wat moet ik mijn haf voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marysa98

wat moet ik mijn haf voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:07

hooi hooi allemaal!

ik heb ernstig hulp nodig, :(:) 6 december gaat mijn paard verhuizen van particulier stallen naar een pensionstal. hij stond eerder 24 uur per dag in de wei met in de winter extra hooi. zomers voerde ik hem nooit bij en in de winter na het werken gaf ik hem een halve kilo 18+ van pavo

maar op mijn nieuwe pensionstal voeren ze 2 keer per dag krachtvoer en 5 keer ruwvoer en ik heb liever niet dat mijn paard de (in mijn ogen) slechte basisbrok krijgt. en daarnaast wil ik liever niet dat hij veel krachtvoer krijgt.

ik heb al zitten deken om hem gewoon pavo 18+ te blijven laten geven en dan aan mengen met een pavo daily plus. zodat hij niet veel krachtvoer krijgt en toch tijdens voertijd kan eten. (hij heeft voernijd)

wel gaat het aantal uren werken flink omhoog omdat ik nu de beschikkring heb over een binnenbak

algemene info: sportieve haflinger, 1.51, snel te dik bij weinig arbeid

tips zijn in elk geval zeer welkom :)

Daihyo

Re: wat moet ik mijn haf voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:06

De Pavo schrappen (ik ben niet zo'n fan van Pavo vanwege de hoeveelheid suikers) en naast voldoende hooi een vitaminebrok (bijvoorbeeld Vitalbix of Marstall force) bijvoeren, eventueel gemengd met een arme muesli zoals Cavalor Fiber Force, Marstall Vito of Faser light. Hier zitten geen dikmakers in, alleen natuurlijke stoffen en benodigde vitamines. De Vito is wat grover van structuur en moeten ze wat meer op kauwen.

Mocht hij ineens flink af gaan vallen kun je deze muesli zonder probleem ophogen of aanvullen met bijvoorbeeld lijnzaad. Maar ik verwacht het niet als hij voldoende ruwvoer krijgt.