Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:44

Wouke, vorige week was ik erbij en ik moet toegeven dat er laag is gejureerd in jullie rubriek, maar zeg ook eerlijk dat de deelnemers mij niet meevielen.
Over het algemeen werd er slecht de hoeken ingereden met buitenstelling, voltes niet mooi rond, paarden niet door de hals/over de rug (dan heb ik het niet over aan de teugel) en paarden zonder enkele vorm van impuls.
Het klopt dat ons ras tekort komt, vaak in de uitgestrekte gangen, maar dat moet je wel ergens compenseren en met alleen op de letter rijden en braaf kom je er dan niet. Als je dochter deze punten regelmatig rijdt klopt er iets niet in de rijvaardigheid, want ik neem aan dat ze niet steeds bij dezelfde jury rijdt, dus verschillende mensen hebben hen inmiddels als combi gezien.

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:52

Degene dit slechter hebben gereden dan mijn dochter zijn hoger beoordeeld.
En denk om verwarring te voorkomen ze rijd niet altijd zulke punten meestal tussen de 173 en 178 punten. Hier komen we meestal punten te kort op de uitgestrekte gangen en daarom zijn we naar de haflingerwedstrijd gegaan maar komen erg teleurgesteld terug. Ik heb dit haar instructice laten lezen was hier erg verbaast over want normaal gesproken zei ze kan ze een winstpunt halen geen 200 punten maar 180 zit er wel in. Ze heeft les van een goede zz licht instructrice die dus jureert bij de pony's/paarden en binnenkort een clinic geeft.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:34

Je kan mij niet wijs maken dat door een onvoldoende op 2x middengangen ze daardoor geen winst rijd....

Heb je filmpjes van de proeven?

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 02:26

Nee doe ik ook niet, maar als het net om de 180 punten gaat komen we die net te kort.
Wat ik al schreef het verkeerde been kost ook punten, maar een 5 op uitgestrekte gangen draf en stap 3 punten werkt ook niet mee. Op zich akkoord we werken er aan maar ze (pony) vindt het makkelijker om sneller dan ruimer.
(Dressuurpony uitgestrekte gangen 3x7 plus 3x7 voor gangen hoef je niet of kun je punten laten liggen)

Geen filmpjes gemaakt, maar advies was om te filmen en te laten beoordelen door de instructrice.
Zodat er aan gewerkt kan worden.
Ze valt onder de jeugd, wedstrijd is wedstrijd maar we rijden een koudbloed, en zullen nooit de top bereiken maar plezier beleven is iets dat moet voorop staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 03:38

Hmmm

In de B heb ik nog niet meegemaakt dat je met een haflinger anders beoordeeld wordt dan een paard.

Een middendraf moet elke haf toch kunnen laten zien. Bij het strekken zal het wat moeilijker worden, maar dat hoeft voorlopig nog niet.

Je instructrice heeft ook vast wat tips om de middendraf mooi uit te laten komen.tempo niet omhoog pas lengte relatief groter, dus goed de overgangen laten zien.

En de meeste dieren lopen op wedstrijd iets minder dan thuis. Spanning van ruiter en paard in een andere omgeving heeft nu eenmaal invloed.



Hoe oud is je dochter? Waarom niet eerst f proefjes rijden of bixie wedstrijden tot ze er echt klaar voor Is?

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:52

Als je instructrice aangeeft dat er 180 wel inzit en je wordt op een onderdeel dan minder beoordeeld dan heb je al onder de 180.

Ik herken het wel hoor want ik rij ook geen hoge punten en hang meestal tussen de 170 en 185 in.
De ene keer wel en de andere keer niet.

Het blijft een kwestie van oefenen.
Geen sterke middengang dan zal je het van je overige oefeningen moeten hebben waar ze wel sterk in zijn.

Het is fustrerend maar het is nou eenmaal zo.

En tuurlijk heb je juryleden erbij die niet gecharmeerd zijn van haflingers die zal je altijd tegenkomen.

Vriendin van mij. .. kwam echt kaarsrecht binnen stond vierkant stil een kreeg een 6.
Tja wat wil de jury zien

Zou niet opgeven maar verder trainen en accepteren dat je geen bewegingswonder heb en altijd in dit geval 10x zo hard je best moet doen.

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:15

Doen we ook geen probleem, is een harde werkster maar een 1 jaar naar een winstpunt jagen om te springen werkt niet altijd mee.
Maar wil ook graag dus komt goed en misschien ook een andere leenpony waar ze de punt mee kan rijden en dan gaat ze springen.
Laatste wedstrijd was een haflingerwedstrijd! Hier was het 161 en 162 punten.

Mijn dochter is 15 jaar en volgens haar instructie er klaar voor maar lukt niet.
En wil erg graag springen, combinatie kan erg leuk springen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:39

Als je zolang al jaagt op een winstpunt om te kunnen springen, wordt de druk wel erg hoog en teveel spanning helpt niet mee om een nette proef te laten zien. Je zal zien dat als de eerste winstpunt er is, er snel meer volgen.

Kan ze geen ervaren pony of paard lenen? Een beperkte startkaart aanvragen en met dat paard het zo begeerde winstpunt halen. Ik heb janouk daar vaker voor uitgeleend, en als het dan gelukt is met Janouk, lukt het ze ook daarna met hun eigen pony. Dan kan ze daarna lekker springen en de dressuur richten waar het voor bedoeld is: gymnasticeren van het paard zonder druk van een winstpunt

Ook helpt het om in de les veel vaker hele proeven te rijden. Want deonderdelen gaan dan wel redelijk, maar een hele proef aan elkaar rijden, is vaker het probleem. Je moet proeven leren rijden. Dat geldt voor elke klasse.
Veel aker proeven oefendn, netjes op de letter rijden, en ontspan.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:55

Dit weekend had ik bij de working Equitation een geweldig positief dressuur protocol. Als ervaren wedstrijdruiter ben ik heel wat gewend, maar dit was geweldig.

Binnenkomen en halthouden groeten: een 7 met commentaar:"bijna recht" haha ipv "scheef". Klinkt toch een stuk aardiger. "Halthouden zelf was goed", stond erbij.

Galop aanspringen een 8, commentaar erbij: "heel goed voorbereid. Klasse."

Het was een Duits jurylid (open Nederlnads kampioenschap) en de schrijfster had alles in het Nederlands vertaald en opgeschreven en dat bij elk onderdeel zo positiefl. Haha dat is hard werken. Complimenten
Heel leuk protocol, je word er bijna verlegen van

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:14

Tja als je in de 160 punten rijd zal er toch iets meer aan ontbreken dan alleen de middengangen...
Snap best dat het niet motiveert hoor maar misschien staat er iets te veel druk op idd.
als de juf zegt dat 180 punten er in moeten zitten dan moet ook niks mis gaan wil je dat gaan halen.
Lekker door trainen en er plezier in houden!
De meeste haflingers zijn dan misschien geen bewegingswonders maar toch kunnen ze het toch echt wel hoor! Je moet er alleen wat harder voor werken.
Komt vast goed!

Dat is leuk zo'n protocol,ordt je ook blij van toch!

Ik ga over twee weken voor het eerst een onderling proefje met Feyda rijden :')
Eens kijken wat de dame daar van vind....

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:32

MariekeB schreef:
In de B heb ik nog niet meegemaakt dat je met een haflinger anders beoordeeld wordt dan een paard.


Ook in het Z niet hoor. Ik kom echt tekort op de uitgestrekte gangen, meestal 5 of 6, maar rijd weer schouderbinnenwaarts en travers voor een 8. Je moet gewoon weten waar je sterke punten liggen en die uitbouwen.
Wouke, ik weet niet of je dochter privéles krijgt of alleen meerijdt in de verenigingslessen, maar misschien is het een idee om een paar privélessen te gaan volgen bij een andere instructie. Een keer andere ogen mee laten kijken. De kunst is om thuis je paard zeker een klasse hoger klaar te hebben, daar wordt het op een wedstrijd alleen maar makkelijker van voor jezelf.

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:19

*\o/* *\o/* :# *\%/* Lux en ik hadden net debuut tussen de paarden, en we hebben een echte winstpunt :):) :oo

Wouke, ik sluit me bij astrid aan, als je de sterke punten van je haf in de proef extra goed kunt rijden, kan je daarmee de mindere punten compenseren

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:29

Ik ben toch maar weer een zoektoch naar een bijrijder voor Nash begonnen. Ik vind het nu al een drama. Jonge meisjes en jongetjes van 13 jaar die willen komen rijden. Zich profileren als super kundig. Ouders die graag willen dat kinderen op Nash gaan rijden.

De mensen die Nash irl kennen weten ook dat dat echt niet te doen is. Er moet echt een handige ruiter op.

Ik tel tot 10... Als iemand nog een leuk en sensibel paard zoekt?

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:03

plaatje van vandaag,
Afbeelding

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:16

Goed gedaan Lisette *\o/* Mooie foto, jullie zijn een leuke combi!

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:17

Wouke, ik kreeg net de aanmelding voor Ambt Delden binnen, is dat niet iets voor je dochter? Lekker springen, buiten rijden en een soort spel. Je mag een dressuurproef rijden, maar het hoeft niet.

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:43

Suffie bedankt voor de tip.
Lijkt mij wel leuk alleen de afstand, maar kan er over nadenken.
Trailerladen ging goed, dus misschien.

Vandaag heeft mijn dochter een wedstrijd gehad, achteraf een een selectie wedstrijd voor de Gelderse dus ook niet handig.
Was voor een goed gevoel weer te krijgen. Ze heeft 174 punten gereden en een goede beoordeling.
In mijn ogen klopt de beoordeling, netjes gereden, ze is op de goede weg.
En zelf een 6 voor een middeldraf.

Ze is super tevreden en daar doet ze het voor.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:13

He dames druk weekend gehad lees ik bij iedereen,,
King heeft ook zijn strerke kanten en zijn Minderen zo kan je echt je punten beetje combineren het is en blijft een jury sport..
Laatste keer keertwending te groot ongelofelijk hij deed ze top, ze zal wel wat tegen haffies hebben nog nooit zo lage punten, hoor je de gene die tweede is dikke vriendinnen van jury was, jaja zo geweldig ging die proef niet


Wij hebben indoor minimarathon gehad dit weekend en ik was samen met mij man vierde was erg leuk om te doen, was tweede keer.

Vandaag opendag vereniging erg geslaagd king had druk programma
Heeft kür op muziek met dochterlief gedaan. Daarna kür muziek mennen toen kwamen ze met ponystappen paard te kort en ging king lekker rondjes stappen en daarna nog ff pas de deus rijden..
Onze allrounder.. Trots op hem

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:17

Gefeliciteerd Lisette!!

Ik trof Marrie vanochtend zo aan ;( :

Afbeelding

Ligt ze niet in de stront dan ploegt ze wel door de modder.. :') :roll:

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:22

_O- Wat een smeerkees. Wees blij dat ze haar hoofd met die prachtige manen er ook niet heeft ingelegd :')

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:27

:')

Ik had Lux vrijdag vast gewassen, en die was nog steeds superschoon, dus ik had een makkie vandaag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:59

suffie schreef:
MariekeB schreef:
In de B heb ik nog niet meegemaakt dat je met een haflinger anders beoordeeld wordt dan een paard.


Ook in het Z niet hoor. Ik kom echt tekort op de uitgestrekte gangen, meestal 5 of 6, maar rijd weer schouderbinnenwaarts en travers voor een 8. Je moet gewoon weten waar je sterke punten liggen en die uitbouwen.
Wouke, ik weet niet of je dochter privéles krijgt of alleen meerijdt in de verenigingslessen, maar misschien is het een idee om een paar privélessen te gaan volgen bij een andere instructie. Een keer andere ogen mee laten kijken. De kunst is om thuis je paard zeker een klasse hoger klaar te hebben, daar wordt het op een wedstrijd alleen maar makkelijker van voor jezelf.


Goed om te horen, want na 30 jaar paardrijden , maar nooit wedstrijden zijn we 4 maanden geleden begonnen en nu de B door gevlogen. Nog 1x B starten en dan naar het L, en alle ambitie om verder te gaan. :)
Ik vind jouw positieve instelling verfrissend. Ik had zoveel verhalen gehoord dat ik op m'n eerste wedstrijd tussen alleen maar paarden gewoon extra spanning had.... guess what, ik was eerste en tweede.
Ik heb in die 10 proeven die ik nu gereden heb ook nooit commentaar gezien dat ik niet kon plaatsen.

maessie

Berichten: 5756
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:23

Het is mijn ervaring ook niet dat ze makkelijker punten op de haflingerwedstrijden. Wel dat het commentaar meestal wat positiever word neergezet, en dat de hele sfeer op zon wedstrijd wat relaxter is. Het zou ook niet goed zijn om op een haflingerwedstrijd je punten wel te kunnen rijden, en regulier niet, dat is jezelf voor de gek houden! :Y)
Met een haflinger met wat minder sterke gangen is het gewoonweg wat lastiger, dan moet je wel heel correct alles afwerken om de punten te rijden. Met mijn ruin had ik dit ook, maar desondanks zijn we toch tot aan het Z gekomen. Nu met mijn merrie merk ik wel dat het voordelen heeft, want bij haar compenseer ik nu veel gemakkelijker de oefeningen waar ze net niet/wel aan toe is.
Ik heb trouwens ook weleens gehad dat ik het idee had dat een jury niet zoveel met haflingers op had, maar andersom ook! Dat de punten juist teveel waren voor mijn gevoel, maar daar hoor je nooit iemand over :+

@wouke: als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker proberen om een wedstrijd als ambt-delden eens mee te doen. ;)

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:27

Wat leuk! Gefeliciteerd Lisette! Mooie foto ook!
Leuk dat je zo'n positief protocol had Janouk!

Lekker moddermonster zo xLeoniee :')

Trouwens wel erg leuk, een keer zo het eea lezen over de haflingerhengsten. Als ik er in de toekomst (als ik later heel groot ben en de loterij gewonnen heb :+ ) nog eentje bij wil ga ik me daar zeker eens in verdiepen.

Hier ook de wedstrijd van het KVTH op het programma (mits er voldoende starts zijn in het Z).

Tja, en wat betreft jury's en protocollen, inderdaad sterkte punten benadrukken, mindere punten proberen te verdoezelen. Mijn haffie heeft echt totaal geen super gangen, ik ben absoluut geen anky maar met werklust en netjes en goed rijden ben ik nu toch Z2 startgerechtigd, dus gaat zeker goed komen Wouke.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:43

Diegene die Z rijden of zo ver zijn gekomen, vins ik super knap! Mijn haf heeft ook geen super gangen. En is ook geen voorwaartse pony waardoor ik vaak impuls mis. (Iemand tips) ik ben nu L2+1. Mijn doel is M1 maar L2 vind ik erg lastig