Hoe doen jullie het van het winter met de dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Hoe doen jullie het van het winter met de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 17:38

Hallo,

Sorry als hier al meerdere topics over zijn, maar kon niet de juiste vinden via de zoekmachine. Ik rijd nu een super leuke haflinger. Hoef er niks voor te betalen en ze is helemaal voor mij. Merel krijgt nu al lekker een wintervachtje en de eigenaar wil dat ook lekker houden en ze krijgt waarschijnlijk ook geen deken om.
Maar voor mij klinkt het zo koud ofzo. Na 14 jaar rijden lijk op dat gebied nog niet zo heel veel ervaring te hebben haha. Maar zijn er meer die hun haflinger geen deken op doen in de winter? Ik heb wel aangegeven dat ik haar wel graag een 0 grams deken op wil wanneer het echt -14 is. Ze gaat sowieso 's nachts op stal. en als het echt vriest dan blijven ze ook op stal staan. Verder rijd ik haar ongeveer 3/4 dagen in de week een half uur.

Mijn vraag was hoe doen jullie dat met dekens?

Groetjes

fourseasons

Re: Hoe doen jullie het van het winter met de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:42

Ik ken heel veel haflingers die met een lekkere dikke wintervacht op de weide staan in de winter. Als hij heel erg heeft gezweet na het rijden raad ik wel aan een deken op te doen maar dit moet je wel even overleggen met de eigenaar.

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:46

Mijn haff staat 24-7 op de wei zonder een deken. Sins kort heeft hij wel een regen deken. Voor mijn gevoel is dit fijner, en als het geregend heeft kan ik alsnog met hem rijden. Hij zou het niet koud hebben.
Als die bezweet is na het rijden, inderdaad niet zomaar wegzetten, doe even een zweetdeken op en in de stal.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:24

Een paard maakt zelf een mooie dikke wintervacht aan, en kan dan ook prima zonder deken.
zou me er geen zorgen om maken want de natuur doet z'n werk wel ;)
Met rijden is het soms wat minder fijn omdat ze snel nat zijn, maar als je ze maar goed uitstapt hoeft dat verder ook geen probleem te zijn.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:43

Zou haar met zulke vriestemperaturen sowieso geen 0-grams deken opdoen, is niet nodig en daardoor krijgt ze het waarschijnlijk juist koud.

Als ze een goede vacht heeft, kunnen ze prima isoleren! Juist met die koude temperaturen; dan zetten ze hun vacht overeind waardoor er een isolatielaagje ontstaat. Door er een deken op te leggen ontneem je ze de mogelijkheid hun vacht overeind te zetten (en dus te isoleren en dus zichzelf op temperatuur te houden).

Wat wel belangrijk is (voor alle paarden, maar zeker ook voor dieren die zonder deken staan) is voldoende ruwvoer - daar houden ze hun kacheltje brandend mee.

Die van mij blijft trouwens ook zonder deken hoor. Regen, sneeuw, zon of ijzel; zolang ze gezond zijn en ze zichzelf warm kunnen houden (ruwvoer en mogelijkheid tot lopen) en ze hebben schuilmogelijkheid, gaan ze er heus niet stuk van ;)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:49

Hoe zouden ze dat vroeger hebben gedaan? Toen vroren ze ook niet dood
Een paard met een goede wintervacht kan dat zat aan,, inderdaad is voldoende ruwvoer belangrijk om hun lichaam op temperatuur te houden.
Lekker buiten zonder deken krijg je sterke paarden van!
En al helemaal bij haflingers, fjorden, etc... die kunnen het koude weer prima aan. :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:49

een paard kan dat prima zelf regelen hoor, vooral haflingers. die van mij heeft wel een deken om en wordt geschoren puur omdat haar vacht zo dik wordt dat ik dan niet meer kan rijden. op het moment nog een 50 grams omdat ze binnenkort toch geschoren wordt, na het scheren gaat de 150 erop en als het echt koud wordt de 250, wil er nog graag een 300 bij zodat die onder de 50 grams regendeken kan maar dan moet ik eerst nog even door sparen.

edit; zit nu 2 uur op stal elke keer te wachten tot ze opgedroogd is :') en dan is ze meestal nog niet droog.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:47

mijne staat nu onder een 200 grams deken,
ik twijfel nog of ik haar ga scheren.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:52

Onze Haflinger, zeer luxe type met weinig wintervacht, krijgt elke winter een waterdichte (200 gram)deken op.
Met name om haar een beetje schoon en glad te houden.
Ik gebruik dekens met een nylon voering, daar blijven paarden superglad onder.

Maar voor een Haf is het eigenlijk niet nodig, ze krijgen voldoende haar om zichzelf warm te houden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:40

Ilse heeft helemaal gelijk. Verdiep je in de werking van de vacht, dan hoef je je minder zorgen te maken.
Mijn haf heeft nog nooit met een deken op gestaan, ook niet 24/7 buiten midden in de polder, ook in de winter. ;) En ook niet terwijl ik intensief aan het rijden was.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:15

Mijn haf heeft geen dekens op in de winter, alleen als ik met d'r gereden heb en ze bezweet is krijgt ze een zweetdeken op.