Mok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annaberberxx

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:07

Halloo,
Nu kwam ik er achter dat mijn haffie mok heeft hier even snel een verslagje over hoe en wat!

Gister.

Ai, was je haar staart zal je even de sokjes meewassen zie je in de kootholte een wond met schilfertjes enz.
Eigenaresse van stal erbij blijkt dat ze mok heeft, goed droog gemaakt en gelijk zinkzalf erop gesmeerd.
Toen een heerlijk schoon droog stalletje gegeven

Vandaag
Op stal gelijk goed de stal schoongemaakt, zinkzalf erop en even alle korstjes eraf gehaald + zilverspray gelukkig heeft ze er zelf geen last van nu afwachten, hebben jullie ervaringen met mok? Zoja wat hebben jullie er voor gebruikt?

Mjoor

Re: Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:41

Die van mij heeft ook wel eens last van mok.
Wat ik doe is het 1x goed schoonmaken met betadine (dus alle korsten eraf halen) en dan in een droge stal en droge weide zetten en verder niks aan doen! Hoe meer je smeert en sprayt hoe meer bacterieen er in kunnen gaan zitten.

Is het echt hardnekkig dan heeft de DA hier wel goede middeltjes voor.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:45

Hier is een centraal topic voor dacht ik.....daar kan je er alles over vinden.
[TI] Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic
De korsten er af halen is niet echt een heel goed idee.
Daarmee leg je de wond open waardoor er weer vuiligheid in kan gaan zitten.
En je beschadigd de huid er alleen maar meer mee.

droog houden en sudo creme er op smeren en als dat niet helpt even je DA raadplegen.

succes er mee, het kan best erg vervelend zijn

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:38

Mjoor schreef:
Die van mij heeft ook wel eens last van mok.
Wat ik doe is het 1x goed schoonmaken met betadine (dus alle korsten eraf halen) en dan in een droge stal en droge weide zetten en verder niks aan doen! Hoe meer je smeert en sprayt hoe meer bacterieen er in kunnen gaan zitten.

Is het echt hardnekkig dan heeft de DA hier wel goede middeltjes voor.

Ja we gebruiken nu ook wondspray voor droge en vochtige mok, bedank voor je reactie!

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:38

quartel schreef:
Hier is een centraal topic voor dacht ik.....daar kan je er alles over vinden.
[TI] Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic
De korsten er af halen is niet echt een heel goed idee.
Daarmee leg je de wond open waardoor er weer vuiligheid in kan gaan zitten.
En je beschadigd de huid er alleen maar meer mee.

droog houden en sudo creme er op smeren en als dat niet helpt even je DA raadplegen.

succes er mee, het kan best erg vervelend zijn

Ja klopt Ik gebruik liever geen sudo ivm vettigheid we gebruiken nu ook wondspray voor droge en vochtige mok, bedank voor je reactie!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:22

Korstjes laten zitten, als je die er afkrabbelt maak je de hui open waardoor de ontsteking zich juist kan uitbreiden. Als jij goed smeeert en schoonhoud dan gaan die korstjes er af als ze daar klaar voor zijn.

Vroeger werd het vaak geadviseerd om ze er af te krabbelen, maar uiteindelijk duurde het dan toch langer voor het helemaal over was. Dus dat de eigenaresse van je stal je dit aangeraden heeft is niet zo vreemd, maar het is wel wat ouderwets en inmiddels denken we er anders over.

Suusz89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:31

Mijn fries had vorig jaar natte mok en liep er zwaar kreupel van. ik heb het de eerste dag goed schoongemaakt met betadine, der sokken afgeknipt ( met pijn in me hart) en daarna goed drooggehouden en nix meer aangedaan.
Mijn ervaring is hoe meer je eraan gaat zitten hoe erger het word.

Succes ermee!

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:09

Oke, we hadden er al over nagedacht om d'r sokje afteknippen of rondom haar been het te scheren bedankt allemaal voor de enorm goeie tips :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:57

Niet scheren, als ze dan nat wordt loopt het water direct over de huid terwijl we het juist droog willen houden.

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:07

nat worden kan ze niet bij ons op stal, uitstekend droge stallen en weilanden en als ik haar zou wassen dan goed droog deppen met een handdoekje

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:29

Nat wordt het altijd, van condens. dauw, regen, gemors uit de waterbak ect. En dat moet ook want hoeven die altijd helemaal droog blijven gaan brokkelen...

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:02

de mok zit in de kootholte dus de hoeven worden sws nat en sokjes drogen minder snel en goed.

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:06

Ik heb een zalf die "mokzalf" noemt (hoe toepasselijk :p) heb die uit de gewone paarden shop gehaald en die helpt goed.

Ik heb wel gehoord dat de korstjes eraf doen niet zo een goed idee is

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 10:44

Het is nu goed uitgedroogt korstjes laat ik erop zitten spuit er 1x in 2 dagen van dat spul op ivm dat ze haar been niet meer wil geven en dwars doet dnk dat het spray geluid haar niet aanstaat!

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:11

Ik heb de Sectolin mok-crème gebruikt bij mijn twee haffies, werkt uitstekend. Andere middeltjes waren te zacht en smolten er gelijk af ofzo, maar deze bleef goed ziten O:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:15

Ik maak alles wel goed kort.
Was dan met Betadine shampoo en als de benen droog zijn mok zalf van excellent er elke dag op.

Dit is erg vet en houdt het vocht goed weg.
Word de koot heel smerig was ik het nog eens met Betadine shampoo mar zo min mogelijk doen.
Voer nu ook vitamine brokjes van masters.

Weet niet meer welk vitamine maar ze zeggen als je paard regelmatig mok heeft dat je paard wat tekorten heeft.
En als je dan wat bij voert dat het ook al mee helpt.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:30

Mijn haffie heeft helaas regelmatig mok, probeer er zo min mogelijk aan te komen en dat lijkt idd beter te gaan dan korsten er steeds afhalen. Als ze er weer last van krijg wil ik dit gaan proberen, een mengsel van zwavelbloem poeder en uierzalf