Omdat we al twee Shetlanders hebben die fanatiek worden gereden voor de wagen en in de wedstrijden, zit aan de derde koop een bijzonder verhaal.
Artist is als veulen tot drie jaar van een kinderboerderij geweest waar mijn oom en tante in het bestuur zaten. Zij hebben Artist als veulen gekocht voor de KB. Mijn eerste pony Barney komt hier ook vandaan omdat Barney niet geschikt bleek voor de KB. Barney kent Artis dus heel goed.
Toen hij gecastreerd werd stond Artist bij onze woonplaats in de wei om bij te komen. Wij hebben hem toen een aantal maanden verzorgd. Mijn man was helemaal gek op hem. Ze hadden ook echt een klik en dit was wel bijzonder omdat mijn man toen nog weinig met paarden had gedaan. Barney was ook in die periode nog niet in het zicht als eigen pony.
Daarna kwam Artist bij de KB en rond zijn derde zijn ze begonnen met inrijden. Dit is een heel lang verhaal maar de eindconclusie was dat het niet goed was gegaan en er een ongeluk is gebeurd. er waren geen financiële middelen om dit door iemand anders te laten doen. Hij is toen ook aan ons te koop aangeboden maar wij hadden Barney net en ik wist dat ik dit niet kon oplossen. Daar zou een professionele ruiter bij moeten komen en dat durfden we nog niet aan. Artist is naar Brabant gegaan en na een aantal dagen bij de handelaar geweest te zijn is hij bij de huidige eigenaren gekomen.
In die laatste paar jaren dat wij hem niet zagen en niet wisten waar hij was, bleef hij altijd in ons hoofd rond spoken. Mijn man zei bij elke Haflinger die hij zag dat Artist toch veel leuker en liever was (om gek van te worden). Mijn man heeft het er altijd moeilijk mee gehad en ik heb hem ook nog regelmatig gezocht op internet.
Ongeveer twee maanden geleden heeft mijn tante hem wel weer gevonden en ze kwam in contact met de eigenaren. Ik heb ze ook op FB toegevoegd en we hebben wat foto's etc uitgewisseld. Ik heb ook de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze aan ons wilden denken mochten ze hem ooit verkopen.
Artist heeft nog maar weinig onder het zadel gelopen omdat hij toch pittig was en ze hadden er geen tijd voor. Afgelopen weekend kwam ineens het berichtje dat hij misschien te koop ging. In eerste instantie hebben we nee gezegd maar het bleef wederom weer knagen. Zondag onverwachts langs gegaan, 170 kilometer verderop

Bij het zien van Artist schoten de emoties weer hoog. Hij reageerde weer op het fluitje van mijn man en mijn man ging de wei in om hem te aaien en te bekijken. Artist reageerde hier heel goed op en ze bleven maar staan en knuffelen. Ik heb veel vragen gesteld en ben er uiteindelijk ook bij gaan staan, ook bij mij kwam hij knuffelen en zat met zijn neus in mijn nek.
Artist is uiteindelijk toch van ons geworden en zaterdag komt hij naar ons toe, dan gaan we hem ophalen. Artist heeft dus een verleden en we hebben er veel werk aan. Inmiddels heb ik de professionele ruiter benaderd die ik ken via mijn staleigenaresse en die voor meerdere stallen paarden rijdt, inrijdt en doorrijdt. Daarnaast is hij uit conditie en hebben we hier nog wat werk aan. Maandag komt de veearts om hem te enten, hem na te kijken en een voedingsplan te maken want hij is erg aan de maat en moet afslanken. De hoefsmid komt direct om hem te bekappen en dan gaan we hem lekker poetsen, wassen, vertroetelen en laten wennen.
Ik ga hem pas rijden als het zo ver is, ik wil dat hij nu de kans en het vertrouwen krijgt om om te leren gaan met een ruiter op zijn rug. We gaan het proces natuurlijk wel volgen en zullen overal bij zijn. Ik denk dat het wel los loopt, eerst maar eens wennen bij ons op stal en leren dat wij voor hem zorgen. Mijn man is er zielsgelukkig mee en we kunnen niet wachten tot zaterdag.
Artist heeft Amarok als vader en Fleur van de Rijsbergen als moeder.