[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:43

Ik mag echt in mijn handen klappen als ik t zo lees.
Heb kayenne en haar moeder 4 jaar in eigen beheer gehad. Stonden bij mijn oom en tante voor bijna niets. Moest wel alles zelf doen. Zorgen dat er hooi was. Mesten. 2x op een dag heen om te voeren.
Was toen prima maar had er verder niets. Altijd buiten op de weg rijden of 20 min stappen naar club bak.
Op gegeven moment ging de tijd die het kostte om alles rond te krijgen qua voer aan voeren en mest af voeren me tegen staan. Altijd geregel als ik ziek was of vakantie.

Nu ideaal.. en ze staat er zo super idd..
Goed hooi over t algemeen en lekker buiten overdag. Heerlijk!
En alles wordt gewoon gedaan.
Ik mest haar zelf 2 keer in de week want vlas mest anders dan stro dus dat houd ik meestal zelf bij in overleg met pensionhoudster. Opzich hoeft dat niet want sta volpension maar vind zelf mesten niet erg. Lekker bezig. En ik heb het op vorige stal 2 jaar zelf gedaan met vlas ook dus weet precies hoe te doen dat ze zo schoon mogelijk blijft zo lang mogelijk.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:54

wendy1987 schreef:
Ik mag echt in mijn handen klappen als ik t zo lees.
Heb kayenne en haar moeder 4 jaar in eigen beheer gehad. Stonden bij mijn oom en tante voor bijna niets. Moest wel alles zelf doen. Zorgen dat er hooi was. Mesten. 2x op een dag heen om te voeren.
Was toen prima maar had er verder niets. Altijd buiten op de weg rijden of 20 min stappen naar club bak.
Op gegeven moment ging de tijd die het kostte om alles rond te krijgen qua voer aan voeren en mest af voeren me tegen staan. Altijd geregel als ik ziek was of vakantie.

Nu ideaal.. en ze staat er zo super idd..
Goed hooi over t algemeen en lekker buiten overdag. Heerlijk!
En alles wordt gewoon gedaan.
Ik mest haar zelf 2 keer in de week want vlas mest anders dan stro dus dat houd ik meestal zelf bij in overleg met pensionhoudster. Opzich hoeft dat niet want sta volpension maar vind zelf mesten niet erg. Lekker bezig. En ik heb het op vorige stal 2 jaar zelf gedaan met vlas ook dus weet precies hoe te doen dat ze zo schoon mogelijk blijft zo lang mogelijk.

Klinkt zeker heel goed ja!
Hier inderdaad ook alles zelf doen, ze staat in de wei van mijn vriendin samen met haar pony, alleen vriendin is al 3 jaar aan het klungelen met operaties etc door een val van 3 jaar geleden waarbij haar knie brak. Daardoor doe ik eigenlijk de verzorging zelf. De laatste tijd kan ze haar been meer belasten en doet ze af en toe ook de paardjes maar ik moet zeggen dat ik het graag zelf doe omdat ik flink controlefreak ben haha.
Maar idd, voor school voeren, s’avonds voeren, uitmesten, hooi regelen, hoefsmid regelen, als de omheining (weer eens) stuk is ergens dat weer repareren, weides afzetten, dierenarts regelen en zo door, dat moet ik allemaal zelf doen, soms komt dat wel in de knoop vooral nu examenjaar op de havo, en nog een bijbaantje om alles te betalen haha. Maar ik heb er nog nooit tegenop gekeken om te voeren of zo.

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:05

Ik keek er ook nooit tegenop om te moeten voeren, was altijd wel even fijn wakker worden in de ochtend voor et werk uit en meestal daarna weer na het werk. Maar uiteindelijk wou ik toch ook graag meer rijden en dan is een bak naast de stal wel fijn :)
Plus elke 2 weken een complete zaterdag kwijt zijn aan hooi halen en netjes wegleggen, mest wegrijden was ik ook wel echt klaar mee. Het voeren ansich heeft me idd nooit tegengestaan.

Maar nu zo lekker alles bij de hand, zelf niets moeten is wel echt heel fijn. En idd, pietje precies dus mest zelf de natte plekken eruit 2 keer in de week. Maar mocht ik niet kunnen of geen zin hebben hoeft het niet, geef ik het aan en pakken hun het mee. Maar nu zit het zo in mijn systeem, heerlijk even hoofd leeg maken, heb mesten ook nooit erg gevonden zo in een stal droog met goede mesthoop waar ik het kwijt kan :)

Hoefsmid gaat ze mee met de 2 paarden van stalgenoot, hoef ik dus eigenlijk niet over na te denken ook, ook een luxe hahaha..

Nu juist weer meer rust, want ze staan nu dus weer op de paddocks, dus die hoef ik nu niet meer uit te mesten. Omdat de rest op de wei staat en Kayenne op paddock moet in zomer paddock zelf uitmesten 1 keer in de week. Dat hoeft nu niet meer, nu wordt dat weer gedaan omdat alles nu in de paddocks staat. Heerlijk :) Alhoewel ik dat dus ook niet erg vind, lekker even gedachten legen..

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:27

Heel even een leuke haflinger spam:

:){ [o] <:)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:34

Oww wat leuk!! Braaf ook zeg!
Had ik ooit ook bijna gedaan met shanti toen maar toen was t zulk slecht weer dat het niet verstandig was. Glad en nat.

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:49

Ja hij is echt braaf. Zit zelf helaas op mn werk maar heb een stalgenoot erop uit gestuurd richting de school en sinterklaas haha. Pony is echt zn gewicht in goud waard, bewijst hij maar weer

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:30

Volgens mij heeft Sinterklaas iets met Haflingers :D Dit is alweer een paar jaar geleden, maar wel geweldig leuk! Mijn oude Haffie Sandra van de Spellewaard, alias Suffie (idd, daar komt mijn boktnaam vandaan :+ )

Afbeelding

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:42

Super leuk die (haflinger)paarden van Sinterklaas!

ApolloPaard

Berichten: 3368
Geregistreerd: 08-10-08

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:53

Hey meiden,

Wat een drukte hier weer... watt betreft stalling en veel zelf doen weet ik alles van. Ik sta nu op een doe het zelf stal en we doen okndering dan wel binnen en buiten zetten. Maar zelf voer klaar zetten en zelf je stal doen... Ik heb hier ook totaal geen moeite mee.. vind het heerlijk!

Maar! Apollo gaat verhuizen... voor mij al is dat meer van oliebol alweer?! Maar goed... we gaan ook meer naar een al in stal... maar hier zijn de stallen groter... is de bak groter en wat ik erg prettig vind is dat ze in de padouck eten krijgen!! (Ze gaan nu naar buiten en krijgen niks tot ze weer op stal staan) plus wat onwijs fijn is voor ons... 500 meter van het bos en de zand verstuiving...

Nu hoop ik Apollo natuurlijk ook te kunnen scheren en weer lekker met hem aan de slag te kunnen.

Verder zijn we hier onwijs druk met onze schapen. Ze staan nu binnen want ze blijven maar ontsnappen haha. De Ram is er ook net weg dus nu word het spannend ❤

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:47

Skippy01 schreef:
Ik heb zelf voor mijn jonge merrie een boomloos zadel (die zijn er in allerlei soorten tegenwoordig, waarvan sommigen nauwelijks van boomzadels te onderscheiden zijn qua uiterlijk en zit). Of ze ooit nog een boomzadel krijgt, weet ik niet, maar zolang ze zo groeit, houden we het hierop! (Ze is echt 1,5 keer zo breed geworden sinds ik haar kocht).

Voor boomzadels hebben mijn concullega/vriendin en ik vertrouwen in Marielle van Equimaro. Maar of die naar jouw regio komt, weet ik niet - vragen staat vrij natuurlijk! Heel veel zadelpassers zijn inderdaad niet echt hele goede... Zij is enorm breed en diep opgeleid. Haar zadels zijn niet goedkoop (verre van), maar ze denkt wel mee over zadels die zij niet in assortiment heeft en past deze ook aan voor jouw paard. Twee lesklanten van me zijn nu met haar aan het werk en eentje heeft nu zelfs voor een paar weken een zadel te leen om te kijken of het ook met normale trainingen en lessen fijn blijft liggen - en dus niet alleen goed ligt tijdens het pasconsult.


Wat voor boomloos zadel heb jij? Heb wel naar flexibele zadels gekeken, maar daar kwam ik niet echt uit.. Probleem bij mij is dat ik relatief lange bovenbenen heb. Kom dus bijna altijd in de knoei met kniewrongen.

Heb trouwens ooit iets gelezen op bokt over een zadelpasser die zelf geen zadels verkoopt. Ideaal lijkt mij, want deze persoon zou dus echt objectief moeten zijn. Kan her jammergenoeg nergens meer terug vinden.. Maar ik ga equimaro even opzoeken, bedankt voor de tip.

wendy1987 schreef:
Ik heb idd geluk met de regio waar ik woon qua stalling. Mag ook hooi bij pakken en alles zit er verder bij in. Kayenne staat als enige op vlas en ook dat is geen probleem. ( stro is ze veel viezer op en vreet alles op)

Zadels. Ligt er aan wat je wilt. Ik heb een wintec en super geholpen door eerst zadelkompas en daarna zadelmaakster. ( zijn de namen van t bedrijf )
Nemen de tijd en kijken echt naar het paard ook.. wintec vind ik zelf fijn gezien het makkelijk aanpassen en het vele veranderen van kayenne.

Ooit misschien wel een mooi leren zadel maar misschien wordt dat dan wel een bates want zelfde systeem..


Heerlijk toch! Vlas is ook erg fijn zolang je er genoeg van hebt in je stal. Ik stond ook ergens waar ze mega zuinig waren en de stal maar voor de helft vol gooide, waardoor al het vieze direct door elkaar ging met het schone, gevolg: altijd een vieze stal. Hilana eet ook graag schoon stro. Daarom doe ik nieuw stro onderop en het oude schep ik er overheen.

Wintec zat ik zelf nooit echt lekker in. Er lag een wintec pro op mijn verzorgpony. Toen heb ik de wintecs echt afgezworen haha. Jouw zadelmakers ga ik wel google’en, bedankt!

Jouw stal klinkt wel ideaal zeg, waar zit die zo ongeveer?

@appolopaard, lekker joh zo dicht bij uitrijmogelijkheden

Leuk die sinterklaas haffies :))

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:52

@Remark: ik heb een Ghost Barocco. Ben zelf 1,75 en geen korte benen. De wrong is een dijwrong bij mij (de roma heeft dat bijv ook, de lipica heeft kniewrongen, maar aanpasbaar).

Afbeelding

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:22

Wat handig! Zo’n dijbeenwrong lijkt mij ook wel wat.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:51

Ja, ik vind het heerlijk. Beperkt je absoluut niet in je houding, maar geeft wel wat stabiliteit bij gekke sprongen. Beste van beide werelden :) (er zijn ook boomzadels met dijwrong overigens, als je niet van boomloos houdt)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:47

Iets wat laat maar zo leuk die sinterklaas haffies!

Hoe reageren jullie haffies op het koudere weer?
Ik merk aan Wheran wel meer frisheid en dat ie veel meer energie heeft na een dag vrij. Als ie echt stuitert mag ie eerst even aan de longeerlijn :+

Dinsdag hadden we springles en da5 begon goed, hij is heel enthousiast als er sprongen in de bak staan :):)
Alleen een paar sprongen ging ie na de sprong meteen omdraaien en de laatste van die reeks draaide die na de sprong om en rende weg dus dat eindigde voor mij in het hek. Met een blauwe arm en been valt het nog mee voor hoe het er op dat moment uit zag.. Daarna nog wel wat andere lage kruisjes gesprongen aangezien Ik toen toch nog niks voelde :=

Donderdag wat foto's gemaakt waar Ik wel blij mee ben <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
{:)

ApolloPaard

Berichten: 3368
Geregistreerd: 08-10-08

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:22

Hey hey allemaal,

Is even geleden... Ik zie in elk geval weer onwijs leuke foto's voor bij komen gaaf hoor!

Las ook wat over een goede zadelmaker? Mijn hoefsmid met veel inzicht is zich gaan verbreden en naar het paard zelf gaan kijken. Hij is nu dus ook zadelmaker en heeft zelf een zadel ontworpen. Lastig uitleggen hoop dat je het snapt.. Haha

Apollo is verhuist in middels wat een drama (mensen) maar hou de eer aan mezelf he maar wat doet dat pijn =(

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:51

Bedankt voor de tip skippy!

Oei, dat is niet fijn xjeslies. Wel goed dat je gelijk wat sprongetjes hebt gedaan. Anders blijf je onnodig angstig. Hilana vindt springen echt ver-schik-ke-lijk. Super jammer, want ik vind het leuk. Dus ik hoop dat ze onder het zadel bij draait.

Wat voor zadel heeft jouw hoefsmid ontwikkeld dan appolopaard?

ApolloPaard

Berichten: 3368
Geregistreerd: 08-10-08

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:36

Jaaaa hoe het merk heet geen idee moet ik dat effe aan hem gaan vragen of effe opzoeken =)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:49

Altijd vervelend als je minder leuk van een stal vertrekt. Hebben jullie nu weer een fijn plekje gevonden?

Remark, gelukkig had ik op dat moment en erna helemaal geen angst. Ik wist al dat ik ging vallen maar m'n voet zat nog in de beugel dus dat was wel vervelend. Jammer dat Hilana het niet leuk vind

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:07

Het is al eventjes stil hier, jammer!

Ik ben eventjes heel trots op mijn pony...

Afbeelding

Bovenste was deze zomer. Onderste was gisteren. We werken met centered riding en klassieke principes en lessen daarvoor bij twee instructeurs. Écht van achteren naar voren en hoofd/halshouding wordt dan ook niet 'vals' beïnvloed, maar komt echt uit verbetering van de balans.
Daarnaast rijden we weinig (2 / 3 keer per week onder het zadel) en werken we véél aan de hand aan overgangen en balans.

En als ik dan zie hoe mijn pas 4,5-jarige merrie zich ontwikkeld heeft in zo'n korte tijd, dan kan ik alleen maar héél benieuwd zijn naar haar verdere ontwikkeling!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:40

Wauw!! Wat een enorm verschil! Daar mag je trots op zijn!
Heb mijn haf nu ook ong 1,5 jaar, als 6 jarige gekocht, pony die een aantal keer had buiten gereden dus that’s it. En nu zitten we qua trainingen toch wel echt op L niveau met wat oefeningetjes van de M erbij. Heerlijk gevoel geeft dat he, het idee dat je dat samen maar gewoon eventjes doet. En ondanks alle tegenslagen als je dan terugkijkt hoe het was bij het begin is het het allemaal waard.
Nu raak ik bijvoorbeeld gefrustreerd als ze niet helemaal nagevelijk blijft in de overgang stap-galop, waar ik een jaar geleden nog niet eens kon aangalopperen zonder eerst een heel rondje in een gekke telgang te zitten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 07:57

@Faitherr Dankjewel!

Ja, grappig is dat he, omdat ze beter KUNNEN, ga je ook beter VERWACHTEN.
Natuurlijk super logisch!

Mijn trainster zegt dan 'als je weet dat ze al een goede pas hebben laten zien (bijv schouderbinnenwaarts of spaanse pas), ga je niet meer belonen voor een matige pas'. En dat is eigenlijk precies wat jij ook zegt: je beloont / waardeert het pas als ze doen wat ze al hebben laten zien dat ze kunnen :)

Het was hier sowieso de week van de trotse momenten, want we hebben donderdag ons eerste in-uitje gesprongen en ze deed het gewoon :D

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:59

Skippy01 schreef:
@Faitherr Dankjewel!

Ja, grappig is dat he, omdat ze beter KUNNEN, ga je ook beter VERWACHTEN.
Natuurlijk super logisch!

Mijn trainster zegt dan 'als je weet dat ze al een goede pas hebben laten zien (bijv schouderbinnenwaarts of spaanse pas), ga je niet meer belonen voor een matige pas'. En dat is eigenlijk precies wat jij ook zegt: je beloont / waardeert het pas als ze doen wat ze al hebben laten zien dat ze kunnen :)

Het was hier sowieso de week van de trotse momenten, want we hebben donderdag ons eerste in-uitje gesprongen en ze deed het gewoon :D


Jaa inderdaad precies zo ga je dan denken.
Ahh heerlijk he, die kleine dingetjes waar je zo blij van kan worden.

Gister avond trof ik dit aan toen ik ging voeren:
Afbeelding

Er was een klipje van de deken losgeschoten

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:47

Inderdaad erg stil hier maar de winter brengt veel minder verhalen met zich mee denk ik...
Wij zeggen
We doen veel grondwerk en lessen een keer in de week.
Laatst heeft een stalgenootje wat foto's van ons geschoten :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:57

Hier vooral druk met de verhuizing.
En dus erg weinig op stal. :=
Komende week ook een drukke planning. :=
Woensdag gaat Pippi (mijn kat) al mee naar Friesland. Ben benieuwd 2 uur in de auto. :=
Olivia wil ik maandag de 28ste gaan verhuizen.
Dat vind ik ook nog wel spannend, haha.
Ze is al wel helemaal in Friesland style. :')
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:01

Ik ben gister geopereerd dus heb kayenne daarvoor al vrij gegeven. Doe nu even minder met haar tot mijn enkel t weer doet haha