ze is een beetje doorgedraafd :p

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

ze is een beetje doorgedraafd :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:50

onze pony heeft extreeem veel energie... hoe gaan we hier mee aan de slag?
Laatst bijgewerkt door riannezweeds op 19-02-15 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

riannezweeds

Re: ze is een beetje doorgedraafd :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:56

met een touwtje van het bit na de singel blijft ze wel meer bij me waardoor ze zichniet zo sterk kan maken... zou een thiedeman helpen? met halster om is ze ook minder opstandig...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:58

Eerlijk, snap ik er vrij weinig van eerlijk gezegd..

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:03

nou het staat er niet heel overzichtelijk.. maar het komt er gewoon op neer dat ze in de koudere dagen, geen rem heeft en die graag wel krijgt:) en op openvlakte is ze rem en stuurloos.

ga overgangen rijden, veel figuren, bochtjes.. maak het moeilijk zodat ze haar aandacht bij jou houd en een overgang/ versnelling maakt wanneer jij dat wilt.

alleen dit vergt veel oefening..
Kun je is beschrijven wat je er nu aan doet of wat je al geprobeerd heb?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:04

Dan is mijn tip ook (aanvulling), zet een stuk van de wei af waar je in mag rijden. Heb je meer een rem.
En neem les, ga er niet zomaar hulpteugels inhangen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:04

Bij mijn Fjord hielp een martingaal al een stuk, ben geen fan van vaste bijzetteugels eigenlijk. Vooral goed aan het werk zetten en heel consequent zijn.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:11

Kan ze 's winters niet op de wei blijven?

Ik ga met Linn mee, heel veel overgangen en figuren rijden. Als ze met springen niet te houden is, dat eerst achterwege laten, of balkjes lopen om de controle te houden, aangezien je haar tussen de balkjes stil kan zetten indien nodig.

Als je helemaal geen controle hebt vind ik het te gevaarlijk om zonder omheining te rijden, kan je dan een stuk afzetten ergens of in een bak van iemand anders rijden?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:11

sorry voor de onhandige tekst... het word steeds moeilijker in het nederlands een goeie tekst neer te zetten :o :')

ik rijd veel figuren en overgangen... echter zijn er ook dagen waarop ze gewoon helemaal geen zin heeft in IETS dan neemt ze zelf de overhand door haar buik ontzettend op te blazen de kop omhoog te gooien en rondjes te galopperen.

vroeger was het heel handig om haar op een kleine volte te stuen maar nu gaat ze plat in de bochten liggen waardoor ik wel heel blij ben als we dan nog overeind staan daarna..

ik heb een stuk wei waar ik in rij van 40x25 maar ook daar geld dat ze net zo ontstuimmig is omdat we alleen grote open velden hebben.

laatst hadden we een halve meter sneeuw... en dan gaat het wel erg goed! omdat dan de drang van het wegrennen er niet is...

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:13

Santos_05 schreef:
Kan ze 's winters niet op de wei blijven?

Ik ga met Linn mee, heel veel overgangen en figuren rijden. Als ze met springen niet te houden is, dat eerst achterwege laten, of balkjes lopen om de controle te houden, aangezien je haar tussen de balkjes stil kan zetten indien nodig.

Als je helemaal geen controle hebt vind ik het te gevaarlijk om zonder omheining te rijden, kan je dan een stuk afzetten ergens of in een bak van iemand anders rijden?

balkjes draven doen we ook veel en daar na is ze heel tevreden en rustig... maar galoppeer je dan weer aan dan kun je van voor af aan beginnen.

nee helaas hebben we geen rijbak in de buurt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:15

Met halster om is ze minder opstandig..
Bedoel je daarmee aan de hand of rijdend met halster?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:17

ik bedoel rijdend met halster ;) als ik bijvoorbeeld even zonder zadel er op zit. zadel is op maat gemaakt en past nog heel goed dus daar zit t m niet in... ook is ze anar de tandarts geweest

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:19

Je hebt geen rijbak in de buurt, waar rijd je dan als ik vragen mag? Staat t paardje alleen in de wei en erna op stal en meer niet? Dat kan wel verklaren waarom ze zo druk is...

Is ze aan de hand rustig met halster? of trippelt ze ook naast je als je met haar aan de hand loopt ?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:21

als ik haar naar de wei breng dan dribbelt ze inderdaad langs me, maar als ik met haar wandel dan is het over en loopt ze heel rustig langs me,

ik rij vaak in de wei en achter op het veld... verder rij ik in een groot stuk bos waar geen andere 2weg2 gebruikers zijn... daar waar wij wonen kan dat... is voor nederlanders moeilijk te begrijpen :P als we een vriendje bij hebben dan is ze wel rustiger

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:23

TS, denk je dat je pony jou tegen probeert te werken of denk je dat ze alleen energie kwijt moet?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:26

ik denk dat ze inderdaad ontzettend veel energie heeft waar ze van af moet... maar hoe is de grote vraag...

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:26

mwua krijg meer het gevoel dat het eerst leuk gevonden werd. Beetje druk, crossen..

maar nu moet er een oplossing komen. Ik denk dat je meer moet gaan oefenen. op je zit en stem. Ook kun je is meer gaan grondwerken.. want ook er naast, bepaal JIJ het tempo!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:27

Grondwerk lijkt me zeker een tip... Als ze op de weide staat, heeft ze een speelmaatje? Waar ze overdag dus even lekker mee energie kwijt kan raken?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:28

Aan de reacties te zien klopt de OP alleen niet helemaal? Ik kan weinig met de informatie in je openingspost..

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:30

Pearlx schreef:
Aan de reacties te zien klopt de OP alleen niet helemaal? Ik kan weinig met de informatie in je openingspost..

als je de verdere berichten even leest, zie je dat ik het even kort heb opgesomd en dat de TS het later nog wat aanvult..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:32

Ik denk dat je het beste kan gaan lessen en een bak ergens moet vinden. Het klinkt gevaarlijk wat je nu doet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:16

Hoe houd je je paard? Komt ze overdag buiten? Wat krijgt ze aan voer? En hoe vaak train je haar? Ligt het zadel goed? Heb je les?
Er zijn zoveel redenen waarom een paard fris kan zijn. Zoek de oorzaak en los dat op. Doe niet aan symptoombestrijding. :)