De haflinger als sportpaard GIP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maestroox3

De haflinger als sportpaard GIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:58

Hallo Bokkers!

Ik doe dierenzorg als studierichting en heb al onderwerp ' de haflinger als sportpaard ' gekregen voor mijn GIP .
Aangezien ik zelf 'n haflinger heb, waar ik voornamelijk dressuur en springen mee doe zoek nog haflingers die in de koets lopen, western bereden worden ,keuringen doen of in de cross lopen.
Wat zou ik graag willen weten : Waarom je juist 'n haflinger gekozen hebt?
Of je eerder 'n sportieve haflinger hebt of eerder het oudere type en waarom?
Hoe zijn karakter is ? Wat hij het liefst doet? Waarom zijn ze juist zo geschikt om western te rijden?
Waarom op keuringen en waar ze vaak opletten? Hoe ze punten behalen, welke premie's etc.

vertel jullie ervaringen maar.Zou lief zijn moesten jullie al 'n paar vragen kunnen beantwoorden.
Ik zoek ook verder rond op internet maar vraag liever raad van verschillende mensen zodat ik alles wat kan samenvatten.Jullie mogen ook foto's toevoegen :)

groetjes

SaartjeNina

Re: De haflinger als sportpaard GIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:08

Wat ze het liefste doet; eten
Karakter; super lief maar erg eigenwijs

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:10

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:50

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:47

Mijn (papierloze) haflinger is tot vorig jaar dressuurmatig bereden en heeft wedstrijden gelopen t/m L1+4. In januari vorig jaar ben ik hem gaan omscholen naar western. Ik start hierin echter geen wedstrijden. Heeft het voor jou dan zin als ik een uitgebreid verhaal ga typen?

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:48

Gho, ja als je even tijd hebt mag het altijd wel eens :) Ben vooral opzoek naar meningen van mensen WAAROM ze juist die discipline uitvoeren met hun haflinger? waarom ze een haflinger hebben gekozen en geen quarter bv..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:24

Ik ben in het haflinger wereldje gerold door het eerste paardje dat mijn dochter me aanraadde toen ik een paard zocht waarmee ik langs 's heren wegen' kon dwalen.
Toen zij stierf heb ik heel even gespiekt naar een Nordsvenks, maar schrok al gauw van de kosten; een haf is sober, klein en oersterk! Ik ben sindsdien helemaal "hafminded". Ik wil niet meer anders.
Ik doe met haar voornamelijk mennen en fanatiek 4-daagse rijden. Ik kan duidelijk aan haar merken dat ze het liefste op zandwegen loopt en door bos en heide struint. Die oren staan op zulke dagen altijd naar voren; Ze overziet alles en doet enorm haar best op toch erg inspannende dagen. Zelfs als ze ziek blijkt te zijn, brengt ze je naar huis. Dat is wel gebleken.
Vanwege het robuuste uiterlijk val ik voor het oudere type. Ik denk dat mijn huidige haflinger, Fralla net niet helemaal aan dat type beantwoordt, maar ik ben blij zoals ze is uitgegroeid. Ik kocht haar toen ze 5,5 was, ze is nu 10 jaar.
Hier zie je ons allebei;
Afbeelding
Waarom ik met haar men? Vanwege knieproblemen (mijn eigen knieën) kan ik vrijwel niet meer te paard, maar wel erachter.
Waarom een haflinger? Omdat ik met mijn eerste haf al een heel goede band heb opgebouwd en dat wederom wilde. Omdat ik om hun streken best kan lachen. Omdat ze goedkoop zijn in hun onderhoud, ze bijna nooit ziek zijn, oersterk en je je volledig op hun kunt vertrouwen.
Wat is een GIP?

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 23:14

Dikke dankjewel! Dit heeft me al enorm veel geholpen!

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:21

Ik heb een Haflinger en ze is zeg maar het "sport type" ze houd van springen en hard rennen. dat wilde ik combineren dus heb een crosstraining gedaan en dat ging super dus ik wil nu meer lessen volgen en misschien wedstrijden doen. ze is heel lief maar zeer voorwaarts met rijden. Ik had al een Haflinger en heb gedaan wat ik dacht dat mijn pony het leukste zou vinden

Afbeelding

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:28

Bij ons staan er allemaal keuringspaarden op stal,die dan ook in de sport uitgebracht worden. het doel van mijn moeder is dan ook altijd geweest om een moderne exterieurmatige haflinger te fokken die het ook goed kan doen in de sport. Dus niet alleen beweging is belangrijk maar ook het exterieur.Afbeelding
Fhara is hier een mooi voorbeeld van. Ze heeft als driejarige het Elitepredicaat behaald en is meerdere keren nationaal kampioen van haar leeftijdsgroep geweest. Bij het Elitepredicaat heeft de merrie over 10 onderdelen n.l hals,hoofd,type,voorhand,middenhand,achterhand,correctheid in beweging,ruimte in beweging, voorbenen en de achterbenen een totaal aantal punten van 79 behaald. Dit aantal punten is nodig voor een elitepredikaat. Ook heeft Fhara inmiddels haar winstpunt in de klasse Z1 dressur gehaald.Afbeelding. Bij ons zijn dus de keuringen erg belangrijk,maar zeker ook de dressuur. Fhara heeft ons twee hengstveulens gegeven en zal ook dit jaar weer de fokkerij ingaan. We hopen op nag een merrieveulen van haar omdat ze onze laatste merrie is die afstamt van onze eerste haflingermerrie Marijke,die tevens stammoeder is van de meest paarden bij ons op stal.

Dit is Fhara haar eerste zoon Armin, ook hij word op dit moment uitgebracht in de klasse B dressuur.
Afbeelding.

Tevens hebben we Romy van de Smidshof op stal staan. deze merrie is niet meer in ons bezit maar is Gelders kampioen geweest en heeft het tot de klasse M2 dressuur met winstpunten gebracht.

Zo ook Maren van de Smidshof, Merrie heeft meerdere keren nationaal met de kampioenskeuring meegelopen en is meerdere keren bestgaan kampioen geweest van de provincie Gelderland.

De kunst is om een hengst uit te zoeken waarvan je hoopt dat deze de zwakkere punten van je merrie kan verbeteren en die zeker een goede beweger is. Vaak hebben wij dan ook geen kampioenshengst gebruikt maar puur de hengst waarvan wij denken dat deze iets kan betekenen voor onze fokkerij.

De liefde voor de haflinger is bij mijn ouders onstaan in de bergen in Oostenrijk. Ma was op slag verliefd op dit blonde sterke werkpaard..en ik..bij mij is het er met de paplepel ingegoten.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 11:43

GIP = mijn eindwerk :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:16

Maestroox3 schreef:
GIP = mijn eindwerk :)

Aha ik snap hem.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:17

Hiervoor had ik als kind een shet, connemara, later een kwpn, laatste was camarque.

Ik wilde nooit geen haflinger maar ben ik toen als een blok gevallen. Het was het karakter van mijn paardje, eigenlijk allemaal pre's heeft goede keuringen gelopen. Mega braaf. En is over al voor geschikt een echte allrounder. Een af en toe een muts maar het blijven dieren.

Ze is iets meer een sportieve haflinger, maar niet het iele prinsessen paardje.
Karakter van haar ernorm lief, zoals ze is voor de veulens is ze ook voor mijn kinderen.
En ze is enorm slim wat het leuk maakt.
Wat we doen, het is een familiepaardje, springen, crossen, buitenritten, dressuur, ponyvoetbal, stoelendans met de pony en voltige hebben we gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:51

Mijn (ouderwets type) haflinger heb ik uitgebracht tot de L1+7. Ze is werkwillig, maar ook vaak eigenwijs/lastig. Dat maakte het voor mij een leuke uitdaging om haar te starten. Er had zeker nog wel meer in gezeten, maar dit is vanwege blessures niet meer mogelijk. Ze mag nu van haar pensioen genieten en hopelijk bij herstel nog wat voor de kar lopen. Het liefst eet ze de hele dag, en qua beweging heb ik het idee dat ze het liefst voor de wagen loopt (leeft dan helemaal op, evenals met buitenritten)

Voor de toekomst hebben wij een haflinger staan van het moderne type (moet nog uitgroeien en zadelmak gemaakt worden). Omdat de ouderwetsere types een groffere bouw hebben, met vaak een kortere hals / ruglijn is het lastiger deze paarden dressuurmatig te rijden, lichamelijk zijn ze er niet voor gemaakt. Met de moderne types van tegenwoordig gaat dit al veel beter. Ook zit er vaak meer beweging in, wat voor mij ook meetelde om voor een modern type haflinger te gaan.

Als laatst heb ik niet doelbewust voor een haflinger gekozen, we zijn toevallig aan de eerste gekomen, en toen is er toch wel een stukje liefde voor de haflinger gegroeid, vooral vanwege het karakter. Hierdoor is ook gekozen voor de tweede haflinger :)

De merrie van het ouderwetse type:
Afbeelding

En het modernere hengstje, hier als veulen, nu bijna 2 jaar oud
Afbeelding

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:02

Melody: Wat een mooie merrie heb je daar. Zo klassiek!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:22

Maestroox3 schreef:
Hallo Bokkers!

Ik doe dierenzorg als studierichting en heb al onderwerp ' de haflinger als sportpaard ' gekregen voor mijn GIP .
Aangezien ik zelf 'n haflinger heb, waar ik voornamelijk dressuur en springen mee doe zoek nog haflingers die in de koets lopen, western bereden worden ,keuringen doen of in de cross lopen.
Wat zou ik graag willen weten : Waarom je juist 'n haflinger gekozen hebt?
Of je eerder 'n sportieve haflinger hebt of eerder het oudere type en waarom?
Hoe zijn karakter is ? Wat hij het liefst doet? Waarom zijn ze juist zo geschikt om western te rijden?
Waarom op keuringen en waar ze vaak opletten? Hoe ze punten behalen, welke premie's etc.

vertel jullie ervaringen maar.Zou lief zijn moesten jullie al 'n paar vragen kunnen beantwoorden.
Ik zoek ook verder rond op internet maar vraag liever raad van verschillende mensen zodat ik alles wat kan samenvatten.Jullie mogen ook foto's toevoegen :)

groetjes

Dikgedrukte stukje, kun je natuurlijk zo even zelf opzoeken op de sites van het KVTH en het NHPS :)

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 15:41

Nu zoek ik momenteel nog iemand dat western rijdt op wedstrijd :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:14

Misschien heb je hier wat aan: [HA] Westernhaflingers

Ik heb mijn haflinger tot de L1+4 in de dressuur gestart en ben in januari vorig jaar overgestapt op western.
We trainen vooral basis, maar hij lijkt wel aanleg voor bepaalde reiningoefeningen te hebben.
Maar in de training nemen we ook HMS oefeningen mee en ik hoop ooit nog eens een trailparcours met hem te doen. En dan het liefst extreme trail.
Helaas laadt hij (nog) niet op de trailer, dus ik kan nog nergens met hem heen. Tot die tijd zitten wedstrijden er helaas ook niet in.

Dit waren we in de dressuur
Afbeelding

En dit zijn we nu
Afbeelding

En tijdens training
Afbeelding

Afbeelding

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:39

Ik zoek nu vooral nog 'n haflinger die jumping doet.Liefst wat hogere (80cm's)
Waarom jij voor 'n haflinger gekozen heb etc =)

moesten jullie iets of iemand weten mag je me altijd 'n pb'tje sturen! :)

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:02

In mijn profiel staat er 1 die springt. Ik heb hem niet echt gekozen, hij is een beetje aankomen waaien haha! Als je nog echte vragen hebt erover pb maar! :)

RakkerRocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:39

Ik rij nu 2 jaar met mijn verzorghaflinger,
Hij is nu 8 jaar en rond zijn 4e reining beleerd.
Vorig jaar heb ik een paar lessen gedaan en wedstrijden gereden dit ging erg goed!
Wel had ik het idee dat dit nog niet zijn ding was, maar spinnen vind hij vooral erg leuk en de trail(:
Nu er wat meer soeplesse inzit rijd hij nog fijner.

Waarom western?
Zijn oude trainer vond hem zo fijn, ( met shank in super licht ) en hij wil altijd voor je aan de slag. Hij deed wel altijd ontzettend zijn best, maar voor de reining is zijn bouw niet helemaal lekker meegenomen.
Door zijn hoog kniewerk en het fijne lopen zijn we binnen een half jaar bijna L2 in de dressuur en springen doet hij als de beste,.

Het is een kruising van de oude nieuwe versie dus hij heeft alle eigenschappen een beetje mee gekregen.
Ik vind haflingers uiterzonderlijke sporters omdat je naast het zware trainen ook veel leuke dingen moet doen, want ze doen letterlijk alles voor je als je maar eerlijk terug bent! :)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:49

Ik rij nu meer dan een jaar een super leuke haflinger bij. Hij is 8 jaar en kan letterlijk alles( behalve voor de koets dan) Hij is niet uitgebracht maar vind het helemaal geweldig om hoge dressuur oefeningen te doen en hoog te springen. Zelf heb ik 1x een proefje met hem gedaan wat niet helemaal goed ging :o
Zelf vind ik haflingers echt helemaal geweldig lekker veelzijdig waar je goed mee aan het werk kan maar ook gewoon lekker relaxt het bos in kan. Ik vind zelf de oude types niet echt geweldig (ik heb nou eenmaal een hekel aan van die bobbelkonten :D )
hier mijn knappe verzorg haffie

Afbeelding

Afbeelding