Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:19

Leoniee: weer top gereden zo te zien! Hoeveel punten heb je nu?

Flicka: leuk, weer een fanatieke combi hier uit de buurt :D wij gaan 5 April ook weer naar Oudega. (En komend weekeind :+)

Ik las iets over beter in t zadel zitten, en meegaan in de beweging. Ik vond het altijd een goeie tip om het gevoel op te zoeken alsof je op de schommel naar voren gaat. Dan duw je met je bekken de schommel vooruit zeg maar. In galop pak je echt die beweging mee in het ritme, maar in draf werkt het ook fijn om dat stukje kanteling mee te pakken omdat je dan makkelijker mee kunt veren in de beweging in het doorzitten. (Hoop dat ik het zo wat duidelijk uitleg..)

Hier gister een dagje NHPSkeuring gehad, zelf geen paarden mee, maar een vriendin van me had haar merrie mee voor vormbehoud voor de wereldtentoonstelling in Oostenrijk. Dit was een paar rondjes rondstappen, en door naar Oostenrijk!
Stelde niet zovdel voor dus, maar wel een gezellig dagje weg!
Avonds nog naar de hengstenshow van friese hengsten geweesg in St. Nicolaasga, weer eens wat anders!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:34

@xLeoniee
wauw top gereden in de M super hoor
wij gaan volgende week zondag weer van start
ik start L voor het eerst en mijn vriendin in de M1..
zaterdag gaat ze eerst nog crossen.
ach ik ben zo muts om een marathon fout te rijden en dan nog niet door hebben hahah

wauw lisette1987 mooie foto hoe hoog spring je hier

maessie weer ervaring rijker toch gezellig dagje weg




maar vandaag heerlijk genoten van me nieuwe marathonwagen in de bollenstreek nog niet veel in bloei maar wel dit prachtige krokus veld
Afbeelding

en nog even langs huis geweest
van zijn prachtige koppie maakte me man even met zijn foon een foto
Afbeelding

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:46

@kiddokids hihi die foto van Lisette ben ik.. := T moest een 60cm parcours zijn maar had t gevoel dat t wat lager stond.. Wat een gave wagen heb je zeg!!

Mag ik vragen wat voor riempje dat is van t borsstuk tussen de benen door en waarvoor die is? Die zit er bij ons tuig niet aan.... :o

@Meassie Ik heb nu 2 puntjes in t M1 maar start opzich nog niet zo heel lang en we (vooral ik) moesten er even aan wennen :') :j

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:04

Gaaf xleoniee. Had ze van jou een foto genomen..
Stoer..


Dat heet een springriem
Bij een voorgevormde borsttuig houd hij hem op zijn plaats
Heb ook een gareel tuig die heeft hem ook..

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:05

Ff gegoolgd voor je
Springriem voor Ideal Luxe tuig. De springriem voorkomt dat de borst bij het afremmen of achterwaarts gaan van het rijtuig naar boven schuift.

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:11

Volgens mij stond het parcours idd iets lager xleoniee,
kiddo, ik was fotograaf die dag :P

Peelie, als ie als veulen af aan al zo springerig is, kun je hem dan niet eerst vanaf de grond wat dapperder maken? ik probeer wat met je mee te denken, dus verder geen aanval oid hoor :)
één van onze veulens is/was ook erg ril. door "veel" oefenen in grondwerk wordt ze nu wat rustiger. Wat we doen is zo af en toe een parcoursje lopen, pionnen slalommen, bruggetje over, over balkjes heen wandelen, stukje over het terrein van het pension waar ze nu staat wandelen ed, ong 1x in de week ongeveer een kwartiertje/half uurtje zijn we daar mee bezig

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:04

Aan de hand Is dat tegenwoordig geen probleem meer en 9,9 van de 10 keerbonder het zadel ook niet meer. Maar heel soms knalt hij er nog tussenuit.

Hij Was vandaag overgens super braaf en liet me erg fijne stukken voelen :D

En dat op vreemd terrein!

Dunesjka

Berichten: 3061
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:21

Ik heb ook een dressuurhaf! Naja meer allround eigenlijk. Ik heb tot vorig jaar M1 dressuur bij de paarden gereden. We zijn voorlopig gestopt. Ik heb foto's in mijn profiel van m'n meisje Iris!! <3

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:28

Super trots! Voor het eerst wedstrijd gehad met Bruce, 1e en 2e met 2x 190 punten.

Timmie2000

Berichten: 627
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:29

@kiddikids: Wat een mooie wagen, en zo gezellig met de kids op pad.
En allemaal gefeliciteerd met je behaalde punten en prijzen.

mendiee
Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-12
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:34

Gister met halbe f12 gereden 226 punten gehaald! Hij was wat sterk maar daar weinig commentaar over gehad.
Nog eventjes en dan op naar de knhs

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:33

Iedereen weer gefeliciteerd met de behaalde punten en prijzen.
Wat vinden jullie tijdens een dressuurwedstrijd, manen los of in een vlecht?
Zelf heb ik ze altijd los omdat een hengstenvlecht altijd uitzakt en knotten vind ik dus echt een beetje pennyachtig. Ik krijg op bokt ook best wel commentaar over de losse manen. Juist van de haflingermensen die vinden het rommelig. Wat betreft de juryleden heb ik er nooit geen commentaar op gehad. Wel een vriendin van mij in de klasse L1, daar vond de jury toch echt dat de manen gevlochten moesten worden.

Dunesjka

Berichten: 3061
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:06

Ik heb altijd een dubbele of enkele hengstenvlecht vroeger wel los maar vink niet zo netjes staan

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:18

Ligt eraan, bij fhara vind ik de manen los niet rommelig, omdat ze ze niet zo lang heeft,
ik had bewust een hengstenvlecht, zodat de stelling/buiging beter te zien is, Lux heeft hele lange manen :) de voorpluk had ik dan wel los :P

Maar op zich vind ik bij lange manen los ook mooi hoor! alleen soms wat onhandig met rijden

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:33

Ik heb de manen inderdaad ook bewust vast in de wat hogere klasses, dat toont veel rustiger heb ik als tip van meerdere jurys mee gekregen. Die vinden het weleens lastig door springerige manen heen te kijken... ach het hangt ook heel erg van de manen af :D

@kiddokids: ervaring rijker voor wat betreft de keuring bedoel je? Kan ze zo onderhand wel dromen hihi, wel fijn om eens zonder paard heen te gaan :D
Zon riempje zie je ook vaak bij een tweespantuig toch?

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:54

Ik heb de manen ook altijd in een dubbele hengstenvlecht.. heb ze de vorige x in oudega wel los gehad omdat ik niet veel zin had om te vlechten maar dat was ook 1x en niet weer.. Wel veel reacties gekregen :') Maar vind zelf idd dat in de hogere klasses t netste is om te vlechten.. Hals komt dan ook meer tot zn recht vind ik :j

Timmie2000

Berichten: 627
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:05

Wij doen altijd knotten.

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:20

Janouk heeft de manen bijna altijd los of ik vlecht het eerste stukje in een hengstenvlecht twee handbreedtes zodat de kaak mooi toont en de rest los. Janouk haat vlechten: ze schudt net zolang tot alles weer los zit en naar links hangt en de bovenste pluk naar rechts.
Tsja: Her Royal Badness weet precies hoe ze haar manen wil. :o?

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:24

Als je pektouw mee vlecht blijft het beter zitten. Ik doe - hele lange, en in het midden van die knoop ik een derde aanvast, zo kan je in elke pluk een touwtje mee laten lopen. En op plekken waar het er snel uitschiet kan je een touwtje er even extra opheen wikkelen. En met witte pektouw zie je er niks van ☺️

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:03

Maessie.. Als je vaak gaat is het idd geen ervaring rijker. Ben ooit vroeger een keer geweest ik zou het zelf wel weer eens leuk vinden en idd dat wel lekker zonder paardjes.


King heeft beide kanten manen ik vlecht ze aan beide zijde en mijn laatste project was er op gevlochten zal morgen ff foto plaatsen.

Knotten gaat hem niet worden
En pektouw ga ik eens halen pak je dan 3 touwtjes @gewoonmarie en hoe bevestig je dit

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:37

kiddokids schreef:
Knotten gaat hem niet worden
En pektouw ga ik eens halen pak je dan 3 touwtjes @gewoonmarie en hoe bevestig je dit


1 hele lange, iets meer dan 2x de lengte van de hals, en 1 van 1x de lengte van de hals. De korte knoop je aan de lange vast op de helft, dan heb je dus 1 punt waar 3 touwtjes samenkomen. Doelen je op je beginpunt en vlecht het mee, na een paar slagen zit het automatisch vast.

Het is een beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:53

Afbeelding

Ik zet die van mij sinds een periode altijd in de knotten. Zelf vind ik het heel mooi met losse manen, alleen ik merk gewoon heel erg dat ik tussen de paarden en (meestal bijna alleen KWPN) er toch op afgerekend word door de jury.
Voorheen deed ik een hengstenvlecht, alleen zijn manen zijn niet zo lang, waardoor ik het 3 dubbel met naald en draad moest vastzetten, zelfs dan wilde hij het voor elkaar krijgen het eruit te schudden op de trailer.
Sinds dien in de knotten, hij schud al veel minder! (Gelukkig, het zat hem dus ook gewoon niet lekker die strakke vlecht) en ik vind het bij hem persoonlijk wel mooi uitzien, zijn wel dikke knotten, maar niet lelijk! (Al zeg ik het zelf)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:53

king heeft een eigen kapper hihi
voor knotten is het eigenlijk te lang

opvlecht ingevlochten
Afbeelding
ik heb hem ook wel een opgevlochten maar voor het mooie keer echt met pektouw doen zakt sneller uit

Afbeelding

Afbeelding

[

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:06

@kiddokids ; wat een manen! Ik ben jaloers!! Maar dat ben ik al snel als ik foto's zie van blondjes met wel lange manen! Hyrano heeft niet zoveel! Helaas!
Vind hem erop gevlochten wel erg mooi!!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:39

Miiess18 schreef:
@kiddokids ; wat een manen! Ik ben jaloers!! Maar dat ben ik al snel als ik foto's zie van blondjes met wel lange manen! Hyrano heeft niet zoveel! Helaas!
Vind hem erop gevlochten wel erg mooi!!



Thanks wil ff pektouw bestellen en ff proberen dan om hem er op op te vlechten moeilijk neer te zetten lol :D