[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:29

Geen idee, zoals ik al eerder zei ben ik geen dressuur ruiter. Mijn vorige instructrice noemde het gewoon (vrij vertaald) Wijken voor de linker/rechter kuit in galop, net zoals ze dat ook zei als ik dat moest doen in draf of stap, met ook dezelfde stelling als bij het 'gewone' wijken.
Heb er verder geen verstand van en deed gewoon wat ze wei :)

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:41

Wijken in galop en appuyeren is wat totaal anders.

Appuyeren is Z niveau en dus heel lastig. Jullie weten speel wat dat is denk ik :)

Wijken in galop vind ik geen goede oefening. Paard word zwaar op de buitenschouder gezet, en loopt 4-takt. Wijken in galop is dus meer een gehoorzaams ding.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:43

Kan best kloppen dat het daarvoor was hoor, aangezien hij echt een draak was(en nog steeds is). Ik doe het inmiddels ook niet meer, omdat ik er geen begeleiding bij krijg. Wilde laatst een pasje proberen maar dat ging niet helemaal goed omdat hij over een gat in de bak wilde springen net toen ik de hulp wilde geven dus heb het maar niet meer gedaan haha

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:46

Weet iemand een goede site belgie, nederland duitsland waar je nog oude collecties van eskadron vind ? :)

Ga me niet mengen in het dressuurgesprek omdat ik er niet zoveel van ken :P

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:56

Dressuur is veel moeilijker dan het lijkt :=

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:57

Lol daarom hou ik er niet zo van :o
Tot ik Andor ging rijden had ik nooit serieus gedressuurt. Nu wel een beetje maar nog niet helemaal van harte sinds ik het buitenrijden echt heb ontdekt }>

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:24

De basis is je paard in iedere gang vooruit kunnen rijden, tempo terugnemen en kunnen sturen PUUR EN ALLEEN op je been en zithulp :)

Daar begint het allemaal. Als dat er vanaf het begin niet in zit dan kun je super veel problemen krijgen als je hoger op gaat rijden.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:22

M_hartje_M schreef:
De basis is je paard in iedere gang vooruit kunnen rijden, tempo terugnemen en kunnen sturen PUUR EN ALLEEN op je been en zithulp :)

Daar begint het allemaal. Als dat er vanaf het begin niet in zit dan kun je super veel problemen krijgen als je hoger op gaat rijden.

Als dit jouw vorm van basis is beheers ik de basis inderdaad :)
Ik kan prima(op goede dagen lol) op mijn zit en benen rijden, kan bij wijze van zelfs de teugels eraf halen en zo rond rijden, als hij braaf is en mee werkt(hij heeft van die ezel-dagen.. blijft een haflinger he xd) dan zou dat geen probleem zijn. vooruit rijden en terug rijden is ook allemaal geen probleem, ben ik ook bewust mee bezig nu, schakelen, tempocontrole, verruimen en verkorten enz, proberen méér galoppassen te maken op de lange zijde of juist minder etc, dus wat dat betreft zit het wel goed :)
Dit vind ik op zich ook het belangrijkste, dat hij gehoorzaam is en loopt daar waar en zoals ik dat wil. Die oefeningen komen daarna wel haha

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:31

SuperAssie schreef:
M_hartje_M schreef:
De basis is je paard in iedere gang vooruit kunnen rijden, tempo terugnemen en kunnen sturen PUUR EN ALLEEN op je been en zithulp :)

Daar begint het allemaal. Als dat er vanaf het begin niet in zit dan kun je super veel problemen krijgen als je hoger op gaat rijden.

Als dit jouw vorm van basis is beheers ik de basis inderdaad :)
Ik kan prima(op goede dagen lol) op mijn zit en benen rijden, kan bij wijze van zelfs de teugels eraf halen en zo rond rijden, als hij braaf is en mee werkt(hij heeft van die ezel-dagen.. blijft een haflinger he xd) dan zou dat geen probleem zijn. vooruit rijden en terug rijden is ook allemaal geen probleem, ben ik ook bewust mee bezig nu, schakelen, tempocontrole, verruimen en verkorten enz, proberen méér galoppassen te maken op de lange zijde of juist minder etc, dus wat dat betreft zit het wel goed :)
Dit vind ik op zich ook het belangrijkste, dat hij gehoorzaam is en loopt daar waar en zoals ik dat wil. Die oefeningen komen daarna wel haha


Dan beheers je inderdaad de basis!!! Dit is mij echt al door veel instructeurs verteld en eigenlijk is het ook logisch haha

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:05

Precies Maureen, maar is dat eigenlijk niet gewoon B dressuur? Daar heb je arbeidsstap, draf en galop (terugnemen), middenstap en draf (vooruit rijden) en figuren (sturen).

Starwien

Berichten: 1240
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Deventer

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:06

Ik kan me niet zo goed mengen in het dressuur gesprek haha, heb er neit zoveel verstand van

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:14

B dressuur is je paard de hele proef lang in een constante aanleuning kunnen rijden (aan de teugel dus) en daarbij moet je de gangen onder controle hebben. Dus een arbeidsdraf moet ook echt arbeidsdraf zijn en niet te snel of te langzaam...

Eisen van de B zijn vrij hoog!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:18

Ja, maar dat is als je ook echt op wedstrijd zou gaan. Als je een B proef kunt rijden vind ik dat je de basis onder de knie hebt. Want in feite is dat gewoon alle gangen en enkele figuren. En dat zeg ik niet om mezelf op te hemelen ofzo, want met mijn eigen kan ik op dit moment geen B proef rijden en met het leasepaard is het ook nog niet in orde (wat volledig aan mij ligt). Dus op dit moment heb ik de basis niet onder de knie en daar ben ik gewoon heel eerlijk in. :j

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:20

Wel knap dat je eerlijk bent!

Ik heb een hele tijd gedacht dat ik de basis erin had zitten :+ deed gekke dingen zoals wijken, travers etc. totdat ik les kreeg van iemand anders! Ik kon nog niet eens een fatsoenlijke volte rijden met een nette stelling... Dus toen viel ik wel even hard met mn neus op de feiten

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:36

M_hartje_M schreef:
B dressuur is je paard de hele proef lang in een constante aanleuning kunnen rijden (aan de teugel dus) en daarbij moet je de gangen onder controle hebben. Dus een arbeidsdraf moet ook echt arbeidsdraf zijn en niet te snel of te langzaam...

Eisen van de B zijn vrij hoog!

Ik vind ze net heel laag.
Die mogen best wat hoger vind ik, je hoeft niet eens te wijken.
B springen is 1 meter, dat vind ik een veel hogere instap als B dressuur.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:37

M_hartje_M schreef:
Wel knap dat je eerlijk bent!

Ik heb een hele tijd gedacht dat ik de basis erin had zitten :+ deed gekke dingen zoals wijken, travers etc. totdat ik les kreeg van iemand anders! Ik kon nog niet eens een fatsoenlijke volte rijden met een nette stelling... Dus toen viel ik wel even hard met mn neus op de feiten

Ik ook _/-\o_
Ik dacht toen nog dat ik moest sturen door aan 1 teugel te trekken, maar dacht dat ik de basis erin had (niet dus) -O-

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:48

Deborah, over die fase ben ik net heen hahaha! Was een klap in mijn gezicht toen ik op de Z pony van mijn vriendin mocht rijden en ik niet kon sturen, omdat ik het systeem van 2 teugels niet snapte. En sinds kort ook de openbaring van beengebruik meegemaakt. Als ik per ongeluk afwijk van de hoefslag is het even binnenbeen en we zijn weer terug. :oo Abby snapte dat niet ofzo.
Vind ook dat de eisen wel meevallen in de B, maar mag ook wel zo blijven. Het is niet voor niets de 'basis'/het begin. Dat het springen 1 meter is, is zeker iets wat me enorm tegenhoudt om ooit te gaan springen.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:01

Echt een klein verschil in houding, been gebruik en handen kan zo'n groot verschil maken.

Mia liep vandaag goed, denk dat mijn teugelgebruik het laatste zetje heeft gegeven. Ik reed altijd heel erg op de binnen teugel, buiten kant had ik gwn in een boogje :n nu ik meer op 2 teugels rij is Mia al helemaal niet zo sterk meer :)

Ik wil in mei/juni weer eens starten :)

Starwien

Berichten: 1240
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Deventer

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:25

Leuk Marrit!

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:27

romyloverrr schreef:
M_hartje_M schreef:
B dressuur is je paard de hele proef lang in een constante aanleuning kunnen rijden (aan de teugel dus) en daarbij moet je de gangen onder controle hebben. Dus een arbeidsdraf moet ook echt arbeidsdraf zijn en niet te snel of te langzaam...

Eisen van de B zijn vrij hoog!

Ik vind ze net heel laag.
Die mogen best wat hoger vind ik, je hoeft niet eens te wijken.
B springen is 1 meter, dat vind ik een veel hogere instap als B dressuur.


Nou dan vind jij ze laag... Vind de eisen erg hoog hoor!

Heel veel mensen hebben moeite hun paard continue netjes aan de teugel te rijden en halen daardoor nooit winstpunten. Dan is het toch ook niet leuk meer... Wijken is echt een oefening die je pas kan rijden als je paard goed recht is en scherp aan de hulpen is etc.

Maar goed iedereen denkt er natuurlijk anders over! Ik vind wedstrijden verschrikkelijk ahahah :P

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:59


_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:11

Over dressuur ga ik maar niet meepraten, daar heb ik totaal geen verstand van :')

Nordsvensk schreef:
Als je dit met je Haflinger kan _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :~

[RT-HAW] Haflinger op weg naar de passage II


Kwam ik inderdaad vanmiddag ook tegen! Echt gaaf _/-\o_

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:31

Wauw dat is gaaf zeg! Maar haflingers van tegenwoordig (de echt luxe gefokte paarden) zijn bijna geen haflingers meer... ze zijn ook heel anders als je erop rijdt.. net een gewoon sportpaard en geen haflinger.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:48

ik kwam dat topic net ook tegen, echt wauw! <3

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:51

Dat doet bijna geen enkele Haflinger :~ :~