Haflinger kopen wel of niet bij een haflingerstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

istri

Haflinger kopen wel of niet bij een haflingerstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 19:13

Ik ben opzoek naar een leuke haflinger om lekker recreatief mee aan de slag te gaan.
Waar ben ik precies naar op zoek:
- Merrie/ruin
- Tot max 12 jaar oud.
- Schofthoogte tussen 1,45 en 1,55
- 100% verkeersmak!
- Eczeemvrij.

Nu hebben wij ook nog 2 Friezen paarden een ruin en een merrie. De ruin is echt van mijn vader die kan er dan ook mee lezen en schrijven(ik mis die klik met hem) en een merrie waar ik dan bijna alles mee kan. Met de klemtoon op bijna want ze wilt absoluut niet alleen naar buiten. En daarom ben ik opzoek naar een haflinger voor erbij om heerlijk samen het bos in te gaan, en zo af en toe in de bak en natuurlijk samen wat hindernisjes nemen.

Wat denken jullie? Met deze wensen kan ik dan het beste naar een haflinger stal of mp en boktmarkt in de gaten blijven houden?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:22

Er staan genoeg leuke Haflingers op de boktmarkt/marktplaats hoor. Hoef je.niet perse voor naar een.Haflinger stal. Daarbij denk ik ook dat de gewone markt voor.jou wensen wat goedkoper en makkelijker is. Je wilt gewoon een lekker allround paardje, en het fijne aan Haflingers is: ze zijn zo heerlijk veelzijdig! En op de boktmarkt kom je misschien ook eerder een ouderwetser type tegen, de sporttypes zijn toch wel iets anders dan het oude type, is mijn ervaring.

Daihyo

Re: Haflinger kopen wel of niet bij een haflingerstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 06:43

Ik denk dat je beiden kan doen. Tijdens mijn zoektocht heb ik zowel contact gehad met haflingerstallen als MP en bokt afgezocht. En uiteindelijk via MP 1 gekocht. Wel papierloos, dat heb je via een stal absoluut niet. Maar ik wilde niet fokken, ik wilde vooral een gezond en geschikt paard. En dat was hij wel.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 10:43

Op zich maakt het mij niet uit dat er geen papier bij zitten. Ik wil er ook niet mee fokken.
En natuurlijk een gezond paard gaat voor!
Ben benieuwd op ik binnenkort wat leuks op het oog krijg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:45

Veel succes en plezier met je zoektocht :)
Er staan er genoeg te koop, dus daar zal vast wel iets tussen zitten :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:04

Ik heb mijn vorige Haflinger Wolder destijds van een (kleinschalig) Haflingerfokker gekocht. Maar ik denk dat er over het algemeen in totaal meer Haflingers te koop staan buiten Haflingerstallen. Waar je ook kunt kijken naast marktplaats en de boktmarkt is www.ehorses.de omdat je aan de grens woont kan er wellicht ook in West-Duitsland nog wat leuks staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:12

Je kunt overal proberen,het gaat erom dat je de Haflinger vindt waar je een klik mee hebt.En dat kan overal zijn.Al is het wel zo dat je er niet overal papieren bijkrijgt,dat zal op een Haflingerstal meestal wel zijn,maar je wou er toch niet mee fokken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:14

Een Haflinger stal of een melkerij? Ik hoor over de dieren van de melkerijen verschillende verhalen, lang niet allemaal positief. De dieren hebben nog wel eens darmklachten of andere gezondheidsproblemen. Ze fokken daar voor de vermeerdering, en niet met het doel de dieren te verbeteren.

Maar kopen bij een professional kan voordelen hebben. De koop wordt dan een consumentenkoop (itt wanneer je bij een particulier koopt) en dan heb je volgens de wet recht op geld terug als het paard toch niet aan je eisen voldoet. Zeker bij eczeem kan dit handig zijn. Eczeem is met een deken soms erg goed te verbergen, en dan doe je voor de verkoop de deken gewoon heel even af.

Wees gewoon kritisch, kijk goed rond en ga niet meteen op de eerste de beste advertentie af. Neem iemand mee die verstand heeft van (het kopen van) paarden en laat evt keuren door je eigen dierenarts!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:16

istri schreef:
Op zich maakt het mij niet uit dat er geen papier bij zitten. Ik wil er ook niet mee fokken.

Het voordeel van papier is dat je te maken hebt met mensen die het serieuzer nemen (over het algemeen). De ouder dieren zijn iig geregistreerd en dan kan je je inlezen in andere nakomelingen, hun karakters, gezondheid etc.
De dieren van een melkerij hebben allemaal dezelfde vader, en daar zou ik dus op afknappen. Die veulen worden vroeger gespeend ivm de melk die geld op moet leveren, dus de kans dat het veulen daardoor wat tekort komt is groter. Ook wordt daar niet gelet op verbetering van het ras, maar puur vermeerdering omdat dat melk oplevert.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:54

Ik zou ook graag een haflinger kopen! me overbuurman heeft er een en heb vroeger altijd gerede op haflingers op me manege. Is denk ik me lievelingspaard! zit al helemaal te kijken op marktplaats en bokt hihi :) zou zelf alleen via haflingerstal kopen als ik haflinger met papieren zou willen! als je niet wil fokken of zo is het ook wel leuk om een gewone haflinger te kopen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:50

eilleen333 schreef:
istri schreef:

Het voordeel van papier is dat je te maken hebt met mensen die het serieuzer nemen (over het algemeen). De ouder dieren zijn iig geregistreerd en dan kan je je inlezen in andere nakomelingen, hun karakters, gezondheid etc.
De dieren van een melkerij hebben allemaal dezelfde vader, en daar zou ik dus op afknappen. Die veulen worden vroeger gespeend ivm de melk die geld op moet leveren, dus de kans dat het veulen daardoor wat tekort komt is groter. Ook wordt daar niet gelet op verbetering van het ras, maar puur vermeerdering omdat dat melk oplevert.

Ze worden juist later gespeend, want eenmaal gespeend droogt het uier op.
Ze gaan na een week of 6 wel overdag met alle veulens samen weg van de moeder ivm het melken. Maar de hele nacht staan ze met mama samen en kunnen ze gewoon lurken aan het uier.

Waar je wil kopen, TS, moet je zelf weten.
Ik heb mijn 2e bij een haflingerstal vandaan, omdat hij aan mijn wensenlijstje voldeed en dat kon ik op marktplaats niet vinden.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:11

Ik heb al veel rond gekeken ben alleen de juiste nog niet tegen gekomen. Als iemand wat leuks weet Let me know!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:21

Ik zou beide even doorzoeken. Er staan ook advertenties waarbij ze meerdere hafjes verkopen wegens inkrimping oid. Voordeel ervan is dat je naar meerdere hafjes in 1 keer kan kijken, en je niet vast zit aan 1 paard.
Misschien handig om dat eerst eens te doen, dan kan je kijken naar wat voor soort haf je zoekt (groot/klein, modern/ouderwets, jong/oud etc.), en eventueel al een uitzoeken, en kan je daar op verder gaan om op mp en markt zoeken.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:27

Wij hebben er 1 bij een haflingerstal weggehaald. Wel eerst bij een particuliere gekeken dacht dat dat um was maar iets bleef knagen. Op bokt las ik dat die van alles mankeerde dus de eigenaar opgebeld en er mee geconfronteerd. Ze wist het maar verzweeg het. Toen besloten om haar bij de officiële haflingerstal te kopen. Mijn vertrouwen was weg om haar bij een particuliere gelopen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:29

Beide is goed, heb er 2 gehad, een was via mp, een veulen en een jaarling via eeen officiielle fokker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:32

Er staan er genoeg op marktplaats.
Je kan het stamboek ook vragen of er een verkoop lijst is.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:06

Ik heb een geweldig leuke haflinger gevonden via bokt markt maak kennis met winnie ( op het paspoort ramona van de nieuwedijk) ik hou het maar lekker bij winnie.

Afbeelding

Afbeelding

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 06:50

Ts hoe gaat het met je zoektocht?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:16

Heel mooi paardje heb je gekozen !

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 08:03

Dankjewel;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:03

Wat een mooie merrie. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:05

Ik zal altijd bij een fokkerij kijken. Zij moeten een goede naam houden en verkopen dus nooit rommel..

edit: zie net dat je al een paardje hebt gevonden. Veel plezier met haar :j

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:24

Mooie haflinger! Veel plezier ermee!

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:32

Op dit forum mag een slotje op:)