Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
janouk schreef:Ik weet bij voorbaat al de uitkomst.
Hoe je het ook berekent, een eigen haflinger fokken voor het werk op de zorgboerderij, zal altijd vele malen duurder zijn, dan een geschikte ervaren haflinger kopen.
Voor het veulen er is, ben je een jaar verder. Naast de dekkosten ben je ook de merrie een aantal maanden 'kwijt'.
Het veulen moet eerst 4 jaar opgroeien en kost dus vier jaar geld, voordat hij beleerd kan gaan worden.
Als hij al geschikt is voor het werk en gezond opgroeit, dan zal het nog een paar jaar duren voor hij zijn jeugdige haflingerstreken kwijt is en goed ingezet kan worden.
Dan ben je 8 jaar verder en heeft het paard 8 jaar geld gekost, voordat de stichting hem kan inzetten.
Op laten groeien veulen
4 jaar x 100 euro per maand (en dan neem ik het heel voorzichtig, moet er niets gek gebeuren) = 4800 euro
plus dekkosten en bevallingskosten 500 euro en kosten merrie 1 jaar 1200 euro = 1700 euro
kosten veulen tot hij 4 is, is al 6500 euro (echt heel minimaal berekend, in praktijk vaak veel duurder)
Komen er nog kosten bij voor het beleren, spullen, ziekte etc.
Kan je beter een ervaren haflinger kopen met het geschikte karakter: ben je voor 1500 tot 2000 euro
klaar.
Naast dat de merrie al 21 is volgend jaar en hoogstwaarschijnlijk medische kosten zal maken om haar drachtig te krijgen en te houden.
laran schreef:Misschien is her handig om wat foto's er bij te zetten. Zo kun je beter beoordelen welke hengst er bij past.
En wat wil je nog meer verbeteren aan de merrie?
tassie schreef:Voor onze merrie ben ik dus "opzoek" naar een hengst. Echter mogen aan de dekking niet te hoge kosten zitten. Omdat het dus realistisch moet zijn voor stage. Nu hoop ik dus dat bokt mij verder kan helpen want ik ben niet thuis in de haflingers.
.
janouk schreef:tassie schreef:Voor onze merrie ben ik dus "opzoek" naar een hengst. Echter mogen aan de dekking niet te hoge kosten zitten. Omdat het dus realistisch moet zijn voor stage. Nu hoop ik dus dat bokt mij verder kan helpen want ik ben niet thuis in de haflingers.
.
Ik kan heel goed lezen, hoor![]()
Je schrijft zelf dat er geen hoge kosten mogen zitten, omdat het realistisch moet zijn, dus ik schrijf:
ik weet de uitkomst al: Niet realistisch
Dus niet de kosten na de dekking. Als ze al willen fokken willen ze geen hengst die hun 700 euro kost voor de dekking. bakkabouter schreef:Ik vrees dat ik Janouk gelijk moet geven, ook met dat soort factoren kan je maar beter rekening houden, dus het lijkt me zeker zinvol om dit in je verslag te vermelden. Zijn er geen andere merries op stal?
Wat ik je verder kan meegeven als tip: A en W lijn haflingers zijn heel populair, maar er durft al eens wat inteelt in de lijnen voorkomen. Op zich geen drama, maar je moet er wel even bij stilstaan. Afghan II staat bijvoorbeeld in zowat elke stamboom. Op zoek gaan naar vreemd bloed kan dus best nuttig zijn.
http://stal-beauvoorde.be/hengsten/liz-alcantara.html
Deze hengst past binnen het budget, en heeft een prima karakter. Ben ooit zelf naar hem gaan kijken, erg leuk dier.
Maar dat het dan lastiger is alle kenmerken/eisen te voldoen/na te kijken.tassie schreef:janouk schreef:Ik weet bij voorbaat al de uitkomst.
Hoe je het ook berekent, een eigen haflinger fokken voor het werk op de zorgboerderij, zal altijd vele malen duurder zijn, dan een geschikte ervaren haflinger kopen.
Voor het veulen er is, ben je een jaar verder. Naast de dekkosten ben je ook de merrie een aantal maanden 'kwijt'.
Het veulen moet eerst 4 jaar opgroeien en kost dus vier jaar geld, voordat hij beleerd kan gaan worden.
Als hij al geschikt is voor het werk en gezond opgroeit, dan zal het nog een paar jaar duren voor hij zijn jeugdige haflingerstreken kwijt is en goed ingezet kan worden.
Dan ben je 8 jaar verder en heeft het paard 8 jaar geld gekost, voordat de stichting hem kan inzetten.
Op laten groeien veulen
4 jaar x 100 euro per maand (en dan neem ik het heel voorzichtig, moet er niets gek gebeuren) = 4800 euro
plus dekkosten en bevallingskosten 500 euro en kosten merrie 1 jaar 1200 euro = 1700 euro
kosten veulen tot hij 4 is, is al 6500 euro (echt heel minimaal berekend, in praktijk vaak veel duurder)
Kan je beter een ervaren haflinger kopen met het geschikte karakter: ben je voor 1500 tot 2000 euro
klaar.
Naast dat de merrie al 21 is volgend jaar en hoogstwaarschijnlijk medische kosten zal maken om haar drachtig te krijgen en te houden.
Je moet even goed lezen. Ik moet gewoon een fokplan maken die niet wordt uitgevoerd!!! Het is allemaal fictie maar ik moet bewijzen aan school dat ik dit kan anders mag ge geen examen doen.
Wil je zo verder gaan, dan raadt ik je aan om te doen alsof het niet fictief is en dat fictief ook niet steeds in je antwoorden hier te laten terugkomen. Doe het dan goed, plaats ook goede standfoto's enzo zodat we op zijn minst gefundeerd kunnen antwoorden. Maar nogmaals, pas op, ook het gebruiken van een goede merrie hoort bij je fokplan! Is deze merrie maiden, dan is ze op deze leeftijd ongeschikt voor de fok, ook in een fictief fokplan.
. Romary schreef:Neem de fictieve hengst van de buren voor 50 euro, gooi ze fictief samen in het land en je hebt volgend jaar een fictief veulen. Ben je snel klaar met je opdracht.
janouk schreef:Ik weet bij voorbaat al de uitkomst.
Op laten groeien veulen
klaar.