De kosten van een Haflinger per maand/jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BobbieLover

De kosten van een Haflinger per maand/jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 01:52

Hoeveel zou een Haflinger écht kosten per maand of per jaar?
Met alles erop en der aan?

-kosten dierenarts (kan oplopen tot 1000 euro)
-hoefsmit 35 euro per keer (1 keer in de 2 maanden)
-stalling ongeveer (100 euro.. aangezien bij ons in de buurt veel weide is etc)
-tandarts ( 60 euro per x)
-dekens
-dekjes
-beschermers
-hoofdstel
-bit
-zadel
-longeerlijn+zweep
-liksteen
-hooi
-voer

Ik ben me er bewust van de een Haflinger net zoveel zou kosten als een gewoon paard.
Maar hoeveel betaald u per jaar aan kosten voor de haflinger ?
Met alles erbij :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 01:57

Ik heb een goed jaar gehad waar ze me 100 euro in de maand heeft gekost (2011), exclusief stalling (ruwvoer zit bij de stalling in). Helaas had ze in 2012 wat vage klachten, paar honderd euro aan de lokale dierenarts gedoneerd. Speciaal voer, 50 euro per zak van 25 kilo, dus ruim 50 euro in de maand. Heb die winter ook hooi moeten kopen à 5.50 per pak dacht ik.
Denk dat ze me in de winter in totaal zo'n 200 euro per maand kost (exclusief stalling). Daar zitten onverwachte dierenarts bezoeken dan niet bij in (entingen en ontwormend wel), maar wel de tandarts, fysio, Zadelpasser en hoefsmid. De tandarts komt eens in de 9 maand, de fysio en Zadelpasser minimaal 1 keer per jaar en vaker als ik iets merk aan Mone. De smid... Eens in de twee maand?

Dan reken is trouwens ook wat kosten voor spullen. Zo nu en dan is een deken of dekje wel aan vervanging toe. Rijles reken ik niet mee, die krijg ik gratis.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 02:04

Hoe weet je nou zo zeker dat je voor stalling maar 100 euro betaalt? Hier in de buurt is ook land zat, maar het stalgeld is daar echt niet afhankelijk van, wel eerder van de concurrentie en de faciliteiten. ;) Het gerief voor je paard heb je zelf in de hand. Hoe veel ben je bereid uit te geven aan een zadel, een hoofdstel? Ga je je paard scheren (extra dekens) of niet? Hoe veel dekjes denk je dat je nodig zal hebben? Zo'n zaken kies je gewoon zelf en eenmaal je wat spulletjes hebt, zul je niet vaak nieuwe halen. :))
Laatst bijgewerkt door Zitosh op 03-09-13 02:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 02:04

eilleen333 schreef:
Ik heb een goed jaar gehad waar ze me 100 euro in de maand heeft gekost (2011), exclusief stalling (ruwvoer zit bij de stalling in). Helaas had ze in 2012 wat vage klachten, paar honderd euro aan de lokale dierenarts gedoneerd. Speciaal voer, 50 euro per zak van 25 kilo, dus ruim 50 euro in de maand. Heb die winter ook hooi moeten kopen à 5.50 per pak dacht ik.
Denk dat ze me in de winter in totaal zo'n 200 euro per maand kost (exclusief stalling). Daar zitten onverwachte dierenarts bezoeken dan niet bij in (entingen en ontwormend wel), maar wel de tandarts, fysio, Zadelpasser en hoefsmid. De tandarts komt eens in de 9 maand, de fysio en Zadelpasser minimaal 1 keer per jaar en vaker als ik iets merk aan Mone. De smid... Eens in de twee maand?

Dan reken is trouwens ook wat kosten voor spullen. Zo nu en dan is een deken of dekje wel aan vervanging toe. Rijles reken ik niet mee, die krijg ik gratis.

Ja eens in de 2 maanden gewoon het bekappen bijhouden etc :)
Bedankt ! :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 02:05

Zitosh schreef:
Hoe weet je nou zo zeker dat je voor stalling maar 100 euro betaalt? Hier in de buurt is ook land zat, maar het stalgeld is daar echt niet afhankelijk van, wel eerder van de concurrentie en de faciliteiten. ;) Het gerief voor je paard heb je zelf in de hand. Hoe veel ben je bereid uit te geven aan een zadel, een hoofdstel? Ga je je paard scheren (extra dekens) of niet? Hoe veel dekjes denk je dat je nodig zal hebben? Zo'n zaken kies je gewoon zelf en eenmaal je wat spulletjes hebt, zul je er niet vaak bij kopen. :))

Ik heb al geinformeerd, voor de stalling vandaar :)
ik mag hem neer zetten bij een oude verzorgpony :D

eilleen333

Re: De kosten van een Haflinger per maand/jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 02:09

En hou er rekening mee dat een dier iets kan ontwikkelen waardoor je veel extra kosten moet maken. Stel je paard blijkt na een paar jaar slechte tanden te hebben en moet elke paar maanden naar de tandarts. Of speciaal beslag. Ik betaal nu dus ongeveer 200 euro, maar het kan maar zo dat Mone iets krijgt en 200/300 meer kost in de maand. Dat is dan een hoop geld;)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 02:13

eilleen333 schreef:
En hou er rekening mee dat een dier iets kan ontwikkelen waardoor je veel extra kosten moet maken. Stel je paard blijkt na een paar jaar slechte tanden te hebben en moet elke paar maanden naar de tandarts. Of speciaal beslag. Ik betaal nu dus ongeveer 200 euro, maar het kan maar zo dat Mone iets krijgt en 200/300 meer kost in de maand. Dat is dan een hoop geld;)

Inderdaad ik begrijp u :)

Peelie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:29

Ik zit nu al aan €500 (peesblessure) en we zijn nog niet eens halverwege de blessuretijd.

Zoiets reken ik ook. Toen ze voor op ijzers stond was het €75 euro per 2 maanden.

ik betaal €250 per maand aan stalling. Hier zit hooi, stro en basisbrok (tot 1 schep) er bij in. Alles wat je aan brok extra wil voeren is voor eigen kosten. Maar met een haflinger is dat echt niet nodig.

Doe ik 1x per jaar, tenzij ik merk dat meer nodig is. Het is geen afhankelijk van wel tandarts je laat komen hoeveel het kost.

-dekens
Ik scheer de mijn (apperaat €250, doe ik al 3 jaar mee, + messen extra en slijpen €40 euro/x tijd) ze staat dus onder flinke dekens a €100/deken ik heb er +/- 4, dus €400 Totaal.

-dekjes
Heb ik er een paar van. Maar niet iets wat ik maandelijks haar, misschien 2 dekjes/jaar a €30.

-beschermers
Haal ik bijna nooit, gaan lang mee a €50/jaar?

-hoofdstel
Ook dit gaat lang mee a €150/3 jaar.

-bit
Gaat al 7 jaar mee a €30

-zadel
Gaat al 6 jaar mee a €2000 +zadelmaker 2x per jaar a €70.

-longeerlijn+zweep
Ooit gekregen, maar anders rond de €40

-liksteen
Ik haal Himalaya a €5/stuk in de 10 weken?

Ik totaal kom ik dan uit op ongeveer €300/maand

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:37

Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen onderhoudskosten van een haflinger of een ander paard.
Wij hebben een haflinger en die kost net zoveel als mijn andere paarden.
Het enige verschil zit hem in t voer, dat krijgt ie een beetje minder dan de anderen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:58

Ik ben de afgelopen 3,5 jaar voor mijn haflinger gemiddeld 200-250 euro per maand kwijt geweest.
Dit is dan wel gemiddeld over een jaar gedeeld door 12.

Stalling is 100 euro pm incl onbeperkt hooi, krachtvoer zelf kopen. Hij krijgt maar minimaal krachtvoer. Daar ben ik gellof ik iets van 60 euro per jaar aan kwijt.
Als de dierenarts zijn gebit komt doen, heb ik een dure maand, kosten rond de 100 euro. Hetzelfde geldt voor de maand dat de hoefsmid komt. Hij staat rondom op ijzers, kosten ruim 100 euro per keer. En sinds deze maand nog duurder, ivm duurder speciaal beslag vanwege ouderdomsklachten.

Ik heb zadel en hoofdstel niet meegerekend in dit plaatje. Hoofdstel vervangen was niet noodzakelijk maar luxe en zadel heb ik grotendeels kado gekregen.
Hetzelfde geldt ook voor dekjes en peesbeschermers, die gaan jaren mee, hoef niet elk seizoen de nieuwste kleuren. En heb ook geen bijpassende peeskappen voor elk dekje, heb voor funcionaliteit gekozen.

Lessen heb ik ook niet in het maandelijkse kostenplaatje meegerekend, als ik dat wel doe komt er ong. 50 euro pm bij.

Peelie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:33

Hmm... Lessen ben ik vergeten ja. Dat is €60/maand.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:37

Evenveel als een ander paard :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:44

Ik woon in dezelfde regio, met Haflinger, DA en Hoefsmid betaalde mijn ouders altijd dus die richtlijnen weet ik niet precies.

- kosten dierenarts - Variabel
-hoefsmid - 35 (volgens mij dit ook) euro per keer (1 keer in de 3 maanden)
-stalling - 280 euro
-dekens - Vliegendeken 100 euro, Winterdeken 100 euro, Tussendeken 80 euro (ong.)
-dekjes - Per dekje zo'n 20 a 50 euro
-beschermers - Per setje peesjes of 3 in 1 zo'n 25-30 euro
-hoofdstel - 80 euro
-bit - 80 - 100 euro (Zit een dure in)
-zadel - 800 euro
-longeerlijn+zweep -
-liksteen - Zit er bij in (10 euro per x is het anders)
-hooi - zit er bij in (kan ik geen schatting van maken)
-voer - zit er bij in ( 10 a 20 euro per maand)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:55

Stalling, lessen en spullen kan je van te voren inschatten. Hoefsmid en DA is lastiger (en vaak een grote kostenpost). Mijn haf heeft slechte voeten, iedere maand ben ik 80 euro aan de smid kwijt. Per maand ben ik zo'n 500 euro kwijt aan mijn paard. Sta wel op een luxe stal.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 11:57

Peelie schreef:
Ik zit nu al aan €500 (peesblessure) en we zijn nog niet eens halverwege de blessuretijd.

Zoiets reken ik ook. Toen ze voor op ijzers stond was het €75 euro per 2 maanden.

ik betaal €250 per maand aan stalling. Hier zit hooi, stro en basisbrok (tot 1 schep) er bij in. Alles wat je aan brok extra wil voeren is voor eigen kosten. Maar met een haflinger is dat echt niet nodig.

Doe ik 1x per jaar, tenzij ik merk dat meer nodig is. Het is geen afhankelijk van wel tandarts je laat komen hoeveel het kost.

-dekens
Ik scheer de mijn (apperaat €250, doe ik al 3 jaar mee, + messen extra en slijpen €40 euro/x tijd) ze staat dus onder flinke dekens a €100/deken ik heb er +/- 4, dus €400 Totaal.

-dekjes
Heb ik er een paar van. Maar niet iets wat ik maandelijks haar, misschien 2 dekjes/jaar a €30.

-beschermers
Haal ik bijna nooit, gaan lang mee a €50/jaar?

-hoofdstel
Ook dit gaat lang mee a €150/3 jaar.

-bit
Gaat al 7 jaar mee a €30

-zadel
Gaat al 6 jaar mee a €2000 +zadelmaker 2x per jaar a €70.

-longeerlijn+zweep
Ooit gekregen, maar anders rond de €40

-liksteen
Ik haal Himalaya a €5/stuk in de 10 weken?

Ik totaal kom ik dan uit op ongeveer €300/maand

Dankje hier heb ik veel aan! :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:00

Marieke_K schreef:
Stalling, lessen en spullen kan je van te voren inschatten. Hoefsmid en DA is lastiger (en vaak een grote kostenpost). Mijn haf heeft slechte voeten, iedere maand ben ik 80 euro aan de smid kwijt. Per maand ben ik zo'n 500 euro kwijt aan mijn paard. Sta wel op een luxe stal.

Jaa mij kost de stalling 100 euro (bij in: water,hooi,gras) +zelf voer
24/7 weide met +inloop stal met verschillende paarden.
En 1 buiten bak niet erg luxe! :D maar ik denk dat een paard er niet anders tegen op kijkt dat doen alleen de eigenaren haha :P
(bedoelt het niet arrogant of gemeen etc :D

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:01

Mijn haf gaat om de 3 maanden naar de hoefsmid, in de zomer op ijzers, in de winter alleen bekappen. Eens per jaar de tandarts, een enting en ze gaat regelmatig naar de fysio (5/6x per jaar; 60 euro per keer). Les is 12,50 per week (halfuur privé aan huis), stalling hoef ik niet te betalen want mijn ouders hebben een pensionstalling. Dekjes en beschermers heb ik (2x per jaar nieuwe springschoenen à 25 euro), dus daar hoef ik voorlopig geen kosten van teverwachten. De zadelmaker moet minimaal eens per jaar komen, afhankelijk van wat er moet gebeuren. Ik heb die zadel al 5 jaar. Hoofdstel eens in de twee à drie jaar.
Minimaal 12,50 per maand aan krachtvoer.

manumol
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:04

Hou er rekening mee dat je misschien van stal/land moet verhuizen, als je paard het niet naar zijn zin heeft, of dat het voer er niet goed is, of dat het andere paardje wat er nu staat, weg gaat of overlijdt..... of als jij het niet naar je zin heb op de plek waar je paard staat. Ook kan het zijn, dat je voor de gezondheid van je paard toch op stal moet staan...... wat zijn de kosten dan?

Bekappen is bij onze hoefsmid 32,50 euro. Maar, de stand van de hoeven en benen kunnen veranderen...... net als bij mijn haflinger, en nu moet ze rondom ijzers. Dat is 100 euro per 6/8 weken.

Ga dus niet uit van het nu....... maar denk ook aan de veranderingen in de toekomst. :o

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:06

manumol schreef:
Hou er rekening mee dat je misschien van stal/land moet verhuizen, als je paard het niet naar zijn zin heeft, of dat het voer er niet goed is, of dat het andere paardje wat er nu staat, weg gaat of overlijdt..... of als jij het niet naar je zin heb op de plek waar je paard staat. Ook kan het zijn, dat je voor de gezondheid van je paard toch op stal moet staan...... wat zijn de kosten dan?

Bekappen is bij onze hoefsmid 32,50 euro. Maar, de stand van de hoeven en benen kunnen veranderen...... net als bij mijn haflinger, en nu moet ze rondom ijzers. Dat is 100 euro per 6/8 weken.

Ga dus niet uit van het nu....... maar denk ook aan de veranderingen in de toekomst. :o

Ja, inderdaad! :D
Ik hou er ook rekening mee dan ongeveer als het dan niet wil gaan zo, als het zou moeten gaan :+
dat het me ongeveer 200 aan stalling zou gaan kunnen kosten per maand:)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:11

Ik denk dat het er vooral aan ligt waar je staat en wat je ermee wilt gaan doen. als je af en toe gaat rijden in de winter en niet echt intensief heb je bijvoorbeeld ook al geen dekens nodig. Veel in je lijstje zijn "eenmalige" aankopen (ik bedoel die komen niet elke maand terug)

Gelukkig de laatste paar jaar weinig kosten gehad alleen enten (Hopen dat dat ook zo blijft XD)

klopt bekappen is inderdaad iets van 35,-

ik betaal 100,- per maand aan stalling. Hier zit hooi bij. Verder voer ik in de winter en na het rijden extra betaal ongeveer 12,- per maand aan muesli en dan in de winter periode dat hij dus niet 24/7 op de wei staat een baaltje stro in de week wat uitkomt op 14,- per maand

Komt 1x per jaar, of het moet eerder nodig zijn. prijs hangt wel af van welke tandarts je laat komen.

-dekens
ja hier heb je een punt hoe lang gaan je dekens mee... sommige heb ik al een paar jaar en andere gaan sneller kapot. Ik reken ongeveer 200,- per seizoen kan dan mee of tegen vallen

-dekjes
Doe ik al 5 jaar mee dus komen niet elke maand terug

-beschermers
Heb ik ook al heel lang maar als je nieuw aan moet schaffen... 50,-..??

-hoofdstel
Is ook iets wat niet elke maand terug komt. heb de mijne nu ongeveer 3 jaar al 150,-

-bit
Gaat ook al een hele tijd mee rond de 50,-

-zadel
Heb ik 3 jaar geleden op maat laten maken a 2500,-

-longeerlijn+zweep
heb ik ooit in de uitverkoop gekocht a 5,- per lijn

-liksteen
Ik heb Himalaya stenen a 5,- per stuk koop ze meestal in een aanbieding. mijn haffie lust ze vooral in de winter goed.

Hoop dat je hier iets aan heb.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:11

Van begin 2013 tot nu genomen.

81 euro voor entingen en volgende maand moet hij nog een herhalingsenting hebben (Rhino)

25 euro per keer, hij is nu 3x geweest dit jaar.

250 euro vol pension.

138 euro want de wolfskiezen moesten er mee uit.

-dekens
129 euro regendeken met hals, 49 euro vliegendeken en 47.50 winterdeken 300 grams, allen dit jaar gekocht, de regendeken is al kapot en moet gemaakt voor als hij weer nodig gaat zijn en ik moet nog een 200 grams deken erbij komen voor de overgang.

-dekjes
Kleine verslaving, kun je zo gek maken als je wilt. Heb er dit jaar 3 gekocht aan ongeveer 30 euro per stuk en nog een bontje voor onder het zadel, ook 30 euro.

-beschermers
2 bandage sets en 1 peesbeschermersset rondom. Bandages waren 20 per stuk en de pees set was 37 euro.

-hoofdstel
35 euro bij Decathlon

-bit
11 euro bij Decathlon

-zadel
2dehands Dressuur Wintec gekocht voor 400 euro.

-longeerlijn+zweep
20 euro bij elkaar.

-liksteen
7 euro Himalaya.

-hooi
Zit in pensionprijs.

-voer
Zit in pensionprijs.

Als ik alles bij elkaar optel en dan deel door het aantal maanden kom ik gemiddeld op 346 euro per maand.

Is er wel nog niet bijgeteld wat ik voor mezelf gekocht heb.
3 vestjes van Anky, PK en Kingsland, Jodphurs en Leren rijlaarzen. (wel allemaal in uitverkoop gekocht)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:44

Alleen enten a 20 euro per keer ongeveer

Ik betaal 25 euro voor bekappen en mijn haf doet erg lang met zijn hoefjes,ga ook niet op buitenrit, dus 1x in de 3/4 maanden ongeveer

Ik betaal 160 euro per maand en daar zit stro/hooi/kuil bij in

1x per jaar 60 euro

-dekens
Moet bijna iedere jaar nieuwe kopen omdat er allemaal slopers zijn bij ons op stal.
Ik kan alleen dekens van Amigo kopen want andere krijgt hij schuurplekken.
Probeer dus altijd in de uitverkoop dekens te kopen.

-dekjes
Mja,ik ben een beetje verslaafd dus ik heb er al best wat,sommige ook gekregen, probeer wel ook 2ehands dekjes of uitverkoop dekjes te kopen.
Ongeveer 30 euro per dekje ofzo

-beschermers
In de uitverkoop of 2ehands maar ik gebruik ze eigenlijk niet.. 25 euro per setje.

-hoofdstel
In de uitverkoop gekocht voor 50 euro

-bit
14 euro

-zadel
2ehands gekocht voor 80 euro

-longeerlijn+zweep
10 euro voor de lijn en 20 euro voor de zweep,ik heb snel last van mijn polsen van die normale zwepen dus heb ik een lichtgewicht zweep.

-liksteen
Gebruik ik niet

-hooi
Zit bij de stalling in

-voer
12 euro per zak maar die wel 2-3 maande met een zak

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:47

Ik ben het volgende kwijt:

Stalling: 240,- per maand
(Daar zit alles bij, stro, hooi, voer, mesten, binnen/buiten zetten, binnenbak enz enz)

Hoefsmid: 30,- per keer wat voor mij uitkomt op 60,- per jaar

Wormenspuiten: 6,- per spuit is euh ongeveer 52,- per jaar

Tandarts: Geen idee deze was geweest, maar toen hoefde ze niks te doen dus kosten het ook niks

Les: 20, per les wat meestal zon 40 a 60 euro per maand is

En dan de wedstrijden, startkaart, inschrijfgeld, contributie van de paardenvereniging, DAH enz maar deze ga ik volgend jaar denk ik even stop zetten.

Totaal zonder wedstrijden: 290,- per maand.

Verder alle spullen zoals zadel, hoofdstel, dekjes, dekens enz had ik al die tel ik daarom niet meer mee.

Lucy_121
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:35

mijn vriendin heeft een haglinger van 4 en staat 24/7 buiten zonder brok ofzo (alleen als hij mager ofzo word maar is op het moment een beetjw dik) de wei waar wij op staan in de zomer is gratis dus dat zijn geen extra kosten voor ons en ook geen ijzers omdat hij van zichzelf sterke hoeven heeft en we veel buitenrijden hoeft hij niet zo vaak naar de joefsmid en als hij moet is dat niet zo duur (ik weet niet precies hoeveel) hij is erg gezond dus nog nooit naar de DA geweest alleen voor inentingen enzo. tandarts normale kosten. in de winter moeten we €125,00 betalen voor de wei inclusief binnenbak buitenbak en iverdekte longeerbak en geweldige uitrijmogelijkheden! voor ons dus niet zo duur :)

_Nancy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:54

1x per 2 maanden naar de hoefsmid is voor een haflinger niet altijd nodig..

Mijn pony is al maanden niet meer geweest, ergens in juni ofzo is ze geweest..
En ze zien er nog steeds keurig uit.

Haflingers hebben over het algemeen sterke hoeven.

Hoofdstel en zadels zijn vaak eenmalige aankoop, of in ieder geval een aankoop die niet maandelijks/jaarlijks voor komt :)