Met mijn Haf naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Met mijn Haf naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:19

Tsja... Soms kriebelen dingen en fantaseer ik over dingen.

Mijn halfinger is natuurlijk de mooiste van de hele wereld! Moet de wereld dat dan ook zien?
Stiekem lijkt het me ontzettend leuk om een keer deel te nemen aan een keuring met haar. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Ik benam plan wel naar keuringen te gaan en daar evt mensen te vragen hoe en wat en of Mone keuringswaardig is.
Het is puur voor de fun, ik heb geen fokambities. Maar het lijkt me gewoon heel leuk om een keer te doen. Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Met mijn Haf naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:45

Nou om te beginnen naar welke keuring zou je dan willen van het Kvth of nhps? Allebei haflingerstamboek van nederland.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:55

Ze heeft een paspoort van het kvth, dus dat zou het dan denk ik worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:58

Dat maakt niet uit. Het is maar net wat je zelf wil :) ik weet niet of je al lid bent van een stamboek maar dat is verplicht en dan kan je dus kiezen kvth of nhps :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 01:01

Ok. Ik wist niet eens dat het nhps bestond. Dus zal van beiden meer info opzoeken en keuringen bezoeken.

Zijn er hier mensen met keuringservaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:05

Ik ben zelf al heel veel naar keuringen geweest :)

Je schrijft je in en dan zal je paard als ze dat nog niet is opgenomen moeten worden in het stamboek dan krijgt ze een aantal punten toegekend waarvan het minimaal 69 moet zijn anders wordt ze niet opgenomen.

Paard wordt naar leeftijd ingedeeld en zal dan dus op kwaliteitsvolgorde geplaatst worden waarbij 1e premie het beste en 3e premie het slechtste is. Of het de moeite waard is, is aan jou :) ik vind het persoonlijk alleen de moeite waard voor de fok en of andere dingen die je binnen het stamboek wil behalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 01:15

Het lijkt mij gewoon leuk, dus ik zou dan een kostenplaatje moeten maken.

Ik zou wel graag een veulen bij haar fokken, omdat ik de indruk heb dat ze dat 'wil'. Maar ik fok sowieso niet met dieren die niet goedgekeurd zijn. Daarbij is ze nu bijna 13, en heb ik niet echt de mogelijkheden om het veulen dan te houden. En haflingers van 'middelmatige' kwaliteit, daar zijn er al genoeg van. Als ik zou fokken wil ik iets toevoegen.

Stel dat ik naar een keuring ga, en ze loopt een goede premie (wat ik betwijfel;)), dan zou een veulen fokken een optie zijn.

Voor mij wordt het meer een dagje uit, een mooie herinnering en samen weer wat neerzetten. En daar hoef ik geen prijs voor. Maar het lijkt me leuk om mee te maken en te zien wat de experts nou vinden van mijn paardje:)

Daarom oriënteer ik me ook eerst. Zitten ze wel op ons te wachten? Als Mone niet aan de 'kwaliteits eisen' voldoet, ga ik sowieso niet. Dus daar moet ik eerst kritisch naar kijken.
Neem aan dat op de sites van de stamboeken wel normen etc staan. Daar zal ik binnenkort eens naar kijken.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:17

Ik heb er totaal geen ervaring mee maar ga altijd met mn vroegere verzorgpony mee (doet ieder jaar mee met veulens) en vind het echt heel leuk! ook gewoon voor de ervaring! En het is natuurlijk ook altijd leuk om te weten hoe mooi je pony nu volgens een jury is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:18

De meest directe richtlijnen zijn toch wel modern lang gelijnde paarden in rechthoeksmodel. Hoog op de benen en goede beweging.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:38

Sorry hoor,

Hier vraagt iemand iets en er word geen antwoord gegeven op haar vragen.
Draai er niet omheen.

Ik heb je foto's bekeken ik ben zelf een kleine 20 jaar actief in de haflingerfokkerij.

Ik denk dat je paard niet in het gewenste type staat dat de huidige fokkerij vraagt.
De vraag is wil je gaan voor jezelf om te kijken hoeveel punten ze krijgt als ze nog niet is opgenomen in het stamboek. Of wil je gaan voor de lol?
Als je wil gaan om het een keer gedaan te hebben zeg ik doen!

Zoals je in de inleiding al zegt het is voor jou de mooiste/beste van de wereld.
Ga dan zonder hoge verwachtingen en neem na de keuring je paard weer gewoon mee naar huis.
En heb er de volgende dag weer net zoveel plezier van als eerder.

Veel succes met je keuze!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 08:18

Dat was ik zeker van plan:)
Zo zijn we met de pony (ruin) van mijn zus ook naar een show geweest. Hij werd laatste, maar dat mocht voor ons de pret niet drukken. Het jaar erop was hij eerste, heel leuk natuurlijk, maar de pony wordt er voor ons niet anders van.

Bedankt voor je adviezen:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:30

Ik denk dat jou haf met wat flinke training best redelijk kan lopen op de keuring.

Inschrijven en mee doen is niet moeilijk. Je krijgt van het stamboek papieren opgestuurd om in te schrijven.

Je moet je paard dan voorbrengen (wat allenmaal in de gids staat die dan daarna uitgegeven wordt.

Het is niet moeikijk. En ik vond vooral de training er naartoe erg leuk!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:00

Ik ben het helemaal niet eens met Haflinger_27. (En ik vermoed ook dat hij alleen naar de eerste foto's in je profiel gekeken heeft en niet de moeite heeft genomen even door te scrollen naar de foto's waarop ze al een stuk minder vet met zich meedraagt) Haron van de milt x Wilbert van het lievers, is imo iig een afstamming die wat kan toevoegen aan de nederlandse fokkerij. De oud nederlandse bloedlijnen, daar zijn er niet veel meer van. En mócht je willen dekken, heb je zo goed als alle keus tussen de huidige hengsten, want er is er nagenoeg geen 1, met dezelfde afstamming. Aan de foto's in je profiel te zien, zie ik een leuk paardje, met zeker wel een goede kans op een stamboekopname. Laat ik het zo zeggen; ik zou het raar vinden als ze niet zou worden opgenomen. :D Een 1e premie kan ik niet garanderen, maar dat hoeft ook niet persee voor stamboekopname, als ze die 69 punten maar haalt. Máár realiseer je wel dat je nog het nodige werk moet verrichten om haar in keuringsconditie te krijgen.

Je woont in Zwolle, dus je valt onder regio Drenthe bij het KVTH. Die centrale keuring is in Rolde. De datum is nog niet bekend voor zover ik kan vinden. Volgens mij is Drenthe altijd de 3e zaterdag in Juli? Dus een dik half jaar zou je nog hebben om te trainen. Het inschrijfgeld voor een KVTH keuring, was altijd 10 euro, weet niet of dat nog zo is?
Van het NHPS is ook nog geen datum bekend, maar ik geloof dat daar de keuringen landelijk zijn, en wat later in het jaar.

Je moet uiteraard in beide gevallen lid zijn van het stamboek naar keuze en het paard op jou naam hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:03

eum dat is niet waar hoor... zwolle is overijssel en valt dan in ambt-delden. en Drenthe is overigens al jaren in assen..

maar dat is alleen als ze kvth gaat je hebt ook nhps en dat zijn weer andere data en plekken.

ts neem lekker contact op met beide stamboeken en maak dan je keuze!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:09

Oeps, hoezo geografisch wonder :')
Ik heb zowel het KVTH als het NHPS genoemd, meerdere malen zelfs.

Maar TS, dan moet je voor het KVTH dus naar de keuring in Ambt-delden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 11:12

Bedankt voor de informatie!

Mone is zeker niet in keuringscomditie, maar ze ziet er ook zeker niet meer uit zoals de foto's in mijn profiel gelukkig. Klein vetklepje was het. Ze is nu niet meer dik, maar mist wel bespiering. Dan kunnen we er op trainen natuurlijk.

Denk dat ik even grondig en kritisch ga kijken naar foto's van keuringen van vorig jaar. Dan weet ik wat ze zoeken :)

Wat bloedlijnen betreft is mijn paardje dan wellicht wel een goede toevoeging, mits ze toegelaten wordt.

Ik ga verder met deze info en hou jullie op de hoogte van mijn plannen :)

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:19

Als je bij het NHPS laat keuren moet je eerst uitzoeken of je een raszuivere haf heb zonder vreemd bloed.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:47

10 generaties zuiver, is dat bij het NHPS, daar heeft wouke wel een punt. Het NHPS had problemen met de nederlandse bloedlijnen omdat die binnen 10 genarties bij de stamvaders zitten. Daarvoor werd wel naar een oplossing gezocht, maar ik weet niet of die er al is. Daar moet je dus idd zeker even naar vragen!

Wesabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:34

Persoonlijk zou ik wel even naar de kosten kijken. Als het je echt alleen maar gaat om een keer naar een keuring te gaan voor de lol wordt het een duur dagje. De deelname op zich valt wel mee maar je betaald ook voor het hele jaar lidmaatschap en dat is bij beide stamboeken ongeveer 75 euro. Het is maar net wat je er voor over hebt.
Wil je inderdaad weten wat ze voor punten krijgt en wat ze voor de fokkerij zou kunnen betekenen dan kun je het doen.
Maar waarom fokken als je bij voorbaat weet dat je het veulen niet kunt houden?
Zou ik persoonlijk niet leuk vinden.
Maar genoeg info te krijgen overal. En zeker leuk om een keertje te doen.
En bedenk vooraf dat wat een ander ook van je haflinger vindt; ze was de dag voor de keuring niet anders dan de dag erna. Dus voor jou maakt het geen verschil.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:40

Ik zit met hetzelfde als jij! Ik wil ook al jaren zo graag met mijn haflinger naar de keuring, gewoon voor de ervaring, kijken wat anderen van hem vinden, en omdat het me erg leuk lijkt. Oh ja, en omdat ik er ook van overtuigd ben dat ik de mooiste haf heb. :')