Lang wikken en wegen, ga ik dan toch een topic openen.
Ik hoorde ooit eens van iemand dat ze niet graag op haflingers reed want die struikelde zo vaak...
Nu ken ik inderdaad nog een andere haflinger die wel eens struikelde maar niet echt heel erg storend. Maar helaas pindakaas is mijn eigen ruin van 5 jaar de laatste tijd ook vaak aan het struikelen. Nu kan dat verschillende oorzaken hebben en zelf denk ik dat de 'concentratie' en de 'leeftijd' een grote rol hierin hebben, maar nu is mijn vraag. Hebben jullie ook haflingers die struikelen? Wat doen jullie hier tegen? Iemand tips??
komt niet alleen bij haflingers voor hoor, zie ook andere rassen wel eens struikelen. Een paard kan struikelen doordat ze dan teveel op de voorhand lopen (vaak dan balans houden in de hals) en dan kunnen ze over 'niks' struikelen. Dus oplossing hier is dus meer op de achterhand krijgen. Veel overgangen en tempowisselingen rijden om hem achter sterker te maken. En schoudervoor/binnenwaarts om hem recht te richten. Ik rij nu een paar haflingers maar daar heb ik nog niet meegemaakt dat ze struikelen. succes ermee
janouk
🏆 Paardenfluisteraar
Geplaatst: 08-09-13 06:52
Dat heeft niets te maken met haflinger zijn. Ik ken er heel wat, en die struikelen echt niet. Laat de hoefsmid eens kijken of je paard zijn voeten goed afrolt, anders bekappen kan veel schelen. En kijk met je instructie of je hem actief genoeg rijdt en of hij zijn lijf goed gebruikt. Anders kan je voor de zekerheid de veearts eens laten kijken. Veel struikelen hoort niet bij een 5 jarige
dagmach
Geplaatst: 08-09-13 18:06
Tja, sommige mensen beweren de vreemdste dingen hoort echt niet bij het ras, bij geen enkel ras. Maar er bestaan inderdaad paarden die weleens struikelen, tips zijn al gegeven, manier van bekappen, rijtechnisch gebeuren dus actief vanuit de achterhand en niet te zwaar in de hand, ziet het dier goed, ataxie uitsluiten enz.
Vind het wel goed dat bij twijfel je toch hier je vraag stelt
Dat heeft volgens mij niets met het ras te maken hoor. Op de manege hebben we ook een haflinger die vaak struikeld, heel vaak in de galop en draf. Maar volgens mij komt het gewoon door het paard, niet door het ras
Dat is geen ras-gerelateerd ding! Kan verschillende oorzaken hebben, rijtechnisch, manier van bekappen, kracht in de achterhand, ook artrose in de voorbenen kan een boosdoener zijn, was bij onze fjord het geval. Heeft vaak wel een achterliggende reden, dat struikelen, ik zou eens kijken of 1 van deze dingen op jou van toepassing zijn!
de mijne is ook 5 en struikelt alleen als ik zelf uit evenwicht zit, voor derest struikelt ze ook wel is als ze met alles op de wereld bezig is behalve met mij en het rijden. Het is dus bij haar vooral concentratie en mijn eigen zit.
Onder een te krap zadel struikelt een paard ook vaker. Weet je zeker dat je zadel past?
andor
Geplaatst: 08-09-13 21:39
Die van mij struikelde sinds kort ook (20 jarige). Uiteindelijk bleek hij 2 peesblessures te hebben en beginnend hoefbevangen te zijn.. Ik heb hem sinds 2 weken op zooltjes met siliconen staan en dit heeft super gewerkt voor wat ik nu merk... stappend aan de hand op harde bodem. Hij heeft nu namelijk al dik een week geen verkeerde pas meer gezet.
Verder kan je idd ook denken aan zadel, manier van bekappen en alle andere goede tips die voor mijn reactie al gegeven zijn. Ik ben idd ook van mening dat een 5 jarige niet hoort te struikelen.
Mijn haflinger struikelt ook erg vaak, vooral met het buitenrijden. Dan doe ik altijd peesbeschermers om, dan gaat het stukken beter! Dat is misschien nog een optie
Dakotah
Geplaatst: 09-09-13 10:59
Ik heb een fjord gehad, die dat inderdaad ook heel veel deed. Onder het zadel, maar ook net zo goed in de wei. Ook als ik met haar naar de wei liep, of eruit deed ze het wel. Ze tilde ook gewoon totaal haar voeten niet op, en op vlakke ondergrond ging het wel, maar er hoefde maar een polletjes gras te zitten en ze strompelde er over heen. Liep ontzettend op de voorhand, en had trouwens ook geen conditie en was te zwaar. Was verder in orde hoor, geen beenproblemen o.i.d., maar gewoon een beetje lui.
Bedankt voor alle tips en adviezen! Daar ga ik eens zeker meer naar kijken. Hoefsmid komt wel binnenkort dus zal ook hem vragen er even naar te kijken. Wat betreft het actief rijden, dat doe ik wel veel met hem. De laatste paar maanden rijd ik al veel meer in de bak en dan echt gericht om tempowisselingen en veel figuren rijden. Iemand gaf me ook de tip om eens oordoppen/watten te gebruiken zodat hij misschien wat minder afgeleid is. Wat is jullie ervaring hiermee?
Mijn tinker struikelt ook weleens, maar dat is zoals hierboven al gezegd doordat ze op de voorhand loopt, dus als ik der achterhand eronder breng dan struikelt ze niet
Victory-Boy
Geplaatst: 10-09-13 11:24
Azmay schreef:
Bij mijn Haflinger hielp balkjes draven wel een stuk, maar ze was eigenlijk vooral aan het dromen als ze struikelde..
Haha, hier eigenlijk hetzelfde.
stella92
Geplaatst: 10-09-13 11:28
Ik heb een haflinger, maar hij struikelt alleen als ie niet aan het opletten is en een beetje loopt te sloffen. Bij mij is het dus vooral naar voren rijden en zijn aandacht erbij te houden.
Is je paardje dan veel afgeleid tijdens het rijden? Kijkt hij dan ook veel naar alles behalve waar hij naartoe loopt?
Aartje
Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-13 15:09
@Stella92 Ja, hij kijkt inderdaad heel veel om zich heen. Je voelt ook meteen zn rug inzakken en zn hoofd omhoog gaan als hij iets hoort al is dat nog in de verte. Hij is gecastreerd maar gedraagd zich soms als een hengst die alles moet zien en horen en in de gaten houdt. Best irritant soms. Want hij kán echt heel lekker lopen. Soms zelfs zo lichtvoetig als een arabier.
Dat is gewoon een jonge paarden ding hoor. Ze zijn allemaal zo nieuwsgierig in de omgeving om hun heen. (of ik tref altijd de jonge beesten met de aandachtsspannen van een goudvis) Maar ik laat ze rustig even kijken, het houdt vanzelf op als ze wat meer gewend aan het werk zijn en wat ouder zijn.
Maar hij is toch al anderhalf jaar onder het zadel, word veel gereden en begon eigenlijk vooral met veel buitenritten om juist te wennen aan verschillende omgevingen en wat minder sensitief te worden. Lekker voorwaarts rijden op lange stukken. Het afgelopen jaar dus wat meer in de bak aan de slag gegaan. Ik werk nu veel vanuit voorwaarts neerwaarts. Hoe wel dat neerwaarts nog moeilijk is voor hem. Hij gaat heel snel te diep 'hangen'. Maar we zijn hier mee bezig. Ik rijd veel figuren en tempowisselingen. Ook maken we af en toe een sprongetje. Maar het is nu juist iets van de afgelopen maanden dat het struikelen erger lijkt te worden en dan bedoel ik met buiten rijden. In de bak is het geloof ik veel minder of helemaal niet aan de orde..
heb je buiten dan veel ongelijke stukken waar je op rijdt? Door het snel te diep willen lopen komen ze dus meer op de voorhand en kunnen dan eerder struikelen. Rij je misschien nu buiten ongemerkt iets minder actief?? laat anders even je zadel nakijken.
kiddokids
Geplaatst: 11-09-13 19:14
ik wilde net als janouk zeggen laat de smid kijken die van mij loopt nu op speciale ijzers en heeft er geen last meer van..
ijzers die beter afrollen zeg maar
oornetje gebruik ik ook veel minder afleiding die van ons is ook 5 jaar
Mijn haf wil ook nog wel eens struikelen met soms zelfs het gevolg dat zee door der knieën gaat. Ik rij nu altijd met peesbeschermers om en dit helpt wel al goed mee om haar voeten beter op te tillen, maar toch nog wel af en toe dat ze struikelt.
Kiddokids, klopt hij is ruim 1,50m ja. Zal m binnenkort weer eens opmeten. Hoeven zijn inmiddels weer netjes rond gevijld maar zodra hij (en ik zelf) niet goed op let, dan struikelt hij gewoon alsnog.. Maar het is zo onregelmatig dat het gebeurd dat het ook niet op een blessure of wat da ook wijst. Het is echt met buiten rijden op ongelijke grond als we even niet opletten. Maar het is wel aanzienlijk vaker dan bij mn andere haflinger die niet tot vrijwel nooit struikelt.