Is er iemand die weet waar de haflinger hengst Nanos tegenwoordig verblijft?
Mijn merrie is gedekt door deze hengst bij de vorige eigenaar. Ik wil graag papieren bij het veulen krijgen en vraag me af of dit nu nog geregeld kan worden? De merrie bevalt in februari.
Eerst zou ik contact opnemen met stal de Rijsdijk, zij moeten dan in het bezit zijn van de dekbon. Mocht dit niet lukken, dan kun je het misschien na de geboorte met DNA onderzoek proberen als je zeker weet dat het om Nanos gaat. Wel een verrassing om na aankoop er achter te komen dat je merrie drachtig is.
Volgens de Rijsdijk is ze gedekt door Nanos, maar deze zegt Nanos verkocht te hebben en dat de hengst enkel in België goedgekeurd is en dat ze mij daardoor geen dekbon kunnen geven?
W_Empress
Geplaatst: 07-11-14 07:48
Wie zegt Nanos verkocht te hebben? De rijsdijk, of de vorige eigenaar? (Mocht dat niet dezelfde zijn) Als de vorige eigenaar jou merrie niet herkend, zal hij idd niet zomaar een dekbon geven aan je. Heb jij je merrie van de Rijsdijk gekocht? Of zat daar nog een tussenpersoon tussen? Jij wist niet dat je merrie drachtig was, en hebt daardoor niet de prijs betaald die de merrie anders drachtig had opgeleverd. Zou heel goed een reden kunnen zijn waarom je geen dekbon hebt. Niet de lasten, ook niet de lusten zeg maar. Ik zou de Rijsdijk, als je haar daarvandaan hebt, de boel op laten lossen.
Het is iig onzin, dat je geen dekbon krijgt omdat de hengst Belgisch gekeurd is. Daar krijg je ook gewoon een dekbon, ook als je met een nederlandse merrie komt. Alleen wil je het veulen in laten schrijven bij het KVTH, zul je 65 euro extra moeten betalen omdat het veulen een buitenlandse vader heeft.Ik denk dat het om centjes of om een foutje gaat. Of de verkoper van jou merrie heeft gedacht dat de merrie gust was, drachtig had hij haar waarschijnlijk voor een hoger bedrag verkocht (en had je wel een dekbon meegekregen. Krijg je nu een dekbon, heb je een gratis veulen met papier, wat hem toch wel dekgeld etc heeft gekost, zonder papier kun jij er al minder winst op maken) of de merrie is gedekt door een ontsnapte hengst en dat willen ze niet toegeven.
DNA onderzoek zou ik niet eens aan denken. Kost klauwen met geld, en wat is het werkelijke nut? Het DNAonderzoek is duurder dan de meerprijs die jij zou krijgen voor een papier, bij verkoop van het veulen.
De merrie heb ik van de Rijsdijk gekocht, daar is ze ook gedekt, de hengst was toen van hun en de rijsdijk is dus ook degene die zegt dat Nanos verkocht is..
Het veulen is niet bedoeld voor de verkoop overigens, ik hou het veulen zoals het er nu uit ziet zelf.
Dan zou je toch je dekbewijs daar moeten halen. Zij zijn de enige die je dat kunnen geven. De nieuwe eigenaar zal dat niet doen omdat jij niet kunt bewijzen dat de merrie idd drachtig is van Nanos.
Het is doelbewust gebeurd heeft hij gezegd, geen ongeluk. Volgens hem kan hij geen dekbon geven omdat hij Nanos heeft verkocht en omdat hij niet is goedgekeurd in NL.
W_Empress
Geplaatst: 07-11-14 15:26
Ten tijde van de dekking was hij degene die het dekblok in beheer had. Dat hij nanos nu niet meer heeft maakt daarbij niet uit. Dat hij belgisch gekeurd is ook niet. Denk eerder dat hij de hele boel heeft weggepleurd of meegegeven bij verkoop en je gewoon geen dekbon meer kan geven...
suffie
Geplaatst: 07-11-14 23:55
De kosten van DNA onderzoek naar vaderschap heeft mij 5 jaar geleden 45 euro gekost, maar dan moet je wel weten wie de vader is en dat is in jouw geval bekend . Die kosten vallen dus best mee. De prijzen staan volgens mij op de site van van Haeringen.
Ik durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen maar zover ik dacht worden dekhengsten normaal ook op DNA getest. Ik zou dus verwachten dat zijn DNA dan vast wel ergens in een databank ofzo staat opgeslagen..
Je hebt alleen het levensnummer e.d. van de hengst nodig, daar is wel achter te komen. Nanos is een ggk hengst, dus zijn gegevens zijn bekend in de databank.
Ah jullie hebben mij onwijs goed geholpen! Nu weet ik wat mij te doen staat, echt allemaal ontzettend bedankt, en tegen de tijd zal ik laten weten hoe het verloopt!