Welke afstamming bekend als sportpony/paard bij Haflingers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Welke afstamming bekend als sportpony/paard bij Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:26

Ik heb altijd warmbloeden gehad, maar heb altijd al enorm gecharmeerd geweest van een haflinger.
Nu na een moeilijke periode met mijn huidig paard wil ik toch uitkijken naar een leuke haflinger.
Niet voor meteen, maar wat op mijn weg komt, komt.

Nu ik ben een nogal competitieve ruiter geweest, nu wat minder door mijn huidig paard.
Dus mijn vraag is: zijn er bepaalde afstammingen bij de Haflingers die bekend zijn om het goed presteren in de sport? Voornamelijk dressuur dan. Net zoals iedereen weet dat een Jazz kwpn een dressuur-afstamming is?

Roweentje89

Re: Welke afstamming bekend als sportpony/paard bij Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:28

Eigenlijk niet specifiek.
Er zijn haflingers die iets 'sportiever' gefokt worden, met het doel op de sport. Maar uiteindelijk zijn er ook haflingers die uit de wat oudere lijn komen die zeker niet hoeven onderdoen voor de sportief gefokte haflingers.

www.haflinger.nl

Hier vind je Stakkato en Allacher. Dit zijn dus de wat meer sportiever gebouwde haflingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:32

ik ken een leuke midas-hanja. vraag bokker knetterhard! Maar ook die van appollootje had dacht ik niets bijzonders maar loopt rustig een m-proefje door.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:34

De haflinger is natuurlijk nog niet zoveel generaties te vinden in de dressuurring als de KWPN'er, waardoor er niet bepaald gefokt wordt op aanleg voor de sport. Ze worden gefokt op hun veelzijdigheid en karakter, maar er zijn natuurlijk wel hengsten die beter bewegen dan andere. De laatste jaren wordt er meer en meer aandacht geschonken aan bewegen en een moderner exterieur van de haflinger, wat de sportprestaties ten goede komt.

Ik heb een jonge Aron van de Haflingerborg (eigenaar is Henk de Brouwer) omdat deze hengst allemaal goed bewegende nakomelingen geeft met prachtig meewerkend karakter en hij zelf goed presteert in de sport. Over het algemeen presteren alle 'van de Haflingerborgs' erg goed, ook zijn halfbroer Wirbelstein en halfzus Tirana (eigenaren Het Kymmelshof, die ook van andere afstammingen goed presterende dieren gefokt hebben) presteren echt ontzettend goed! Bij haflinger.nl hebben ze ook goede dieren staan die het goed doen in de sport.

Ik zou als ik jou was een fokker aanspreken en vragen of deze iets heeft of weet staan dat kan voldoen aan jouw eisen :) . Neem de tijd, er komt vast iets op je pad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:43

je kunt ook bij vd berg kijken! Daar zag ik een leukerd, maar was toen net verkocht en toen vond ik mijn huidige paardje!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:04

Over het algemeen doen de nakomelingen van Abel het ook wel goed in de sport. Al moet je wel met dat karakter overweg kunnen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:12

Hey bedankt voor de tips allemaal!
Had het wel gedacht dat er nog niet super veel vertakkingen in het stamboek zat.
Maar er zullen wel fokkers zijn die meer de sport richting uitgaan, net zoals dat andere de meer klassieke type's willen fokken.
Ik kijk inderdaad heeeeel rustig uit. Ben zelfs nog niet van plan om te gaan bezichtigen, maar wel al wat info verzamelen naar wat ik op zoek ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:20

ChocoBesnier schreef:
Hey bedankt voor de tips allemaal!
Had het wel gedacht dat er nog niet super veel vertakkingen in het stamboek zat.
Maar er zullen wel fokkers zijn die meer de sport richting uitgaan, net zoals dat andere de meer klassieke type's willen fokken.
Ik kijk inderdaad heeeeel rustig uit. Ben zelfs nog niet van plan om te gaan bezichtigen, maar wel al wat info verzamelen naar wat ik op zoek ben.

Jij zoekt mijn paard :p een midas-hanja. Mocht je een veulen willen kun je de fokster van mijn paard vragen. Ze fokt voor de fun met haar merrie :) stroobosje op bokt. Ik heb ook een vriend die Fokker en hoefsmid is, hij heeft mijn paard opgespeurt. Ik kan hem inlichten dan stuurt hij je af en toe een mailtje als hij wat ziet !

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:58

Inmiddels doen de Winser G nakomelingen het ook super goed in de sport, ze zijn rank, sportief en staan goed in type, zie www.staldebekenpieper.nl om te zien wat ik er voor 1 heb.
Ik heb er meerdere in de sport gereden maar dit is wel echt mijn favoriet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:49

Ik wilde ook zeggen Winser-G. De hengst zelf doet het goed in de sport, zelf heb ik een 7-jarige echte allrounder, die zowel op dressuur (M1 niveau) als springen, crossen en aangespannen goed meekomt met de paarden.
De merrie van hollie doet het ook goed in de dressuur, maar ook een door haar gefokte ruin laat van zich horen en een half-broer van mijn merrie timmert inmiddels aan de weg naar boven.
Wat ik een zeer grote plus vindt bij de nakomelingen van Winser-G is het karakter! Daarnaast hebben ze een echt goede instelling met go.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 10:28

Bedankt voor de info! Zal het zeker meenemen in mij zoektocht.
Weet ook nog niet zo goed als ik een 2-jarige of toch ouder zoek. (Wel weet ik wie er zadelmak zal maken
:Y) )
Mijn ideaal paard zou 1tje zijn zoals hierboven vernoemt. Braaf en betrouwbaar. Niet te complex maar met wel veel GO en werkwilligheid. Ik zeg liever hooo, dan ju.
Maar natuurlijk zegt afstamming niet alles. Maar als je naar een 2jaarse gaat kijken kan het wel meespelen.
Hollie: heb je er toevallig te koop staan? ;-)

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:36

Ik heb zelf een 7-jarige ruin van Midas-Hanja met als moeder de welbekende super bewegende Tirana van de Haflingerborg (De Kymmelshof). Ik rijd op M1 niveau tussen de paarden en verder heeft hij een super fijn zachtaardig karakter. De Midas-Hanja nakommelingen staan bekend om hun goede bewegingen. De Kymmelshof heeft goede sporthaflingers die hoog in de sport worden uitgebracht waaronder Wirbelstein van de Haflingerborg / Standing Ovation en hun nieuwe aanwinst Bergwind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:27

Mijn midas-hanja beweegt ook netjes moet ik zeggen.. en heeeel fijn karakter, dat hoor ik van meer.

Edit: hierboven bedoelde ik! Manchester !

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:31

volgens meerdere instructeurs is mijn Haflinger een "sport type"
Haar roep naam is Elise maar ze heet eigenlijk Sabine van de Bosjeshoeve en als ik het goed heb is ze ook met een extra donkere kleur gefokt maar dat durf ik niet te zeggen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:38

Tjah, ik ben.juist voor de wat bloederigere Haflingers. Ik heb er zelf een gefokt uit een Willem van Steenbergen merrie (niet een heel makkelijke merrie, maar wel braaf) uit een Nobbi (Nepomuk) dat is Duits bloed wat veel arabisch voerd.

Mijn eigen fok heeft 6% arabisch bloed en dat is goed te merken. Hij heeft nog niet gesteigerd of gebokt onder het zadel, maar het zet het heel soms op een rennen. Het gaatcwel steeds beter en hij wordt steeds braver, gelukkig.

Hij heeft wel de kwaliteiten om heel hoog in de sport te lopen. Hij is nu 4 en loopt L1. Met 6 wedstrijden de B uit en dikke punten tussen de kwpners. Hij is imo (en die van vele andere) echt een belofte voor de toekomst.

Naar zoiets kan je dus ook kijken als je iets meer pit in de ring wil hebben.

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:19

@pimaude: Manchester staat inmiddels alweer 2 jaar bij mij op stal :j bedankt voor het compliment :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:50

Birmaantje schreef:
@pimaude: Manchester staat inmiddels alweer 2 jaar bij mij op stal :j bedankt voor het compliment :)

Heb even gespiekt in je profiel. Hij is inderdaad prachtig!

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:21

@ChocoBesnier: Thanxs ;) ik ben ook heel erg blij met hem. Gewoon lekker rond gaan kijken en dan vindt je vast een leuke haflinger die bij je past en aan jouw eisen voldoet. :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 11:31

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:47

Ik zou zeggen, ga er een paar proberen en bekijken! Ons aanbod geldt altijd :)

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:41

Allacher en sturm doen t ook goed... ik rij een merrie van sturm en een hengst van Allacher. . Beide Z2.. Allacher zelf is M2. En er loopt in t oosten van t land nog een merrie van sturm Z1 ( Farah van de Smitsehof , als ik t goed heb... )

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 01:11

Net als Ine ben ik helemaal weg van de haflingerborg haflingers!!!