Informatiemiddag NHPS 6-4- 2013 Elst GLD

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

edelgold

Informatiemiddag NHPS 6-4- 2013 Elst GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 12:24

De lokatie van de informatie middag van het Nederlandse Haflinger Paarden Stamboek is in Gelderland.
Aanvang 14.00 uur tot 17.00 uur.

Zalencentrum Onder de Toren
St.Maartenstraat 34
6661 DA ELST gld.

Birmaantje

Re: Informatiemiddag NHPS 6-4- 2013 Elst GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:20

Jammer ik kan dan niet. Is vlakbij dus baal er wel van.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:46

Het is zeker de moeite waard voor mensen die vragen en twijfels hebben om te komen naar de informatie middag van de NHPS.
Heel veel vragen zullen beantwoord worden, en duidelijkheid geven.
Dus meld u nu aan voor de Informatie middag http://nhps.nl of via telefoon 0543-562350

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:38

Er zal uitleg worden gegeven over de oprichting van deze vereniging en de structuur die wordt gehanteerd voor het registreren van de Haflingers.
De vereniging is inmiddels aangemeld bij de nieuwe wereldwijd overkoepelende organisatie Haflinger Welt Zucht & Sport Vereinigung (HWZSV).
Het NHPS positioneert zich als een vereniging die de raszuiverheid hoog in het vaandel heeft staan.
De nieuwe vereniging wil wedstrijden houden in alle disciplines ,maar zegt ook aandacht te hebben voor de recreant
Op de informatie middag komen ook de vragen aan de orde die zijn gesteld via het aanmeldingsformulier op de website http://www.nhps.nl.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:09

Ik ga vanmiddag, maar dat weten ze al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:45

En...hoe was het?

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:13

Ben ook benieuwd hoe het was,! Kon helaas zelf niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:06

Ik kon helaas ook niet. Op de website zie ik wel een grote opkomst! En plannen voor haflingerwedstrijden en een herfstrit. Helemaal leuk!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:39

Heel informatief, maar bij het fokverhaal kon ik mijn ogen niet open houden, warme ruimte en (voor mij) minder boeiend verhaal. Ik ga immers niet fokken. Dus waar mijn veulen inkomt, welk boek? Vond ik niet belangrijk. Wat ik wel boeiend vond is dat zowel merries als de hengsten die in een boek zullen worden bijgeschreven een karaktertest moeten ondergaan. De hengsten in elk geval in Ebbs, Oostenrijk duurt 30 dagen en de merries dat weet ik niet meer precies. Of zij in Nederland konden blijven was me niet duidelijk. Dat is niet over glad ijs die keuring van de hengsten!
Er zijn veel plannen om leuke ritten te maken, maar het administratieve deel kost ook een veel tijd en is onbekend bij velen dus daar ligt nu het zwaartepunt. Ze zijn blij met elke hulp die geboden wordt.
Ik heb gesproken met Linda Peeters die samen met Ella (?, achternaam kwijt,sorry) het recreatieve en sportieve deel op zich gaan nemen.
De tijd zal verder uitwijzen of dit een goede uitbreiding is van het stamboek aantal. Ik ben lid van de club geowrden. 'k Hoop dat het lidmaatschap volgend jaar minder duur is.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:29

Klinkt goed! Ik ben benieuwd naar meer meningen! Het spreekt me wel aan dat de haflingers worden getest :j

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:02

Die karaktertest klinkt prachtig, maar welke hengstenhouder gaat zijn hengst naar Oostenrijk brengen voor 30 dagen?
De kosten zullen dan erg hoog zijn, en waarschijnlijk dekt hij er geen merrie meer door.
Haflingers staan bekend om hun goede karakter, er zullen dan ook weinig verschillen uit de karaktertest naar voren komen, dus wat heb je er dan aan?
Is hier wat over verteld?

Gaan ze naast een buitenrit nog meer voor de leden organiseren, want daar hoef je natuurlijk geen lid van een stamboek voor te worden.

Het lidmaatschap zal eerder duurder dan goedkoper worden, ze zullen nu proberen leden te werven. Maar als ze echt wat willen organiseren voor de leden zullen ze toch financiële middelen moeten hebben.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:20

Als je wil dat je hengst raszuivere merries mag dekken, zal je je paard aan die karaktertest moeten onderwerpen. lijkt me simpel. Het streven is een raszuivere haflinger. Mag ook niet meer dan 1,59 ofzo % vreemd bloed hebben. Er is ook nog een regeling dat merries pas na 10 generaties bekende voorvaderen in een bepaals boek mag komen, maar daarover weet ik het fijne niet (meer) Ik ga niet fokken dus heb niet zo best opgelet. Ik vind het een goede regeling, want nu wordt zonder onderzoek of wat een paspoort uitgegeven met bij schrijving in belangrijke boeken, nu moet je er meer moeite voor doen.
Natuurlij gaat er meer georganiseerd worden zoals ik al schreef, maar nu is er een stamboek binnen 3 maanden uit de grond gestampt en veel werk verzet. Her organiseren willen ze graag voorlopig zelf doen, met hulp van leden.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 00:01

Paarden die een grijze gloed hebben edelvlekken en grijze manen, staart hebben mag niet mee gefokt worden

De wedstrijden die de NHPS organiseert zijn alleen voor NHPS leden.

Ben benieuwd of ze gaan samen werken met de DAH.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:58

edelgold schreef:
Paarden die een grijze gloed hebben edelvlekken en grijze manen, staart hebben mag niet mee gefokt worden

Dat is wel de intentie.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:48

Die 30 dagen test is nog niet zo verkeerd. Je brengt je 3 jarige hengst weg naar Ebbs, en krijgt hem beleerd terug, zowel onder het zadel als voor de wagen. Hij is voor het leven goedgekeurd of niet. Maar herkeuring is niet mogelijk.
Je hoeft niet meer alle nakomelingen te tonen en elk jaar weer in spanning te zitten voor goedkeuring...
Die zuiverheid is een goede zaak. Dat wil elk stamboek neem ik aan!

Die samenwerking met de DAH kwam er, dat gaven ze gelijk aan.
Grappig dat het er zo mooi bij stond!

Ik vond het een helder verhaal en de achtergrond goed. Ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat lopen.
Gezien de fokkerij is het voor mij persoonlijk niet zo veel waarde, aangezien ik een eindproduct heb, een ruin. Dus daar kan ik niet veel mee...

Ze geven veel duidelijkheid en helderheid naar buiten over hun visie en doelen. Dat is altijd alleen maar goed. Ze gaven ook gelijk aan het KVTH niet te willen afvallen of wat dan ook!

deHogewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:17

edelgold schreef:

Wat ze dan niet weten.. is dat wanneer je een KNHS wedstrijd organiseert , je geen knhs leden mag weigeren . ;)

KarinL schreef:
Die 30 dagen test is nog niet zo verkeerd. Je brengt je 3 jarige hengst weg naar Ebbs, en krijgt hem beleerd terug, zowel onder het zadel als voor de wagen. Hij is voor het leven goedgekeurd of niet.

Volgens mij moet je zelf je paard beleren voordat je, je hengst of elite merrie daar heen brengt.

KarinL schreef:
Ik vond het een helder verhaal en de achtergrond goed. Ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat lopen.
Gezien de fokkerij is het voor mij persoonlijk niet zo veel waarde, aangezien ik een eindproduct heb, een ruin. Dus daar kan ik niet veel mee...

Ze geven veel duidelijkheid en helderheid naar buiten over hun visie en doelen. Dat is altijd alleen maar goed. Ze gaven ook gelijk aan het KVTH niet te willen afvallen of wat dan ook!

Maar benadrukte duidelijk enkele keren dat je niet bij beide stamboeken je paard moet inschrijven. Omdat dat volgens het pvv niet goed was.. ( ivm ziekte uitbraak of paardenbelasting in de toekomst )
wat naar mijn idee best mogelijk is/moet kunnen.. want het staat dan alsnog op 1 adres ingeschreven toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:44

edelgold schreef:

Zijn dit officiele wedstrijden? Dan hoop ik dat jullie op de hoogte zijn van het feit dat als je een officiele knhs wedstrijd voor winspunten organiseert. Dat je niemand mag weigeren. hooguit leden voor laten gaan op niet leden..

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:57

De HogeWal; klopt helemaal wat je schrijft. Maar er was geen moddergooierij... Dat bedoelde ik meer!
Wat vond je zelf van het verhaal op zich?

Van een hengstenhouder begreep ik de manier van in rijden! Dus vandaar dat ik het zo schreef.
Maar dat kan inderdaad anders zijn... Ze hebben het niet expesiet gezegd.

Wedstrijden is inderdaad zo, maar je kunt wel alleen daarvoor openstellen. Netzoals met kampioenschappen enzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:01

Voor kampioenschappen geld het kampioenschaps reglement net als voor kringwedstrijd ook aparte regels zijn. Maar verplichten om lid te zijn van een stamboek om mee te mogen doen aan een knhs wedstrijd mag niet. Je mag enkel leden voor laten gaan op niet leden.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:33

Inmiddels zijn ze van het NHPS ook hiervan op de hoogte(KNHS leden niet weigeren) Het zal dus net als bij DAH startkosten zullen hoger zijn voor niet leden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:35

Oke :) want ik heb best interesse om mee te doen met de wedstrijden. Maar ik wil ook graag kvth lid blijven en ik begreep dat van beide lid worden geen optie is. Dan is wat meer startgeld betalen in mijn geval een uitkomst :j

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:46

Yvank_ schreef:
Oke :) want ik heb best interesse om mee te doen met de wedstrijden. Maar ik wil ook graag kvth lid blijven en ik begreep dat van beide lid worden geen optie is. Dan is wat meer startgeld betalen in mijn geval een uitkomst :j

Je kan wel van beide lid worden,maar er word afgeraden je paarden in beide stamboeken te plaatsen :j .