Verkeerde galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liannedp

Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 08:24

Hallo.
Ik ben lianne de pater en heb een haflinger deze vertikt het om rechts om goed aan te springen.
De genen waar ik les van krijg heeft het 2 x van de 25 x ofzo goed aangesprongen.
Dus is erg lastig enige waar ze goed in aanspringt is na een half uur in de longeer bak.

Geen 10 meter volte geen scherpen bochten geen van hand veranderen en op laatste moment.
Niks iemand misschien tips die wel gaan lukken

Hoor heel graag tips

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:28

Als ik het goed begrijp wil je haflinger bij jou en bij je instructrice niet rechts aanspringen?

Ik zou de rug van je paardje eens na laten kijken. Als deze vastzit of als hij ergens een blokkade heeft, kan goed aanspringen op een bepaalde hand erg moeilijk voor hem zijn.

Aslien

Re: Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:40

Inderdaad wat gewoon_sam zegt even na laten kijken! Verder wil het nog wel eens helpen om over een balkje in de goede galop te springen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:08

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: kijk eerst of er geen blokkade zit. Zadelcheck is ook aan te raden.
Zit je zelf wel goed? Geef je de hulp goed? Is ze wel goed recht in haar lijf?
Springt ze aan de longeerlijn goed aan?

Een oefening die bij de mijne goed hielp was wijken of een gebroken lijn, in de hoek iets contrastelling aanvragen en dan aanspringen. Maar dan moet je zeker weten dat ze niet ergens anders blokkeert.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:11

Ik heb vrij lang hetzelfde gehad en merk dat het bij mij alles te maken had met waar de schouder van het paard zit, dus rechtrichten is de oplossing. Daar zou je instructeur je bij kunnen helpen. Veel succes

liannedp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:59

Bedankt.
Zadel heb ik idd net laten na kijken mijn instructeur zegt nu ook van laat galop maar zitten maar vind erg lastig.
Want ik weet dat ze kan lijkt ook alsof ze het makkelijk vind is trouwens niet verkeerde is overkruist achter dus heel gek voor loop ze goed alleen achter springt zo overkruist

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:03

Dan is de kans groot dat haar balans niet compleet is en dat ze misschien last heeft van spieren in de rug...

Zou er even een bekwame fysio of osteo na laten kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:55

Hoe oud is de haflinger?
hangen de manen naar links? Zo ja, dan is het paard links gebogen en zijn de spieren links korter. Een kwestie van je paard recht maken, dus zowel links als recht buigen en stellen. Daar gaat wel een flinke tijd overeen. Geef je paard de tijd zich te ontwikkelen en sterker te worden rechts. Komt goed.
heeft tijd nodig. Even de galop laten, pas later weer oppakken

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:20

janouk schreef:
Hoe oud is de haflinger?
hangen de manen naar links? Zo ja, dan is het paard links gebogen en zijn de spieren links korter. Een kwestie van je paard recht maken, dus zowel links als recht buigen en stellen. Daar gaat wel een flinke tijd overeen. Geef je paard de tijd zich te ontwikkelen en sterker te worden rechts. Komt goed.
heeft tijd nodig. Even de galop laten, pas later weer oppakken

Bij mijn haf hangen de manen rechts ( klein plukkie links ) en is toch echt links gebogen. Dus dat gaat niet altijd op!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:27

Ik durf de stelling wel aan dat het in 90% van de gevallen wel zo is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:35

vallen wij bij de overige 10% :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:46

Cinnepin schreef:
vallen wij bij de overige 10% :D

verbaast mij niets O:)

maar het maakt niet uit of hij links of rechts gebogen us. Paard moet rekken en strekken op beide handen in stap en draf om soepeler en sterker tecworden, dan komt de galop ' vanzelf ' goed.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:49

mee eens :j

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:00

of het is de rug zoals sommige zeggen.

Of via een balkje? Mij haflinger had dit probleem met in rijden. Na alles kwa lichamelijk uitgesloten te hebben bleekdat ze het heel moeilijk vond.
wij hebben toen met een balkje gedaan dit midden inde bak in een bocht gelegd en omdat ze een beetj sprong heb der zo aangeleerd goed aanspringen en natuurlijk positief bedrag belonen en niet te veel blijven hameren. Maak er een spelletje van , doe als afwisseling. dus soms gewoon weg laten en af en toe mee pakken als je merkt dat ze lekker soepel voelt.

Forceren wekt negatieve ervaring op

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:04

Probeer eens op de linker hand te gaan rijden en dan een gebroken lijn te rijden. Bij aankomst op de hoefslag galopeer je rechts aan. Ik heb dit met mijn instructrice uitgedacht omdat mijn kruising precies hetzelfde doet als jouw hafje. Ik rij na de gebroken lijn, als hij goed aanspringt meteen weer rechtsom en galopeer dan ook niet super lang rechtsom .... succes.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:11

Ik zou ook een andere instructeur zoeken. Zegt hij echt dat je de galop maar moet laten, omdat die 't moeilijk vind? De galop is ook en deel van de warming up...

Ik zou je paard eerst ook laten onderzoeken. Want het is wel apart dat hij t niet wilt/verkeerd aanspringt.. En dan samen met een andere instructeur/instructrice dat meer gaan oefenen...

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:14

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:31

Wat hier altijd goed werkt zowel bij volwassene paarden met een moeilijke kant als bij de jongere paarden, is om aan te springen vanuit een volte in contrastelling, precies op het moment dat je de hoefslag weer raakt. Later enkel vanuit contrastelling, en vervolgens tussen twee teugels.

Het principe is heel simpel, de contrastelling en bakrand remmen als het ware het buitenvoorbeen waardoor het binnenvoorbeen de kans krijgt als eerste te grijpen. De achterhand geactiveerd houden is uiteraard een voorwaarde. Springt het paard correct aan kan men weer recht stellen. Naar mate ze sterker worden, stellen we enkel in contra, zonder volte en sterk genoeg springen ze mooi vanuit het rechte of de goede stelling aan. Hebben ze de kracht nog niet, en stel je ze overdreven naar binnen, of laat je ze in de galop vallen dan belast je juist het been dat de meeste vrijheid zou moeten hebben, daarbij haal je de gehele versterkende werking van het correcte aanspringen weg.

Daarbij vind ik het onzin dat de ts hiervoor andere instructie moet gaan zoeken. Ik ken er meer dan één die zeer goed les geven en het paard liever sterk maken in de gangen die hij wel aan kan, om daarna met een min of meer recht paard aan de galop te beginnen. Niets mis mee, en voor sommige paarden en ruiters niet meer dan bevorderlijk. Ik heb met mijn pony een half jaar lang niet in de bak gegaloppeerd, omdat hij direct de gehele kaaklijn aanspande, door de hand rende, simpelweg de correcte aanleuning was direct weg en het vormde dus niets constructiefs voor de training. Galop buiten deden we wel, op een rustig tempo en rechtuit. Na dat half jaar was hij sterk genoeg en ging de galop ook in de bak zoals het hoorde met ontspanning, lossigheid en activiteit.

Als men er voor kiest om met een paard dat nog niet zo sterk is al aan de galop en dan vooral het correcte aanspringen te beginnen, heeft lange stukken of een lange duur van de galop trouwens ook geen zin. Het is vooral het aanspringen dat bevorderlijk is voor de opbouw van de kracht. Liever wat vaker aanspringen en verder de galopstukken kort houden is wat ik kan aanraden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:40

Ik heb een pony met hetzelfde probleem. Kan wel rechts galopperen, doet het liever niet en zeker niet onder het zadel, het toch proberen levert stress op. Ben er mee bij de fysio geweest, flinke blokkade en scheefheid, advies was 3x in de week voorwaarts neerwaarts longeren en pas als dat goed is aan de galop gaan denken. Hij drukt zijn rug op een bepaalde manier weg en zolang hij dat doet galoppeert hij nooit goed aan. Dus idd eerst in de andere gangen recht maken!

Overigens ben ik ook niet de eerste de beste qua longeren/rijden en is het geen kwestie van simpelweg een gebroken lijntje rijden, kan me inmiddels (ik dacht toen ik m kocht ook dat ik het wel ff zou fiksen :+ ) voorstellen dat het bij de pony van ts ook niet zo simpel gaat :j

liannedp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:42

ik heb het volgende gedaan.
ik heb in onze longeer bak haar los gewerkt en met wat binnen stelling aan laten springen.
duurde wel even maar daarna sprong ze zelf goed aan.
hier na natuurlijk goed beloond en zonder lijn gedaan.
hier sprong ze ook goed aan je zag wel dat ze het heel moeilijk vond.
rust gegeven en onder zadel geprobeerd en ja hoor 1 ste goed aan gesprongen daarna galop met rust gelaten.
elke x gaat de eerste x goed en hierna word ze moe en kiest ze voor makkelijk dus ik ga jullie tips verder uitproberen.

ik ga der ook laten na kijken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:43

Top!! +:)+

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:23

Het gebruik van een balkje op de grond of een verhoogd balkje wil ook wel eens helpen om in galop aan te springen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:43

janouk schreef:
Ik durf de stelling wel aan dat het in 90% van de gevallen wel zo is.

Nee absoluut niet waar.
Bij veel (meer dan gemiddeld) paarden hangt de manenkam naar rechts. Echter weet men dat het grootste deel van de paarden linksgebogen is.
Bijna elk renpaard is sterk links'handig' en toch hangt bij een overgroot deel de manenkam naar rechts.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:47

Een vroegere instructrice vertelde mij dat het merendeel rechtsgebogen was.......en ik altijd maar afvragen waarom in de linksgebogen paarden altijd had :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:50

Zelfs Steinbrecht beschrijft al dat de meeste paarden linksgebogen zijn.
Het is onduidelijk of dit 'normaal' is zoals rechtshandigheid voor mensen of dat dit komt doordat het paard al vroeg leert overwegend van links benaderd en gestuurt te worden.