Eventueel laten dekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Eventueel laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:50

Hoi,
Over een paar jaar wil ik graag mijn Haflinger merrie laten dekken.
De rede waarom ik nu al over zit te denken is omdat ik zeker wil zijn van financiële kosten en tijd.
Ik vind het zelf onverantwoordelijk als het veulentje er is, en ik geen geld hebt om het te onder houden en geen tijd er kan aan besteden.
Financieel sta ik nu goed en heb genoeg tijd, maar misschien over een paar jaar anders daarom wil ik me graag er over laten informeren.
Maar moet ik mijn merrie eerst niet laten keuren als goeie fokmerrie ?
En welke hengst ?

Kleine info over haar:

naam: Ashley
geboren: 2000 - 05 - 06
Haar vader: Wallenstein
Haar moeder: Jantine
Haar moedersvader: Ad van 't Vlier

Deze foto in in februari gemaakt.
Afbeelding

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:01

Wat een mooie haf heb je!! ik heb ook een wallenstein *\o/*
is het veulentje voor jezelf?
ik vind willem van steenbergen een mooie hengst daar wil ik ook een veulentje van :P
Maar is ook kijken hoe he karakter is van je merrie is als ze heel druk is kan je beter een rustige hengst zoeken, het is maar net wat jij graag wil :P

Kirrr

Re: Eventueel laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:12

Vraag is vooral wat ga je met het veulen doen?
Is het voor jezelf? Heb je dan een weide en soortgenoten waar het kan opgroeien?

Is het voor de verkoop, dan is het antwoord NIET dekken. De paardenmarkt zit overvol.

Daarnaast heb jij zelf genoeg kennis? Zoveel over zwangere paarden als over omgaan met veulens?
Hier een twijfelend antwoord? Laat haar dan niet dekken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:17

Je kan je merrie laten keuren door het KVTH of NHPS, dat geeft je meer zicht op de goede punten en verbeterpunten van je merrie. Het bezoeken van een keuring geeft je ook meer inzicht in wat het stamboek zoekt in een Haflinger.

Het fokken van een veulentje is ontzettend leuk om te doen, maar heeft ook nadelen en risico's. Als je die goed tegen elkaar afweegt kan je een weloverwogen keuze maken.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:55

Je merrie is nu al 13, over een paar jaar is ze nog ouder.. Heeft ze al wel eens een veulen gehad?

Ik ben het eens met Kirr :j

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:40

Kirrr schreef:
Vraag is vooral wat ga je met het veulen doen?
Is het voor jezelf? Heb je dan een weide en soortgenoten waar het kan opgroeien?

Is het voor de verkoop, dan is het antwoord NIET dekken. De paardenmarkt zit overvol.

Daarnaast heb jij zelf genoeg kennis? Zoveel over zwangere paarden als over omgaan met veulens?
Hier een twijfelend antwoord? Laat haar dan niet dekken.

Wil het veulen zelf behouden en gebruiken voor recreatie.
Ja, mijn paard staat in een weide met 7 andere paarden.
Ja, er staat nu een drachtige merrie bij ons in de wei.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:41

Nordsvensk schreef:
Je merrie is nu al 13, over een paar jaar is ze nog ouder.. Heeft ze al wel eens een veulen gehad?

Ik ben het eens met Kirr :j

Ja, volgens de vorige eigenaar had ze 2 veulens gehad. Helaas bijde keren miskramen.
Daar heb ik ook twijfels, is het wel verstandig om haar te laten dekken als ze daar voor 2 miskramen heeft gehad.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:43

Wicky schreef:
Je kan je merrie laten keuren door het KVTH of NHPS, dat geeft je meer zicht op de goede punten en verbeterpunten van je merrie. Het bezoeken van een keuring geeft je ook meer inzicht in wat het stamboek zoekt in een Haflinger.

Het fokken van een veulentje is ontzettend leuk om te doen, maar heeft ook nadelen en risico's. Als je die goed tegen elkaar afweegt kan je een weloverwogen keuze maken.

Dankje, ik zal er naar kijken.

Idd, ik wil dat het veulentje op een rechtvaardige manier wordt opgevoed. En als ik dat niet kan, dan ga ik mijn merrie ook niet laten dekken. (Gaat mij nu even om het belang van het veulen)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:45

AnoukLizzy schreef:
Wat een mooie haf heb je!! ik heb ook een wallenstein *\o/*
is het veulentje voor jezelf?
ik vind willem van steenbergen een mooie hengst daar wil ik ook een veulentje van :P
Maar is ook kijken hoe he karakter is van je merrie is als ze heel druk is kan je beter een rustige hengst zoeken, het is maar net wat jij graag wil :P

Dankje :)
Mijn merrie is erg druk.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:53

Als ze al 2 x een miskraam heeft gehad raad ik het je niet aan om
zelf een veulen te fokken
De kans dat je voor hoge kosten komt te staan is dan toch wel veel groter
En een te vroeg geboren veulen is geen pretje en voor de merrie ook een groot risico
wees verstandig en koop gewoon een leuk veulen

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 21:08

GittekeZ1 schreef:
Als ze al 2 x een miskraam heeft gehad raad ik het je niet aan om
zelf een veulen te fokken
De kans dat je voor hoge kosten komt te staan is dan toch wel veel groter
En een te vroeg geboren veulen is geen pretje en voor de merrie ook een groot risico
wees verstandig en koop gewoon een leuk veulen

Oké, de miskramen die waren rond haar leeftijd van 5/6 jaar.
Nu is ze 13 jaar, heeft dat grote invloed ?
Idd, daarom wil ik me nu al vast laten informeren.
Ik wil niet dat het veulen of de moeder in levens gevaar is.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:00

Niemand heeft jou verteld wat de rede van de miskramen was, neem ik aan.
dus je kunt ook niet zeggen of dat nu nog steeds niet van kracht is.
Als ze in de tussen liggende periode wel gezonde veulens heeft gegeven, is dit een andere zaak.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:23

GittekeZ1 schreef:
Niemand heeft jou verteld wat de rede van de miskramen was, neem ik aan.
dus je kunt ook niet zeggen of dat nu nog steeds niet van kracht is.
Als ze in de tussen liggende periode wel gezonde veulens heeft gegeven, is dit een andere zaak.

Nee, helaas weet ik dat niet.
Weet alleen dat ze vroege leeftijd 2 veulens heeft gehad, bijde miskramen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:16

Dan zal de kans groot zijn, dat ze toch niet makkelijk de dracht vol draagt
mijn advies is dat je van dekking af ziet
koop een leuk veulen of 3 jarige
ben je goed koper uit met minder zorgen

smokey2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:19

Het ligt er helemaal aan waarvoor je je merrie wilt laten dekken?
Als het gewoon een huis tuin en keuken veulen moet worden dan is dit niet nodig.
Maar als je er verder mee wilt zou ik inderdaad wel even je merrie laten keuren.
Maar dan zou ik eerst voor jezelf kijken of je merrie uberhaupt kans maakt anders zou ik er nog
niet eens de energie insteken

Succes ermee

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 23:25

GittekeZ1 schreef:
Dan zal de kans groot zijn, dat ze toch niet makkelijk de dracht vol draagt
mijn advies is dat je van dekking af ziet
koop een leuk veulen of 3 jarige
ben je goed koper uit met minder zorgen

Idd, dat is ook een optie.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 23:26

smokey2009 schreef:
Het ligt er helemaal aan waarvoor je je merrie wilt laten dekken?
Als het gewoon een huis tuin en keuken veulen moet worden dan is dit niet nodig.
Maar als je er verder mee wilt zou ik inderdaad wel even je merrie laten keuren.
Maar dan zou ik eerst voor jezelf kijken of je merrie uberhaupt kans maakt anders zou ik er nog
niet eens de energie insteken

Succes ermee

Het wordt gewoon een veulen die bij mij blijft, gaat niet in de sport veder.
Oké, dat is idd een overweging om het er bij te laten.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:44

Ik zou het inderdaad verstandig vinden als je het er bij laat. Omdat ze al 2 miskramen heeft gehad, zou ik het een te groot risico vinden. Je wilt je merrie toch niet verliezen? Of weer een miskraam?

De beste oplossing zou dus zijn om een veulen te kopen, waarschijnlijk ben je ook nog goedkoper uit En het kan een hoop leed besparen. En het brengt geen risico's mee voor je merrie :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:48

Een miskraam kan ook komen door herpes. Dat is met entingen te voorkomen. Dus hoeft niks met de merrie zelf van doen te hebben.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:13

Ik ben het ermee eens dat door de 2 miskramen het LIJKT alsof de merrie moeite heeft om de dracht te volbrengen, maar om nu meteen stellig te zeggen dat ze dus een hoger risico loopt oid vind ik wat voorbarig zonder de oorzaak te weten.
- Was het wel 2x hetzelfde probleem? Zo nee, waarschijnlijk stomme pech.
- Was minstens 1 vd 2x door infectie van de merrie? Zo ja, stomme pech en WAARSCHIJNLIJK nu niet meer van kracht.
- Kwam het doordat het veulen gewoon fout lag? Zo ja, stomme pech. Zelfs als dat 2x achter elkaar gebeurd.
- Kwam het doordat de merrie medicatie kreeg voor eventueel iets heel onschuldigs (zoals bijv. een lichte schurftinfectie oid) ? Zo ja, stomme pech.
- Kreeg de merrie wel voldoende/juiste voeding? Zo nee, management probleem en nu gemakkelijk te verhelpen.
- ....

Een miskraam kan door 1001 dingen komen, als het lichaam opmerkt dat er ook maar íéts mis is met het veulen (zeker in een vroeg stadium) zal het worden afgestoten. En heel veel dingen zijn gemakkelijk door gewoon goede hygiëne, voeding enz. op te lossen, terwijl andere gewoon door het lot worden bepaald.
En natuurlijk zijn er merries die moeilijk een dracht volbrengen, maar dat zijn vaak de merries die niet eens drachtig te krijgen zijn, omdat de eerste 1/3e van de dracht het meest kritiek is.

TS, weet je misschien wel hoelang de merrie de 2 drachten heeft volgehouden? Als de 2 veulens wel nagenoeg 9-11 maanden hebben gezeten is destijds wel alles "een beetje opgerekt" als je begrijpt wat ik bedoel en zal een bevalling gemakkelijker verlopen, dan als ze al op 3 of 4 maanden heeft verworpen.
Eigenlijk gewoon zoals bij mensen die hun eerste krijgen, of juist een latere :P

Waarschijnlijk zul je voor een dekking toch je merrie laten echoën om te zien of ze al hengstig genoeg is voor een dekking/inseminatie. Vraag dan gewoon gelijk of de DA ook even kijkt naar de kwaliteit van haar baarmoederslijmvlies ed, dan kun je eventuele problemen daarmee al op voorhand aan zien komen en eventueel zelfs dan nog afzien van het verder fokken met dit paard.

Wel echt top dat je er al zo op voorhand over nadenkt +:)+
Zou willen dat meer fokkers dat deden..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:27

Ik ben het met de persoon boven mij eens. Twee miskramen kan veel betekenen. Mijn merrie haar laatste 2 veulens zijn overleden. Als je daar de reden niet bij verteld krijg ik ook opmerkingen dat ik met haar niet meer moet fokken, terwijl beiden veulens door puur pech overleden zijn. Als je de reden niet weet waarom een paard een miskraam gehad heeft kun je indeed beter een DA er even naar laten kijken. Die kan waarschijnlijk meer vertellen over of ze geschikt is voor de dracht of niet.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:56

Nordsvensk schreef:
Ik zou het inderdaad verstandig vinden als je het er bij laat. Omdat ze al 2 miskramen heeft gehad, zou ik het een te groot risico vinden. Je wilt je merrie toch niet verliezen? Of weer een miskraam?

De beste oplossing zou dus zijn om een veulen te kopen, waarschijnlijk ben je ook nog goedkoper uit En het kan een hoop leed besparen. En het brengt geen risico's mee voor je merrie :)

Wil inderdaad niet mijn merrie verliezen, of een miskraam krijgen.
Inderdaad ik denk dat dat een betere optie is, voor de merrie en het veulen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:59

mona91 schreef:
Ik ben het ermee eens dat door de 2 miskramen het LIJKT alsof de merrie moeite heeft om de dracht te volbrengen, maar om nu meteen stellig te zeggen dat ze dus een hoger risico loopt oid vind ik wat voorbarig zonder de oorzaak te weten.
- Was het wel 2x hetzelfde probleem? Zo nee, waarschijnlijk stomme pech.
- Was minstens 1 vd 2x door infectie van de merrie? Zo ja, stomme pech en WAARSCHIJNLIJK nu niet meer van kracht.
- Kwam het doordat het veulen gewoon fout lag? Zo ja, stomme pech. Zelfs als dat 2x achter elkaar gebeurd.
- Kwam het doordat de merrie medicatie kreeg voor eventueel iets heel onschuldigs (zoals bijv. een lichte schurftinfectie oid) ? Zo ja, stomme pech.
- Kreeg de merrie wel voldoende/juiste voeding? Zo nee, management probleem en nu gemakkelijk te verhelpen.
- ....

Een miskraam kan door 1001 dingen komen, als het lichaam opmerkt dat er ook maar íéts mis is met het veulen (zeker in een vroeg stadium) zal het worden afgestoten. En heel veel dingen zijn gemakkelijk door gewoon goede hygiëne, voeding enz. op te lossen, terwijl andere gewoon door het lot worden bepaald.
En natuurlijk zijn er merries die moeilijk een dracht volbrengen, maar dat zijn vaak de merries die niet eens drachtig te krijgen zijn, omdat de eerste 1/3e van de dracht het meest kritiek is.

TS, weet je misschien wel hoelang de merrie de 2 drachten heeft volgehouden? Als de 2 veulens wel nagenoeg 9-11 maanden hebben gezeten is destijds wel alles "een beetje opgerekt" als je begrijpt wat ik bedoel en zal een bevalling gemakkelijker verlopen, dan als ze al op 3 of 4 maanden heeft verworpen.
Eigenlijk gewoon zoals bij mensen die hun eerste krijgen, of juist een latere :P

Waarschijnlijk zul je voor een dekking toch je merrie laten echoën om te zien of ze al hengstig genoeg is voor een dekking/inseminatie. Vraag dan gewoon gelijk of de DA ook even kijkt naar de kwaliteit van haar baarmoederslijmvlies ed, dan kun je eventuele problemen daarmee al op voorhand aan zien komen en eventueel zelfs dan nog afzien van het verder fokken met dit paard.

Wel echt top dat je er al zo op voorhand over nadenkt +:)+
Zou willen dat meer fokkers dat deden..

Helaas weet ik zelf niet de oorzaken waardoor ze 2 miskramen kreeg, weet wel dat de miskramen vroeg waren idd rond de 3 of 4 maanden.
Enigste wat ik weet dat ze bij die eigenaar erg mager was, en veel stress had.