dan heb je je veulen in april. Maar dat is puur persoonlijk. Als je aan keuringen wil meedoen kun je het best een vroeg veulen hebben, dan zijn ze al wat beter ontwikkeld ten tijde van de keuring. Bijkomend voordeel van vroeg in het jaar beginnen met dekken is dat je nog een paar pogingen hebt, mocht het niet de eerste keer pakken.
Hoe je de juiste hengst kiest? Bepaal wat je goede en zwakke punten vindt van de merrie. Welke eigenschappen je wilt behouden en welke je juist wat wilt afzwakken. Ga daarna op zoek naar hengsten die binnen dat plaatje passen. Plaatjes en filmpjes kijken op internet is een eerste selectie (hier staan de KVTH-hengsten). Ga langs bij wat ervaren fokkers en vraag naar hun mening over jouw merrie en welke hengst ze erbij vinden passen. En wanneer je hengsten live wilt zien... 30 januari is de hengstenkeuring van de Haflingers van het KVTH en 20 februari die van het NHPS.

En dan wordt het vast gewoon lijstjes maken en vervolgens strepen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:22

Ik heb gaandeweg geleerd dat bloedverwanten geen enkele toevoeging heeft. Toen voor het eerste een paardje stierf waar ik om gaf heb ik haar dochter nog lange tijd verzorgd, die was toen een jaarling, uiteindelijk zelf ingereden etc. Toch nooit de ambitie gehad om haar te kopen. Ik heb in de jaren die volgden meerdere eigen paarden gehad waarvan een merrie zo speciaal dat ze net zo voelde voor mij als het overleden paardje. Met die merrie heb ik vele dromen uit kunnen laten komen. Helaas ook paarden waarmee het niet zo bijzonder klikte als met de overleden merrie, maar na het tegen komen van die ene wist ik zeker dat er meerdere paardjes echt-echt in iemands hart kunnen gaan zitten.

Ik heb met die ene merrie ook een veulen gefokt, qua karakter past de inmiddels jaarling, nog beter bij mij dan de moeder. Om eerlijk te zijn zie ik er vooral heel veel van vader in terug (wat ook niet bepaald een straf is hoor!), ook qua uiterlijk. Moeder is onlangs verkocht, maar dochter gaat niet zomaar weg. Niet omdat ze een dochter van is, maar omdat we zo onwijs goed bij elkaar passen en ik haar vanaf de eerste seconde ken en een mooie band voelde, wat ik met mijn andere zelf gefokte veulen (zelfde moeder, andere vader) overigens totaal niet heb gehad, terwijl iedereen hem juist erg leuk vond.

En bizar genoeg heb ik recent de dochter van het eerste overleden paardje waar ik het over had gekocht. Dat ik haar al van veulen af aan ken en ze de dochter is van ...., maakt het extra speciaal. Maar de echte reden waarom zij hier mag komen wonen is omdat ze qua karakter, potentie en voorkomen erg goed voldoet aan wat bij mij past; ik had haar ook kunnen kopen als ik niets wist van haar afstamming.

Kortom, ik ben erg gek op de dochters van de merries waar ik inmiddels afscheid heb genomen. Maar de moeders betekenden beide ook erg veel voor mij, ondanks dat ze geen familie waren. En de dochters zijn onderling ook geen familie en betekenen ook allebei echt heel veel voor mij. Karaktereigenschappen zijn voor een gedeelte in allevier de dames overeenkomstig, maar ook verschillend, de dochter van de een lijkt hierbij niet persee het meest op de bijbehorende moeder :+ . Ze zijn allevier vooral zichzelf.

Ik denk dus dat jij je net zo goed kan hechten aan een jonger paardje wat geen nakomeling is van jouw merrie. Ieder paard is anders, met het fokken met een dier waarvan je houdt, krijg je geen garantie dat de nakomeling bij je past (beide moeders in mijn verhaal hebben ook nakomelingen waar ik niks mee heb). Als het bepaalde karaktereigenschappen zijn die je wilt behouden of verbeteren kan je wellicht na bepaalde (verwante?) bloedlijnen kijken. Het enige voordeel van zelf fokken in deze situatie zou zijn dat je het veulen vanaf dag 1 helemaal zelf hebt en dus alles weet en zelf kan bedenken. Dat vond ik met mijn eigen fokje erg bijzonder en heeft voor mij nog iets extraas tov een net gespeend veulen kopen (ook al ga je in de maanden daarvoor geregeld op bezoek). Maar met een 15-jarige merrie zou ik daarom het risico niet willen nemen. Echter kunnen enkel jouw DA en een ervaren fokker, na het zien van jouw merrie, daarover echt oordelen.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:29

Voor een hengst zou je goed naar je merrie moeten kijken en wat je verbeterd wil hebben. En een hengst die jou echt aanspreekt want dit veulen wordt samen met je merrie het allerliefste wat je bezit (geloof me ;p).

Ik heb precies hetzelfde gedaan. Mijn merrie was 12 de eerste keer. Haar eerste veulen is helaas overleden dus dit jaar kreeg ze opnieuw een veulen. Nu ging alles boven verwachting! Ik heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:42

Een paar jaar terug zat ik met net hetzelfde dilemma! Zou ik van mijn merrie een veulentje fokken? En dat gevoel was puur sentimenteel want het veulentje zou blijven, mijn merrie met de tijd opvolgen. In feite wilde ik dus een copietje van haar, haar laten verder leven in haar nafok.

Maar uiteindelijk heeft ratio het gewonnen. Immers, wie zegt dat haar veulen haar evenaart? Mss kwam ik wel tot de conclusie dat haar 3jaarse zoon of dochter me onder zadel helemaal niet beviel.
En, en dat heeft de doorslag gegeven, wat als er iets misloopt? Wat als het veulen wat zou mankeren of nog erger, mijn merrie de dracht of de geboorte niet goed zou doorkomen?? Dat laatste risico wilde ik niet nemen, ze was/is me te veel waard.

Oké, mss ben ik te veel doemdenker, vele van deze dromen lopen wèl goed af, maar op een bepaald moment heb ik verkozen het niet te doen en heb er achteraf ook geen spijt van gehad.
Nog even bijvermelden dat mijn merrie toen 16 was en het haar eerste veulen had geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:31

De meesten gaan pas een veulen fokken bij hun merrie als die door een blessure niet meer bereden kan worden. Om er dan zo iets anders mee te doen. Want je moet natuurlijk wel bedenken dat ,als je nu veel met haar rijdt, dat tijdelijk veel minder zal kunnen als je haar een veulen laat krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:36

Volgens mij zijn Haflingers heel erg vruchtbaar, weinig problemen te verwachten als je gaat fokken. Misschien zijn er zelfs al heel veel Haflingerveulens ,zo veel dat ze niet allemaal een baasje kunnen vinden, en dat adoptie dus ook een mogelijkheid is? /3 <3

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:46

Ik zou persoonlijk het risico niet meer willen nemen op die leeftijd. Het gaat vaak goed maar je zou maar net die ene zijn. Overigens heeft mijn merrie in het verleden twee veulen gehad van twee ontzettend brave hengsten, maar toch waren de veulens totaal anders qua karakter. Eentje had ik graag willen houden terwijl de ander echt niks voor mij was. Kortom hoe leuk het idee ook is, de uitvoering hoeft niet te leiden tot wat jij voor ogen hebt en daarom zou ik er zelf niet aan beginnen.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:06

_Caitlinnn schreef:
Hallo bokkers ,

Ik meld mij weer eens in het leukste forum op bokt (haflinger forum). Ik wil namelijk graag jullie mening .

Mijn lieve haflinger die ik al ruim zes jaar bezit is natuurlijk 1 van de belangrijkste dingen in mijn leven geworden . Dat is bij veel paarden eigenaren zo . Door een vriendin van mij die pas haar haflinger is verloren ga je pas echt inzien Hoe makkelijk en snel het eigenlijk voorbij kan zijn. In die zes jaar hebben we samen al heel wat meegemaakt, zowel hele gave dingen zoals rijden in allerlei disiplines, vrijheids dressuur en de mooiste tochten door heel nl maar ook blessures dierenartsen etc.

Nu wil ik haar natuurlijk niet kwijt . En ze is niet ziek maar ooit zal het toch gebeuren . Nu dacht ik... wat als ik een veulen met haar fok. Best zweverig allemaal natuurlijk maar zo zorg je er wel voor dat ze altijd een beetje voort zal leven . Natuurlijk wil ik dan wel zelf het veulen houden . Echter is dit een idee maar totaal niet overdacht want ik weet toch aardig wat over verschillende dingen binnen de paarden maar fokken ... nee daar heb ik geen kaas van gegeten . Ook omdat mn haffie alweer 15 word in mei en nog nooit een veulen heeft gehad . Breng ik haar dan onnodig in gevaar em neem ik dan een groot risico? Wanneer dek je en waar Let ik op en hoe vind ik de juiste hengst ?

Alle tips en eerlijke meningen zijn welkom :)

Laat je merrie controleren (opvoelen) door een DA. Die kan je vertellen of ze (nog) in de juiste conditie verkeerd om nog mee te fokken en een eerste dracht aan kan.

Ja, er zitten risico's aan een dracht, maar wanneer je groen licht krijgt van een DA, zit je redelijk "safe". Tenminsten, net zo safe als met een jonge maiden merrie. Hou wel in je achterhoofd, hoewel je uiteraard het veulen wilt houden, het altijd kan voorkomen dat je het toch moet verkopen. Zorg dus voor een goedgekeurde hengst en papier voor het veulen, en vraag je af of je merrie wel geschikt is om mee te fokken. Kijk ernaar alsof je naar de merrie van een ander kijkt. En verwacht niet een kopie van je merrie te krijgen, hoewel ik niet de indruk heb dat je dat verwacht. Het gaat je om het voortbestaan van een stukje van jou merrie, dan denk ik dat het je een worst zou zijn of je een merrie of hengst krijgt en of dat dier dan een bles of een kol heeft ;)

Als je groen licht van een DA krijgt, kun je verder gaan kijken. Is je merrie op een keuring geweest? Zo nee, zorg daarvoor, want dan krijg je mooi op papier, de punten waarnaar je kunt zoeken in de hengst; de zwakke punten van je merrie. Dan kan je zoektocht beginnen. Maar laat je niet verleiden door het plaatje van de hengst, kijk naar zijn nakomelingen en zoek daar uniformiteit in, dát zijn de dingen die hij doorgeeft. Succes! :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:47

Wauw mooi stukje advies . Dank je wel :)