Dekentje of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ILOVESJOERD

Dekentje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:35

Mijn haflinger gaat binnenkort verhuizen naar een andere stal. Nu is zijn stal samen met nog 15 andere gebouwd in een schuur waarvan de deuren meestal dicht zijn. Bij zijn nieuwe stal kan hij gewoon zo zn hoofd naar buiten steken. Mn pony heeft al een wintervachtje (valt best wel mee qua dikte) maar ik weet niet of dat genoeg is, (ik wil natuurlijk niet dat hij ziek wordt/ kou vat :brr: ).Mijn vraag is dus... Moet mn pony dus alsnog een dekentje op of niet?
Laatst bijgewerkt door Animal op 01-02-14 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

Sandrina

Re: Verhuizing Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:44

Als je eenmaal met dekens gaat beginnen dan heb je het hele voorjaar bezig ze op en dan weer af tedoen; ik denk dat je haf zelf heel goed kan regelen of ie het koud heeft of niet. Je zegt zelf dat ie een redelijk dikke vacht heeft; die krijgt bij een buitenstal een koudestoot waar door hij vanzelf meer vacht gaat aanmaken. Dat heeft mijn haf ook, maar die staat al 5 jaar in de buitenstal ook met die vorst van vorige winters.
Ik zie het aan de fjrod bij ons op stal en de haflinger die binnenstaat (op een boeren deel, waar vaak alle deuren dicht zitten) hij is al aan het verharen en niet zo weinig. Mijn haf laat nog geen enkel haartje los.
Nu het wat kouder wordt, voelt mijn haf zich veel fijner; ze stond zelfs te zweten in de stal van de hitte van de laatste maanden.
Zonder dekens houd je je paard gezond, leg je er een deken op dan krijgt hij het alleen maar kouder, want je legt de haren die de temperatuur van het dier regelen plat en daarmee zijn isolatie. Geen deken is mijn advies.

ILOVESJOERD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 09:07

Dankjewel. Maar... Kan hij dan niet ziek worden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:14

Komt je paard niet buiten dan? Want dan heeft hij wel genoeg vacht...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:20

ILOVESJOERD schreef:
Dankjewel. Maar... Kan hij dan niet ziek worden?

Als hij nu gezond is zal dat niet gauw gebeuren. Hij zal hoogstens wat van slag zijn door de verhuizing, maar dat kan in de zomertijd ook (dat ze van slag raken) Nieuw eten, nieuwe geluiden, andere mensen, andere gewoontes en verlies van vriendjes.
Of iet het koud heeft, kun je controleren door zijn oren te pakken. Daar waar die aan het hoofd zitten je hand omheen te doen, voelt dat warm aan dan is er niks aan de hand. Voelt dat koud, dan even aankijken. Heeft ie een gezonde, blije heldere blik in zijn ogen dan lijkt me er niks aan de hand. Staan de oren goed op zijn hoofdje en is ie blij om jou te zien? Niks aan de hand. Wij hebben het ook wel eens koud, maar zijn niet meteen ziek.
Zijn de paarden waar ie op stal komt staan gezond dan zal hij niet ziek worden, niet van een beetje kou.
Veel succes met de verhuizing.

ILOVESJOERD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:21

Bedankt voor de tips! *\o/*

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:53

ILOVESJOERD schreef:
Bedankt voor de tips! *\o/*

Graag gedaan. Wanneer is de verhuizing?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:09

ik heb ook een haf en heb niet eens 1 deken of hij licht ergens op zolder, het is net zoals bij cavia's als jij aan de kou bent gewent pas je je daar voor aan. als je hele tijd met dekens opstaat en dan ineens niet dan hebben ze geen wintervacht of een mindere en als je vanaf begin af aan met dekens staat, en dan ineens zonder heeft ze die vacht nog niet.

ILOVESJOERD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:48

We gaan pas over een maandje verhuizen...