Haflinger aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:17

Rustig aan ben ik me aan het oriënteren op het aanschaffen van een pony en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het liefst een haflinger (kruising) wil hebben. Waarom? Omdat ik een echt pony mens ben, de stalling waar de pony komt te staan het meest geschikt is voor een pony vanwege de hoogte van de stal en omdat ik me bij ponies veiliger voel.

Mijn doel is vooral om lekker buitenritten te maken, de buurt waar de pony komt te staan is daar ideaal voor en ik heb totaal geen ambities om wedstrijden te rijden of te springen, gewoon lekker rijden en af en toe dressuurmatig aan de gang met wat lesjes en dan vind ik het prima!

Nu viel mijn keuze dus op haflingers, alleen ik ben een echte kwpnmuts wat betekent dat je me van alles kan vragen over afstammingen van kwpn en ik kan je er iets over vertellen. Maar bij haflingers heb ik geen idee. Ik wil graag een ouderwets type pony, zo'n echt karrenpaard waar je zowat je broek bij uit scheurt, maar ik heb het idee dat deze langzaam aan verdwijnen voor de sportmodellen die dus absoluut niet bij mij passen omdat ik naar mijn mening daar te stevig voor ben (70 kilo bij 1.70)

Kan iemand mij hier vertellen welke richting ik op moet zoeken voor het ouderwetse type haflinger of waar eventueel fokkers zitten die het oude type nog hebben?

Sweetgirl1

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:02

een haflinger kan best veel hebben hoor..

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:04

Daar is helaas geen speciale site voor :') anders was je snel klaar, gewoon goed zoeken en dan vind je er wel een paar!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:08

Ik zoek ook niet naar een speciale site... ik zoek naar een bepaalde bloedlijn die misschien voornamelijk ouderwets type voortbrengt of een fokker die nog fokt op deze types...

En ik snap best dat haflingers wat kunnen hebben... ik vind alleen niet dat ik met mijn bouw op een smal gebouwde haflingerof wat voor pony of paard dan ook moet gaan zitten. Ik heb toch graag het gevoel dat het beestje in elk geval nog breder is dan ik zelf ben :')

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:09

Die van mij is meer het ouderwetsere type, ook wat gedrag betreft. Hij staat te koop

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:11

Nouja, ik ben ook 1m70 en weeg 74kg... Vind je dit storend voor het plaatje?
Afbeelding
Niet ouderwets, iets meer in het vlees dan hoe de meeste 'moderne' haflingers worden aangeboden... Ik denk dat je in deze categorie best wel veel haffies kan vinden :)

Edit: ze is 1.52m.
Laatst bijgewerkt door Oryani op 02-07-13 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:13

Ik heb onze Haflo op mp gekocht. Zoeken zoeken en nog eens zoeken. Het is echt een zeer goede aanschaf geweest, van die heerlijke haflinger billen en toch de lichtvoetigheid van een arabier.

Ik ben 1.83 en mijn pony is 1.57cm

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:35

Nee hoor Wendy, dat vind ik geen storend plaatje. Ik zie mezelf alleen liever op een (wat) bredere pony en het liefst een niet te hoge omdat ik problemen heb met mijn enkel en daarom zo makkelijk mogelijk (met een opstapje :+ ) moet opstappen.

Dit is bijvoorbeeld op een pony van 1.34 schofthoogte, lekker breed en voor het plaatje kan het zo prima, dat heb ik liever dan een hogere minder brede pony. Alleen fjorden zijn niet helemaal wat ik wil, misschien kom ik uiteindelijk ook wel op een fjord uit, maar op dit moment wil ik toch kijken naar haflingers.
Afbeelding

Ik doe trouwens ook rustig aan hoor, heb alle tijd, ben net afgestudeerd en ben eerst een vaste baan aan het zoeken voor ik aan een pony begin :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:39

Ik heb 2 haflingers gehad uit Anton oet de Broekstreek. Beide het ouderwetse type.

De merrie heb ik nog steeds, kijk maar in mijn onderschrift, vermoed dat je dit type zoekt.

Vaak zie je wel de wat 'ouderwetsere' types qua maat het niet halen bij de sportgefokte die er nu veel zijn.
Weet niet welke stokmaat je zoekt. Die van mij is bv 1.43 en ik ben net zo groot (scheelt 2 cm) en zwaar als jij. Dat past prima omdat ze zo breed is.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:40

Heb een haflinger meer richting sport dan ouderwets type, maar hij staat lekker op de wei en is nu volslank :Y) Gaat prima met mijn 1.72 en 70 kg, dus denk niet dat jij perse een ouderwets typetje nodig hebt hoor :) Mijn haf is trouwens rond de 1.47-1.50, ouders helaas onbekend.

Mijn vorige haf was trouwens van Sturm, alleen beetje klein gebleven, rond de 1.40m. Wel van moeders kant denk ik want Sturm is zelf 1.47m. Zij was lekker stevig gebouwd, maar oogde niet dik gewoon goed bespierd :j

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 22:13

Marlies, dat is precies wat ik bedoel!

Het liefst ook met een stokmaat rond de 1.40 max 1.50...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:15

x_Rebecca schreef:
Nee hoor Wendy, dat vind ik geen storend plaatje. Ik zie mezelf alleen liever op een (wat) bredere pony en het liefst een niet te hoge omdat ik problemen heb met mijn enkel en daarom zo makkelijk mogelijk (met een opstapje :+ ) moet opstappen.

Ah, op die manier, ik dacht dat je er van uitging dat het niet zou passen op een minder brede haf :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:19

x_Rebecca schreef:
Marlies, dat is precies wat ik bedoel!

Het liefst ook met een stokmaat rond de 1.40 max 1.50...

O juist, dus misschien is een haf uit de St/S lijn wellicht iets voor jou. Hoewel ik niet weet of ze allemaal wat stevig gebouwd zijn, heb maar ervaring met 1 paard.

Heb je al eens op het haflinger forum gekeken? http://hethaflingerforum.nl/stamboek.php?sub=bloedlijnen
Daar staat ook uitleg van de verschillende bloedlijnen en dekhengsten. Maar bijvoorbeeld de W-lijn is vooral edel, maar daar zijn ook wel wat stevigere te vinden dus kijk je niet stuk op 1 bloedlijn :j

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:21

Zelf heb ik ook een ST'tje en is ook vrij fors gebouwd.
Naar mijn idee fokt Haron v/d Milt nog wel fors door.
Succes met je zoektocht ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:41

Bedankt! Daar heb ik wat aan! :)

En ik kijk me zeker niet stuk op een bepaalde bloedlijn hoor, het zoekt alleen makkelijker als ik weet wat er is en wat een beetje bij mijn wensen past :)

Als ik mezelf een beetje ken heb ik grote kans dat ik uiteindelijk met een heel ander type paard thuis kom _O-

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:55

Ik kan je zeggen. Ik heb altijd geroepen ik wil een haflinger. En nooit een gekocht.
Tot 3 maanden geleden toen ik ineens een prachtig dier tegen kwam en der alles aan moest doen om der te hebben. En thank god die heb ik dus gekocht.
Ik heb er geen moment spijt van.
En mijn doel was ook lekker rijden en buitenritje en de dingen ermee doen wat ik leuk vind.
Ik heb er echt een super pony aan en toevallig heeft ze een leuke afstammeling.
Een star x amoretto. werkwillig maar super braaf in omgang.
Ouderwets type. Lange manen. En een dier die graag dingen voor je doet.
Maar het ook niet erg vind als je een paar dagen niks doet.
Ideaal!
Ik zou zeggen kijk inderdaad lekker rond en ga anders bij meerdere kijken.
Als je benieuwd ben naar de mijne zie onderschrift.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:18

70kg en 1,70 kan nog prima op slanke een Haf hoor! :))

Zelf ben ik 170 en 67kg en Par is ongeveer 1.43m.
Afbeelding
Afbeelding

En ik op een forser, ouder type. Hier was ik zelf wel een stukje jonger/lichter, rond de 60kg:
Afbeelding
Jess is van Nivo van de Haflinger Hoeve x Wilbert van 't Lievers, wat onbekender bloed.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:24

Raad je aan gewoon eens bij wat verschillende haflingers te gaan kijken en te rijden. Ik heb er zelf 2. Een hele grote met moderne lange lijnen en een met een wat oudere afstamming. De eerst genoemde is een stuk breder als de eerste.
Ik wil je er mee zeggen dat de moderne haflingers die de lange lijnen hebben niet iel hoeven te zijn, dit is imo het fokdoel niet. Het fokdoel is een meer rijtypischer dier welke in het rechthoekmodel past. Echter denkt de halve bevolking dat ze een klassieke haflinger hebben als deze te dik is. Echt klassieke haflingers kom je niet meer tegen, wel die er tussen in zitten. Je lengte en gewicht kunnen ze zeer zeker hebben. Zou dan eerder aanraden om vanaf stokmaat 1,48 te kijken. Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:34

Ga helemaal mee met jesme!

Ik heb een moderne langgelijnde merrie van 1.50m maar ze heeft spieren zat en is ook nog gewoon breed. Het fokdoel is idd geen iele haflinger maar 1 die langere lijnen heeft.

Ik ben overigens 1,68 en pas er prima op!

Dit is mijn merrie :)

Afbeelding

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:54

Bedankt voor jullie tips. Ik weet dat het de bedoeling is om lange lijnen te creëren maar zelf hou ik meer van een meer compact type. Het gaat niet alleen om het oude type of brede borst, ik wil gewoon zo'n soort tank omdat dat is wat ik het mooist vind en het best bij mij vind passen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:00

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:46

Wat ik hier zie bij de hengstenhouder aan meer klassieke haflingers is dat ze ook allemaal vrij lang in de rug zijn. De moderne haflingers die hier staan zijn korter in de rug als je het vergelijkt met de hoge benen die ze hebben.
Mijn ouderwetse merrie is heel lang in de rug, wat het gemakkelijker maakt qua zadels dan mijn jongste, die is een stuk korter en dat gaat later moeilijker worden, maar voor alles is er een oplossing te vinden.

Bij Henk de Brouwer staan zowel ouderwetse haflingers als moderne (die dan uit zijn eigen hengsten zijn). Ik vind 1,70 en 70 kg op beide types mooi passen! Ga gewoon lekker kijken naar beide types en ga eens wat hengstenhouders contacteren, zij hebben meestal de beste connecties ivm haflingers die te koop staan.

Boraaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:41

een stevige haf is prima denk ik en in duitsland zijn idd nog stevigere fokkers